Ron Jeremy Skrevet Desember 6, 2006 Share Skrevet Desember 6, 2006 Denne tråden har sporet fullstendig av, men mot noe bedre og mer spennende spør du meg. Interesant analyse av BMW og fremtid/fortid. Fredrik leverer alltid solide innlegg, med stor forståelse og kunnskap. Og jeg er tildels enig med han i hvor BMW går vidre motormessig. Når noen påpeker hvor mye bensin 335i bruker, er dette direkte feil. Faktisk så sier verdens største marked (USA) at de er forbløffet over hvor lite denne bruker, og hvor mye effekt de får ut av hver dråpe (de har faktisk begynt å tenke på forbruk ja) Jeg også tror denne motoren er beregnet for videre planer, blokka er forøvrig fra M52B30. Ryktene sier 380 hk og 500Nm, veldig realistisk sier jeg til det, de henter allerede ut tilsvarende og større effekter "over there" allerede. Sjelen til BMW er I6, selvsagt selvpustende, men fremtiden er her nå, og BMW kan ikke la seg forbigå av andre merker, så twinturbo og turbo teknologi er her for å bli, og det blir mer av det. Grunnen er åpenbar, mer effekt, mindre vekt,og billigre å produsere enn tilsvarende større motorer. PSA og BMW har allerede utviklet en 1.6 liters turbo motor som Fredrik sier, den sitter først som en nedtrimmet versjon i en Peugeot, men fikk volsom skryt, og denne kan vi nok se i flere biler fremover, ikke bare i Mini. Om jeg liker det er en anner sak, i disse dager vurderer jeg E46 cab, og for meg er det totalt skandale å kjøre E46 cab med firer. Lydbildet med taket nede er viktig! Men det er kanskje nostalgi i fremtiden? Mht mer morsom bil for pengene, så har dagens 3'er blir stor og tung. BMW trenger en mer leken bil, kanskje ser vi det i en 2 serie coupe, denne vil få 335i motoren og kan kanskje bidra til en mer leken bil. Markedet etterspør det, spesielt USA etterlyser en mer "tosable" bil, som man mer kan kaste inn i svinger, altså en bil som er mindre, lettere og har kortete akselavstand enn dagens 3 serie. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Desember 6, 2006 Share Skrevet Desember 6, 2006 Enig i at biturboen blir det mer av med tiden, og jeg ønsker den HJERTELIG VELKOMMEN. Den motoren er bare rå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Desember 6, 2006 Share Skrevet Desember 6, 2006 Jeg også tror denne motoren er beregnet for videre planer, blokka er forøvrig fra M52B30. . Dette stemmer da ikke M52 er motoren fra gamle E36n, og denne ble ikke levert som B30. er ikke sikker hva motoren i e90 heter, men den før det i e46 het M54B30 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr_Sunde Skrevet Desember 6, 2006 Share Skrevet Desember 6, 2006 M52B30 er vel levert i Z3'en helt frem til 2000 tallet en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Desember 6, 2006 Share Skrevet Desember 6, 2006 Jeg også tror denne motoren er beregnet for videre planer, blokka er forøvrig fra M52B30. . Dette stemmer da ikke M52 er motoren fra gamle E36n, og denne ble ikke levert som B30. er ikke sikker hva motoren i e90 heter, men den før det i e46 het M54B30 M52B30 motoren kom vel i 2001 mener jeg å huske, denne blokken er sterkere og mer solid enn den nye med alu/magnesium, derfor ble denne brukt i 335i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Desember 6, 2006 Share Skrevet Desember 6, 2006 M3cab sier : M52B30 motoren kom vel i 2001 mener jeg å huske, denne blokken er sterkere og mer solid enn den nye med alu/magnesium, derfor ble denne brukt i 335i. Det er helt riktig M3cab, de måtte ta frem den gamle blokka. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Desember 6, 2006 Share Skrevet Desember 6, 2006 Hmmm, man lærer tydeligvis så lenge man lever da Men er nok ikke helt lik de gamle M52 motorene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Desember 6, 2006 Share Skrevet Desember 6, 2006 Hmmm, man lærer tydeligvis så lenge man lever da Men er nok ikke helt lik de gamle M52 motorene. Det er kanskje derfor jeg skriver blokka? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snake Oil Skrevet Desember 6, 2006 Share Skrevet Desember 6, 2006 he he... klarer bare ikke holde kjeften min igjen eg,må bare gratulere med verdens lengste og kjedeligste lesning med uintressante og usaklige argumenter ang et tema som allerede er diskutert til det kjedsommelige for flere år siden men bare for å fyre opp igjen så kan jeg jo si at en is er kjappere rundt en bane,men eier ikke bunndrag og krefter what so ever.... 320 har feitere lyd,og ja den er en et mye bedre valg som hverdagsbil for hvermannsen som bare skal tøffe seg med et og annet lyskryssrally innimellom.....sett bort ifra bensinforbruket da seff.... jeg personlig har hatt is siden 2000 og 150000km i samme bil.prøvd mangen 320 og den mikroskopiske forskjellen jeg kan oppsummere fra diverse tester er at begge to går som en bøtte drit så det spiller ingen rolle......... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 6, 2006 Share Skrevet Desember 6, 2006 jeg personlig har hatt is siden 2000 og 150000km i samme bil.prøvd mangen 320 og den mikroskopiske forskjellen jeg kan oppsummere fra diverse tester er at begge to går som en bøtte drit så det spiller ingen rolle......... Hvis det er alt du har å komme med som en konklusjon på din erfaring når det gjelder forskjellen på en E36 318is og E36 320i hadde det nok vært en bedre ide om du nettopp hadde holdt kjeften din... no offence... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Desember 6, 2006 Share Skrevet Desember 6, 2006 Uansett kan jeg ikke helt se for meg at S-motorene står noe som helst tilbake for S2000-motoren, på annet enn effekt per liter. Jeg vil ha respons og turtallsvillighet. S-motorene har nok dette (selv om de nok ikke er så ekstreme som S2000-motoren), men det som hovedsaklig taler i mot for min del er at de er alt for sterke. Jeg ville aldri tørt bruke dem skikkelig og hva er da vitsen? Akkurat dette skjønner neppe verken du eller Kjell Z3 ettersom dere er effekt-fjomper med rimelig raske biler selv. S2000 er nok også i overkant kjapp for min smak. Sånn sett er 318is ganske så morsom. Motoreren svarer rimelig kjapt og måten den leverer kreftene på er gøyal - uten at det trenger gå skrekkelig fort. Hvis man ikke merker at 328 ikke drar spesielt bra på slutten av registeret (forhold til tidligere altså!) og at responsen når man slipper gassen er elendig - da er du rett og slett opptatt av andre ting når det gjelder motor enn meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E46Hazey Skrevet Desember 6, 2006 Share Skrevet Desember 6, 2006 S motorene for sterke? næææ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Desember 6, 2006 Share Skrevet Desember 6, 2006 Det er vi nok alle helt enig i, og alle BMW er like mye BMW uansett type og alder og motorstørrelse. Selv kunne jeg tenke meg en E38 i tillegg til Z3'en, gøy med litt ulike biler. Da lurer jeg... hva er kjøreglede for deg? Hva er det som gjør at BMW'en din er bedre enn andre merker? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Energetic Skrevet Desember 22, 2006 Share Skrevet Desember 22, 2006 Så vidt jeg vet er det en helt ny alublokk i 335i. Den kommer hvertfall ikke fra M52B30 fordi det er ingen motor som heter det. Ikke kommer den fra M54B30 heller. Har sett bilder av denne blokka og den ligner ikke på de tidligere blokkene. Den har en seperat inner og ytterdel. Jeg tror ikke det er slutten for selvpustende rekkeseksere. Fredrik sier at de ikke leverer komfor og effekt som forbrukerne vil ha men det er feil. For det første er rekkesekserne de mest avbalanserte motorene som finnes. For det andre kan man ta ut mye mer effekt av en rekke 6 enn en V6 fordi en rekke 6 har 7 veivlagre mot V6 sin 4. Når jeg sier at forbruket er høyt på 335i så er det høyt fordi forbruket på denne 306 HK med lavtrykksturboer er høyere enn 3'litern på 272 HK. Lavtrykksturbo skal i teorien senke forbruket ikke heve det. Volvo og Land Rover har begynnt med rekke 6. TVR har hatt det en stund nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Energetic Skrevet Desember 22, 2006 Share Skrevet Desember 22, 2006 Et annet poeng kan være at BMW av hensyn til bl.a deres prispolitikk konstruerte modellen bevisst så den hadde en lavere topphastighet enn andre modeller som befant seg lengre opp i modellhierarkiet. F.eks hadde E39 528i en topphastighet på 240 Km/t, mens E36 328i hadde en topphastighet på 236 Km/t. Tror du har helt rett Fredrik. Compact 316TI,( 1,8.) E-46 har en toppfart på 201 km/t, mens en ordinær 316 E-46 har en toppfart på 206km/t. 0-100 er det samme: 10.9. Har ingen ting med pris å gjøre. Dette har med luftmotstand og utveksling i bakakselene å gjøre. 528i ble desuten levert med to forskjellige motorer. Med samme motor som i 328i klarte 528i 236 km/t den også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå