Kjell Z3 Skrevet Januar 13, 2007 Share Skrevet Januar 13, 2007 Men så er ikke Danmark noe forbilde når det gjelder bilavgifter heller... Man bør skille mellom den såkalte registreringsavgiften... altså den store avgiften man må betale for å få danske skilter på bilen... og avgifter som er knyttet til å bruke bilen. Den danske registreringsavgiften er helt klart urimelig høy og absolut intet forbilde, men f.eks årsavgiften (ejerafgiften på dansk) følger EU-standarden på området... og den mener jeg bør være et forbilde for Norge også. Man kan se hvor mye man skal betale i årlig ejerafgift for den enkelte bilmodell i Danmark her. Jeg tror at regjeringen på et eller annet nivå kommer til å harmonisere de fremtidige årsavgiftene med denne EU-modellen. For store dieselbiler som f.eks Chevrolet Tahoe med dieselmotor er årsavgiften over 10000 kroner, men for BMW 118d er årsavgiften knapt 4000 kroner. I Norge og Danmark har man allerede betalt for miljøsyndene sine når man kjøper bilen, man betaler jo ofte 2-500.000 kr ekstra inn i statskassen om man kjøper en bil med stor motor. Man kan ikke gi avgiftslette på en bil fordi den forurenser mindre, og så si at man skal ha mer i årsavgift fordi den forurenser mer lokalt. Den ekstra årsavgiften betyr jo egentlig at staten mener at du ikke burde kjøpt dieselbil. Det handler KUN om å få penger i en pengekasse som allerede renner over. (ca 2000 milliarder). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Januar 13, 2007 Share Skrevet Januar 13, 2007 og folk kaster kake på politikerne?!? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fastbmw Skrevet Januar 13, 2007 Share Skrevet Januar 13, 2007 fredrik, når eg leser dine innlegg tenker eg med en gang på den scenen i fast and the furious tokyo drift , "wow du kan jaggu lese brosjyren" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 13, 2007 Share Skrevet Januar 13, 2007 fredrik, når eg leser dine innlegg tenker eg med en gang på den scenen i fast and the furious tokyo drift , "wow du kan jaggu lese brosjyren" Hmmm... er det godt eller dårlig ?... jeg har ikke sett denne filmen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriklepe Skrevet Januar 13, 2007 Share Skrevet Januar 13, 2007 fredrik, når eg leser dine innlegg tenker eg med en gang på den scenen i fast and the furious tokyo drift , "wow du kan jaggu lese brosjyren" Hmmm... er det godt eller dårlig ?... jeg har ikke sett denne filmen... filmen er dårlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 13, 2007 Share Skrevet Januar 13, 2007 filmen er dårlig OK... da har jeg åpenbart ikke gått glipp av noe stort... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mexos Skrevet Januar 13, 2007 Share Skrevet Januar 13, 2007 Selv om jeg ikke har diesel bil kjenner jeg at noe koker inni meg no. Den norske stat eier ikke samvittighet og er helt på bærtur. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Januar 13, 2007 Share Skrevet Januar 13, 2007 ettersom dette skjer pga forurensning så regner jeg med luftfarten straffes i samme grad da? er vel ikke snakk om katalysator på fly og vi bilister dumper ihvertfall ikke drivstoffet rett ut i naturen som de gjør.. 20000 for en flybillett til london hadde gjort seg... personlig kommer denne ekstrautgiften til å svi brutalt. 10lapper er ikke langt unna en månedslønn og nå er det jo håpløst å selge en dieselbil uten å nærmest måtte gi den bort så jeg ser tap i alle retninger her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Januar 13, 2007 Share Skrevet Januar 13, 2007 Dersom alle avgifter vi bilister belemres med skal ha noen som helst troverdighet og forståelse, må det dramatiske endringer til. Systemet som er i dag er bare latterlig og det ser jammen bare ut til å bli verre. For å kort beskrive et system jeg ville kunnet støtte meg til: 1. Registreringsavgiften (Eller engangsavgiften om du vil) må kuttes til et minimum. Aller helst bør den fjernes helt, slik at vi kun betaler moms. 2. Omregistreringsavgiften må være lik for alle årsmodeller. Det blir helt feil å "straffe" en stakkar som kjøper seg en bil som bare er 1-2 år gammel. Slik er systemet i dag. 3. Vegavgiften differensieres. Og den må først og fremst differensieres utfra årlig kjørelengde. Man kan f.eks. bruke kjørelengden som er oppgitt hos forsikringsselskapet. (Dette er ikke noe jeg har tenkt nøye igjennom da. Det rent praktiske må tenkes mer igjennom). 4. Pumpeprisen på drivstoff økes. F.eks. til 15 kr/ltr. Jeg antar at et system som det jeg foreslår over vil gi staten bortimot samme inntekt på biltrafikk pr år som i dag. Forskjellen er at systemet er mer rettferdig. Avgiften gjenspeiler bruken og belastningen på miljøet. Etter min mening skal det ikke koste "miljøavgifter" for å eie en bil, men derimot på bruken av bil... (som kjent forurenser ikke en bil som står parkert). (Selvfølgelig svir tanken på 15kr/liter, men staten må ta inn inntekter på en eller annen måte. Og jeg tror de fleste vil kunne svelge en høyere pumpepris sålenge nybilprisene nærmer seg svensk nivå. Og sist, men ikke minst, må flere av avgiftskronene gå til opprusting av et latterlig dårlig veinett. Bedre veier --> Færre ulykker og bedre trafikkflyt--> Penger spart og bedre miljø). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mexos Skrevet Januar 13, 2007 Share Skrevet Januar 13, 2007 Dersom alle avgifter vi bilister belemres med skal ha noen som helst troverdighet og forståelse, må det dramatiske endringer til. Systemet som er i dag er bare latterlig og det ser jammen bare ut til å bli verre. For å kort beskrive et system jeg ville kunnet støtte meg til:1. Registreringsavgiften (Eller engangsavgiften om du vil) må kuttes til et minimum. Aller helst bør den fjernes helt, slik at vi kun betaler moms. 2. Omregistreringsavgiften må være lik for alle årsmodeller. Det blir helt feil å "straffe" en stakkar som kjøper seg en bil som bare er 1-2 år gammel. Slik er systemet i dag. 3. Vegavgiften differensieres. Og den må først og fremst differensieres utfra årlig kjørelengde. Man kan f.eks. bruke kjørelengden som er oppgitt hos forsikringsselskapet. (Dette er ikke noe jeg har tenkt nøye igjennom da. Det rent praktiske må tenkes mer igjennom). 4. Pumpeprisen på drivstoff økes. F.eks. til 15 kr/ltr. Jeg antar at et system som det jeg foreslår over vil gi staten bortimot samme inntekt på biltrafikk pr år som i dag. Forskjellen er at systemet er mer rettferdig. Avgiften gjenspeiler bruken og belastningen på miljøet. Etter min mening skal det ikke koste "miljøavgifter" for å eie en bil, men derimot på bruken av bil... (som kjent forurenser ikke en bil som står parkert). (Selvfølgelig svir tanken på 15kr/liter, men staten må ta inn inntekter på en eller annen måte. Og jeg tror de fleste vil kunne svelge en høyere pumpepris sålenge nybilprisene nærmer seg svensk nivå. Og sist, men ikke minst, må flere av avgiftskronene gå til opprusting av et latterlig dårlig veinett. Bedre veier --> Færre ulykker og bedre trafikkflyt--> Penger spart og bedre miljø). Dette kan jeg faktisk støtte. En ting til er at vrakpanten bør heves til en 5-7000kr slik at vi kan få bort en del av bilene på veiene uten katalysator. Jeg skal flytte til Oslo til høsten og kommer nok til å benytte mye buss til skole for å spare penger (Hører det er et bra bomring nett der nede? ) Jeg er derfor interessert i å betale minst mulig for å eie bilen som står hjemme i garasjen på dagen og brukes på fritiden. Betaling etter bruk er mye mer rettferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Januar 13, 2007 Share Skrevet Januar 13, 2007 de som lager systemet er ikke sugne på det som er rettferdig eller fornuftig,men det som gir mest mynt i kassa. hvis man tar årsavgift etter kjørelengde og høyner prisen på bensin vil jo de som bruker bilen 2ganger i uka tjene på det. har man derimot en høy årsavgift lik for alle og samtidig har relativ høy bensinpris tjener jo staten max. før jul fikk de sikkert panikk når de så at folk kjøpte dieselbiler og "snøyt" staten for 30-50lapper. dermed kom strakstiltaket med øket årsavgift som ikke bare vil tjene inn det de tapte,men det dobbelte på få år. men det er vel snart barnehageplasser til alle,bare flotte skoler uten dårlig inneklima,med gymsaler og svømmehaller? sykehusene har topp utstyr,folk nok og pasientene trenger ikke ligge på gangen eller stå fram i avisen for å få behandling? gamlingene på sykehjemmet får nok stell og omsorg? politiet har vel også nok folk og ressurser som kommer vanlig folk til gode? vi må jo ha det bra i et så lite land med så mye skatte og oljepenger?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet Januar 13, 2007 Share Skrevet Januar 13, 2007 Kan seie meg einig med deg Bjarte på punkt 3 og 4. Sånn som eg ser det er det 7 moglegheiter. 1. Eldre biler betaler meir i avgift, avgifta på dei nye synker ettersom dei forurenser mindre. 2. Eldre biler som forurenser meir, betaler meir i omregistreringsavgift. 3. 100 % einig! Men la likevell dei gamle bilene betale meir uansett! 4. HEILT einig! MEN kun for bensin. 5. Innfør biodiesel, gjerne 3 kr literen og ta vekk den vanlege Dieselen. Denne forurenser mindre. 6. Ta vekk MYKJE avgift på nye Diesel bilene. Sånn at folk blir tvungne til å kjøpe nye diesel biler. 7. Bygg betre vegar sånn at slitasje på biler og forbruket går ned for langtransport bilene. Du sleppe mykje av denne forurensinga med overgang til biodiesel, men vegstøvet får du ikkje vekk desverre. Vist nokon såg nyheitene på NRK i dag, så skjønner dei kanskje ke som skjer om 50 år vist me fortsetter sånn me gjere no. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 14, 2007 Share Skrevet Januar 14, 2007 ettersom dette skjer pga forurensning så regner jeg med luftfarten straffes i samme grad da? er vel ikke snakk om katalysator på fly og vi bilister dumper ihvertfall ikke drivstoffet rett ut i naturen som de gjør..20000 for en flybillett til london hadde gjort seg... personlig kommer denne ekstrautgiften til å svi brutalt. 10lapper er ikke langt unna en månedslønn og nå er det jo håpløst å selge en dieselbil uten å nærmest måtte gi den bort så jeg ser tap i alle retninger her. Eller hva med skipsfarten som også er en av de aller største miljøsynderne. Vel... rederne har også en hel hær med pågående lobbyister/spindoctors... og ingen politiker med ambisjoner legger seg frivillig ut med disse. Ergo er det letter å innkassere noen billige politiske poenger ved å gå løs på deg og meg. Jeg tror imidlertid ikke at dette forslaget blir vedtatt i sin nåværende form... til det er det for unyansert og radikalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Januar 14, 2007 Share Skrevet Januar 14, 2007 Interresant debatt. Fatter har bestilt seg en 320Da, så han kommer nok til å juble over dette. Norsk bil og vei politikk er patetisk, og den sittende regjeringen bidrar ikke i positiv retning i det hele tatt, men hva er det å forvente med SV i regjering? Dagens bil politikk er innkonsekvent og ulogisk. Man burde slå hardt ned på forbruket, og gamle forurensende biler. - Vrakavgiften burde vært på 20.000.- - Engangsavgiften burde settet kraftig ned. - Veiavgiften opprettholdes, men bompenger, og bommer generelt - fjernes fullstendig. - Forbruket, altså kr prisen på diesel/bensin må opp minst 50%. - Engangsavgiften må kraftig ned, minst 50%. - Dieselbiler uten partikkelfilter bør betale en ekstra miljøavgift. Dette er en start. Om NAF hjelper regjeringen med slike kreative forslag, så bør dens medlemmer si klart og tydelig fra. Det er altfor enkelt å belaste biler og bil eiere, nesten en u kultur har det blitt, tragisk! Det vi får til takk er stadig dårlige veier og en tiltagende forverring i forhold til bilhold og avgifter. Når skal det ta slutt? Bil og bilhold er en av de virkelige store utgiftene i livet til en stor del av Norges befolkning, og noe som er noe av en nødvendighet. Når skal denne gruppen bli tatt på alvor? Tenk når dere stemmer ved neste valg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skrevet Januar 14, 2007 Share Skrevet Januar 14, 2007 F...., nå kjente jeg det kokte litt her... ikke sett dette før nå jeg... nå går vel snart vinninga opp i spinninga med at en diesel bil går billigere... når både dieselen og årsavgiften går opp... tror ikke jeg får blitt mer oppgitt... kan jo ikke akkurat gå ut ifra samme årsavgift som sverige, i forhold til bilprisene dem har... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå