Gå til innhold

520 - Hvorfor disser folk denne helt ok,over standard bilen?

PIIIPower
 Share

Anbefalte innlegg

Forresten, finnes det noen andre bilmodeller som kan matche BMW's vektfordeling? (tenker da på mann-i-gatabiler og ikke racing :)

Forresten bra tråd!!! ;)

Flere Mercedes-Benz modeller har også mer eller mindre 50/50 vektfordeling og Porsches litt eldre modeller som f.eks 924/944/968/928 har 50/50 vektfordeling. Dagens Porsche Boxster og Cayman har midtmotor og 50/50 vektfordeling... tilsvarende har også bl.a Lotus Elise. Jaguar XJ har mer eller mindre 50/50 vektfordeling og det er sikkert flere andre bilmodeller med en fornuftig vektfordeling også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hæ? Midtmotor-biler er da mye tyngre bak? Elise har vel noe sånt som 40 - 60.

Et kjapt søk på nettet gir deg helt rett... Lotus Elise har 40/60 vektfordeling. Porschene Boxster og Cayman er litt bedre med 46/54 vektfordeling... jeg kan ikke ha rett alltid... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bilen jeg kjøpte var en 1992 modell E34 520i med M50B20 med vanos. Jeg var veldig fornøyd, og syntes den gikk veldig bra. Veldig bra drag og fungerte utmerket. Men så fikk jeg lappen, og kjørte vel i 1 måned, og da begynte jeg å bli litt lei. Det var sånn at jeg alltid måtte dra den så og ha litt høyt turtall, ellers dro den ikke akkurat godt. Dette ble veldig slitsomt syntes jeg, så da bestemte jeg meg for å selge den og kjøpe en med litt større motor. Valget falt på en 1993 modell E34 540ia, og jeg er fortsatt veldig fornøyd (kjøpte den i mai). Bensinforbruket ble endel høyere, og jeg var veldig fattig rett etter jeg kjøpte den. Brukte faktisk 1000kr i uka på bensin, og det hadde jeg ikke råd til. Men etter hvert så har bensinforbruket gått ned, ettersom jeg har lært meg å kjøre den så den sparer litt bensin, og jeg kjører kanskje ikke så mye som før. Denne bilen blir helt annerledes enn 520'en å kjøre, fordi denne kan du cruise med og bare gi litt gass, så går den bra, mens på 520'en, måtte jeg gire ned og gi full gass for at det skulle dra litt.

Brukte også ganske mye bensin den også når jeg måtte kjøre sånn.

Men det er helt klart, alt er billigere med mindre motor. Ser på min, hvis jeg skal bytte noe, så blir det ofte dobbelt opp av alt.

Savner litt manuelt gir, men hvis jeg girer litt selv på automaten, så går det greit. Er også veldig godt med automat, spesielt på langkjøring og hvis du forreksempel sitter i telefonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt bilen på service og fikk en 116i som leiebil. Etter å komme tilbake til 2.2 og 170 automat-hester må jeg inrømme at forholdene tatt i betrakning så er det ingen seig bil. Bilen veier tross alt over 1700kg, på grunn av automat + touring!

Alt er jo relativt i forhold til hva man sammenligner med:

Lei dere en 116i i en uke, hold ut og deretter kjør deres gamle eller nye 520 igjen!

Det føles som å få livet i gave :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sitter her og klager over at noen disser 520 (som de da altså ikke er begeistret for), så bedriver du akkurat de samme virksomhetene selv overfor ting du ikke liker.

Fatter ikke at dere ikke: a) er happy med bilen dere har, og gir blanke i om noen disser den, eller B) bytter dere den ut i noe dere er happy med.

Verre er det ikke. Er man fornøyd driter man i om noen andre sier noe annet. Kebabtralle og rånekjerre får man jo høre daglig når man kjører BMW, så noe må man tåle.

Gunnar, det er som så forbanna er den direkte dissinga. 520 er ikke en dårlig bil..

Blir litt som han som kjører M6 og påstår at M5 bare er dritt... 520 er ikke en drittbil.

---

Fotnote: Jeg skjønner at de som kjører 520 med automat ikke liker denne, men prøv manuell før dere uttaler dere. Er mange biler som føles daue med automat, men er noe helt annet med manuell.

Bilen er bra som fy den, men motoren...!!..

Siden sikkert halvparten av alle e39 har automat, og halvparten av oss som har en slik med automat og faktisk vil ha automat må da for svarte kunne uttale oss om saken.

Drar det litt lenger og sier at du kan ikke uttale deg om saken om du har katalysator heller... Hjelper faktisk en del og fjerne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar, det er som så forbanna er den direkte dissinga. 520 er ikke en dårlig bil..

Og automat er ikke en dårlig girkasse? De der argumentene dine kan man snu på akkurat som man vil. Putt automatkassen i en 540, og den kan også være morsom. Hadde 520en gått bedre hadde automat vært helt greit.

Fotnote: Jeg skjønner at de som kjører 520 med automat ikke liker denne, men prøv manuell før dere uttaler dere.

Kan jo si tilsvarende til deg.. Prøv en M5 før du uttaler deg. :)

Mulig du har gjort det, men da har du ikke kjørt den lenge nok. Hvis du kjører en M5 i en uke, så skal jeg love deg at det er en tråkig opplevelse å havne i en 520 igjen. Jeg hadde en stund en 535i med manuell kasse og toppfart på 202 (lav utveksling), og en 520 12V samtidig - etter en uke med 3.5-literen og så over i 520en var jeg 100% sikker på at noe var galt. At den kjørte greit fortsatt var det ingen tvil om, men den var fortsatt gørrkjedelig og akkurat da en dårlig bil. Det skjedde jo ingenting ut av svingene.. masse turtall og ingen aks. Samme nå med M5en, har tidligere likt godt E46 318en til foreldrene mine, syntes det var en bra motor med veldig jevnt og godt drag - sterkere enn 520en jeg hadde, men det føltes nå som det var noe spenna gærnt med den. Jeg turte nesten ikke kjøre forbi med den. Måtte plutselig virkelig planlegge forbikjøringer, og ha syke strekk (det føltes ikke sånn før). Og gav bilen man kjørte forbi litt gass, så kunne man bare glemme det. Jeg har lenge vurdert en slik, men lysten på en slik forsvant like fort som baklyktene til M5en borti horisonten.. 8)

Det handler kort og greit om hva man har blitt vant med. Desverre ser det ut som mye alltid vil ha mer. Det blir dyrere og dyrere dette her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt både e34 525 24v, e34 530 v8, e39 2,2 170hk, (samt en 2000 e46 316 og en 1983 520 som vi ikke snakker videre om her) ;)

kjøpe i sommer en e36 320ia til samboeren som vi skulle på ferietur til danmark med sammen ett vennepar. (530'en er varebil). Hadde grua meg skikkelig til denne turen pga 4 stk og full oppakning. men da vi kom i danmark på 130 grensa ble jeg virkelig positivt overasket over hvor fint bilen lå i disse fartsgrensene, og det var fortsatt greit drag i den. skal innrømme at i 80-90 sona i norge jaga automaten endel mellom 4 og 5 gir.

Skjønner ikke helt problemet i denne tråden. er daglig ut å kjører 320. den fungerer veldig godt på vanlig kjøring, selv om jeg kjører v8'er som kosebil, er lyden og draget i 320'en finere enn de vanlige bilene fra 90'tallet som kompisene mine drar rundt med.

enn annen ting er smilet på samboeren min idet hu setter seg bak rattet i bila. Hun har vært student i alt for lang tid og kun boltret seg i en corolla, for henne er dette en sportsbil.

Kan ikke folk få like det de vil sjøl da? merkelig spetakkel dette ble :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt problemet i denne tråden.

Det er vel igrunnen ikke noe annet problem enn at det er et par 520-eiere som burde lære seg å ikke bry seg med hva andre sier og (ikke) liker.. ;)

Å prøve å få alle til å like det samme er det bare å glemme med en gang. Vi er alle forskjellige, så det er helt poengløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker min e34 520i 24V veldig godt jeg :)

Kunne jo ikke måle seg på racing siden i forhold til den gamle bilen min (Toyota Corolla Levin, 1.6 kompressor med 170HK) men den veide jo bare 1100kg da.. Men syntes den sitter veldig godt i veien og den er komfortabel å kjøre.. 150hk er nok sikkert mer morro i en e30, men syntes det er for dårlig plass i de hvis man er folk i baksetene(ego biler).

Større motor vil jo alltid hjelpe om man ønsker flere fjortiss babes, vil øke sjansen for bøter eller man rett og slett har litt for mye penger med tanke på pris og forsikring i forhold til alderen på bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så den den okej/perfekte serie og motor om 520i er så dissen?

Hva skal til for å være en godtatt bmw eier her på bimmers egentlig.Tenker at det er entusiasme for bmw uansett type model som er det viktigste. Som flere tråd innlegg har vært inne på er jo hovedsaken at enn selv følger seg tilfreds ut ifra hva en selv har som er det viktigste. Men

når det skal disses så er jeg derfor intressert i høre hva som er bra av annet enn en 520. (540,m3,m5)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...