Gå til innhold

E30 M3 dyrere og dyrere!!:-(


mEhE
 Share

Anbefalte innlegg

Det er bare å ta en titt på det europeiske markedet mht. E36 M3 og E30 M3. E36 er knapt verdt noen ting, E30 M3 har tatt fullstendig av de siste årene. En E30 M3 vil i sammenlignbar tilstand nå være verdt 4-5 ganger prisen av en E36. Utviklingen stirrer de fleste av oss med et par enkelte unntak i fleisen.

Norge er nå én ting, men verden er jo heldigvis litt større enn Norge. Har du f.eks sjekket det tyske markedet for nylig? Ikke det sier du... gjør det før du er så skråsikker. Helt originale E36 M3/GT eksemplarer (S50B30) begynner absolutt å bli kostbare.

Uff, her var det mye rart å gripe tak i…

Nei, M3 GT er overhodet ikke representativ for E36 M3 som et eksempel på prisnivået… Du finner forøvrig M3 GT-modeller for 70-80.000 på det tyske markedet. Det tok meg ett sekund å finne en til 11.000 euro. Til sammenligning skiftet nettopp en E30 M3 Sport Evo hender for nærmere 850.000 i England, og på det tyske markedet har de bikket halvmillionen... før norske avgifter. En spesialmodell i begrensede eksemplarer (selv om selv denne ikke opplever noen særlig verdistigning) egner seg ikke for å forklare prisnivået på en generell modell, i dette tilfellet E36 M3.

E36 vil jeg beskrive som på en nedovergående kurve, av forskjellige årsaker – sist ut fordi E46 M3 er på vei ned i pris… bilen egner seg derfor dårlig som investeringsobjekt. Jeg vil egentlig fraråde folk å ta ditt tips om denne modellen som et godt kjøp til etterretning…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke noen av oss som diskuterte i denne tråden i 2006 havnet så på bærtur jeg?

E30 M3 har steget i pris ja, noe som alle mente den kom til å gjøre.. Husk at den bilen som i utgangspunktet her, ble tatt opp fordi den var veldig dyr i forhold til andre i 2006. Nå koster de fleste mellom 200 og 300 000 alt ettersom.

Husker ikke hva E36 kostet i 2006, men i dag er de skikkelige originale eksemplarene fremdeles priset opp mot 200 000kr og 3,2 gjerne dyrere.

Det er blitt sjeldnere mellom de gode eksemplarene enn det var også så det er godt på vei til å bli mer "ikonbil" enn det var. Spesielt GT og de spesielle utgavene.

Finnes veldig mange ombygde E36 (Sikkert mye mer enn de fleste antok i 2006 at det kom til å bli) og det presser prisene en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke noen av oss som diskuterte i denne tråden i 2006 havnet så på bærtur jeg?

E30 M3 har steget i pris ja, noe som alle mente den kom til å gjøre.. Husk at den bilen som i utgangspunktet her, ble tatt opp fordi den var veldig dyr i forhold til andre i 2006. Nå koster de fleste mellom 200 og 300 000 alt ettersom.

Husker ikke hva E36 kostet i 2006, men i dag er de skikkelige originale eksemplarene fremdeles priset opp mot 200 000kr og 3,2 gjerne dyrere.

Det er blitt sjeldnere mellom de gode eksemplarene enn det var også så det er godt på vei til å bli mer "ikonbil" enn det var. Spesielt GT og de spesielle utgavene.

Finnes veldig mange ombygde E36 (Sikkert mye mer enn de fleste antok i 2006 at det kom til å bli) og det presser prisene en del.

Folk tror gjerne de sitter på gull, men hva de legges ut for og hva de faktisk bytter hender for er to vidt forskjellige ting. Drømmere finnes overalt. Det er ingen som betaler 200.000 til 250.000 for en vanlig E36 M3 i dag. Det var for 6-7 år siden. Fine E36 3.0 skifter hender for 120-130.000 kr i dag og de litt rufsete går for godt under 100 laken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 vil jeg beskrive som på en nedovergående kurve, av forskjellige årsaker – sist ut fordi E46 M3 er på vei ned i pris… bilen egner seg derfor dårlig som investeringsobjekt. Jeg vil egentlig fraråde folk å ta ditt tips om denne modellen som et godt kjøp til etterretning…

Ditt problem med dine innlegg i denne tråden er at du fremstiller det som om jeg mener at E36 M3 er mer verdt i kroner og ører enn E30 M3. Det gjør jeg selvfølgelig ikke. Mitt poeng var ganske enkelt og udmykt å fortelle at E36 M3 er fin og kanskje litt undervurdert M3 modell. Jeg og mange andre mener derfor at originale og godt vedlikeholdte eksemplarer har et godt potensiale for ytterligere verdistigning i årene som kommer.

Det er som tidligere nevnt lov å ha forskjellige meninger om bilmodeller her inne. Hvem så folk fester lit til får bli deres egen sak. Jeg går imidlertid ikke så langt som til å fraråde folk å høre på deg. Det er hverken spesielt høflig eller sympatisk her inne. Husk at vi bare "snakker" sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt problem er at du ikke er i stand til å innrømme at du tar feil. Dette har preget og plaget bimmers i hele din medlemsperiode her. Du spådde motsatt utvikling av det som har skjedd siden den gang. Dette har du litt vanskelig for å svelge, og tyr istedet til defleksjoner og førsteklasses robåt-manøvre. Dette tjener ikke forumet i nevneverdig grad. Le litt av det istedet Fredrik, alle kan dumme seg ut i blandt - også du.

Du trenger forøvrig ikke nevne at folk har forskjellige meninger her inne i hver eneste post, det tror jeg de fleste skjønner. Mine innlegg er mine meninger og jeg hindrer ingen andre til å ha sine egne meninger her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger forøvrig ikke nevne at folk har forskjellige meninger her inne i hver eneste post, det tror jeg de fleste skjønner. Mine innlegg er mine meninger og jeg hindrer ingen andre til å ha sine egne meninger her inne :)

Nei, men du er svært hurtig til å kritisere mine meninger om dagen og du holder deg heller ikke tilbake med å mobbe meg på forskjellige måter. Mine meninger er like mye verdt som andres meninger... husk det.

Jeg tror at vi kan konstatere at mine meninger er nogenlunde like sakelige og meningsfulle som de fleste andre meninger her inne. Jeg tar feil som alle andre og det er jeg normalt hurtig til å innrømme når jeg blir klar over feilen. Jeg innrømmer imidlertid ikke feil som jeg ikke har begått. Helt originale og godt vedlikeholdte E36 M3 eksemplarer har hatt en jevn positiv verdistigning i alle år og denne utviklingen tror jeg bestemt at vil fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 vil jeg beskrive som på en nedovergående kurve, av forskjellige årsaker – sist ut fordi E46 M3 er på vei ned i pris… bilen egner seg derfor dårlig som investeringsobjekt. Jeg vil egentlig fraråde folk å ta ditt tips om denne modellen som et godt kjøp til etterretning…

Jeg vil mene at en original og strøken E36 M3 med komplett servicehistrorik vil holde seg i pris og stige med årene, dette vil jeg se på som en bil man kan investere i. E46 er ikke helt der ennå da den fortsatt har litt verditap igjen før kurven flater ut men det samme vil gjenta seg med den når den tid kommer.

Utfordringen på det Norske markedet kan være at med for mange ombygde biler, så kan det presse ned prisen på de originale slik som det tidvis har skjedd med E39 M5.

Ditt problem er at du ikke er i stand til å innrømme at du tar feil. Dette har preget og plaget bimmers i hele din medlemsperiode her. Du spådde motsatt utvikling av det som har skjedd siden den gang

Når i svarte ble det greit at du taler på hele forumets vegene? #-o Fredrik har vel vert mer mer ressurs her inne enn noen annen. Nå tar jeg kanskje parti med min navnebror men synes dette er litt urimelig, det er ikke nødvendig å dreie diskusjonen inn på skittkasting [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kritiserer ikke, men mye av det du skriver har pen innpakning – men innholdsmessig henger det ikke på greip. Da påpeker jeg bare det. Og mobbing….? Nå må du gi deg, du må tåle at noen er uenige med deg. Gå etter ballen og ikke spilleren, fredrik.

Verdien av dine innlegg er konstant, men innholdet er viktigere enn hvem som har skrevet det… noe som virker å gå deg hus forbi noen ganger. Når du omtaler E36 M3 som en modell med jevn prisstigning de siste årene tar du FEIL. Dette er ikke riktig. E36 M3 bytter hender i dag for mindre enn de gjorde for 5-7 år siden. Når du begynner å kvalitetssikre det du skriver, skal jeg slutte å korrigere deg. Inntil da får du bare tåle at folk setter deg på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er to ombygde E36 "M3":

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=39523799

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=39316348

Begge selges for ca. 120 000,-

Her er to originale E36 M3:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=39595215

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=37717878

Begge selges for mellom 220 000,- og 250 000,-.. Det er 100 000,- mer enn de ombygde. Jeg vil påstå at de stiger i pris, er ikke lenge siden de originale lå til gjennomsnittlig under 200 000,- ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke noen av oss som diskuterte i denne tråden i 2006 havnet så på bærtur jeg?

E30 M3 har steget i pris ja, noe som alle mente den kom til å gjøre.. Husk at den bilen som i utgangspunktet her, ble tatt opp fordi den var veldig dyr i forhold til andre i 2006. Nå koster de fleste mellom 200 og 300 000 alt ettersom.

Husker ikke hva E36 kostet i 2006, men i dag er de skikkelige originale eksemplarene fremdeles priset opp mot 200 000kr og 3,2 gjerne dyrere.

Det er blitt sjeldnere mellom de gode eksemplarene enn det var også så det er godt på vei til å bli mer "ikonbil" enn det var. Spesielt GT og de spesielle utgavene.

Finnes veldig mange ombygde E36 (Sikkert mye mer enn de fleste antok i 2006 at det kom til å bli) og det presser prisene en del.

Folk tror gjerne de sitter på gull, men hva de legges ut for og hva de faktisk bytter hender for er to vidt forskjellige ting. Drømmere finnes overalt. Det er ingen som betaler 200.000 til 250.000 for en vanlig E36 M3 i dag. Det var for 6-7 år siden. Fine E36 3.0 skifter hender for 120-130.000 kr i dag og de litt rufsete går for godt under 100 laken.

At bilene blir solgt for annet enn hva de blir lagt ut for er ikke noe nyhet, men sånn var det nå strengt tatt i 2006 også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva håpefulle legger ut bilene sine for på finn er uinteressant. Det er hva de bytter hender for som sier noe om utviklingen. Tar man en titt på det europeiske prisnivået er det lettere å lese av utviklingen. Proppen er i ferd med å gå ut av E36 M3-markedet. Det vil selvsagt alltid være spesiellt pene eksemplarer som skiller seg ut og prises himmelhøyt, men det er den gjennomsnittelige E36 M3 som er interessant om man skal snakke om prisnivå. Og prisen på en slik har sunket de siste årene. Er jo en kjempepen rød E36 M3 her på forumet som eieren har dumpet ned mot 100.000 for å få solgt. Dette bekrefter mine mistanker om at det reelle prisnivået er langt unna drømmeprisene det fantaseres om på finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva håpefulle legger ut bilene sine for på finn er uinteressant. Det er hva de bytter hender for som sier noe om utviklingen. Tar man en titt på det europeiske prisnivået er det lettere å lese av utviklingen. Proppen er i ferd med å gå ut av E36 M3-markedet. Det vil selvsagt alltid være spesiellt pene eksemplarer som skiller seg ut og prises himmelhøyt, men det er den gjennomsnittelige E36 M3 som er interessant om man skal snakke om prisnivå. Og prisen på en slik har sunket de siste årene. Er jo en kjempepen rød E36 M3 her på forumet som eieren har dumpet ned mot 100.000 for å få solgt. Dette bekrefter mine mistanker om at det reelle prisnivået er langt unna drømmeprisene det fantaseres om på finn.

Det er jo akkurat derfor E36 M3 er i fred med å bli en "ikonbil".. De mest brukte og herjete bilen blir silt ut etterhvert og da sitter man igjen med de gode eksemplarene.

Etter hvert blir også de "dårlige" eksemplarene fikset opp igjen og verdien øker deretter.

I dag er det langt mellom de dårlige eksemplarene til e30 M3 for eksempel. Dette fordi de blir til slutt tatt vare på av entusiaster som bruker penger til å restaurere de, og der igjen øker verdien.

Før var det ikke uvanlig at man kunne kjøpe slitne E30'er for billigere penger men det finner du nesten ikke lenger.

E30 kommer alltid til å være mer ikonbil enn e36 men å si at ikke E36 blir ikonbil og ikke øker i verdi med årene er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30 kommer alltid til å være mer ikonbil enn e36 men å si at ikke E36 blir ikonbil og ikke øker i verdi med årene er feil.

......mener du. Jeg er uenig, E36 var aldri den fokuserte kjøremaskinen som E30 var en mye mykere GT. BMW selv sier at det var feil å gi den M3-navnet og den burde hatt navnet 330. Dette er en oppfatning jeg deler og som vil forhindre at den oppnår samme samlerverdi som E30. Sistnevnte har mye mer historisk relevans og dette mener jeg vil føre til at E30 M3 vil holde seg og øke i verdi mens fremtiden til E36 M3 er mer usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...