Gå til innhold

Import av X5. Før/etter 1 Januar. NYTT spm 184/218 hk?


mhane
 Share

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en X5 3,0d (rundt 2002 mod alt etter kostnad)

Finner ingen med manuell girkasse her Norge, (Ihverfall ikke der jeg har sett) så import fra Tyskland er det mest nærliggende.

Er det noen som vet hvordan de nye avgiftsreglene vil påvirke X5 3,0d. Fant ikke noe konkret om dette i de andre avgiftstrådene.

Bør en importere før eller etter 1 Januar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om reglene blir som fåreslått, blir det billigere å importere diesel biler...

Dette stemmer over hodet ikke... Det er en del som også blir dyrer og en av de er blandt annet X5 3,0d.. X5 som har en egenvekt på 2155kg (2170kg med automatgir), har et slagvolum på 2926ccm, yter 184 hestekrefter og som har et Co2-utslipp på 233 (259 med automatgir) blir 2751 kr dyrere med det nye avgiftssystemet. Til sammenlikning blir X5 favelift straffet med 12452 kroner tross en egenvekt på 2170kg (2180kg med automatgir), et slagvolum på 2993ccm, 231 hestekrefter og et Co2-utslipp på 229 (250 med automatgir)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at du skal ha Manuell gear.... jeg har lenge lurt på hvordan X5'en var med manuell, og senest i går kom jeg til å tenke på det da jeg så den filmen om den Le Mans X5'en. Jeg tror det er en veldig god bil. Sikkert ikke så grei å få solgt videre, men det er jo ikke så jævlig farlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk noe mange bør tenke på at bilene bør kunne være lette å kvitte seg med. Plutselig blir det skilsmisse, så sitter man igjen med en X5 som du ikke får solgt mens kone og barn har igjen litt penger av salget på boligen og en liten blokkleilighet... Jeg vil nå da påstå at det er viktigere med en leilighet og lite penger enn en forsåvidt unødvendig X5 og lite penger.. :wink:

Men nå er det vel importering av bil vi diskuterer og ikke familiekrise.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, godt poeng T.A.S!

Jeg også tenkte med en gang på den manuelle kassa.

Det er faktisk noen av de, men i klart mindretall, noe jeg forstår fullt ut.

Hvis det er et must for deg, så er det bare å gå igang det da.

Men for sære valg gjør et vidresalg vanskelig også, noe man bør ta med i planene.

Brukt markedet for bil blir vel ikke lettere etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk noe mange bør tenke på at bilene bør kunne være lette å kvitte seg med. Plutselig blir det skilsmisse, så sitter man igjen med en X5 som du ikke får solgt mens kone og barn har igjen litt penger av salget på boligen og en liten blokkleilighet... Jeg vil nå da påstå at det er viktigere med en leilighet og lite penger enn en forsåvidt unødvendig X5 og lite penger.. :wink:

Men nå er det vel importering av bil vi diskuterer og ikke familiekrise.. :)

det var da voldsomt så dramatiske bilder vi maler i dag da? Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he :lol: Ja her tok det av.

Nå eier jeg både leilighet og bil selv, så tror samboeren sliter litt siden vi ikke har barn enda eller noe "offisielt" samboerskap. Men når det er sakt så er hun snart ferdigutdannet jurist så da sliter jeg vel uansett.

Litt morsomt at dette kom opp :D

Får å holde seg til topic først så registrerer jeg at en X5 3,0d i mitt prisområde vil bli 2751 kroner dyrere i henhold til "T.A.S" sine beregninger. Det er da dermed ikke noe hastverk å importere. Det hadde blitt ett sabla stress uansett så det er bra. Da kan jeg roe ned til begynnelsen av neste år.

Gir diskusjonen derimot er jo meget interesant. BMW forhandlerene selv også sier at en X5 med manuelle gir vil bli vanskelig å selge. Og det er vel noe en bør ta med i betraktning.

Grunnen til at jeg ønsker manuelt gir er følgende

1. Erfaring med 325tds og 325tdsa. (følte at manuell bilen var bedre)

2. Ønsker å ha bilen lenge (stoler ikke på automatkassene)

3. Tror det blir en morsom kombinasjon (chip 218 hk og manuell)

4. Vinter og henger kjøring. (har bedre kontroll, sluring osv)

5. Vurderer sterkt å flytte fra Bergen og til Ålesund

(synes den største fordelen med automat er by og kø kjøring, noe jeg i liten grad vil komme bort i utkanten. 325tds'en kunne du bare sette i 5 og glemme giring på langkjøring, synes også cruisekontrollen var mer behagelig med manuell)

Det er også flytte planene som vil gjøre meg i stand til å kjøpe en såpass dyr bil. (salg av leilighet i Bergen)

Så er spørsmålet om jeg vil kunne få solgt den senere. "Håkon" nevnte jo her at jeg kanskje skulle ta med meg bilen i graven :) Nå er jo ikke det helt planen, men jeg ønsker å beholde den så lenge at jeg kan forsvare å montere Webasto + defa +++.

Tror dere virkelig at den vil bli så vanskelig å selge. Er jeg alene om å tro at en slik bil vil være en "grom" bil med manuell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om jeg tolket nr. 3, men var det slik at du mente at bilen har 218 hestekrefter og at du skal chippe den eller mener du at når bilen er ferdig chippet får du 218 hestekrefter? Husk at modellen du er ute etter har 184 hestekrefter originalt. For all del, jeg tror ikke bilen blir umulig å selge, men de fleste som kjøper en sånn bil ønsker automatgir..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som leter etter 7serie eventuelt X5 med manuell? Så mhane du er ikke så overbevist om automat kassen på 730en din? Ser for meg en 740 med M5 kasse jeg. :D Er så lei sluringen på automat kasser, men dem nye er vel endel bedre enn min 93model.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i markedet for en X5, men jeg har tenkt mye over hva slags gear jeg har i dag og ønsker å ha i min kommende E91. Det er åpenbart en slags naturlov at store og påkostede biler skal ha automatgear. Jeg husker i farten en historie om en fyr som på 80-tallet forgjeves forsøkte å selge en strøken Mercedes-Benz W126 300SE med manuelt gear... det var ikke lett. Folk forventer åpenbart at slike biler skal ha "alt" utstyr og dermed også automatgear. Naturligvis virker dette fenomenet selvforsterkende på den måten at mange mot deres ønske kjøper en bil med automatgear av frykt for å ellers tape penger når bilen en dag skal selges. Dette betyr naturligvis ikke at et automatgear alltid er en fornuftig konfigurasjon.

Automatgear eller ikke... litt avhengig av biltypen og ikke minst hva man skal bruke bilen til har medført at jeg har gjort noen refleksjoner. Vår E46 318d Touring har et manuelt gear (jeg tror heller ikke at denne modellen ble levert med automatgear) og jeg har faktisk aldri direkte savnet et automatgear... trolig fordi bilen går mest på langkjøring og da medfører ikke et automatgear spesielle fordeler. Tvert imot har bilen et mindre drivstofforbruk og virker mer agil enn om den hadde hatt et automatgear (basert på de inntrykk en E46 320d med 136 HK gir). Jeg føler også at man med et manuelt gear har bedre kontroll på vinterføre, men det er kanskje mest psykologisk. Forskjellen på å kjøre min tidligere Mercedes-Benz W124 230E med automatgear og min nåværende E46 på vinterføre er iallefall uten tvil stor... :lol:... Jeg har også merket meg at man har bedre kontroll på utnyttelsen av dreiemomentet med et manuelt gear hvis man skal trekke en tung henger... spesielt hvis motoren ikke gir et alt for stort kraftoverskudd. Konklusjonen er... tja... at man bør se på behovet, biltypen og ikke minst økonomien før man velger geartype, men jeg har en mistanke om at det for de fleste mest er et komfortorientert spørsmål... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får å holde seg til topic først så registrerer jeg at en X5 3,0d i mitt prisområde vil bli 2751 kroner dyrere i henhold til "T.A.S" sine beregninger. Det er da dermed ikke noe hastverk å importere.

..og enda mindre hastverk blir det når T.A.S ikke har fortalt deg at dette er før bruksfradraget på 42, evt 45%, så da snakker vi 15-1600 kr i økt avgift :)

Nåvel - personlig tror jeg en X5 med automat vil være lettere å kvitte seg med enn en med manuell. Det er vel slik at markedet forøvrig ser på X5'n mer som en luksusbil (= automat) enn en "bruksbil" for å dra tunge ting med...

Uansett - sterk diesel med manuell er en helt ok kombinasjon, jeg har ikke hatt gleden av å kjøre BMW diesel, men har hatt 3 Passat TDI med 130hk/310Nm (en var chippet til 175hk/375Nm), og med såpass dreiemoment kjører man jo i 6. giret hele dagen. For oss som slipper kø og lyskryss en manuell en god ting 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står en liten liste over hva "ekspertene" mener en bil bør ha for å bli solgt.

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=137989

Ved ikke å ha automatgir så mister du nok en stor kundegruppe tror jeg. Det er jo litt det som er forventet at den skal ha!! Men den blir sikkert morsom å kjøre og det er jo en del som legger vekt på det.

Å komme med ett fasit svar er vel vanskelig, men du bør vel belage seg på at den kan bli litt vansligere å selge og da faller litt ekstra i pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...