Gå til innhold

Kjøp av E39 touring, bensin eller diesel?

Share

Skal jeg gå for 525i eller 530D  

45 stemmer

1. 1. Skal jeg gå for 525i eller 530D

• 525i
      9
    • 530D
      36

Anbefalte innlegg

Hadde gått for en 525i.

Diesel lukter vondt og bråker på en annen måte, du får ikke samme 6`er lyden. Mulig det er bra moment i 530D, men har ikke trua på at den drar like godt over hele registeret, uten at jeg noen gang har prøvekjørt en...

Lukter vondt gjør den ikke ;). 6'er lyden er bare værst i 3L dieselen, høres ut som en gammal chevy V8 hehe (Ja jeg tar litt i). Og om den drar? det vil jeg definitivt påstå at den gjør.

Må bare få presisere at den filmen viser den gamle 530 diesel maskinen. 02-03mod som trådstarter vurderer har 193hk, kun 9hk mere enn den gamle, men kanskje en av den mest merkbare effektøking pr hk jeg har vært borti. Den gamle der virker nesten lat sammenlignet med avløseren, spesielt draget er merkbart.

Jeg hadde ikke vært i tvil, 530d. Hvis man mener det er stygg lyd i 530d har man ikke hørt/prøvd den, men lever opp til avlegs diesel fordommer. Det eneste jeg har savnet er den stadig tiltagende "turbinlyden" lengre opp i turtall. Dieseln legger vel inn neste gir på ca.5500rpm?

Tror også en Chip til noen få lapper er nok til å parkere selv 530i 0-100. I forbikjøringer er den nok kjappere orginalt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Selvfølgelig kan du bare slenge bensinbilen i 3. gir, men hvis du da slenger dieselbilen i 3. gir er du jo like langt...

Tjener vel ingenting på å trykke dieselen helt ned i 3. gir i 80 km/t...?

Poenget er vel også at man, som du også sier, kan kjøre komfortabelt, og bare knuse på med moment. Mens man med bensin må ligge å gire opp og ned hele tiden.

Jeg mener at 80-120 osv er mer relevant enn 0-100 tider.

Det er dette jeg skal frem til! Endelig.

Dieselbilen har nok power slik at en nedgiring til 3. er unødvendig, men hvis man vil kan man allikevel gå helt ned i 3. og hente moment som fra en middels lastebil (for eksempel hvis du skal dra tungt).

På kick-down tror jeg faktisk dieselen (med step-tronic) også er innom 3. giret littegrann før den legger inn 4. gir osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du bare slenge bensinbilen i 3. gir, men hvis du da slenger dieselbilen i 3. gir er du jo like langt...

Tjener vel ingenting på å trykke dieselen helt ned i 3. gir i 80 km/t...?

Poenget er vel også at man, som du også sier, kan kjøre komfortabelt, og bare knuse på med moment. Mens man med bensin må ligge å gire opp og ned hele tiden.

Jeg mener at 80-120 osv er mer relevant enn 0-100 tider.

Dieselbilen har nok power slik at en nedgiring til 3. er unødvendig, men hvis man vil kan man allikevel gå helt ned i 3. og hente moment som fra en middels lastebil (for eksempel hvis du skal dra tungt).

På kick-down tror jeg faktisk dieselen (med step-tronic) også er innom 3. giret littegrann før den legger inn 4. gir osv.

Det stemmer. kassen søker effekt, Ikke moment. uansett om det er diesel eller bensin. Utrolig hvor langt den drar gearene om man kickdowner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få presisere at den filmen viser den gamle 530 diesel maskinen..........

-Var jeg ikke klar over, men burde vel sett det :oops: Men den

illustrerer hvordan 530d sånn ca er :)

-Med sport går den til ca 5500 rpm ja.

-Chip tror jeg kan være ganske morsomt ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en del misforståelser vedr. moment og hestekrefter i relasjon til turtall. BMW´s dieselmotorer yter normalt en maksimal effekt (hestekrefter) ved 4000 rpm. Dette tilsvarer ca. 200 Km/t i femtegear med min 2003 E46 318d Touring. Tilsvarende har jeg i 100 Km/t ca. 2000 rpm i femte gear. I tredjegear derimot har jeg i 100 Km/t ca. 3800 rpm. Ergo har jeg 2-300 rpm før jeg må skifte gear... det er meningsløst.

Hvis min bil imidlertid hadde vært en 2003 E46 318i Touring med 143 HK ville en tilsvarende beregning være følgende: Ved ca. 6000 rpm er hastigheten ca. 210 Km/t i femtegear. Tilsvarende er turtallet i 100 Km/t ca. 3000 rpm i femtegear. I tredjegear derimot er turtallet ved 100 Km/t kun ca. 4700 rpm. Ergo har man ca. 1300 rpm før man bør skifte gear.

Ved simpel akselerasjon er det kun bilens effekt som er avgjørende... momentet er underordnet (dog allikevel en funksjon av effekten). Dette betyr at en 318i i den aktuelle sammenligningen kan holde en uavbrutt akselerasjon i et lengre tidsrom enn f.eks en 318d... det sparer tid (et gearskift tar tid) og akselerasjonen blir hurtigere innenfor et bestemt interval.

Hvis intervalet f.eks er mellom 80-120 Km/t betyr dette at når jeg med min 318d begynner akselerasjonen ved 80 Km/t i tredjegear er turtallet ca. 3000 rpm. Max trykk på turboen og jeg har en fin akselerasjon opp til ca. 110 Km/t, men da må jeg skifte til 4. gear og turtallet faller til ca. 3000 rpm igjen. 120 Km/t når jeg i 4. gear ved ca. 3200 rpm. Tilsvarende kan man med en 318i begynne akselarasjonen ved 80 Km/t i tredjegear... og turtallet er ca. 3800 rpm. Bilen har maksimal akselarasjon frem til 120 Km/t og turtallet er ca. 5800 rpm... altså stadig i tredjegearet. Dette er ulempen med en dieselmotor og et såkalt smalt effektbånd... man faller lett mellom gearene.

Derfor er ikke en alminnelig dieselmotor f.eks spesielt godt egnet til trange baner med hurtige temposkift. En moderne Formel 1 bil har f.eks et maksimalt turtall på 18-20000 rpm... altså et ekstremt bredt effektbånd. Dette er ikke tilfeldig hvis man ønsker en hurtigst mulig akselerasjon, men disse bilene er i tillegg en helt annen konstruksjon der hele poenget er at man alltid kan ha et velvalgt gear tilgjengelig i effektbåndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle hatt lånt en 530Dat idag, men den var selvsagt solgt gitt, det var dumt.

Det vannvittige er at den gikk for 100.000.- mer enn en tilsvarende bil jeg kan hente inn, mer var den gått også, folk burde virkelig undersøke grundigre før de handler.

:roll:

Noen med E39 diesel som har hatt betydelige utgifter i form av bytte av turbo og annet?

Noen erfaringer på dette området?

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hente inn en 525i, koster fra 280.000.- med alt.

En 530Da kommer fra 260.000.-

530i derimot kommer fort opp i 330.000.-

Alt dette er 02 modeller.

Har sett litt på dette, men jeg klarer ikke å komme noe under 330 for en 530dAT - hva regner du som innkjøpspris i Tyskland?

F.eks 17000 € = 138 000,-

mva = 34 500,-

Avgift = 189 500,- (for 1850 kg, 228 g/km og 142 kW)

-> 362 000,- :shock:

Edit; skal være 1820 kg og 226 g/km.. http://www.treffseiten.de/bmw/info/daten_520d_525d_530d_touring.pdf - men det gir ikke store utslaget---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle hatt lånt en 530Dat idag, men den var selvsagt solgt gitt, det var dumt.

Det vannvittige er at den gikk for 100.000.- mer enn en tilsvarende bil jeg kan hente inn, mer var den gått også, folk burde virkelig undersøke grundigre før de handler.

Dieselhypingen slår til igjen og tåpelighetene begynner... :roll: ... Hvorfor skal man f.eks betale ca. 23000 kroner ekstra for en ny E90 320d "LE" i forhold til en E90 320i ? For 4-5 år siden kostet en ny E46 320d og en E46 318i mer eller mindre det samme... og dagens N42B20 motor er jo bare en revidert utgave av N42B20 motoren i E46 318i (dog med hele 7 HK ekstra). Man bør som du skriver tenke seg godt om før man kjøper en dieselbil i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hente inn en 525i, koster fra 280.000.- med alt.

En 530Da kommer fra 260.000.-

530i derimot kommer fort opp i 330.000.-

Alt dette er 02 modeller.

Har sett litt på dette, men jeg klarer ikke å komme noe under 330 for en 530dAT - hva regner du som innkjøpspris i Tyskland?

F.eks 17000 € = 138 000,-

mva = 34 500,-

Avgift = 189 500,- (for 1850 kg, 228 g/km og 142 kW)

-> 362 000,- :shock:

Edit; skal være 1820 kg og 226 g/km.. http://www.treffseiten.de/bmw/info/daten_520d_525d_530d_touring.pdf - men det gir ikke store utslaget---

1850 kg er vel litt vel mye vel?

Og 17.000.-E... du får de fra 11.12.000.-E.

Dessuten er det enkelte grep man kan gjøre for å få det litt billigre.

:wink:

Men realistisk sett, blir det fort 300.000.- for et pent eksemplar.

Fredrik, er helt enig, diesel hysteriet kan være en forbigående epoke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vurdert en ny E65 745d når du først er i markedet for en skikkelig dieselbil da "Jeremy"... ?... :lol:

Jeg så den testen der, morsom vogn det, men en 7 serie hehe.

Liker E38 ennå riktignok, men E65 er vanskeligre å svelge.

:wink:

En 730D av E38 er sikkert en deilig komfort vogn det, men blir nok en touring utgave gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Fredrik

Skjønte ikke helt hva du mener er vanlig misforståelse vedrørende momenter og hestekrefter.

På en dieselbil oppnås maksimalt momentet/kraft på et lavere stadium (mindre behov for hestekrefter) enn på en bensinbil hvor man trenger flere hestekrefter (mer effekt) for å oppnå samme moment/kraft…

Jeg er til dels enig med at det på en dieselbil med manuellgir og relativt liten motor kan finnes svakheter i opplevd effekt, men på en godt motorisert dieselbil (f.eks 530d) med automat elimineres nær sagt alle ”sorte hull” i effektkurven da converteren under akselerasjon dekker opp for eventuelle svakheter og motoren vil ligge på optimal effekt gjennom hele seansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Fredrik

Skjønte ikke helt hva du mener er vanlig misforståelse vedrørende momenter og hestekrefter.

På en dieselbil oppnås maksimalt momentet/kraft på et lavere stadium (mindre behov for hestekrefter) enn på en bensinbil hvor man trenger flere hestekrefter (mer effekt) for å oppnå samme moment/kraft…

Jeg er til dels enig med at det på en dieselbil med manuellgir og relativt liten motor kan finnes svakheter i opplevd effekt, men på en godt motorisert dieselbil (f.eks 530d) med automat elimineres nær sagt alle ”sorte hull” i effektkurven da converteren under akselerasjon dekker opp for eventuelle svakheter og motoren vil ligge på optimal effekt gjennom hele seansen.

Og optimal effekt under full akselerasjon er å dra girene helt ut til rødlinjen. Uansett om det er diesel eller bensin.

Dette er fysikk. Under full akselerasjon er det effekt som teller, ikke moment ( men det har selvsagt noe med saken å gjøre slik du sier fredrik)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Fredrik

Momentet har kun betydning for "in gear" akselerasjon... dvs. når man ikke utnytter motorens effekt maksimalt ved å bruke gearets utveksling. Jeg tror du blander sammen virkningen av effekt og moment... hvorvidt en dieselbil har maksimalt moment ved f.eks 2000 rpm har ingen betydning for akselerasjonen hvis motorens maksimale effekt er ved 4000 rpm og det utnyttes ved å bruke gearet. Prøv selv... stor eller liten dieselmotor... det spiller ingen rolle. Bilen akselerer hurtigst ved maksimal effekt... og det gjelder like mye for en dieselmotor som for en bensinmotor. Et automatgear kan ikke kompensere for effektutviklingen en forbrenningsmotor har (les: en lineær kurve)... hvis den gjør det har f.eks dieselmotoren konstant 4000 rpm og det har den ikke. Ergo mener du at converteren kompenserer for evt. hull i momentkurven ved å holde turtallet nærmest mulig momenttoppen. Det sikrer "in gear" akselerasjon, men ikke en maksimal akselerasjon som man kun får hvis motoren arbeider nærmest mulig effekttoppen (les: maksimalt ant. hestekrefter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Fredrik

Momentet har kun betydning for "in gear" akselerasjon... dvs. når man ikke utnytter motorens effekt maksimalt ved å bruke gearets utveksling. Jeg tror du blander sammen virkningen av effekt og moment... hvorvidt en dieselbil har maksimalt moment ved f.eks 2000 rpm har ingen betydning for akselerasjonen hvis motorens maksimale effekt er ved 4000 rpm og det utnyttes ved å bruke gearet. Prøv selv... stor eller liten dieselmotor... det spiller ingen rolle. Bilen akselerer hurtigst ved maksimal effekt... og det gjelder like mye for en dieselmotor som for en bensinmotor. Et automatgear kan ikke kompensere for effektutviklingen en forbrenningsmotor har (les: en lineær kurve)... hvis den gjør det har f.eks dieselmotoren konstant 4000 rpm og det har den ikke. Ergo mener du at converteren kompenserer for evt. hull i momentkurven ved å holde turtallet nærmest mulig momenttoppen. Det sikrer "in gear" akselerasjon, men ikke en maksimal akselerasjon som man kun får hvis motoren arbeider nærmest mulig effekttoppen (les: maksimalt ant. hestekrefter).

Det var fint forklart. Bra noen har orden i sysakene. Diesel er på mange måter en veldig fin ting, men det er ingen ting som slår en skikkelig stor Bensinmotor med mange hester og enda mer Dreiemoment. F.eks S62B50 maskinen. Slike brutale krefter kan diesel vanskelig matche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...