Gå til innhold

Hva mener dere om ombygde biler?


CrZyWiz
 Share

Anbefalte innlegg

Ja gutter og jenter, hva mener dere en godkjent ombygd M bil er i forhold til en orginal?

Er dere også i den oppfattning av at en godkjent ombygd M3\M5 som er ombygd av f.eks GS bildeler er værdt bare halvparten av en orginal tilsvarende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har generelt ikke noe imot ombygde biler, så lenge arbeidene er utført på en skikkelig måte og den har deler fra en bil de skal bygge om til. En godkjent ombygd 520i til M5 mener jeg ikke er like mye verdt som en original M5. 520'en vil bli verdt mere, men ikke så mye som en original M5...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er viktig å vite hva vi egentlig snakker om... en bilmodell som er bygget om til en annen bilmodell uavhengig av produsenten vil aldri kunne bli en original bil. Ergo kan man heller ikke uten videre forfekte at en ombygget 320i er en M3... den er i beste fall mer eller mindre lik en M3. Det skal med andre ord tilføyes et begrep som beskriver hva bilen egentlig er... type - "ombygget", "lik", "replika", "kopi" etc. Dernest er det for meg viktig å hvite hvordan bilen er ombygget og ikke minst hvem som har bygget om bilen. To halve biler er ikke lik en hel bil... for å sette sette poenget på spissen.. det er mange måter å bygge en bil på og ikke alle er like sofistikerte for å si det forsiktig. Derfor er det viktig at den ansvarlige for ombyggingen har de nødvendige kvalifikasjonene for å gjennomføre en ombygging... iallefall hvis det er mine penger som betaler gildet... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mange diskusjoner på dette evnet,og jeg mener att selv om du bygger om 320i til M3 så har du ikke en M3,du har en ombygd 320i..

De eneste riktig M-bilene i mine øyne er de som blir produsert fra BMW som en M bil..

Men å bygge bilen din om fra en 320 til 325 er forsåvidt greit så lenge det er klart att du har bygd om bilen din og ikke kjøpt en org 325 og heller ikke slenge på en hel haug med M-merker rundt hele bilen..

Høres kanskje rart ut men det er iallefall min oppfatning av det med ombygging :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ombygd bil vil aldri få noen samlerverdi heller.

Når det gjelder E30 så synes jeg en ombygget bil hadde vært like grei som en ekte. Da kan man ta seg litt større friheter med å bytte ut interiør, motor osv.

En orginal M3 bør en behandle litt mer forsiktig, er nå min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksverdien på original/ombygd kan være lik, mens reel verdi aldri vil bli lik. En original M bil med historikk (servicehefte etc) er sånn sett et tryggere kjøp enn en ombygd bil hvor man stort sett ikke vet hva som er hva.

Jeg mener at prisdifferansen bør være rimelig stor. Grunnen til at folk bygger om biler sånn er jo tross alt for at det skal bli billigere enn å kjøpe en original. Da sier det seg vel egentlig selv at den ved salg også skal være billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er viktig å vite hva vi egentlig snakker om... en bilmodell som er bygget om til en annen bilmodell uavhengig av produsenten vil aldri kunne bli en original bil. Ergo kan man heller ikke uten videre forfekte at en ombygget 320i er en M3... den er i beste fall mer eller mindre lik en M3. Det skal med andre ord tilføyes et begrep som beskriver hva bilen egentlig er... type - "ombygget", "lik", "replika", "kopi" etc. Dernest er det for meg viktig å hvite hvordan bilen er ombygget og ikke minst hvem som har bygget om bilen. To halve biler er ikke lik en hel bil... for å sette sette poenget på spissen.. det er mange måter å bygge en bil på og ikke alle er like sofistikerte for å si det forsiktig. Derfor er det viktig at den ansvarlige for ombyggingen har de nødvendige kvalifikasjonene for å gjennomføre en ombygging... iallefall hvis det er mine penger som betaler gildet... :lol:

det jeg liker så godt med deg bmwE9, er at du tydeligvis har en "fetish" for -grundige analyser- :D og dessuten er jeg helt enig med det du skrev ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en ting som er udiskutabelt og det er at arbeiderne på BMW fabrikken er flinkere enn de som bygger om bilen. En annen ting er at jo færre ganger en bil er skrudd på jo bedre er den ofte.

Det er noe med sjela på en M3 som ikke kan flyttes over til en annen bil. Flytter man over delene følger ikke sjela med.

MEN når man setter seg inn i en bil ombygget til M3 driter man i slike småting. Det er så heftig uansett. DVS om man ikke er vant til orginale M biler da. Da blir det selvfølgelig en nedtur.

Ombygget er ikke like bra men nesten. Kjøper man råe deler for den summen denne ombygde M3'en koster mindre enn en orginal kan den også bli enda råere.

En annen stor fordel er at bilen ikke trenger forsikres som M3. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig me E9. Du kan ikke selge en f.eks 320 som er ombygd til M3 som M3.

Likt som at du kan heller ikke selge en Pontiac Fiero med Ferrari kit som en ferrari. Det er og kommer alltid til å være en Pontiac Fiero.

En 320i ombygd til M3 vil heller aldri ha et M3 chassisnummer.

Men så kom en kamerat av meg på en problemstilling.

For si at du har en 320i. Så kjøper du en M3 i utlandet og skifter over chassisnr. Er det da en original M3? På sett og vis, ja. Men chassisnr. er 320.

Blaa.. Lei av å tenke. Men 320i'n vil aldri bli M3 selv om det er et M3 chassisnr. på den...

Men uansett. Er bilen ombygd så skal dette stå ved evt. salg av bilen.

Si en person har nettop kjøpt seg en M3...

*sjekke chassisnr på sin nyinnkjøpte M3*

BMW 316i.

Hyggelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva om man har 10 orginale M3'er ( av samme type) og setter sammen disse bilene til èn velfungerende bil ?

Øhhh, om man har greid å samle sammen 10 ubrukelige M3èr, ja da har man sannsynligvis et problem. Fant du ikke på en bedre problemstilling?

Hva med Frankenstein da? han var jo satt sammen av diverse "aftermarket-parts" 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så kom en kamerat av meg på en problemstilling.

For si at du har en 320i. Så kjøper du en M3 i utlandet og skifter over chassisnr. Er det da en original M3? På sett og vis, ja. Men chassisnr. er 320.

Blaa.. Lei av å tenke. Men 320i'n vil aldri bli M3 selv om det er et M3 chassisnr. på den...

Men sånn som du beskriver det, så er det jo alt annet enn lovlig! Man kan ikke bare ta chassisnummeret og flytte over til en annen bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...