Gå til innhold

Vinterdekk. Pigg vs. piggfri?

Peoplez
 Share

Anbefalte innlegg

Har dårlig samvittighet jeg når jeg rusler rundt med pigger som graver i asfalten, men ikke penger til 4 nye vinterdekk nå når de jeg har har blitt brukt i 3 mnd i fjor. Så blir pigger for meg denne vinteren så får jeg heller betale den piggdekkavgiften vi har her i Oslo og heller skifte tilbake til sommerdekk igjen raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har inntrykk av att de som kjører med piggdekk forsvarer det med nebb og klør...

Men sannheten er jo att det er like trygt og kjøre med piggfrie dekk uansett hvor du bor i Norge.

Hovedregelen er å avpasse farten etter forholdene!

Piggdekk gir også en falsk trygghet som kan føre til att det kjøres mer på grensen.

Sjå her:

http://www.if.no/web/no/corporate.nsf/n ... DE003FE972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt pigg fritt i Trondheim en vinter med mye variert føre, fra tørr asfalt til våt blank is, Conti Contact3 dekk som fungerte perfekt på is og snø.

Er det ofte bart føre dær vil pigg dekkene bli slitt fort og miste pigger.

Velg piggfritt mener jeg :)

Vær også klar over at piggdekkene mister pigger i høy hastighet. Piggene begynner å løsne rundt 100-110 km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt piggfritt i de siste 7-8 åra, med unntak av første året jeg hadde BMW'en. Siste 5 åra har jeg brukt piggfritt på den og det har funket fint.

Piggdekk er nok bedre av og til, men jeg synes det er mye mer behagelig med piggfrie dekk. Ikke minst med tanke på støy.

Er det dårlig føre så kjører jeg med hensyn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn mine egne erfaringer også, siden jeg kjører "samme" bilen som deg, Peoplez.

Jeg kjører som regel på dårlig vedlikeholdte landeveier vinterstid, ikke mye bykjøring. Kommer borti både speilholke, godt gammeldags vinterføre og slaps. Og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har hatt noen som helst problemer med mine piggfrie vinterdekk.

Jeg har ikke de dyreste og "beste" dekkene heller, har kjørt på Falken piggfrie vinterdekk i mange sesonger nå. Er veldig godt fornøyd. Så med mindre du regner med å kjøre mye på speilblank is, så hadde jeg gått for piggfritt. Men uansett kjøper du den type dekk som DU føler deg trygg med.

Og som andre har sagt her før meg: bruk hodet når du kjører og avpass farten etter forholdene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggdekk skulle vært forbudt!

Jeg vil si du har et veldig unyansert synspunkt, du er kanskje ikke åpen for at andre mennesker bor andre steder enn i Oslo-området.

Jeg er åpen for det, men jeg er ikke åpen for at de kjører mer på ren is enn de kjører på alle andre typer forhold, hvor piggfritt faktisk er best :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn mine egne erfaringer også, siden jeg kjører "samme" bilen som deg, Peoplez.

Jeg kjører som regel på dårlig vedlikeholdte landeveier vinterstid, ikke mye bykjøring. Kommer borti både speilholke, godt gammeldags vinterføre og slaps. Og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har hatt noen som helst problemer med mine piggfrie vinterdekk.

Jeg har ikke de dyreste og "beste" dekkene heller, har kjørt på Falken piggfrie vinterdekk i mange sesonger nå. Er veldig godt fornøyd. Så med mindre du regner med å kjøre mye på speilblank is, så hadde jeg gått for piggfritt. Men uansett kjøper du den type dekk som DU føler deg trygg med.

Og som andre har sagt her før meg: bruk hodet når du kjører og avpass farten etter forholdene!

jepp, vi har nok nøyaktig dei samme kriteriene :)

eg har 17" org. m5 felger, ka bredde og sånt bør eg ha? og noken som veit om noken virkelig gode piggfrie dekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 17 hamann look på vinteren på min forrige E39 og det fungerte utmerket - hvis bilen brukes av kvinner, burde du gå ned i både størrelse og bredde. Nå har jeg 16" Nokian Hakkapelita RSi og de fungerer virkelig. Disse vant vel også en test i fjor eller noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...