Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne tråden er jo veldig OT nå, dessverre for trådstarter, men interresant emne dere diskuterer her.

Jeg forstår teorien mht mindre motor må jages mer på turtall osv ifht en større motor som kan ligge lavere i turtall og derav at forbruket kan bli gunstig sett mht den store motoren kontra den lille motoren.

Men det er mange, litt for mange som uttaler seg vilt mht alle mulige tall på nett, så jeg skjønner Fredrik sitt ståsted også.

De beste kildene er uavhengige, slik er det bare.

Så jeg er litt enig dere begge, noe midt imellom altså, at ja, forbruket på V8 (740) er høyere enn for en I6 (728) og at det for noen er verdt det merforbruket.

På langkjøring vel og merke.

Bykjøring kommer store motorer mer til sin "rett" mht forbruk og der blir forskjellene større.

Det er mine erfaringer hvertfall.

Ja fredrik, du skjønner kanskje nå hvorfor jeg velger 530Dat fremfor 530i, når i tilegg 530Dat er billigre i innkjøp.

8)

• Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg mener også BMW legger på noe mtp forbruket sånn at de er under en sikker margin.

BMW og andre bilprodusenter oppgir helt sikkert ikke et forbruk som er høyere enn det faktiske forbruket (trolig tvert imot)... det medfører bare ekstra avgifter og unødvendige belastninger i form av dårlig omtale. Det er også viktig å være klar over at bl.a BMW´s tester er kontrollerte tester som har til hensikt å klassifisere motoren iht. forbruk, CO2 etc. iht. bestemte kriterier og kjøremønstre. Dette er imidlertid likt for alle motorene og derfor er den relative forskjellen mellom motorene alltid den samme.

Jeg påstår ikke at du spesielt skjønnmaler situasjonen Ellingsen... husk at vi bare snakker her inne. Jeg påpeker at jeg foretrekker uavhengige kilder og at jeg ikke uten videre stoler blindt på folk som kan ha en egeninteresse i å skjønnmale de faktiske forhold (altså på generell basis). Jeg har den samme holdningen når folk påstår at deres BMW tilfeldigvis har en topphastighet som er 10-20 Km/t høyere enn den BMW oppgir eller at nettopp deres BMW klarer 0-100 Km/t 1-2 sekunder hurtigere enn det BMW oppgir. Tvilsomt... er min holdning... akkurat som i dette tilfellet der det påstås at en E38 740iA har et gjennomsnitlig bensinforbruk ved blandet kjøring som er lavere enn en E38 728i/iA... :roll:

Jeg snakket om lang kjøring jeg da :P

Skrevet

Jeg forstår godt hva Ellingsen her (iherdig) prøver å fortelle. Jeg har ikke eksakte tall å komme med, men oppleer at våre to biler (E39 520i og Golf V 1.6) nesten bruker det samme. Ca 0,72 mot 0.60, på langkjøring

Jeg snakker da utifra de tallene som kommer opp på kjørekomputeren. Det er da snakk om kjøring med flere enn en person i bilen, og baggasje.

En tyngre bil med større motor blir ikke like mye påvirket av at bilen blir fyllt opp av mennesker og bagasje, som en liten bil med liten motor.

Forstår din skepsis Fredrik, og er forsåvid enig i at det virker som mange runder litt nedover når de skal fortelle om sitt forbruk. (En kollega påstod at hans A4 1,9Tdi, chippet, brukte ned mot 0,4...hmm..)

Skrevet

Jeg blir litt irritert når jeg leser Fredrik sine svar.

Tror du på alt du leser?

Jeg har begge motorene per dags dato.

De bruker ca like mye på langkjøring.

I kø kjøring er V8'rn helt enorm på bensinforbruk, det renner rett gjennom.

Blandet kjøring er de også nokså like, men 8rn bruker ørelite mer, noe som er naturlig når man ser på motorvolum. Jeg ble faktisk overrasket over hvor "tørst" M52 motorn er, selv med manuell og dobbel vanos.

Svar til Sin:

Ja det er samme motor.

Skrevet
Jeg blir litt irritert når jeg leser Fredrik sine svar.

Tror du på alt du leser?

Jeg har begge motorene per dags dato.

De bruker ca like mye på langkjøring.

I kø kjøring er V8'rn helt enorm på bensinforbruk, det renner rett gjennom.

Blandet kjøring er de også nokså like, men 8rn bruker ørelite mer, noe som er naturlig når man ser på motorvolum. Jeg ble faktisk overrasket over hvor "tørst" M52 motorn er, selv med manuell og dobbel vanos.

Svar til Sin:

Ja det er samme motor.

Nei... selvfølgelig tror jeg ikke på alt jeg leser... iallefall ikke på internettet, men hvis jeg først skal tro på noe jeg leser på internettet tror jeg absolut mest på seriøse og mest mulig etterettelige kilder... som f.eks BMW´s egne kilder.

Hvor stort drivstofforbruk en bil har på kun langkjøring er relativt uinteressant og derfor oppgir BMW også et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring... eller kombinert kjøring. Kombinert kjøring er et begrep som gir et uttrykk for gjennomsnittet av forbruket innenbys og utenbys (innerorts und auserorts). BMW oppgir i denne sammenhengen at E38 728iA har et gjennomsnitlig bensinforbruk ved blandet kjøring på 1,00 liter/mil og at E38 740iA ditto har et gjennomsnitlig bensinforbruk ved blandet kjøring på 1,25 liter/mil. Trolig er drivstofforbruket i realiteten høyere for begge modellene, men at E38 740iA under alle omstendigheter har et bensinforbruk som gjennomsnitlig minst er 25% høyere enn E38 728iA er jeg ganske overbevist om.

Det er forøvrig liten grunn til å bli irritert over mine innlegg... husk at dette er et diskusjonsforum og at din mening i utgangspunktet er like god som min... og visa versa. Det handler ikke om å "vinne" diskusjonene, men om å underbygge div. påstander og uttalelser i innleggene med mest mulig troverdig informasjon... gjerne med offentlige og seriøse kilder/refferanser/tester etc.... :wink:

Skrevet

Jeg kjørte Ålesund - Skien - Svinesund - Ålesund for noen mnd siden.. totalt på den strekningen brukte jeg 0.78 i snitt med min 528iA - Bare for å sjekke, er det innenfor tallene BMW har som oppgitt forbruk ved langkjøring?

Skrevet
Jeg kjørte Ålesund - Skien - Svinesund - Ålesund for noen mnd siden.. totalt på den strekningen brukte jeg 0.78 i snitt med min 528iA - Bare for å sjekke, er det innenfor tallene BMW har som oppgitt forbruk ved langkjøring?

Det tror jeg også er innenfor de tallene BMW kommer ut med.

Instruksjonsboken til E38 har heller ikke samme tall som de som står kopiert på diverse nettsider. Instruksjonboken med informasjon som f.eks drivstoff etc var til og med forskjellig på 97 boken till 99 boken.

Skrevet

Kan anbefale deg 540. Er i allefall kjempefornøgd, bra drag hele registeret. Når det gjelder forbruk så klarer eg ikkje å få den under 1,1. Men eg har heller ikkje tatt den på langtur endå. På blanda kjøring tipper eg 1,2-1,4 l.pr mil.

Har tidligare hatt ein del eldre bmwer med R6 og må jo påstå at 540 en vil ha litt meir, og det er helt logisk at en V8 på 4,4L vil ha litt mat :)

E39 veger jo sine kilo også.

Kjøp i veg!!!

Skrevet

Eg har den gamle v8´n på 4,0 liter som er chippa t 310 hk, går godt og med sport eksos blir det litt grommere lyd også.

Forbruket er ikke ille, ved lang kjøring klarte eg å få den ned i 0,97 og ved mye dille kjøring ligger eg på ca 1,2-1,3.

Men sattan ska ein først ha ein slik bil driter enn jo i hva bilen bruker, gi gass, fyll bensin og fly lavt.

Hvertfall til onkel blå e etter deg.

E jo ein fantastisk rå lyd i disse motorene, har selv hatt flere bmw 6´ere store som små og lyden i disse kan ikke sammenlignes, ikke bunn draget heller.

Det å dra biltransport henger med disse bilene e ein drøm, krefter i masse vis og kommer du til bakker e det bare å gi gass og bilen akslererer som bare det.

Så etter min mening e det ikkje noe å lure på, kjøp deg ein 540, e ikkje alle som flyr rundt i ein sånn bil.

• 1 year later...
Skrevet

dette er en gammel tråd blitt nå ser jeg, tenkte bare å føye inn at jeg hadde en 98- 528ia for en tid tilbake.

På oppdrag av bekjent skulle jeg selge en 97-540iat, denne bilen brukte f.. ikke mer bensin enn hva 528ia gjorde. Dette til min store ergelse!

Ja, oppgitt forbruk sier en ting, men erfaringen med den motoren var noe helt annet. Dette var blandet og langkjøring. Testet aldri bilen i kø kjøring, da jeg er sikker på at den bruker mer enn 6ern, men dog alikevel!

Som 2mMy skriver i et innlegg over brukte hans 520 mer bensin enn 540, dette fikk vi testet da vi var på vei på E18 til Oslo for å levere denne 540n!

Nå har vel du, Prosjekt34 allerede kjøpt deg 540, og muligens også solgt den? Så har kanskje egne erfaringer når det kommer til forbruk..?

Richard

Skrevet

Har hatt mye rart nå ja!

528 var snillest på langkjøring! pressa den ned mot 0.7 på det mest ekstreme..

540`n klarte jeg ned mot 0.85! Legg merke til at dette er med meget pen kjøring uten særlig bruk av gasspedal - kun knappene på rattet:)

På blandet kjøring var det ikke så stor forskjell.. ørelite mer på 540 men ikke så mye!

X5 derimot som jeg har nå super unna en del mer.. men det er vel pga 4x4 og 2.2 tonn:p

Skrevet

Biler med stor motor bruker vanligvis ikke mye mer bensin på fin langkjøring, men den kjøringen er jo ikke representativ for de reelle kostnadene man får når man regner ut forbruk i løpet av et år. Og til de som tror at 2,8 literen sliter i 5 serie, HALLO, det er en STOR motor i en slik bil i forhold til det som er vanlig i andre biler .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...