Gå til innhold

E46 320D med 150hk et smart eller dumt kjøp?


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Har sett på bil en stund nå, og begynner å bli litt lei av å være billøs. :)

Har hovedsakelig vært på jakt etter coupe, men var og sjekket en 2002 320D (sedan) her en dag som var fin og grei, greit utstyrt og hadde gått ca 120000km.

Siden jeg hovedsakelig skulle ha bensin har jeg stort sett bare lest om det, men når jeg begynte å søke litt om hva som kan skje med disse motorene kom det stort sett igjen at turboen var noe som kunne ryke.

Dette kunne typisk skje mellom 140000 og 160000Km, og virket ut som var et ganske vanlig problem.

Bilen jeg så på hadde såvidt jeg vet ikke byttet turbo, noe som uroer meg litt, da jeg ikke ønsker en utgift på 30000,- når jeg har brukt såpass mye penger på bil (vil ha en bil som er mest mulig driftssikker, samt litt mer spennende enn en ny Opel Corsa som foreldrene mine mener jeg bør kjøpe).

Bilen jeg har sett på er bruktimportert av Bavaria i haugesund for ca 2 år siden, men tviler sterkt noen garantier eller goodwill teller av den grunn.

En annen ting er jo hvordan regjeringen kommer til å avgiftsbelegge dieselbiler de neste årene, da jeg tviler på denne har noe partikkelfilter.

Så jeg sitter her og lurer på hva jeg skal gjøre...

Bilen har forsåvidt M-tech II og sportsseter i skinn, men mangler varme i setene. Er dette noe som teller veldig negativt når bilen skal selges igjen om noen år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er etter min erfaring en veldig driftsikker og pålitelig bil. Og en kjempekjøremaskin med M-tech:) Det er ikke slik at turboen går sund på alle, BMW har veldig få feil i forhold til andre merker så når vi her snakker om svakheter på BMW er det ofte i en helt annen skala enn på andre merker.

Har selv 320d touring. Fullasta bil fra Oslo til Gudbrandsdalen går på 0,40l pr. mil ved normal kjøring med litt forbikjøringer og jevnt driv. 0-100km/t går på 9,2 sek og bilen er veldig stiv og stabil å kjøre, så jeg storkoser meg. Har nå kjørt ett år og 20.000km med min og har ikke gjort annet enn å fylle spylervæske og diesel.

Jeg vil si at å ikke ha setevarme i bilen er et veldig stort minus i Norge. Dette koster lite, så det er veldig surt å sitte og fryse ræva av seg om vinteren. Men, M-tech derimot vil jeg si er et meget stort pluss. Er setene skinn eller alcantara?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tette "oljeåndingsfilter" til turboen har nok tatt livet av en del turboer på disse bilene ja.

Men nå ligger visst bytte av disse filterene inne i servicen hos BMW, noe de ikke gjorde inntil nylig.

Og ellers stiller jeg meg noe tvilende til et reelt forbruk på 0,4l pr mil.

Min har aldri vært der nede, men den går da billig for det.(0,5-0,6)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ellers stiller jeg meg noe tvilende til et reelt forbruk på 0,4l pr mil.

Min har aldri vært der nede, men den går da billig for det.(0,5-0,6)

Har sjekka strekningen 5-6 ganger. Er 60 mil tur/retur. Nullstiller kjørekomp både snitthastighet og forbruk før vi starter fra heimen. Ved en snitthastighet på drøye 90km/t (vanskelig å ha mer da det er en del kø ut og inn av Oslo før og etter helga) Kjører forbi der det er mulighet og ligger jevnt 10-20 over fartsgrensa. Kjørekomputer sier da hver gang 0.40-0.41. Trodde knapt på dette selv så sjekka reelt forbruk og det viste seg at kjørekomp viser riktig (0.01-0.02 avvik). Dette med 2-4 personer i bilen og godt oppakning. Bilen er 6-trinns manuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,4 høres lite ut da.. men jeg kjørte min 97 mod 528ia på 0,67 fra oslo til ålesund.. Er ikke vansklig å få ned forbruket om du er litt lettere på labben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært greit hvis dere diskuterte forbruket deres i en annen tråd. :)

Om en bil bruker 0,5 eller 0,75 har ikke så mye å si for meg, da jeg ikke kjører så mye.

Er setene skinn eller alcantara?

De er i vanlig grått skinn. av "vanlig" utstyr er det vel stort sett varme i setene og midtarmlene den mangler, da den har automatisk klima og multifunksjonsratt også, men noe stort mer er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket litt med Bavaria i dag som har importert bilen, og de mente at "turboproblemet" ikke var noe problem, så lenge det filteret ble byttet. Dette skulle visstnok byttes hver 100' km. De hadde aldri byttet turbo på noen biler de hadde hatt inne, noe jeg syns er litt merkelig hvis dette er et så stort problem som jeg har fått følelsen av.

Køper du bil hos et firma (fast utsalgssted )har du jo 5 års reklamasjonsrett selv om bilen er brukt,visse ting omfattes ikke men stort set det meste.

Dette var hvis 2 år på bruktimporterte biler ifølge Bavraia. Hva som stemmer her vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet dyrt problem er hvis dieselpumpa går. Det gjorde den på min 320d 99 mod da den var nesten 7 år og gått mellom 110000 og 115000 km. :x

Dette er, såvidt jeg vet (lest meg frem til) kun et problem på modellene med 136hk, altså før facelift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...