Gå til innhold

Fordeler med lavprofildekk?

torfinn9990
 Share

Anbefalte innlegg

btw, jeg kjører med 235/40 18 og 265/35 18 på min E39 og jeg synes det er midt i blinken for meg, synes felgene kanskje kunne vært 19" men det er greitt nok, 20" blir for stort på E39, på E38 passer det greitt synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva er det som tilsier at en E46 skal takkle store felger bedre enn E36? er ikke hjulopphenget rimelig identisk? Delene passer vel nesten om hverandre?

Det er jo to forskjellige modeller og selvom deler av understelet er identisk er det også vitale forskjeller som chassis, akselavstand, sporvidde, karosseriets stivhet etc. Det handler om en dynamisk komposisjon der summen av flere enkeltfaktorer gir en bil optimale egenskaper innenfor den rammen/kompromiset BMW har definert. Jeg kan iallefall godt merke at min nåværende E46 virker mer avbalansert og harmonisk enn min tidligere E36... tiltross for at de begge var/er utstyrt med 205/55-16 felger/dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 er lavt nok det Fredrik, om tallene rundt er 195 og 17.

Jeg tenkte mest på at 225/45-17 felger/dekk er en nogenlunde fornuftig dimensjon på f.eks E46... :wink:

Helt enig. Kjører på den kombinasjonen selv, og det er et glimrende kompromiss på E46.

320i_senket_1.jpg

Det sporer litt, men det kan vi takke slitte veier for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er klar over dette med varme ja, men jeg tviler på at du kunne brukt de ZR dekkene like brutalt som de gjør i F1.

Selvfølgelig ikke, men McLaren F1 kan du nesten kjøre som en F1 bil og den ble levert med 17" felger (Goodyear 235/45-17)... ZR(Y) merket. McLaren F1 klarer 0-100 Km/t på 3,6 sekunder og har en topphastighet på 387 Km/t.

McLaren F1 og Bugatti Veyron

McLaren_F1_og_Veyron.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som tilsier at en E46 skal takkle store felger bedre enn E36? er ikke hjulopphenget rimelig identisk? Delene passer vel nesten om hverandre?

Det er jo to forskjellige modeller og selvom deler av understelet er identisk er det også vitale forskjeller som chassis, akselavstand, sporvidde, karosseriets stivhet etc. Det handler om en dynamisk komposisjon der summen av flere enkeltfaktorer gir en bil optimale egenskaper innenfor den rammen/kompromiset BMW har definert. Jeg kan iallefall godt merke at min nåværende E46 virker mer avbalansert og harmonisk enn min tidligere E36... tiltross for at de begge var/er utstyrt med 205/55-16 felger/dekk.

Jeg tror ikke f.eks de 3 cm i forskjell på akselavstand utgjør forskjellen her. Grunnen til at E46 generelt er utstyrt med større felger tror jeg har en årsak.

Nemlig M som etter E30 M3 gikk ut av produksjon står for Marketing, og ikke motorsport.

Utseende på biler generelt har gått mot større felger, og alle produsenter må ta høyde for dette.

Grunnen til at de bruker store felger i racing er vel helst at bremsene tar så stor plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke f.eks de 3 cm i forskjell på akselavstand utgjør forskjellen her. Grunnen til at E46 generelt er utstyrt med større felger tror jeg har en årsak.

Nemlig M som etter E30 M3 gikk ut av produksjon står for Marketing, og ikke motorsport.

Utseende på biler generelt har gått mot større felger, og alle produsenter må ta høyde for dette.

Grunnen til at de bruker store felger i racing er vel helst at bremsene tar så stor plass.

Jeg skrev da vitterlig summen av flere enkeltfaktorer, men jeg er ellers langt fra uenig med deg... noe mine innlegg i denne diskusjonen viser... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at F1-bilene har så godt grep er de ekstremt stive dekksidene.. For å få stive dekksider til en personbil på en rimelig økonomisk måte må man gå ned på profilen. Profil (som tråden handler om) har forøvrig lite med felgstørrelse/hastighet rett fram å gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at F1-bilene har så godt grep er de ekstremt stive dekksidene.. For å få stive dekksider til en personbil på en rimelig økonomisk måte må man gå ned på profilen. Profil (som tråden handler om) har forøvrig lite med felgstørrelse/hastighet rett fram å gjøre..

Stive sidevegger og ekstremt bløt gummiblanding preger dekk til F1-bilene. Hvis en F1 bil kjører ut av banen med varme dekk vil småsten og andre mindre gjenstander sette seg fast i dekket for alltid og dekket i praksis bli ubrukelig. Dekkenes profil (og størrelse) har som jeg har påvist i tidligere innlegg lite med topphastighet å gjøre (iallefall innenfor visse grenser), men profilen er som regel en faktor i forbindelse med felgstørrelsen eller dekkenes bredde. Dekkenes profil er som kjent et tall for høyden av dekkenes sidevegger... i prosent av dekkenes bredde. Dekkenes rulleomkrets er kjent og bestemt fra bilprodusenten og dermed vil felgenes størrelse og dekkenes bredde bestemme dekkenes profil og visa versa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vurderer kjøp av E46 snart, så da hadde jeg faktisk lyst på 18" med 40 profil, men er usikker på om det er noe lurt.

Jeg vil iallefall men at E46 har bedre forutsetninger for å få fornuftige kjøreegenskaper med 18" felger enn E36 har. E36 M3 med 321 HK ble originalt levert med 17" felger og E36 328i ble originalt levert med kun 15" felger. E46 M3 kom originalt med 18" felger, CSL med 19" felger og E46 330i med 17" felger... som nok er den mest fornuftige dimensjonen på en alminnelig E46. Personlig holder jeg meg imidlertid til 16" felger på min E46... og jeg hadde også kun 16" felger på min tidligere 1997 E36 323i.

Klart man alltid offrer litt av komforen når man setter større felger og mindre profil+senk. Persoling syns jeg bmw er meget fint å kjøre likavel om man har store felger, senk og mindre profil.

Kan jo si at en av mine venner har en nissan primera, og det er 16" på den og kun 30/30 senk, akkurat som om noen slår med slegge under bilen når det kommer en liten hump.

Men har nok lyst å gå for 18" med 40 profil og 30/20 senk vis jeg henter en E46. Trur det går meget fint. Kan jo også nevne at en kompis av meg har en audi A4 2002mod s-line, med senk(uvisst hvor mye) og 19" felger, og syns den er meget fin å kjøre, (klart man kjenner det litt i humpene,men er ikke ille)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lavprofil betyr ikke akkurat at dekksidene er harde. Har hatt 225/45/17 på min E36 som gav mye mer etter i svinger enn vinterdekkene med 195/65/15. Sommerdekkene var av elendig kvalitet, så kvaliteten på dekket har selvføgelig ekstremt mye å si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men profilen er som regel en faktor i forbindelse med felgstørrelsen eller dekkenes bredde. Dekkenes profil er som kjent et tall for høyden av dekkenes sidevegger... i prosent av dekkenes bredde. Dekkenes rulleomkrets er kjent og bestemt fra bilprodusenten og dermed vil felgenes størrelse og dekkenes bredde bestemme dekkenes profil og visa versa.

Ja det er riktig, men diskusjen har blitt vridd over til å handle mye om felgstørrelse - noe som blir "feil".. Man kan ha 40-profil på 15" og man kan ha 40-profil på 19".. Profilen vil fortsatt være lav helt uavhengig av hvor store felger man har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Profil over 45 ser bare corny ut..... En bil uten skikkelige felger med lavprofil er ikke en fin bil i mine øyne. Det blir så jævli gubbete med sånne ballongdekk, og det er jo ikke til å stikke under en stol, at felger og dekk har en enorm betydning for hvordan en bil ser ut. Jeg vil gå så langt å si at en e36 med originalt understell og 15" felger er fryktelig ufint... Men dersom man setter på pene felger i 17-18" utførelse med lav profil, og senker bilen litt, så blir det jo en helt annen bil både visuelt og kjøremessig. Det som dreper kjøreegenskapene på en bil ang felgstørrelse er jo ikke profilen, men bredda. Folk skal jo alltid presse på sånne syke brede dekk, valse og styre på, og da blir jo det ikke en bil lenger, men en kjelke som er vannskelig å kontrollere! Dersom man begrenser seg den veien så har man fortsatt en bil som er god å kjøre. Dette er selvsagt med forbehold om at resten av understellet er skikkelig. Men det er jo oxo et vanlig problem med bmw at de spiser div foringer til frokost:P Selfølgelig mye med kjørestil å gjøre da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...