Gå til innhold

Overgang fra 4 syl til 6 syl! Min fortelling!

ReWrite-
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva er så big deal?

Noen liker seksere, andre firerne, noen V8`erne, V10`erne og til og med V12`erne.

Vi har forskjellig smak, slik er det.

Motorene er vel igrunn like bra alle sammen, SELV om de ikke yter de samme kreftene eller veier likt.

Man må jo huske på at de er bygget for forskjellige formål.

De små for til og fra butikken/konebil/familiebil/lavt forbruk/lite forurensing.

De "mellomste" for de som er "tyngre på foten" eller kjører lange distanser, kanskje til og med drar på last.

De største kanskje i ganske stor grad for entusiastene, og de som liker å ha noe "stort" under panseret, eller kanskje til og med også drar på ferier, drar tungt, trenger god plass osv..

De er alle tilpasset sine formål vil jeg påstå.

Viktige er jo vel at man selv trives og føler man har "bruk" for det man har :)

Personlig er det store seksere og/eller de nyere V motorene fra BMW som tar kaka :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder nok M52b28 ja. Motoren din har en mye tøffere karakteristikk.

Alle M52 variantene "jokker" når man slipper gassen hurtig og alle M52 variantene har større eller mindre problemer med å kjøre jevnt i hastigheter der motoren kort struper tilførselen av bensin... typisk hvis man mer eller mindre triller med køen for deretter å gi moderat med gass for å holde hastigheten. Det er et eller annet med motorstyringen på M52 motorene som ikke er helt patent på dette området... :roll:

Hviken motor er dette? Er det den som sitter i vår? 2,2l med 170 hk?

For jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi blitt gamle og grinete? Det burde ikke være vanskelig å forstå at dette var humorsitisk ment fra "trippel-x".

Jeg tviler på om alder er et avgjørende poeng i denne diskusjonen, men hvis jeg misforsto "xxx"... beklager jeg naturligvis det. Jeg er forøvrig enig med ham i at S14B23 motoren er et godt eksempel på hva BMW kan få til med en rekkefirer... når de altså vil... :roll:

prøvde en m3.. eieren mente den var HELT rå! piska den til sperra gang på gang.. vart lite imponert over effekta.. men egenskapene til bilen forøvrig var rå! men å operere på turtallssperra for å få bilen morro å kjøre på vanlig vei imponerer ikke meg. Da er en m20 b25 skøyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det er M54B22 som er i vår bil?

Ja... M52 motorserien finner du f.eks i tidlige E46 320i, E36 320i (etter 1992/93 tror jeg det er), E36/E46 323i, E36/E46 328i, E39 523i, E39 528i, E38 728i m.fl. Jeg har ikke merket "jokkeproblemet" på de E46 320i med M54B22 jeg har kjørt, men det varierer nok mer som P.I.B er inne på... på M52 er problemet dessverre mer eller mindre konstant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det er M54B22 som er i vår bil?

Ja... M52 motorserien finner du f.eks i tidlige E46 320i, E36 320i (etter 1992/93 tror jeg det er), E36/E46 323i, E36/E46 328i, E39 523i, E39 528i, E38 728i m.fl. Jeg har ikke merket "jokkeproblemet" på de E46 320i med M54B22 jeg har kjørt, men det varierer nok mer som P.I.B er inne på... på M52 er problemet dessverre mer eller mindre konstant.

M52 kom i 95.

Og ja, motoren er nok altfor sivilisert med noen små sykdommer.

Eller, den er fin til vanlig bruk, men passer ikke i Z3 Coupe hvertfall, med tanke på formålet med den type bil er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å gå litt ontopic igjen. Jeg innbiller meg (i mitt lille hode) at en 4- og en 6-sylindret motor med samme effekt og moment, så vil sekseren være "seigere", pga at den har flere stempler, og da vil ha et jevnere trykk. Dårlig forklart, men.

For å sette det på spissen: dersom du sykler, og trør med en fot, kontra to, så vil du slite veldig når du har få omdreininger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M52 er problemet dessverre mer eller mindre konstant.

.. og dermed er det helt uforståelig for meg at folk kan mene dette er gode motorer...

Det er vel mest et spørsmål om hva man vektlegger... man kan finne særegenheter i forbindelse med de fleste motorer. Når det gjelder M52 motorserien er det etterhvert temmelig mange som klør seg i hodet (og har gjort det siden midten av 90-tallet) i et håp om å finne en løsning på problemet. Man har vel konstatert at problemet ligger i motorstyringen og måten motorstyringen arbeider sammen med innsprøytningssystemet på (Henning Robberstad alias 02-Henning i bmwccn´s forum har noen velfunderte teorier i denne sammenheng). Jeg mener at M52 motorserien er en temmelig imponerende motorserie tiltross for dette aktuelle fenomenet... fordelene oppveier ulempene etter min mening. Jeg tror imidlertid ikke at motorserien ville ha vært like imponerende hvis ikke hele "pakken" fra BMW (altså bil inkl. motor) hadde vært så overlegen i forhold til konkurrentene. For å si det på en annen måte... en M52B28 motor i en VW Passat hadde nok fått mer pepper enn M52B28 motoren har fått i f.eks E39... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innbiller meg (i mitt lille hode) at en 4- og en 6-sylindret motor med samme effekt og moment, så vil sekseren være "seigere", pga at den har flere stempler, og da vil ha et jevnere trykk.

Jeg innbiller meg at effekten er alt som har noe å si, så hvis de har helt samme effekt hele tiden (altså ikke bare toppeffekten) så er det egentlig ett fett om det er en 6'er, 4'er eller en motor fra en miksmaster.

For å sette det på spissen: dersom du sykler, og trør med en fot, kontra to, så vil du slite veldig når du har få omdreininger.

Men det er jo fordi det blir mindre krefter med bare et bein.

Fredrik, hva er egentlig fordelene til M52B28 bortsett fra lyd? En to-liters turbomotor når jo greit samme effekt - også den med dårlig respons og manglende vilje på turtall. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...