Fredrik Skrevet Desember 18, 2007 Skrevet Desember 18, 2007 Det er noen år siden jeg sist kjøpte en ny bil i Norge (11 år siden) og jeg har derfor ikke helt oversikten over hva som er alminnelig å forhandle seg frem til ved kjøp av en ny bil i 2007/08. Alt er jo i teorien mulig, men er det f.eks alminnelig med rabatt (5-10%) ved kjøp av en ny bil ?... er det alminnelig å få vinterdekk på felg med på kjøpet ?... er det alminnelig å få forsikringen (iallefall ansvarforsikring) det første året betalt av forhandler/importør ? Er serviceavtaler til hyggelige priser alminnelig ?... Jeg vurderer å kjøpe en ny bil kontant og prisen avhenger mest av hva jeg umiddelbart finner fornuftig. Et annet alternativ er å importere en eldre bil til Norge, men det er et annet prosjekt som jeg evt. vil vurdere senere.
Ellingsen B. Skrevet Desember 18, 2007 Skrevet Desember 18, 2007 Vi kan fint hente en demokjørt bil for deg fra Tyskland. Det er jo mye å spare og vinterdekk/felg kan du få med i prisen. Man kan vel få 5-10%, men det vil fortsatt være mer å spare ved import. Solgte akkurat en noen mnd gammel e91 325dat til 100' under nyprisen her i norge.
caaatooo Skrevet Desember 18, 2007 Skrevet Desember 18, 2007 Jeg har selv i hele høst snakket mye om kjøp av ny bil hos BMW-forhandleren i Tromsø. De ville i alle tilfelle ikke gi så mye som oppimot 5 - 10% rabatt på en helt fabrikkny bil, men heller en plass mellom 3 - 5%, avhengig av bilmodell og evt. kundeforhold. På demokjørte biler kan det derimot gis en del mer avslag, men bilen er jo da "brukt". Vinterhjul kan ofte "forhandles" med i prisen, eller - hvis du ønsker litt dyrere vinterhjul i 17", 18" eller 19" - selges med til en gunstig pris (deres kostpris..?). Ang. forsikring har det i alle fall tidligere blitt gitt "spesialpriser" ved kjøp av ny bil, men hvor mye det er å spare på dette vet jeg ikke. BMW har for øvrig (tre?) ulike servicepakker man kan kjøpe; disse kan inneholde kun servicene, evt. også reparasjoner o.l., og man kan kjøpe den pakken som passer deg best. Disse pakkene kan strekke seg over ulike tidsperioder og antall kjørte km. - eksempelvis 3 år/60000 km, 3 år/100000 km eller 5 år/200000 km. Til min 525 mener jeg servicepakken på 3 år/100000 km kosta rundt 11.000,-.
Hakon Skrevet Desember 18, 2007 Skrevet Desember 18, 2007 For å spore av litt vil jeg foreslå denne bilen. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=11328428&sid=xz19abcydkLD915745 Denne har blitt satt ned noe veldig (50.000 på èn uke faktisk) og er egentlig et skikkelig stjel. Sammenliknet med de øvrige bilene på finn er denne virkelig billig. Pratet med en selger (kun fordi jeg kjedet meg mens jeg ventet på en annen bil) og de var nå svært interessert i å bli kvitt den. For øvrig en strøken bil... Jeg ville også tatt en prat med Mercedes-Benz på tullevål stadion. De er som regel svært villige til å komme med et godt tilbud. (I alle fall på ML.. hehe)
Fredrik Skrevet Desember 18, 2007 Forfatter Skrevet Desember 18, 2007 For å spore av litt vil jeg foreslå denne bilen.http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=11328428&sid=xz19abcydkLD915745 Denne har blitt satt ned noe veldig (50.000 på èn uke faktisk) og er egentlig et skikkelig stjel. Sammenliknet med de øvrige bilene på finn er denne virkelig billig. Pratet med en selger (kun fordi jeg kjedet meg mens jeg ventet på en annen bil) og de var nå svært interessert i å bli kvitt den. For øvrig en strøken bil... Jeg ville også tatt en prat med Mercedes-Benz på tullevål stadion. De er som regel svært villige til å komme med et godt tilbud. (I alle fall på ML.. hehe) Hehehe... du kan få sagt det Håkon... ... Jeg er nok ikke interessert i en større bil enn E46/E90/E91 iom. at jeg iallfall den første tiden kommer til å bruke bilen alene. Umiddelbart vil jeg mene at valget står mellom en ny E87 (kanskje en Mini) eller en pent brukt E46 fra f.eks 2005. Jeg skal ikke ha diesel og jeg vil helst ha en firesylindret motor. En pent brukt original 2005 E46 318i med litt fornuftig utstyr tror jeg kan være et greit valg hvis jeg skal importere en bil.
Hakon Skrevet Desember 18, 2007 Skrevet Desember 18, 2007 Kan på det varmeste anbefale Mini. Både den gammle (BMW)minien og den nye. En Cooper S med facelift er utrolig fin. En bil jeg kan anbefale på det varmeste. Kjøp deg heller en Mini enn en E87... mye morsommere biler! Ellers har man jo VW Golf GT med sine 170 hester... den er også veldig morsom. Går veldig bra!
larserso Skrevet Desember 18, 2007 Skrevet Desember 18, 2007 Det kan i hvertfall så absolutt anbefales å forhøre seg om priser på flere forhandlere, spesielt om du har innbyttebil også. Hjalp svigers med dette i sommer da de kjøpte E91 320d og endte opp med å spare ca 40.000,- i forhold til det første tilbudet (samt at han kjøpte hos de han fikk det første tilbudet hos) Ingen var så villige til å gi rabatter, men om man sa at den andre forhandleren hadde de og de prisene på utstyr, inbytte etc. kan man komme ganske langt. En annen ting er om du jobber i et større firma (er nok om man f.eks. er ansatt i en større butikkkjede). Da kan man få storkunderabatt, noe jeg mener er rundt 5% hos BMW om jeg ikke husker helt feil. Når det gjelder vinterdekk får man kjøpt dette til sterkt reduserte priser andre steder enn hos forhandleren. Svigers kjøpte originale BMW-felger til 1/3 av prisen hos BMW-forhandleren og black-line baklykter til litt over halve prisen av hva forhandler skulle ha for å levere bilen med dette.
Saltkjelen Skrevet Desember 18, 2007 Skrevet Desember 18, 2007 Jeg ville ha undersøkt litt rundt å sett på de aktuelle bilene hos forskjellige forhandlere. Jeg sparte en god del penger av å kjøpe bilen min hos Stenshagen og ikke hos Bavaria Autozentrum. På Stenshagen jobbet de på spreng for at jeg skulle få storforbrukerrabatt og det fikk jeg. Hos B. Autozentrum var ikke dette et tema. Vi gjorde også en deal på at jeg fikk selge min egen bil helt til bilen ankom, hvis den ikke ble solgt tok de den i innbytte til avtalt pris på forhånd. Bilen gikk heldighvis etter kun noen få dager.. Valgte selv å kjøpe vinterhjul på eget initiativ..
Fredrik Skrevet Desember 19, 2007 Forfatter Skrevet Desember 19, 2007 Takk for tilbakemeldingene folkens... ... Jeg skal bruke litt tid på å vurdere situasjonen og vender sikkert tilbake med flere spørsmål og betraktninger senere.
Fredrik Skrevet Desember 19, 2007 Forfatter Skrevet Desember 19, 2007 Har du solgt din egen 3-serie? Nei... den beholder vi foreløpig som en konebil. Det er kun jeg som får gleden av en ny bil i denne omgang...
Ron Jeremy Skrevet Desember 19, 2007 Skrevet Desember 19, 2007 tør jeg spørre om hvorfor du ønsker en I4 istedenfor en glimrende 325i f.eks? Og hvorfor bensin fortrinnsvis fremfor diesel?
Fredrik Skrevet Desember 19, 2007 Forfatter Skrevet Desember 19, 2007 tør jeg spørre om hvorfor du ønsker en I4 istedenfor en glimrende 325i f.eks? Og hvorfor bensin fortrinnsvis fremfor diesel? Jeg tror at dieselbiler i nær fremtid kommer til å bli lite økonomiske i forhold til økonomiske bensinbiler. Allerede nå ser vi at man skal kjøre temmelig langt for at en dieselbil skal lønne seg... det sørger fabrikantavanser og statens avgifter for. Dette er iallefall situasjonen på kontinentet og jeg vil tro at dette er situasjonen i Norge også om et par år. Det pågår også et skifte mot mindre biler med mindre motorer... og den trenden tror jeg bare vil forsterke seg med tiden. Derfor velger jeg meg en E46 318i fremfor en E46 325i. En annen sak er at selv med en E46 318d Touring sitter man og biter negler for ikke å kjøre for fort i Norge... med mindre man slår på cruisekontrollen. Vi må nok bare erkjenne at de fleste moderne biler i Norge er mer enn overmotoriserte...
hagenisse Skrevet Desember 19, 2007 Skrevet Desember 19, 2007 En annen sak er at selv med en E46 318d Touring sitter man og biter negler for ikke å kjøre for fort i Norge... I dag gikk køen inn til skøyen ved ti-tiden i 50km/t... noe som jo bare er 10km/t under fartsgrensen. Heia heia..
Ellingsen B. Skrevet Desember 19, 2007 Skrevet Desember 19, 2007 tør jeg spørre om hvorfor du ønsker en I4 istedenfor en glimrende 325i f.eks? Og hvorfor bensin fortrinnsvis fremfor diesel? Jeg tror at dieselbiler i nær fremtid kommer til å bli lite økonomiske i forhold til økonomiske bensinbiler. Allerede nå ser vi at man skal kjøre temmelig langt for at en dieselbil skal lønne seg... det sørger fabrikantavanser og statens avgifter for. Dette er iallefall situasjonen på kontinentet og jeg vil tro at dette er situasjonen i Norge også om et par år. Det pågår også et skifte mot mindre biler med mindre motorer... og den trenden tror jeg bare vil forsterke seg med tiden. Derfor velger jeg meg en E46 318i fremfor en E46 325i. En annen sak er at selv med en E46 318d Touring sitter man og biter negler for ikke å kjøre for fort i Norge... med mindre man slår på cruisekontrollen. Vi må nok bare erkjenne at de fleste moderne biler i Norge er mer enn overmotoriserte... Siste nytt fra Mercedes er jo at bensinmotor bygges på samme prinsipp som dieselbil med lav komp etc. Dette blir gøy. Konseptbilen F 700 er den første bilen med DiesOtto-motor. F700 beviser at høy kvalitet kan kombineres med svært effektive og lavt forurensende motorer. Bilen er den første i verden som kan forutse kjøreforholdene og endre fjæringen slik at du får behagelige kjøreturer. DiesOtto-motoren har direkte innsprøytning, turbolader og variabel kompresjon, og er en vanlig firesylindret motor på 1,8-liter. Med den nye teknologien yter motoren 238 hestekrefter og har et dreiemoment på 400 newtonmeter. CO2 utslippet til motoren er på imponerende 127g/km, mens forbruket er bare 0,53 l/m
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå