Gå til innhold

Privatleasing - en ny måte å finansiere en BMW


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Takk skal du ha for et både langt og detaljert svar i tråden. Jeg synes at dine erfaringer er interessante og det er nettopp i den aller rimeligste enden av BMW´s modellsortiment jeg tror at man evt. kan gjøre gode leasingavtaler. Det er nok ikke like enkelt når det gjelder de mer kostbare modellene. Det viktigste er å være bevisst om eget bilbehov og krav til bilen. Det er også viktig at man både har oversikt over egen økonomi og livssituasjon. Det kan være kostbart å avbryte en leasingavtale i utide. Det er også kostbart hvis begrensningen på antall kjørte kilometer i avtalen ikke er nok, men her er det nok evt. mulig å forhandle seg frem til individuelle avtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50.000 i utgifter i året totalt over 3 år er helt ok i nybilsammenheng, men jeg synes likevel det å ta et tap på 150.000 på 3 år er mye penger for noe som til syvende og sist er en "melk og brød" bil.

Det er nesten en klassisk 911 i fornuftig stand som kosebil fra april til oktober det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for et både langt og detaljert svar i tråden. Jeg synes at dine erfaringer er interessante og det er nettopp i den aller rimeligste enden av BMW´s modellsortiment jeg tror at man evt. kan gjøre gode leasingavtaler. Det er nok ikke like enkelt når det gjelder de mer kostbare modellene. Det viktigste er å være bevisst om eget bilbehov og krav til bilen. Det er også viktig at man både har oversikt over egen økonomi og livssituasjon. Det kan være kostbart å avbryte en leasingavtale i utide. Det er også kostbart hvis begrensningen på antall kjørte kilometer i avtalen ikke er nok, men her er det nok evt. mulig å forhandle seg frem til individuelle avtaler.

Jeg undersøkte en del rundt leasing før vi gikk for det - ingenting skal være uoverveid! Som du sier - det er på de rimelige modellene det går an å gjøre gode avtaler. Dette satte vi også som forutsetning - vi skulle ha enten minste diesel eller minste bensin. Nå ble det nest minste bensin, ettersom 114i var en smule for lite etter min mening (uten å ha prøvd den, bare sett på spesifikasjoner). 116i var passe økonomisk, men samtidig såpass morsom å kjøre at valget mer enn godt nok kan forsvares opp mot 116d, som jeg føler hovedsakelig har lavt forbruk snarere enn kjøreglede som sin hovedagenda (selv om bilen i seg selv er en kunststykke når det gjelder kjøreglede, demper motoren det litt med sin karateristikk).

En må være klar over et par ting når det gjelder leasing:

-Skader som oppstår, koster. Derfor lønner det seg muligens å få utbedret disse før leasingperioden går ut. Mulig det koster det samme å få utbedret de når du leverer inn, dette går jo an å sjekke.

-Velg ekstrautstyr med omhu. Noen ting er smart å ta (de som øker annenhåndsverdien på bilen), mens andre ting er totalt ubrukelig i den sammenhengen. Når annenhåndsverdien øker, synker også månedsprisen. Selger anbefalte oss å ta 5-dørs pga akkurat dette. 3-dørs ville synke fortere pga. mindre etterspørsel, derfor ble den dyrere i måneden. Ta også kun det utstyret du føler du har bruk for, ikke less på med masse fancy greier. Dette øker bare månedsprisen.

-Kilometeravtale. Dette må overholdes. Vi fikk beskjed om rundt 3kr ekstra per overkjørte kilometer. Vi kjører en del, har kun den ene bilen, og lurte på om vi skulle gå opp til 25k km i året, men selger anbefalte oss å vente å se til vi ser hvordan vi ligger an. Han mente det var lite vits i å betale mer om km ikke brukes. Da var det bedre å justere mnds-prisen om en ser det ikke går. Forsåvidt enig i dette.

50.000 i utgifter i året totalt over 3 år er helt ok i nybilsammenheng, men jeg synes likevel det å ta et tap på 150.000 på 3 år er mye penger for noe som til syvende og sist er en "melk og brød" bil.

Det er nesten en klassisk 911 i fornuftig stand som kosebil fra april til oktober det ;)

i30 er en melk-og-brød bil. 1 serie er det motsatte mener jeg. Makan til kjøreglede og morofaktor skal du lete lenge etter, og bakhjulstrekk i golfklassen er den alene om. Dette er en morobil i mine øyne, har aldri hatt det så gøy bak rattet i en "normalt" motorisert bil før! Bil er tap uansett hvordan du vrir og vrenger på det - hvis du da ikke har en klassisk 911 som stiger i verdi. Det handler stort sett om hvor mye du vil tape, og hvilken måte du vil tape de på. Vi har valgt å tape de på klassens morsomste bil, som er en drøm å kjøre!

En klassisk 911 har nok en del høyere driftsutgifter enn denne. En av grunnene til at vi valgte denne var også at den hadde 5 års service inkludert. Når vi i tillegg har 5 års garanti, skal vi i bunn og grunn ikke ha noen andre utgifter enn vindusviskere på den tida. Evt. bremseklosser, men dette kommer an på hvordan vi kjører (BMWen har en bakdel der - den inspirerer veldig til aktiv kjøring!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 1 month later...
Det er vel sånn at leasingen tar seg veldig opp når det er gode kampanjer? og ellers så er det ganske stille. er vel få som leaser feks. en x5 ol? iallefall det jeg har intrykket av :)

Ja det tar seg veldig opp når importøren kommer med kampanjer f.eks Citroen berlingo til under 25 kr dagen.

Vi har ofte privatpersoner som kommer innom å spør etter leasing, men vi har nesten sluttet heilt med det. Det er nesten ingen som leaser dyre biler for då svarer det seg heller å kjøpe den.

Stort sett biler under 300.000kr til privatpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Et helt annet konsept enn leasing, men bildelingstjenester plasserer seg allikevel på mange måter i den samme kategorien. Det å eie en egen bil er ikke lenger den store selvfølgelige drømmen for mange. Mange flere enn tidligere fokuserer mer på å bli fraktet fra A til B enn enn å være den stolte eier av en bil. Dette kan på sikt uten tvil bli en alvorlig utfordring for bilprodusentene på vestlige markeder (iallefall i storbyene). BMW har imidlertid begynt å possisjonere seg for de nye tidene.

http://e24.no/bil/bildeling-skyter-fart ... e/20943647

http://epn.dk/brancher/industri/bil/ECE ... delebiler/

http://jyllands-posten.dk/motor/ECE5682 ... m-bilerne/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Jeg ser av andre innlegg i forumet at leasing nå begynner å bli interessant også i Norge. Denne tråden er ikke dagsaktuell på området, men det burde allikevel være et par pros & cons i den som kan være verdt å få med seg når det gjelder selve fenomenet leasing... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser av andre innlegg i forumet at leasing nå begynner å bli interessant også i Norge. Denne tråden er ikke dagsaktuell på området, men det burde allikevel være et par pros & cons i den som kan være verdt å få med seg når det gjelder selve fenomenet leasing... :)

Leasing har vel vert interessant i Norge en god stund. I vårt firma har vi valgt å gå bort fra privatleasing som sagt tideligere i denne tråden. 

Importørene kommer med utrolig gode leasing kampanjer nå fortiden! Et av merkene vi hadde før va Citroen og vi ser det samme hos Renault nå. Det er utrolig vanskelig å sette en restverdi om 3 eller 5 år på dei merkene, plutselig setter dei ned ein modell med 50-60k for dei kje har fått solgt så mangen og lageret er fullt.

Då stuper prisene på dei aktuelle bruktbilene i markede og restverdien vi satt for 1 år siden er alt for høy. 

Men eg har merket sjøl at etterspørselen på privatleasing har økt ganske mye i det siste.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Madammen forelslo leasing her idag, og det var kanskje ikke så dumt forslag?
Man får jo en ny bil til en ok sum i mnd., men tanken på at bilen ikke er "min" gjør meg usikker.
Da er det F20 116d/118d som er i kikkerten, skal jeg kjøpe blir det Audi A4 Quattro eller E91, men tilsvarende er dyr i leasing, da A3 Quattro har jukse-4hjulsdrift(ikke permanent) er denne ikke aktuell.
Vurderingssak! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om du virkelig har bruk for noe annet enn Haldex systemet. Den siste generasjonen (5) er såvidt jeg forstår ganske bra. Volvo bruker det samme systemet. Jeg hadde definitivt undersøkt saken iom. at Audi A3 Sportback helt klart er et interessant alternativ til 1-serien. Jeg synes at dette er en av de finere modellene Audi har idag... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...