Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan du dokumentere at BMW kjøper motoren av PSA? Jeg har bare lest flere steder at det er ett samarbeid mellom BMW og PSA.

Nei... jeg kan ikke det, men iom. at PSA kommer til å produserer mange ganger flere biler med denne motorserien enn BMW ditto kommer til å produsere Mini varianter... mener jeg at det er plausibelt å tro at det er PSA som har hatt førertrøyen i dette prosjektet. Motorserien har erstattet PSA´s gamle TU-motorserie som har vært den dominerende motoren hos PSA siden 1987. Det er kanskje litt vanskelig for oss entusiaster å tro, men PSA (Citroën & Peugeot) er faktisk en bilprodusent som er vesentlig større enn BMW... i forhold til antall produserte biler, antall ansatte og i forhold til omsetning.

En liten ting til... å besvare et spørsmål med et spørsmål som ikke indirekte gir svaret er etter min mening en mindre sympatisk diskusjonsteknikk. Jeg spurte deg kun i den tro at du kanskje... i motsetning til meg... hadde konkret kunnskap om "Prince" motorserien.

  • Svar 256
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Nå finnes det en mellomting mellom senket M-bil med 18" og suv-er.. De fleste normale biler med orginalt understell og dekk-oppsett fungerer helt flott.

Har i grunn bare ett spørsmål siden du hakker sånt ned på SUV, er en 2 manns egoist-bil som Z3 en fornuftig konstruksjon? Personlig så synes jeg at den ser helt grusom ut. Det jeg vil frem til er at noen liker dattera og noen liker tja... si det.. :?

  • 2 weeks later...
Skrevet

Har i grunn bare ett spørsmål siden du hakker sånt ned på SUV, er en 2 manns egoist-bil som Z3 en fornuftig konstruksjon?

Det vil jeg absolut mene iom. at Z3 er en ren sportsbil som er relativt fokusert (i klassisk britisk MG tradisjon)... en SUV er hverken fugl eller fisk for å si det på den måten. Forøvrig... når en SUV blir for stor er det ingen som liker den... :lol:

http://forbruker.no/bil/tester/nybiltes ... 014197.ece

Skrevet
Har i grunn bare ett spørsmål siden du hakker sånt ned på SUV, er en 2 manns egoist-bil som Z3 en fornuftig konstruksjon?

Fornuftig kan vel diskuteres, men de er iallefall morsommere å kjøre enn vanlige familiebiler. :)

Skrevet

Greit at vi setter forskjellige preferanser for valg av bil mener nå jeg da. Men å påstå at Image bortimot er det eneste som trigger folk til å kjøpe SUV er i beste fall nærmest å skyte seg selv i foten. Image er en del av bilhandelen, og kanskje særskilt i premiumklassen, det kommer man ikke bort ifra. Sportsbiler er vel i så fall det som må regnes som verstingen her. Det er vel kun kjøreegenskapene man kan kalle fordel med disse bilene, kontra en SUV, og hvor mange er det av de godt voksne, som endelig har fått råd, som virkelig benytter seg av disse egenskapene.

Fordeler med en SUV kontra "ræserbiler" er i så stort antall at jeg ikke helt forstår motstanden.

Plass

Flexibilitet

Komfort

Forbruk/Utslipp

osv osv you name it!

Går man over til en vanlig Touring så er jeg ærlig nok til å innrømme at denne vil treffe behovet til de aller fleste langt bedre. MEN, dette frarøver ikke en SUV det faktum at den gir folk en annen opplevelse av det å kjøre bil. Man sitter høyt og oversiktlig, man er minst like trygg, det er godt med plass, man får bakkeklaringen som gir litt ekstra framkommelighet, og selv moder`n som egentlig hater å kjøre bil uttalte at hun følte seg litt konge og trygg der. At sjåfører føler seg trygge i trafikken er faktisk en undervurdert sikkerhetsfaktor.

Tilbake til Image, det er klart det er Image å kjøre en SUV, ingen tvil, men det er det også å kjøre rundt i en ny E61 M-Sport. Jeg personlig snur meg oftere etter en slik kontra en SUV for å ha det sagt. Hva med en M3, Porsche, Ferrari eller M5? Klart det er Image inn i bildet, og av hensyn til miljø som mange har trekt fram så bør noen kanskje prøve å sjekke hva disse spyr ut.

Eksempel hentet fra dinside.no, blandet kjøring.

530xd - 0.85

X5 3,0d - 0,87

M-Coupe - 1,21

M5 - 1,48

M3 - 1,24

Det er egentlig oppsiktsvekkende tall fra en så stor og tung bil, men klart langt ifra en 320d på 0,49. Men det er vel egentlig ikke den vi diskuterer nå.

Skrevet
Greit at vi setter forskjellige preferanser for valg av bil mener nå jeg da. Men å påstå at Image bortimot er det eneste som trigger folk til å kjøpe SUV er i beste fall nærmest å skyte seg selv i foten. Image er en del av bilhandelen, og kanskje særskilt i premiumklassen, det kommer man ikke bort ifra. Sportsbiler er vel i så fall det som må regnes som verstingen her. Det er vel kun kjøreegenskapene man kan kalle fordel med disse bilene, kontra en SUV, og hvor mange er det av de godt voksne, som endelig har fått råd, som virkelig benytter seg av disse egenskapene.

Fordeler med en SUV kontra "ræserbiler" er i så stort antall at jeg ikke helt forstår motstanden.

Plass

Flexibilitet

Komfort

Forbruk/Utslipp

osv osv you name it!

Går man over til en vanlig Touring så er jeg ærlig nok til å innrømme at denne vil treffe behovet til de aller fleste langt bedre. MEN, dette frarøver ikke en SUV det faktum at den gir folk en annen opplevelse av det å kjøre bil. Man sitter høyt og oversiktlig, man er minst like trygg, det er godt med plass, man får bakkeklaringen som gir litt ekstra framkommelighet, og selv moder`n som egentlig hater å kjøre bil uttalte at hun følte seg litt konge og trygg der. At sjåfører føler seg trygge i trafikken er faktisk en undervurdert sikkerhetsfaktor.

Tilbake til Image, det er klart det er Image å kjøre en SUV, ingen tvil, men det er det også å kjøre rundt i en ny E61 M-Sport. Jeg personlig snur meg oftere etter en slik kontra en SUV for å ha det sagt. Hva med en M3, Porsche, Ferrari eller M5? Klart det er Image inn i bildet, og av hensyn til miljø som mange har trekt fram så bør noen kanskje prøve å sjekke hva disse spyr ut.

Eksempel hentet fra dinside.no, blandet kjøring.

530xd - 0.85

X5 3,0d - 0,87

M-Coupe - 1,21

M5 - 1,48

M3 - 1,24

Det er egentlig oppsiktsvekkende tall fra en så stor og tung bil, men klart langt ifra en 320d på 0,49. Men det er vel egentlig ikke den vi diskuterer nå.

Frem og tilbake er like langt... nå har du hatt en lang vandring i forumet med div. innlegg om hva dynamiske egenskaper betyr i forbindelse med biler og ikke minst hvordan bilprodusentene/konstruktørene gir bilmodeller forskjellige egenskaper... kun for å ende opp med et innlegg som minner mistenkelig om et av dine aller første innlegg med dette tema... :roll:

Jeg påstår ikke at X-Serien kun handler om image... jeg påstår at BMW og som du også er inne på premiumbiler generelt handler mye om image. Hvorfor tror du BMW markedsfører modeller som f.eks M3 ?... Det er ikke fordi de tjener mange penger på disse modellene, men fordi de tjener mange penger på resten av 3-Serien. Både eiere og potensielle kunder ønsker å tro... og tror... at en alminnelig 3-Serie pga. den visuelle likheten med en M3 er bedre enn andre tilsvarende bilmerker. Som om en E90 318d objektivt er en veldig mye bedre bil enn en tilsvarende Ford Mondeo eller Audi A4. Dette kalles markedsføring og brandng av et produkt... noe BMW kan bedre enn de aller fleste andre bilprodusentene. Et av mine poenger i denne sammenhengen er at en M3 godt nok er dyr å kjøpe, men at en alminnelig 3-Serie i relativ forstand er svindyr i forhold (uten norske avgifter). BMW tjener penger og så lenge markedet er villig til å betale mye for en alminnelig 3-Serie er BMW´s image inntakt.

Amerikanske bilprodusenter er verdensmestere i såkalt badgeengineering (gjenbruk av emblem)... der kanskje Kia´s forvandling til Chevrolet er det mest tragiske eksempelet. Man kan spørre seg selv hva de tenkte på i Chevrolet´s ledelse, men mye tyder på at de må ha vært relativt desperate når de uten videre aksepterte å ødelegge det image Chevrolet brukte nesten 100 år på å bygge opp. Like ille var det naturligvis ikke da Porsche presenterte Cayenne, men selv i dag godt og vel 6 år etter presentasjonen må Porsche foreta stadige nye grep for å tilpasse modellen til Porsche´s grunnleggende sportsbilimage... senest med Cayenne GTS. Mindre og mindre SUV... mer og mer et desperat forsøk på å leke sportsbil... alt for ikke å ødelegge det image Porsche har brukt over 75 år på å bygge opp. Det er verdt å merke seg at Porsche så langt ikke har utviklet en X3 pendant selvom det ville ha vært mer naturlig for Porsche enn BMW.

Hva så med BMW og X-Serien ?... E53 fikk i sin tid massiv kritikk fordi den hadde mindre bagasjeromsplass enn både E39 Touring, E61 og X3... så vet vi hvorfor E70 ble stor som en hval. Jeg har merket meg at E70 har et relativt moderat drivstofforbruk, men jeg har også merket meg at BMW (sammen med flere andre bilprodusenter) skal bevise de nye oppsiktsvekkende lave forbrukstallene for det internasjonale bilsportforbundet (FIA).

Skrevet

Supplerer med et par bilder jeg tok på messen. Personlig fikk jeg et helt annet (og mer positivt) inntrykk av denne bilen når jeg så den i levende live. Det mest nærliggende er vel å sammenligne den med Infinity FX45 og således gir X6 en mye mer dynamisk og agressiv fremtreden. Og der Cayenne ser ut som en 911 stasjonsvogn på traktorhjul så virker denne som en mye bedre helhet. En kan selvfølgelig diskutere poenget med å utvikle en slik bil, men rent visuelt mener jeg dette er av det absolutt beste som har kommet fra denne kanten på en god stund.

CRW_5594.jpg

CRW_5597.jpg

CRW_5601.jpg

CRW_5602.jpg

CRW_5564.jpg

Skrevet
Frem og tilbake er like langt... nå har du hatt en lang vandring i forumet med div. innlegg om hva dynamiske egenskaper betyr i forbindelse med biler og ikke minst hvordan bilprodusentene/konstruktørene gir bilmodeller forskjellige egenskaper... kun for å ende opp med et innlegg som minner mistenkelig om et av dine aller første innlegg med dette tema...

No datt æ av lasset. Skjønner ikke hvor du vil med den. Igjen, jeg har foklart hva jeg legger i Dynamiske Egenskaper, og kan ikke i denne tråden helt forstå hva du tillegger til denne "oppklarte" diskusjonen?

Skjønner heller ikke hvorfor du plutselig går så voldsomt i forsvarsposisjon vedr dette temaet når alt jeg prøver å si er at man kan ikke kan putte en X5, ene og alene i en bås og stemple denne "utelukkende Image". Det var ikke rettet mot deg personlig, men rettere at det har blitt ett pop ord å bruke for å dytte en slags skyldfølelse/idiotstempel, om kan kallle det for det :roll: , på folk som liker SUV`er. Du virker jo å være enig i Image termen, om jeg ikke tolker deg feil? Forbruket var bare hentet fram for å vise at X5 ene og alene ikke er synonymt med høyt forbruk, det er ikke særlig mye å spare miljø for ved å velge en 530Xd som noen nesten har virket å mene ved anledninger.

A/S" BMW og Porsche og alle andre forøvrig er avhengige av å vise resultater i ett stadig tøffere marked. Jeg sier ikke at Cayenne har reddet Porsche, men det er begrenset hvor stort marked 911`en kan nå. De har aksjonærer, som alle andre, og de krever resultat. Idag er det ikke nok å ha ett DB2 på 30%. Har man det så ser de bare straks etter hvordan man skal øke til 35%. Det er derfor jeg frykter BMW`s uttalelse om at de skal øke dette ytterligere. Dette kan gå utover kvalitet. Det er lenge siden man kunne leve av en liten privat fruktkolonial på hjørnet i det fleste byer. Man må tilpasse seg markedet, og her kommer utvalg inn i bildet, store matkjeder, senter mm. Det er det samme i bilindustrien som i resten av handelen, de små sliter, de store ekspanderer, dette må man fint bare akseptere, uten at vi skal finne oss i dårligere produkt av den grunn. Jeg synes ihvertfall ikke at f.eks M3 har blitt dårligere med årene. At de i tester sier at den nye muligens er "litt for fin" å kjøre tyder jeg bare som at vi har noe råere i vente. (CSL/GTR?)

Jeg er rimelig sikker på at X5 og Cayenne ikke har påført BMW eller Porsche tap av anseelse hos de fleste, snarere tvert imot. Det enda stedet jeg faktisk merker reel misnøye med BMW for tiden er her inne :-k .

Tilbake til Image igjen, jeg mener at Cayenne, som er regnet som den bestkjørende SUV er med på å løfte Porsche til ett ytterligere nivå. Selv Panaramera?blir en biltype som knapt noen forventet at Porsche noensinne skulle begynne med, men at det kommer til å løfte dem videre er jeg skråsikker på. At de skulle begynne å produsere en konkurent til Yaris ville selvsagt være å strekke den litt vel langt 8) , men BMW er ett helt annet Brand en Porsche og står for noe litt mere folkelig igjen, de kan derfor tillate seg langt flere bein å stå på, uten at dette river istykker deres kjennetegn. Og der er nøkkelen, BMW må levere kjøreglede, uansett bilklasse for at de skal beholde sitt Image( i relasjon til :wink: !!!)

Porsche fikk også juling fra sitt entusiastmiljø da Cayenne ble lansert, selv pressen var heller lunken. Det ble imidlertid raskt klart at de hadde lyktes meget godt, og med noen unntak så er de jo ganske så hyllet for sin Cayenne. Ikke ofte man ser en nedlatende omtale av Cayenne, eller leser jeg på feil sted?

Som om en E90 318d objektivt er en veldig mye bedre bil enn en tilsvarende Ford Mondeo eller Audi A4

Jeg mener det :D Vi er tilbake på behov og gjerne også kvalitet, og det blir nesten umulig å dømme biler objektivt, tror jeg 8-[ . Litt ute og ror igjen, men mener du at man objektivt skal kunne sammenligne en 156 med en ML, er det det du mener?

Mondeo? Plass hadde den, MYE bedre utseende en sist(på avstand vel og merke), men resten?

Skrevet

Amerikanske bilprodusenter er verdensmestere i såkalt badgeengineering (gjenbruk av emblem)... der kanskje Kia´s forvandling til Chevrolet er det mest tragiske eksempelet.

At du Fredrik, ikke sjekker fakta :? Det var Daewoo som ble Chevrolet ikke Kia..... :D

Skrevet
Hva så med BMW og X-Serien ?... E53 fikk i sin tid massiv kritikk fordi den hadde mindre bagasjeromsplass enn både E39 Touring, E61 og X3... så vet vi hvorfor E70 ble stor som en hval. Jeg har merket meg at E70 har et relativt moderat drivstofforbruk, men jeg har også merket meg at BMW (sammen med flere andre bilprodusenter) skal bevise de nye oppsiktsvekkende lave forbrukstallene for det internasjonale bilsportforbundet (FIA).

Et par rettelser Fredrik, X3 og E53 har like stort volum mht bagasjerommet, X3 er derved ikke større.

:wink:

En annen ting, den viktigste grunnen til at E70 har blitt 19 cm lenger, er for å få plass til en tredje seterad som option.

Ikke nødvendigvis for å få plass til flere golfkøller.

8)

Hvis du vil snakke om hval, hva med Q7?

Senest i helgen beundret jeg E70, og det er en kompakt stor bil, men hval fortjener den ikke betegnelsen som.

Tvert imot, meget velykket designspråk må jeg si.

Hadde vært interresant å foretatt en undersøkelse over hvorfor folk kjøper X5, jeg tror under halvparten hadde svart image.

8)

Må si meg enig mye av det dieselpower skriver her.

Jeg begriper ikke at du kan si at Mondeo og 318D er det samme, E90 er en langt bedre bil, mens du med Mondeo får en større og mer praktisk bil.

Men premiumsegmentet kommer til å øke 40% de neste 12 åra, mot 20% i den mer ordinære mellomsjiktet, så at BMW kommer til å vokse er jeg ikke i tvil om, også ifht PSA gruppen, de har blitt større en MB og forsetter å vokse betydelig.

Det som bekymrer meg er at de skal øke lønnsomheten fra 6% til 8%, ikke nødvendigvis bra for oss forbrukere.

:roll:

Skrevet

Å si at en stor SUV forurenser mindre enn sportsbiler synes jeg blir litt drøyt når de fleste sportsbilene på veiene får sine noenlunde underholdende egenskaper først og fremst takket være lav vekt, noe som gjør at de går relativt bra med sine små motorer (MX-5, MR-2, Celica, Elise, Caterham, Z3 (de fleste Z3 har vel 1,8?) osv.). Dette gjør at disse bilene, takket være at de er fokuserte som nevnt over, er morsommere enn gjennomsnittsbilen å kjøre uten å forurense mer. (Skal man strekke strikken langt kan man jo og si at små toseters sportsbiler er som skapt for norsk matpakkekjøring: Ett sete til sjåføren, ett til matpakken, og ikke noe unødvendig å drasse rundt på.

At folk føler seg sikrere i en stor SUV (og tror ingenting kan stoppe dem) er jo ganske tydelig når man ser på forsikringsselskapenes oversikt over ulykkene disse er innblandet i: Stortsett alltid utforkjøringer på veiene til og fra de store vintersportstedene. Har sett mange fine eksempler på dette på veien mellom Bergen og Geilo, der man forøvrig bør reise hvis man vil se landets største konsentrasjon av X6 i påsken!

Skrevet

Amerikanske bilprodusenter er verdensmestere i såkalt badgeengineering (gjenbruk av emblem)... der kanskje Kia´s forvandling til Chevrolet er det mest tragiske eksempelet.

At du Fredrik, ikke sjekker fakta :? Det var Daewoo som ble Chevrolet ikke Kia..... :D

Dette beklager jeg naturligvis, men der ser du hvor mye jeg interesserer meg for koreanske og amerikanske biler... :lol:

Skrevet
Jeg begriper ikke at du kan si at Mondeo og 318D er det samme, E90 er en langt bedre bil, mens du med Mondeo får en større og mer praktisk bil.

Jeg mener naturligvis subjektivt at en E90/91 318d er en bedre bil for meg, men objektivt vurdert er nok ikke E90/91 spesielt mye bedre konstruert enn f.eks Ford´s nye Mondeo. De har forskjellige egenskaper og størrelser, men konstruksjonsmessig er E90/91 en like alminnelig bil som f.eks en Mondeo. Hvorvidt premiumsegmentet kommer til å vokse med årene betyr ikke det samme som at f.eks Ford bygger dårlige biler... det handler alt overveiende om image og forfengelighet. Man kan jo spørre seg hva den bedre halvdelen av middelklassen sier til at mannen i gaten også begynner å kjøre BMW ? ... Nettopp... de kjøper seg en større BMW, men hva sier så direktøren til at funksjonæren begynner å kjøre X5 og eller en 7-Serie ?... Nettopp... de får stillet f.eks en Rolls-Royce til disposisjon av firmaet. Dette var en grov skisse på hva som er hele poenget med rotteracet... selve drivkraften bak markedskapitalismen.

X3 har et bagasjevolum på 480 liter med baksetene oppe... E61 har et volum på 500 liter, X5 (E70) har 620 liter... og X5 (E53) har et volum på 465 liter.

X5 (E70) kan knapt kalles kompakt med en vekt på minimum 2125 Kg, en lengde på 4854 mm (knapt 18 cm kortere enn E65) og en høyde på 1766 mm (27,5 cm høyere enn f.eks E61). At X5 (E53 og E70) har et elegant design som på en god måte skjuler modellenes størrelser kan vi være enige om, men X-Serien er uten tvil noen store og tunge biler.

Skrevet
Jeg begriper ikke at du kan si at Mondeo og 318D er det samme, E90 er en langt bedre bil, mens du med Mondeo får en større og mer praktisk bil.

Jeg mener naturligvis subjektivt at en E90/91 318d er en bedre bil for meg, men objektivt vurdert er nok ikke E90/91 spesielt mye bedre konstruert enn f.eks Ford´s nye Mondeo. De har forskjellige egenskaper og størrelser, men konstruksjonsmessig er E90/91 en like alminnelig bil som f.eks en Mondeo. Hvorvidt premiumsegmentet kommer til å vokse med årene betyr ikke det samme som at f.eks Ford bygger dårlige biler... det handler alt overveiende om image og forfengelighet. Man kan jo spørre seg hva den bedre halvdelen av middelklassen sier til at mannen i gaten også begynner å kjøre BMW ? ... Nettopp... de kjøper seg en større BMW, men hva sier så direktøren til at funksjonæren begynner å kjøre X5 og eller en 7-Serie ?... Nettopp... de får stillet f.eks en Rolls-Royce til disposisjon av firmaet. Dette var en grov skisse på hva som er hele poenget med rotteracet... selve drivkraften bak markedskapitalismen.

X3 har et bagasjevolum på 480 liter med baksetene oppe... E61 har et volum på 500 liter, X5 (E70) har 620 liter... og X5 (E53) har et volum på 465 liter.

X5 (E70) kan knapt kalles kompakt med en vekt på minimum 2125 Kg, en lengde på 4854 mm (knapt 18 cm kortere enn E65) og en høyde på 1766 mm (27,5 cm høyere enn f.eks E61). At X5 (E53 og E70) har et elegant design som på en god måte skjuler modellenes størrelser kan vi være enige om, men X-Serien er uten tvil noen store og tunge biler.

I dette tilfellet regner jeg med det ikke menes noe annet med kompakt utseende enn det du skriver:

At X5 (E53 og E70) har et elegant design som på en god måte skjuler modellenes størrelser kan vi være enige om, men X-Serien er uten tvil noen store og tunge biler.

Dette er ihvertfall akkurat det jeg legger i "kompakt utseende".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...