Gå til innhold

BMW - skal ha minst 6 sylindre, eller?

Hofmeister-Knick
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 124
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe, ja.. Jeg er forsåvidt enig med deg jeg Super7, men å si at en rekke4'er er en dårlig motor og bla bla bla er rett og slett pisspreik. Jeg hadde helt klart valgt meg en 525d om jeg hadde tørket bilen min med tusenlapper istede for pusseskinn og i.o.m at faktisk 520d er så rask som den er og kommer svært bra ut i forhold til de store seksermodellene ser jeg virkelig ikke poenget å kaste bort penger på å få 525d (177hk) kun fordi den har rekke6'er.. Selv med 50Nm, 2 sylindre og 0,5 liter større slagvolum må den se seg frakjørt av 520d med "kun" 177hk, 350Nm, 2.0 liters dieselfirer..

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja.. Jeg er forsåvidt enig med deg jeg Super7, men å si at en rekke4'er er en dårlig motor og bla bla bla er rett og slett pisspreik. Jeg hadde helt klart valgt meg en 525d om jeg hadde tørket bilen min med tusenlapper istede for pusseskinn og i.o.m at faktisk 520d er så rask som den er og kommer svært bra ut i forhold til de store seksermodellene ser jeg virkelig ikke poenget å kaste bort penger på å få 525d (177hk) kun fordi den har rekke6'er.. Selv med 50Nm, 2 sylindre og 0,5 liter større slagvolum må den se seg frakjørt av 520d med "kun" 177hk, 350Nm, 2.0 liters dieselfirer..

8)

Jeg er enig i argumentene dine, rent objektivt er 520D en meget effektiv kraftkilde.

Men jeg tror det fremdeles ligger betydelig følelser mht nettopp I6,det er gjerne det første man forbinder med BMW, ikke så rart kanskje siden de har laget denne konfigurasjone i over 70 år.

Nå forandrer ting seg i raskt tempo, men selv er jeg såvidt snever at jeg liker heller ikke I4 hverken bensin (min gamle E90 318i) eller diesel.

Nå har jeg ikke hørt den motoren du har, men jeg har hørt og kjørt 150 og 163 hk versjonen, i både 3 og serie.

Det jeg har hørt er at 177hk versjonen er tilbake til den mer kultiverte og gamle 320D som sitter i E46 fra 02 og i pre facelift av X3.

Dette er en ganske kultivert og rolig diesel, og jeg ble skuffet over "VW" dieselen i den 320d.

Jeg valgte også sågar 530D, utifra lydbilde bl.a, og de nyere i diesel hører man knapt (535D)

Men det er liten tvil om at man vi se flere i4 i BMW sitt sortiment av motorer, og I6 i stadig sjeldnere grad, dessverre.

For her i Norge er det sjelden man har bil med over 200hk, og da blir det nok kun I4 fremover, hvertfall på svært mange av oss.

Personlig holder jeg dagens 325i og 330i (samme motor) høyt, et lydbilde og en motor som har en gange f om noen kan matche.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R6 e tingen,4 syl hørre hjemma i japse biler,e temlig skuffa av lyden i e30 m3,samme lyd som fiesta jo,tikking å rasling,nei takk, r6 8)

Hvis du først velger å poste i en tråd som dette foreslår jeg at du ikke minst tar deg ett minutt lenger på å skrive og samtidig komme med et konstruktivt og seriøst innlegg.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i argumentene dine, rent objektivt er 520D en meget effektiv kraftkilde.

Men jeg tror det fremdeles ligger betydelig følelser mht nettopp I6,det er gjerne det første man forbinder med BMW, ikke så rart kanskje siden de har laget denne konfigurasjone i over 70 år.

Jeg er absolutt enig, men er det virkelig verdt å legge til 100 000kr for å få en rekke6'er, når rekke4'eren er så god, effektiv bra som den er? Man kan jo også se på Fredrik her inne med sin 310dT, han har jo kjørt nærmere 130 000km (var det vel) uten noen form for store økonomiske problemer - og det er jo relativt bra!

Nå forandrer ting seg i raskt tempo, men selv er jeg såvidt snever at jeg liker heller ikke I4 hverken bensin (min gamle E90 318i) eller diesel.

Nå har jeg ikke hørt den motoren du har, men jeg har hørt og kjørt 150 og 163 hk versjonen, i både 3 og serie.

Det jeg har hørt er at 177hk versjonen er tilbake til den mer kultiverte og gamle 320D som sitter i E46 fra 02 og i pre facelift av X3.

Dette er en ganske kultivert og rolig diesel, og jeg ble skuffet over "VW" dieselen i den 320d.

Ja, det er ingen tvil om at rekke4'erne er noen helt andre motorer idag enn det var før. Og at dem nå er like sterke som enkelte seksermodeller er jo egentlig bare fantastisk. Det er med andre ord kun lydbildet som eventuelt står tilbake, men da er vi tilbake igjen på det med merkostnadene. Er det virkelig verdt å legge på 100 000kr bare for å få en bil med noe større motorvolum, et par Nm flere, kanskje noen hk mer og et bedre lydbilde..? Neppe..

Når det gjelder lyden i den nye 177 hesteren må jeg si at den er betydelig dempet i forhold til den gamle motoren på 150 og 163 hestekrefter.. Den virker roligere og får ikke den kaklelyden så godt. Jeg syns faktisk lyden er helt grei og det er ikke slik at jeg ligger søvnløs om natten på grunn av bilbyttet (6'er mot 4'er)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt enig, men er det virkelig verdt å legge til 100 000kr for å få en rekke6'er, når rekke4'eren er så god, effektiv bra som den er? Man kan jo også se på Fredrik her inne med sin 310dT, han har jo kjørt nærmere 130 000km (var det vel) uten noen form for store økonomiske problemer - og det er jo relativt bra!

Vel, med ny bil kjøp ville jeg ikke gjort det (min eneste nybil var en E90 318i...)

Men ved bruktbil kjør er det nok lettere å se på en større motorisert bil, for spranget blir ikke like stort pga verditap.

Selvsagt er verditapet størst på biler med større motor også, så å kjøpe ny bil er din bil og valg noe nær perfekt Saltkjelen!

Fredrik blir nok litt grinete når du kaller bilen hans 310dT hehe, ikke nok med at den var lite motorisert fra før av.

Har endel kollegaer som sliter med 320D E46 dessverre.

Så usikker på hvor holdbare de er?

Når det gjelder lyden i den nye 177 hesteren må jeg si at den er betydelig dempet i forhold til den gamle motoren på 150 og 163 hestekrefter.. Den virker roligere og får ikke den kaklelyden så godt. Jeg syns faktisk lyden er helt grei og det er ikke slik at jeg ligger søvnløs om natten på grunn av bilbyttet (6'er mot 4'er)..

Det gleder meg å høre, får se om jeg ikke får stiftet bekjentskap med denne fine motoren snart, og i valget mellom 520i (2.2 liter og 170hk) og 520d med 177hk og ikke ubetydelige 350Nm er valget enkelt, jeg hadde tatt dieselen anyday.

Jeg er såvidt fornøyd med dieselen min at neste bil blir nok også en diesel, men da gjerne en I6, 535D kanskje?

-sikle-

Prøvd denne Salty?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8)

I følge oppramsingen din er det jo 525d som har raskest 0-100 tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tidligere en E34 518i somjeg syntes var veldig bra egentlig. Selv lyden etter rundtur med qmi motorrens. Kun en ting utsette å det var det kjente ventiltikk av m40 som begynte komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, som du vet, hatt en 320d og var var imponert over drag (moment).

Litt tilvenning til å kjøre diesel trengs jo, men koste meg raskt :D

Men skal jeg være helt ærlig hadde det blitt en 325d hvis det ikke var for pris.

Det samme gjelder i grunn for bensin. Pluss at lyden fra en R6 er som musikk :D

Slik musikk som Azeton sin ifra fora her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R6 e tingen,4 syl hørre hjemma i japse biler,e temlig skuffa av lyden i e30 m3,samme lyd som fiesta jo,tikking å rasling,nei takk, r6 8)

Hadde tenkt å kalle deg tilbakestående, men ved nærmere ettertanke er det en fornærmelse mot nevnte gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, med ny bil kjøp ville jeg ikke gjort det (min eneste nybil var en E90 318i...)

Men ved bruktbil kjør er det nok lettere å se på en større motorisert bil, for spranget blir ikke like stort pga verditap.

Selvsagt er verditapet størst på biler med større motor også, så å kjøpe ny bil er din bil og valg noe nær perfekt Saltkjelen!

Fredrik blir nok litt grinete når du kaller bilen hans 310dT hehe, ikke nok med at den var lite motorisert fra før av.

Har endel kollegaer som sliter med 320D E46 dessverre.

Så usikker på hvor holdbare de er?

Det gleder meg å høre, får se om jeg ikke får stiftet bekjentskap med denne fine motoren snart, og i valget mellom 520i (2.2 liter og 170hk) og 520d med 177hk og ikke ubetydelige 350Nm er valget enkelt, jeg hadde tatt dieselen anyday.

Jeg er såvidt fornøyd med dieselen min at neste bil blir nok også en diesel, men da gjerne en I6, 535D kanskje?

-sikle-

Prøvd denne Salty?

Heheh, beklager for skriveleif. Jeg skrev først 320dT, men kom jo på at det var 318dT han hadde. Endret derfor 2-tallet til 1-tall, som også ble rimelig feil.. ;)

Joda, den spiser jeg. Ser absolutt poenget ditt RJ.. :)

Jeg er også strålende fornøyd med dieselen min og er så og si nesten 100% sikker på at min neste også blir det.. Mest sansynlig neste der igjen også.. Hvis jeg skal kjøpe meg en fabrikkny bil en gang til, så blir nok valget på en firesylindret diesel da jeg ikke ønsker å ta blandt annet et høyere verditap med noen større motor. Når fireren allerede er så fin og god som den er ser jeg heller ikke poenget med R6. Kanskje den nye 2-liters twin turboen på 204hk finner plass i (min?) neste gen. 5 serie, F11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...