Gå til innhold

Kan en BMW dieselmotor uten videre kjøre på planteolje ?


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Så hvis eg får tak i masse frityrolje då kan eg bruke det som drivstoff???

Ja, men ikke til din E34 535iA... det er kun biler som min oljebrenner som kan kjøre på billig brukt pomfrittesolje... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe... Ka er det verste som kan skje dersom den ikke like det?

Trolig en av fire årsaker: Oljen størkner i tilførselsrørene mellom tanken og motoren, oljen tetner til brennstoffilteret, oljen forandrer konsistens i returrøret (pga. kompresjon) og mister dermed sin flytende konsistens eller ganske enkelt at oljen ikke vil brenne skikkelig. Alle problemene kan løses, men jeg ville personlig ikke ha testet planteolje på en moderne common-rail dieselmotor uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...

bare og helle det på det:) filtrer det først og hell det rett på tanken:) kjører med dette på min pajero og går som en klokke, klakker mye mindre og! og ja vet denne tråden er veldig gammel men fikk litt lyst til og ta det opp igjen da det er et veldig artig tema!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt på å prøve dette på min knapt tre år gamle M47D20 motor, men hvis noen har lyst til å prøve ville det ha vært hyggelig om de kunne fortelle oss andre om resultatet.... :lol:

Jeg har stadig den samme bilen og nå er M47D20 motoren snart 10 år gammel. Jeg har imidlertid ikke lyst til å prøve dette idag heller, men nå får jeg skylde på at motoren har kjørt 300000 Km. Med litt fornuftig vedlikehold og kjøring holder den sikkert minst 100000 nye kilometer. Artig å lese en av ens egne virkelige gamle tråder... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem testa en Mercedes diesel på top gear, den kjørte dem på frityrolje hvis jeg ikke husker feil, den gikk faktisk like godt!

Tror ikke det skal være umulig og kjøre på frityrolje på diesel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ingenting om det før det første,men har aldri hørt om bananer til drivstoff,men har hørt om noen som har brukt det som olje/smøring.

Var ikke uvanlig at man peiset noen bananer inn på defferensialen før i tiden for å få slutt på ulyder. Funket somregel :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...