Fredrik Skrevet September 7, 2007 Skrevet September 7, 2007 Har lest hele denne tråden nå, og det virker som enkelte sammenligner X5/6 med personbiler...Det går jo for pokker ikke ann, de må jo sammenliknes med tilsvarende biler, les f.eks Cayenne. Slik jeg leser tråden er det primært nettopp det vi har gjort i diskusjonen. Jeg har ikke sammelignet X5 med alminnelige biler, men jeg har brukt eksempler fra alminnelige biler for å få frem hvor jæ.... tung X5 er og hva det fysisk betyr for kjøreegenskapene enten vi liker det eller ikke. Høy vekt er alltid en begrensning når det gjelder kjøreegenskaper og hvis tyngdepunktet også er høyt er høy vekt også et stort problem. Ikke nødvendigvis i relasjon til andre SUV´er (det har jo X5 faktisk dokumentert), men i relasjon til biler generelt er vekten en stor utfordring. Ergo kan man nettopp ikke sammenligne X5 med BMW´s andre modeller på godt og vondt... den har ikke like gode kjøreegenskaper fordi den er for tung og for høy... Personlig mener jeg at det dermed begynner å bli komisk når den heller ikke er brukbar off-road... hva er da poenget utover image og et 4x4 understel til nødbruk en norsk vinterdag ?
Ron Jeremy Skrevet September 7, 2007 Skrevet September 7, 2007 Personlig mener jeg at det dermed begynner å bli komisk når den heller ikke er brukbar off-road... hva er da poenget utover image og et 4x4 understel til nødbruk en norsk vinterdag ? Men man kan ikke kombinere en ultratøff terrengbil med en glimrende gatebil. Den bilen finnes ikke! Og ikke nevn Landrover, en bil med flere feil skal man lete lenge etter. BMW har aldri hatt noe tradisjon med terreng kjøretøy, men derimot så har de betydelig erfaring med å lage sporty biler til gatebruk. En vanlig 2WD bil uten sperre har sine klare begrensninger på vinteren, så jeg skjønner folks behov for "noe mer". Men klart dette koster, og behovet for meg personlig er ikke verdt en halv million, man skal selvsagt ikke undervurde image, eller sikkerhet heller. Men at det bare er image å kjøre SUV er jeg totalt uenig, i, selvom det sikkert er de som velger en slik biltype av slike grunner. I mine øyne er sikkerhet, fremkommelighet, og fleksibiliteten til en E70 langt å foretrekke fremfor en E61 530Xda f.eks.
Fredrik Skrevet September 7, 2007 Skrevet September 7, 2007 Men man kan ikke kombinere en ultratøff terrengbil med en glimrende gatebil. Den bilen finnes ikke!. Jeg mener Range Rover TDV8 Vogue SE kommer ganske nær dette målet... et glimrende forsøk på å smelte sammen prinsippene fra en Rolls-Royce og en Land Rover. Nå har den også for første gang fått en fornuftig motor i form av en V8 dieselmotor på 3628 cm3 som yter 272 HK og 640 Nm. Men at det bare er image å kjøre SUV er jeg totalt uenig, i, selvom det sikkert er de som velger en slik biltype av slike grunner. I mine øyne er sikkerhet, fremkommelighet, og fleksibiliteten til en E70 langt å foretrekke fremfor en E61 530Xda f.eks. Det er noe for enhver smak... heldigvis...
Diesel power Skrevet September 7, 2007 Skrevet September 7, 2007 Synes selv dette er heftig og temmelig sportslig jeg, ikke minst dynamisk: Bajarally er bare tullball... Paris-Dakar er tingen hvis man først skal kjøre rally i en ørken. Porsche har vunnet løpet to ganger... med en 911 4x4 i 1984 og med en 959 Rally i 1986. Porsche 959 Rally var en enorm milepæl for Porsche (ikke ulik VAG´s milepæl med Bugatti Veyron)... absolut ingen trodde at de ville klare å gjennomføre Paris-Dakar med en supersportsbil... og så klarte de både første og andre plass... Tøft!!! Men jeg trodde baja(de virkelig proffe) var det mest ektreme man kunne utsette bilene for offroad. Jeg tror ikke den Porschen ville likt å truffet en 30-40cm stein med høyre forhjul i 160km/t? Bajarally trodde jeg hadde verdens råeste utøvere/utviklere på takling av uforutsigbart underlag i meget høye hastigheter, Paris-Dakar handler vel like mye om utholdenhet, både bil og fører(e)? Bajarally er vel mere sprint, og Paris-Dakar maraton? De trekker vel ytterpunktene i hver sin retning, men jeg vil da tro at de beste Bajabilene har det råeste oppsettet her?
hagenisse Skrevet September 7, 2007 Skrevet September 7, 2007 I mine øyne er sikkerhet, fremkommelighet, og fleksibiliteten til en E70 langt å foretrekke fremfor en E61 530Xda f.eks. Den gamle gode amerikanske holdningen at størst bil er best.. Hva gjør en X5 bedre enn en tilsvarende motorisert 5-serie med firehjulsdrift? Noen cm ekstra bakkeklaring er ikke avgjørene for noen som helst normal kjøring.
Fredrik Skrevet September 7, 2007 Skrevet September 7, 2007 Men jeg trodde baja(de virkelig proffe) var det mest ektreme man kunne utsette bilene for offroad. Jeg tror ikke den Porschen ville likt å truffet en 30-40cm stein med høyre forhjul i 160km/t? Bajarally trodde jeg hadde verdens råeste utøvere/utviklere på takling av uforutsigbart underlag i meget høye hastigheter, Paris-Dakar handler vel like mye om utholdenhet, både bil og fører(e)? Bajarally er vel mere sprint, og Paris-Dakar maraton? De trekker vel ytterpunktene i hver sin retning, men jeg vil da tro at de beste Bajabilene har det råeste oppsettet her? Baja 1000 er uten tvil ekstremt, men så er de mest ekstreme bilene også "one of" spesialkonstruksjoner. Tøft er det uten tvil, men løpet går kun over ca. 1600 Km, mens Paris-Dakar gjennomsnitlig er et ca. 5000 Km langt løp. For 2008 løpet vil strekningen faktisk være over 6000 Km. Jeg har mest sansen for Paris-Dakar fordi bilene langt på vei er gjenkjennelige standardbiler... de er naturligvis kraftig ombygget, men det er ikke egentlige spesialkonstruksjoner kun bygget for Paris-Dakar.
Saltkjelen Skrevet September 7, 2007 Skrevet September 7, 2007 I mine øyne er sikkerhet, fremkommelighet, og fleksibiliteten til en E70 langt å foretrekke fremfor en E61 530Xda f.eks. Den gamle gode amerikanske holdningen at størst bil er best.. Hva gjør en X5 bedre enn en tilsvarende motorisert 5-serie med firehjulsdrift? Noen cm ekstra bakkeklaring er ikke avgjørene for noen som helst normal kjøring. Vel.. Jeg vil si at den totale høyden på bakkeklaring er avgjørende. Det hadde pakket seg like mye snø under bilen med en E61 530xd som min nåværende E60 520i. Hadde jeg imidlertid hatt X5, som har høyere bakkeklaring hadde jeg trolig klart å komme meg fra hytta den dagen det er nysnø på 30cm og småføyka igjen på toppen...
hagenisse Skrevet September 7, 2007 Skrevet September 7, 2007 Jeg tror det der er høyst overdrevet. Der familien min har hytte kommer ingen X5 seg frem på vinteren, kun snøscooter. Frem til parkeringsplassen (som er akkurat like langt som en X5 kommer) kom isbilen seg frem uten problemer, på piggfritt og med splitterne montert. At enkelte har en hytte som tilfeldigvis ligger slik til at man må ha 30cm bakkeklaring for å komme frem er godt mulig, men det forklarer ikke at omtrent 99% av bilene på veiene nå har reservehjulet bakpå og en sittestilling som er halvveis til månen (jeg overdriver aldri!). Dessuten, hvis det er til det bruket man trenger bakkeklaringen, så kan jeg anbefalle å kjøpe en større citroen. Da får man høydejustering som standard.
Fredrik Skrevet September 7, 2007 Skrevet September 7, 2007 Jeg tror det der er høyst overdrevet. Der familien min har hytte kommer ingen X5 seg frem på vinteren, kun snøscooter. Frem til parkeringsplassen (som er akkurat like langt som en X5 kommer) kom isbilen seg frem uten problemer, på piggfritt og med splitterne montert.At enkelte har en hytte som tilfeldigvis ligger slik til at man må ha 30cm bakkeklaring for å komme frem er godt mulig, men det forklarer ikke at omtrent 99% av bilene på veiene nå har reservehjulet bakpå og en sittestilling som er halvveis til månen (jeg overdriver aldri!). Dessuten, hvis det er til det bruket man trenger bakkeklaringen, så kan jeg anbefalle å kjøpe en større citroen. Da får man høydejustering som standard. Hehehe... jeg har hatt en Citroën C5 2.0 HDi med Hydraktiv II så jeg vet hva jeg snakker om... ... Forøvrig er vår tidligere Ford Fiesta 1,1 Bravo (ca. 725 Kg) den beste vinterbilen vi har hatt... den forserte flere ganger 3 Km med ubrøytet privat hyttevei... ganske enkelt ved å "flyte" ovenpå sneen...
Ron Jeremy Skrevet September 7, 2007 Skrevet September 7, 2007 I mine øyne er sikkerhet, fremkommelighet, og fleksibiliteten til en E70 langt å foretrekke fremfor en E61 530Xda f.eks. Den gamle gode amerikanske holdningen at størst bil er best.. Hva gjør en X5 bedre enn en tilsvarende motorisert 5-serie med firehjulsdrift? Noen cm ekstra bakkeklaring er ikke avgjørene for noen som helst normal kjøring. Jeg skrev at X5 er sikrere, ikke at større jo bedre.
Ron Jeremy Skrevet September 7, 2007 Skrevet September 7, 2007 Er den sikrere da? Og for hvem? En E70 er sikrere enn E61 f.eks ja, pga massen.
Fredrik Skrevet September 8, 2007 Skrevet September 8, 2007 En E70 er sikrere enn E61 f.eks ja, pga massen. Hvis alle tenker slik forstår man jo hurtig hvorfor det er så mange SUV´er i USA. Når man er i det filosofiske hjørnet kan man jo begynne å lure på hvor dette skal ende... kanskje må vi alle kjøpe en størst mulig SUV for å være nogenlunde sikre i trafikken ?...
soft-ice Skrevet September 8, 2007 Skrevet September 8, 2007 Jeg tror det der er høyst overdrevet. Der familien min har hytte kommer ingen X5 seg frem på vinteren, kun snøscooter. Frem til parkeringsplassen (som er akkurat like langt som en X5 kommer) kom isbilen seg frem uten problemer, på piggfritt og med splitterne montert.At enkelte har en hytte som tilfeldigvis ligger slik til at man må ha 30cm bakkeklaring for å komme frem er godt mulig, men det forklarer ikke at omtrent 99% av bilene på veiene nå har reservehjulet bakpå og en sittestilling som er halvveis til månen (jeg overdriver aldri!). Dessuten, hvis det er til det bruket man trenger bakkeklaringen, så kan jeg anbefalle å kjøpe en større citroen. Da får man høydejustering som standard. For det første Citroen? Er du blitt splitter pine gal? Er overbevist om at Citroen's ingenører kommer fulle på jobb og drikker jevnt utover dagen. Har ikke hytte, men har derimot X5 og sittestillingen halvveis til månen er bare helt topp. Mye bedre oversikt der. Ellers så kan jeg si etter 2 vintre med X5, så kan jeg bekrefte at den oppfører seg nydelig. Eneste man må selvfølgelig ta hensyn til er massen, ja den er tung å stoppe. Ellers en nydelig og topp bil, har kjørt E53'en nå 60000km noe som jeg tror er lengre enn de fleste her inne. Hvordan kan dere dømme en bil nord og ned etter kun å ha prøvekjørt den rundt kvartalet eller lengre. Har tross alt kjørt den på sand, is, regn, snø, svingete fjellveier og autobahn konklusjonen er at bilen ennå ikke har sluttet å imponere meg..
Fredrik Skrevet September 8, 2007 Skrevet September 8, 2007 For det første Citroen? Er du blitt splitter pine gal? Er overbevist om at Citroen's ingenører kommer fulle på jobb og drikker jevnt utover dagen. Det tror jeg nok ikke... bl.a fordi BMW kjøper bensinmotoren til Mini av PSA (Peugeot/Citroën)... turboutgaven av denne motoren ble årets motor i år... Har tross alt kjørt den på sand, is, regn, snø, svingete fjellveier og autobahn konklusjonen er at bilen ennå ikke har sluttet å imponere meg.. Men har du også prøvet E61 530xi ?... det kunne jo være at denne modellen kan mye av det samme som X5 og mer til...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå