The StigMeister Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Jeg ligger som regel i 5. gir i 50-sonen MEN, som det er nevnt tidligere i tråden, så er det altfor mye turtall når man ligger i 90-100! Greit når det gjelder bykjøring, men på langkjøring er det ikke bra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xsivke Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Konsekvensene av motorytelsen merker jeg godt da jeg har automat. Det skal ikke rare hellingen til før den girer seg opp til over 3000rpm. Blir en del giring, spesiellt ved ujevnte kjøreforhold, men hva gjør vel det med slike smothe girbokser, samt en stille men allikevel smågromm 6'er-lyd 520iAT E39M54 2,2 170 Hk Savner litt min chipptrimma audi, men slikt får jeg kanskje ikke si her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbo-Knut Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Min førstebil, som er en 91mod 520iA, oppfyller mine krav i aller høyeste grad. Den er akkurat passe romslig, veldig godt støydempet, suveren comfort, veldig pen å se på, og har motor og girkasse som fungerer perfekt! Girkassen er en GM kasse, samme som også sitter i amerikansk 525. Derfor har den høy utveksling, går over 70km/t på førstegir, og kassa har 4 trinn+lock-up. I 80, akkurat da lock-upen slår inn ved normal kjøring, ligger motoren på såvidt over 2000 o/min. og forbruksnåla mellom 0.7 og 0.8 l/mil. I 100 så ligger nåla oppimot 2500 o/min! Bilen veier faktisk over 1600kg når tanken er full med bensin, og en person sitter i bilen, og selv når bilen er fullastet, så går det faktisk greit framover. Akslerasjon på denne bilen er ikke noe å skryte av, den trenger tid fra 0 og oppover, helt til motoren passerer 4000 o/min. Da er det faktisk greit skyv i bilen! og forbikjøringer.., aldri hatt problem med det Har hatt denne bilen i 2 år nå til høsten, og den har nå passert 276.000km Ypperlig førstebil hvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Tydeligvis forskjell på folks inntrykk og på bilene. Min gamle 520iA hadde tyngre giring. Femtrinns + lockup som slo inn rundt 85. I 90 hadde den ca 1700 rpm. For å kjøre økonomisk i hht forbruksmåleren måtte jeg over 100 km/t. Det rimeligeste jeg klarte på langkjøring var litt over 0.8 og da lå jeg mellom 100 og 120 km/t stort sett hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christopher R Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Jeg har e39 520i. Jeg kan jo ikke stikke under en stol at den går som en bøtte med drit. Den trenger som alle andre 6'ere fra BMW mye turtall for å gi noe. Dette i kombinasjon med høy vekt (over 1600kg på min) og høy giring gjør at denne bilen ikke egner seg særlig for stop-and-go/bykjøring. På den annen side dette den beste bilen jeg har hatt hva komfort angår. Lavt støynivå, presise pedaler og styring, god ergonomi og gode kjøreegenskaper gjør dette til en super cruisebil! I tillegg har en alle fordeler(og ulemper, les: bensinforbruk og vekt) av den seksylindrede motoren. Lyden, det jevne (men dårlige) draget, den hissige karakteristikken, kvalitetspreget osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Jeg har e39 520i. Jeg kan jo ikke stikke under en stol at den går som en bøtte med drit. Den trenger som alle andre 6'ere fra BMW mye turtall for å gi noe. Dette i kombinasjon med høy vekt (over 1600kg på min) og høy giring gjør at denne bilen ikke egner seg særlig for stop-and-go/bykjøring. På den annen side dette den beste bilen jeg har hatt hva komfort angår. Lavt støynivå, presise pedaler og styring, god ergonomi og gode kjøreegenskaper gjør dette til en super cruisebil!I tillegg har en alle fordeler(og ulemper, les: bensinforbruk og vekt) av den seksylindrede motoren. Lyden, det jevne (men dårlige) draget, den hissige karakteristikken, kvalitetspreget osv. Jeg vet ikke om E39 520i i realiteten går så dårlig som du skal ha det til... iallefall ikke hvis man er litt objektiv når man vurderer ytelsene. Den skal ha turtall for å yte sitt beste og man skal bruke gearet når motoren blir belastet, men den klarer 0-100 Km/t på nivå med E46 320d (både 136 HK versjonen og 150 HK versjonen) og interessant nok er det få som klager over ytelsene til disse to modellene. Topphastigheten er i tillegg 6 Km/t høyere enn for E36 320i (214 Km/t) og heller ikke når det gjelder den modellen er det mange som klager over ytelsene. Spørsmålet er om ikke problemet egentlig er at folk forventer bedre ytelser i forbindelse med en E39... kun fordi det er en E39 ? Man bør huske på at BMW også produserte modellen E39 525td (dog ikke importert til Norge) med en M51D25 motor som ytet 115 HK ved 4800 rpm og 222 Nm ved 1900 rpm. Den modellen brukte godt og vel 12 sekunder 0-100 Km/t og topphastigheten var ikke mer enn 198 Km/t. BMW hadde med andre ord mange forskjellige kundegrupper i tankene da de konstruerte de forskjellige E39 modellene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ropa Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Kjører selv 150 hester'n, riktignok i en bittelitt lettere 3 serie, men jeg blir egentlig bare mer og mer fornøyd med motoren for hver dag som går. Tar meg selv stadig i å kjøre gjennom rundkjøringer i 5 gir helt ned mot 35km/t. Da er det ikke rare akselerasjonen, men akkurat nok til å henge med i normal trafikk. Da blir automatgir overflødig.Forbikjøringer i 5 gir er også fullt mulig, men krever naturlig nok litt lengre klar bane. Jeg kjører uansett aldri forbi på korte luker. Skal man ha det litt gøy må man opp over 4500rpm, der motoren trives aller best. 5gir i 35km/t, hørtes ikke spesielt lurt ut. Men er vel mange av disse mindre motorene til bmw som trenger litt mere turtall, vanlig er at det slår inn skikkelig rundt 4-4500rpm. Og her samenligner du 3"ern med 5serien, det må du ikke gjøre. E46 og E39 er noe helt annerledes, E39 er tyngre og er nok mer komfor i den. Og folk flest kjøper ikke E39 520i for å kjøre "drag" med andre mennesker. E39 520i får man jo idag til en grei penge, så det er mye bil for pengene om man finner et bra eksemplar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Man bør huske på at BMW også produserte modellen E39 525td (dog ikke importert til Norge) med en M51D25 motor som ytet 115 HK ved 4800 rpm og 222 Nm ved 1900 rpm. Den modellen brukte godt og vel 12 sekunder 0-100 Km/t og topphastigheten var ikke mer enn 198 Km/t. BMW hadde med andre ord mange forskjellige kundegrupper i tankene da de konstruerte de forskjellige E39 modellene... Den slår alikevel ikke MB W210 E220 diesel med en motor på 95hk v/6000 og 150Nm v/3100. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Og her samenligner du 3"ern med 5serien, det må du ikke gjøre. E46 og E39 er noe helt annerledes, E39 er tyngre og er nok mer komfor i den. Og folk flest kjøper ikke E39 520i for å kjøre "drag" med andre mennesker. E39 520i får man jo idag til en grei penge, så det er mye bil for pengene om man finner et bra eksemplar. At en E39 tilbyr mer komfort enn en E46 er jeg helt enig i... det sørger først og fremst en lengre akselavstand og bedre lydisolasjon for, men E46 330i er f.eks tyngre enn en E39 520i med 150 HK... så alt er relativt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Den slår alikevel ikke MB W210 E220 diesel med en motor på 95hk v/6000 og 150Nm v/3100. Nei... og BMW´s M51D25 motor er en rekkesekser på 2498 cm3 og ikke en rekkefirer på 2155 cm3... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ropa Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Og her samenligner du 3"ern med 5serien, det må du ikke gjøre. E46 og E39 er noe helt annerledes, E39 er tyngre og er nok mer komfor i den. Og folk flest kjøper ikke E39 520i for å kjøre "drag" med andre mennesker. E39 520i får man jo idag til en grei penge, så det er mye bil for pengene om man finner et bra eksemplar. At en E39 tilbyr mer komfort enn en E46 er jeg helt enig i... det sørger først og fremst en lengre akselavstand og bedre lydisolasjon for, men E46 330i er f.eks tyngre enn en E39 520i med 150 HK... så alt er relativt... Joda, sant det Men var vel egentelig inne på E39 520 og E46 320 Men klart det er forskjeller i vekt med større maskin.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Joda, sant det Men var vel egentelig inne på E39 520 og E46 320 Men klart det er forskjeller i vekt med større maskin.. Det interessante er jo at selve motoren i en E46 330i ikke er større enn i en E39 520i.... M52 motorserien er fysisk like stor som M54 motorserien. Det er alt mulig annet som veier mye mer (selvom større stempler og motvekter også veier litt ekstra)... bremser, felger/dekk, gearkasse, differensial og kanskje ekstra gadgets/utstyr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Behovet for 523/525/540 ser ut til å være grunnleggende penisforlengede. Og behovet ditt for en BMW i det hele tatt er ikke det? Hvis/når jeg bygger om min til 540 er det fordi a)en gimmic mot skiltet og b)for å ha det morro. Absolutt ikke fordi jeg trenger det. Hva man _trenger_ er jo ikke akkurat det man skal begynne å dra inn i en diskusjon på et forum fullt av motorinteresserte. Det er nok relativt få her inne som _trenger_ en BMW i det hele tatt når det kommer til stykket. Vi hadde vel alle kommet oss frem og til og fra jobb med et utvalg fra de fleste bilmerker. Man kjører ikke BMW fordi en trenger det. SÅ; kan de som disser 520 vennligst begrunne det på en rasjonell måte? Jeg har hatt både E36 320ia (så godt som samme motor som du har), og E34 520i 12V (enda svakere enn din). Helt greie biler begge to. Helt greie biler til daglig bruk, men fyll de opp med bagasje og/eller folk, så går det passe trått. Og selv med tom bil må man ha litt luker for å komme seg innpå en vei, eller for å kjøre forbi. Jeg trenger som regel aldri vente på luke for å kjøre utpå vei når jeg kjører M5en. Trenger heller aldri vente lenge for å kunne kjøre forbi, enten det er 1 eller 5 biler man vil forbi, så er det alltid unnagjort på noen usle sekunder. Det er herlig, men jeg TRENGER det ikke. Jeg trenger heller ikke ATV, tørketrommel, TV, datamaskiner, mobiltelefon, navigasjon, motordrevet plenklipper, etc... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Kan være enig i at 150 hester er ganske bra egentlig, men 5 serien er jo som sagt en tung bil, hvis man sammenligner med for eksempel Passat så er vel det lettere biler, jeg har selv en 520IA E34 og synes ikke den er noe sprek heller ikke 523'n jeg har er noe voldsomt sprek, mulig jeg er litt kravstor, men sånn er jeg bare, hehe, 523'n skal få litt pustehjelp så det kommer seg nok litt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chriso Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Vet ikke om du siktet mest til M52B20 eller M54B22, trådstarter. Men BMW lanserer nå en ny 520i, med den nye N42B20 motoren. Vi kan da sammenligne E60 520i og A6 2.0 TFSI, kanskje dens sterkeste konkurrenten. BMW 520i (E60): Motortype R4 Slagvolum 1.995 ccm Effekt 170 hk/6.100 o/min Dreiemoment 210 Nm/3.500 o/min Vekt 1485 kg Aks. 9,0 sek 0-100 km/t Toppfart 230 km/t Audi A6 2.0TFSI: Motortype R4 Slagvolum 1.984 ccm Effekt 170 hk/4.300-6.000 o/min Dreiemoment 280 Nm/1.800-4.200 o/min Vekt 1520 Aksellerasjon 8,4 km/t 0-100 Topphastighet 227 km/t Personlig har jeg sansen for TFSI-motoren! Noen kommentarer? Edit: Fjærnet noe pinlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå