Ron Jeremy Skrevet September 24, 2007 Skrevet September 24, 2007 Automat er et naturlig valg i en 5 serie, og et ennå mer naturlig valg i en 5 serie med diesel. Manuell er greit i spreke biler, og da snakker jeg ikke om is bil eller 320i... Forbruket på nye kasser er lavere enn manuelle kasser, hva sier det dere? Og de er også raskere fra 0-100km/t. Og hvis du vil ha begge deler, velg padleårer, så kan du velge selv. Manuell kasse får man snart ikke tak i lenger, og det er helt greit spør du meg.
Gjest Skrevet September 24, 2007 Skrevet September 24, 2007 jeg vil se en bil med automat som går billigere enn manuell... kanskje på fabrikkens tester, men ikke i den virkelige verden her i norge.. og padleårene diner kan ikke kompensere for manuell... at automat er behagelig til by/kø kjøring er jeg helt enig i! men nå er det ikke der jeg bruker bilen mest... og dette gjelder jo for ganske mange.. og at automat er raskere fra null til hundre er ytterst sjeldent... og 530dat går ikke så mye bedre enn 2,5tds, rullende start that is... dette har vi prøvd noen ganger.. hvis du virkelig kjører hardt/aktivt, er manuell en ekstrem fordel.. da har du faktisk kontroll på hva som skjer, direkte.. du må ikke vente på at kassen skal greie å gire ned,du girer ned når du girer ned.. trenger ikke å ha en veldig sprek bil for at du skal måtte ha manuell..er nå heller motsatt..er mye bedre å kjøre en bil med litt power med automat, enn en stakkers 1,8 som sliter konstant....
morteym Skrevet September 24, 2007 Skrevet September 24, 2007 Kommer jo litt an på hvor hardhendt man vil være med giringa også. Jeg tar meg veldig god tid og girer nesten unormalt forsiktig tror jeg.
Kjennern Skrevet September 24, 2007 Skrevet September 24, 2007 Var å prøvde en ny E61 (?) 535dat facelift.. Må bare si fy SA#%"#¤§!%& for en bil. Men syns faktisk automat kassa imponert mest. Makan til sensitiv kasse og presis kasse skal det letes lenge etter. Var en helt annen verden en E39 sin automat kasse. Syns den var rask og effektive med paddel shift også. Så skal jeg ha ny BMW nå skal det bli facelift av E60/E61.
Frode H. Skrevet September 24, 2007 Skrevet September 24, 2007 Min erfaring med E34 525ia (Helt annen bil enn trådstarter spurte om men alikevel..): Til jobb, shopping og andre daglige småturer er automat komfortabelt og greit men så snart man beveger seg en tur ut på landeveien og kommer opp i disse svimlende 80 sonene blir det bare tull. Jeg må over 80km/t før 5. gir kobler inn og helst enda fortere før kassen går i lock up og da sier det seg selv at det blir mye rar og unødvendig giring på trafikkert landevei. Nå har vi jo mye svingete vei og opp/nedoverbakker her på vestlandet og det gjør det jo ikke saken noe bedre. Hadde vært artig å prøvd en lettere utveksling på denne bilen slik at den kunne fungert under mine forhold også, ikke bare på autobahnen i Tyskland..
Ron Jeremy Skrevet September 24, 2007 Skrevet September 24, 2007 jeg vil se en bil med automat som går billigere enn manuell... kanskje på fabrikkens tester, men ikke i den virkelige verden her i norge.. Den virelige verden er her nå, se på kassa som sitte E92 335i bl.a, automat kontra manuell. og padleårene diner kan ikke kompensere for manuell... Fordi? at automat er behagelig til by/kø kjøring er jeg helt enig i! men nå er det ikke der jeg bruker bilen mest... og dette gjelder jo for ganske mange.. og at automat er raskere fra null til hundre er ytterst sjeldent... Her tar du feil, det optimale er padleårer bak rattet. Eller nei, F1 bør gå over til stick shift... og 530dat går ikke så mye bedre enn 2,5tds, rullende start that is... dette har vi prøvd noen ganger.. Når ble det en del av diskusjonen her? hvis du virkelig kjører hardt/aktivt, er manuell en ekstrem fordel.. da har du faktisk kontroll på hva som skjer, direkte.. du må ikke vente på at kassen skal greie å gire ned,du girer ned når du girer ned.. Igjen padleårer er det ultimate i slike tilfeller. trenger ikke å ha en veldig sprek bil for at du skal måtte ha manuell..er nå heller motsatt..er mye bedre å kjøre en bil med litt power med automat, enn en stakkers 1,8 som sliter konstant ja takk begge deler.
Gjest Skrevet September 24, 2007 Skrevet September 24, 2007 så det er padleårene som gjør girskiftene i en f1 bil raske? steike for en lavmålt diskusjon.. du forstår såpass mye som at det er en MANUELL kasse som sitter i en f1 bil? (snakker ikke om en eldre renault nå, som faktisk prøvde seg på et automat porsjekt).. den er elektronisk styrt, har ingenting med automat å gjøre.. paddleårer på en manuell kasse er flott det..til skikkelig hard kjøring.. men det er jo ikke det vi snakker om, vi snakker om automatkasser som har dette... antok at du så på "dieselbørsa" de som en sprek bil, med tanke på uttrykket.. når du trykker på årene dine på en automat bil, så skal hjernen tenke sitt, også skal girkassen gire, da må den også overføre en del moment..dette tar litt tid, nettopp fordi det er en automatkasse... kanskie du kan forklare wrc gutta at de bør bytte til automat kasse da... og f1 gutta..og dtm, og wtcc, og gt....
morteym Skrevet September 24, 2007 Skrevet September 24, 2007 Trenger ikke være så sur i tonen selvom du mener noe annet vel En manuell kasse som er elektronisk styrt som du sier vil jo i praksis fungere som automatgir da for en gjennomsnittelige mannen i gata, det er jo ikke det som er poenget..
Gjest Skrevet September 24, 2007 Skrevet September 24, 2007 det er helt greit å ha forskjellige meninger, er vel derfor vi har dette forumet.. men det må gå an å diskutere en sak saklig.. topicen gjelder e39, og sist jeg sjekka finnes det ikke noe elektronisk styrt manuell kasse til e39 (smg).. derfor vil automat kasse faktisk bety automatkasse, en kasse me konverter. skal man diskutere noe så kan man ikke begynne å bruke andre definisjoner på ting. en automat kasse er en kasse med konverter. det har ikke smg, eller noen av disse. man kan gjerne diskutere smg mot manuell, det er en helt annen diskusjon. og jeg brukte uttrykket padleårer da det ble brukt tidligere her angående steptronic, som er en automat kasse...
bjalle Skrevet September 24, 2007 Skrevet September 24, 2007 Har hatt e39 med begge deler,jeg kommer aldri i livet til å gå tilbake til manuell,da må det i tilfelle bli M5.Nå slapper jeg av med begge hender på rattet,denne diskusjonen er egentlig liten vits fordi folk har forskjellig smak ingen kommer til å bli enige likevel.
mhane Skrevet September 24, 2007 Skrevet September 24, 2007 Jeg har ihvertfall hatt en 530d med automat, og jeg kjøper gjerne 530d igjen. Da blir det med manuell så kan folk si hva de vil om at jeg ikke får solgt den igjen etc. I tilegg til argumentene jeg har nevnt før her så kjører jeg også mye med tunge hengere. Da synes jeg forskjellen mellom manuell og automat blir enda mer markant. Men dette er jo som sagt smak og behag. Er svært fornøyd med min 730da og var fornøyd med 530da også, men for å gjenta meg selv; Neste 530d blir med manuel.
Gjest Skrevet September 24, 2007 Skrevet September 24, 2007 men det er stor forskjell på å si at "noen liker å gire, andre ikke" og å komme å forklare folk at det uforbeholdent beste er ditt og datt... at automat er det naturlige valget osv... at det finnes flest med automat, og at de fleste trives med det er riktig... det betyr ikke at det under alle omstendigheter er rett for resten av folket. jeg sier ikke at manuell er det beste valget, men at er man glad i å kjøre aktivt (da mener jeg ikke gasse mye som mange tror at er å kjøre fort), gla i fullstendig kjøretøy kontroll, så er manuell det beste valget.. at en e39 er raskere med automat vet de fleste at er feil, at e39 med automat bruker mer enn manuell vet de fleste.. i tilegg så varer en manuell kasse myyye lenger enn en automat kasse.. har mye med gs bildeler å gjøre, og har jobba der for en lite periode, så ser jo hva som går i stykker på disse bilene... og man trenger ikke m5 for å kunne kjøre fort eller aktivt...
Ron Jeremy Skrevet September 25, 2007 Skrevet September 25, 2007 det er helt greit å ha forskjellige meninger, er vel derfor vi har dette forumet.. men det må gå an å diskutere en sak saklig.. Ok, saklig ja... og 530dat går ikke så mye bedre enn 2,5tds, rullende start that is... dette har vi prøvd noen ganger.. Vi kan vel konkludere med at smaken er som baken, og at alle har sine preferanser og godt er det.
Gjest Skrevet September 25, 2007 Skrevet September 25, 2007 steike.... så det var usaklig? jeg har selv vært med å prøvd det.. hva med å svare på dine egne argument som faller i grus? at folk har forskjellig smak er flott det... det du sier er inidirekte at en steptroncic kasse er overlegen funksjonmessig i forhold til en manuell. noe den ikke er. at den har sine fordeler som en automat ja, men den vil aldri kunne gjøre det en manuell kasse gjør... henvise til f1 når du kjemper for automat kasse er kanskje ikke det lureste... når det gjelder 2,5 vs 3,0 så var det rullende start med forholdene tilrettelagt for 2,5, dvs 2 gir akkurat hvor ladetrykket begynner for fullt... i tillegg så var ikke slutt hastigheten noe høy, da dette var i nærheten av bebyggelse... er klart at hvis vi hadde dratt på til 160 + så ville forksjellen vært stor..
Gustav C. Skrevet September 25, 2007 Skrevet September 25, 2007 Du er litt vanskelig å ha en koslig/morsom diskusjon med egentlig du e34_525tds. Du vil krangle du! Og jeg synes ikke du er spesielt saklig heller, med tanke på at du har vært med på at en 525d dro fra en 530d eller hva enn nå det var så har ikke jeg sett det, ikke hørt om det og tekniske data skal egentlig ikke peke mot det heller så derfor tror jeg ikke på det! Ganske enkelt.. Har du ikke clutch, har du ikke manuell, har du ikke manuell har du automat Dette er ikke riktig og det vet jeg så slapp helt av, men det er litt sånn jeg ser på det satt veldig på spissen.. Prøvekjørte en 2008 mod Saab 9-3 Aero med automat og små pluss og minus knapper på rattet. Det var jo tilsvarende steptronic, men het no anna. Autmat kassa ver jo mer moderne enn de du finner på E39. Den kassa girte faen ikke før du trykke på pluss eller minus den! Det var uvant for den ble dratt laaaangt over på det røde og hylte når den traff turtallsperra. Der sto den til han kompisen min skjønte at han måtte trykke på pluss da.. (Det var med uhell faktisk for vi var jo vant til at kassa skulle gire selv, selv i sport modus.. Stakkars Saab ) e34_525tds? Jobbet du på delelageret på GS ell?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå