Gå til innhold

Veivhusventilasjon på M57 og M47 dieselene. Bytt filter!

mhane
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, bare minus "syklon".

Videre, hvis dere hadde sett den gøgga som kommer (kan komme) gjennom et slikt syklonfilter så er jeg faktisk ikke sikker på at dere ville hatt det gjennom turboen altså. Har flere kunder som har gått over til ekstern/åpen ånding med catchtank for å unngå dette, for ikke å snakke om billig og enkel måte å "trimme" på. (avhengig av hvilken software du kjører på i dag)

Men det er riktig som teexelen sier, den vil ånde bra. Husk bare at det sitter trykk regulering i "den andre" delen av huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men "TRF-Racing" mener du det er skadelig/ikke bra å kjøre uten filter? Jeg har som sakt ikke peiling, var bare den mekanikern fra Latvia så anbefalte det. Er det  skadelig for turbo? siden du sier det kan komme mye gugge gjennom turbo? og hva mener du med setter trykk i andre delen av huset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeting som "setter trykk" på noe, men "filteret" har to deler, en filter del og en slags "trykkreguleringsdel" om man kan kalle det for det. Men rent motorteknisk så skal det ikke være noe stort problem å bytte til syklonfilter i alle fall. Men dette vil slippe gjennom mer "gøgge" en med filter, det er ikke bare ren motorolje som kommer på alle biler for å si det sånn.

Så om du vil at motoren din skal ha det "optimalt", så kjører du med syklon versjonen av filteret, og "åpen/ekstern" ånding med catchtank. Husk dog at dette ikke er lov på en gatebil (dog, hvem vet sånt....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående catch tank, jeg kjøpte en som jeg ikke har montert fordi jeg var litt i tvil hvordan de skal være, bør diameter på nipler være samme som slangen fra veivhus og trenger catch tank ha ånding eller holder det med inn/ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

teexelen, jeg skjønte hva du mente. Jeg personlig ville ikke gjort det sånn, men det går nok helt fint.

Hpi;

Jeg har ikke målt hvor mye som flower gjennom, men instinktivt kan man jo si at "de bør være det".

Du leder åndinga fra toppdeksel -> Catch tank -> enten "filter på toppen" som den da puster ut gjennom, eller slange videre og ut under bilen. Da vil du oppnå økt luftmasse på motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, ok takk da har jeg tenkt feil. Jeg tenkte jeg skulle inn igjen på luftfilter-røret etter catch tank men den åpninga ska da plugges igjen for å få høyere luftmengde? Den catch tanken jeg kjøpte har 2 nipler + ånding men det trengs bare 2 tilkoblinger da ettersom hvordan en gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flere måter å løse det på, men ønsker du max mulig luftmengde så er det du skisserer riktig, at man plugger åpningen i røret fra maf/luftfilter til turbo, og blir kvitt åndinge ut i det "fri" etter den har vært gjennom catch tank og evt et filter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hørt at det nyere vedlikeholdsfrie syklonfilteret har skapt masse problemer, og at det er anbefalt downgrade til den gamle filterenheten siden den vil fungere best med regelmessig filterbytte.

Kilde: http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=268595&sida=2

"Det ska du inte acceptera som svar, den har visat sig INTE vara underhållsfri. Det sitter ett membran i den som ska öppna vid ett visst tryck. Att det lägger av är mer än vanligt. BMW Tyskland har gått ut med information till alla ÅF att direkt göra en "downgrade" till filterenheter så fort de har möjlighet. Jag fick själv lotsa den lokale BMW-handlaren till var han kunde hitta PUMA-åtgärden och åtgärdsnumret innan han fick upp ögonen och begrep vad jag talade om.

Om du kan Tyska, gå till google.de och sök på BMW Zyklonabscheider.

Då börjar man förstå vad detta har orsakat på många motorer.

BMW Tyskland = Omgående åtgärd och info till ÅF,"

Noen som vet noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte på bmw zyklonabschneider og fant følgende(oversatt fra tysk):

De M57 motorene i E39 / E46 eksempel med 184 hk eller 193 hk (530d) har en oljeutskiller med filt filter inni. Den følte filter er som jeg sa fra fleece / filt og er i prinsippet den beste filter som kan sees på som en oljeutskiller. Dens funksjon er meget enkel og logisk - han fanger oljen og dermed forhindrer at det direkte at denne fanget olje kommer inn i inntaket. Følgelig kan ingen lekkasje ved inntak manifold oppstå - fordi hvis det ikke er olje tilstede i innsugningsmanifolden, så ingen olje kan unnslippe gjennom små lekkasjer som kanskje normalt med alderen - men ufarlig - ville være! Vi ser dette filteret her - Klikk meg - Number 15

De M57TÜ motorene i E60 for eksempel, med 177 HK (525d), 218 hk (530d), 272 hk (535d) har inne en oljeutskiller, som har ikke lenger følte filter, men en syklon separator. Dette innebærer at oljedamp / oljetåke blir absorbert av prinsippet for syklonisk separasjon og blir deretter utskilt - de verbleidenden gassene går tilbake inn i motoren til inntaket. Dette filteret har blitt funnet å ikke være meget god. Mange folk som kjører en E60, rapport lekker Intake Manifold - mange vet ikke engang at deres inntaksmanifold lekker. Så dette er ikke så bra, denne varianten av filter - filt / stoff filter ville være å foretrekke! Syklonen kan sees her - Klikk meg - Number 15

De M57TÜ2 motorene i E60 for eksempel, med 197 PS (525D), 231 PS / 235 hk (530d), 286 hk (535d) har (nå kommer den fatale!) Ikke mer oljeutskiller! Kapslingen er tom. Nå kan du lese igjen av min ovennevnte uttalelse om funksjon av oljeutskiller - lyser den opp? Jeg håper - BMW har helt utelatt oljeutskiller. Således, i prinsippet, går alle oljetåkedamper direkte inn i motoren og dermed av laderen og innsugningsmanifold, samt av motoren (her er det også fare for at hele samles på inntaksventiler, - således kan de ikke helt åpen, og det kommer om bare store problemer). Her ser vi at oljeutskiller - Klikk meg - han er ikke lenger til stede, oljeutskiller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, her gjelder det å få catch tank montert jo før jo heller.

Her er de 3 forskjellige typene for spesielt interesserte: 

11127793164 Den eldste typen med blått tøyfilter  

http://spanish.alibaba.com/product-gs-img/separador-de-aceite-del-filtro-para-bmw-11127793164-849254679.html

11127799366  Type 2 syklonfilter  "vedlikeholdsfritt"  

http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-X3-E83-2-0D-OIL-SEPARATOR-CRANKCASE-BREATHER-SEALS-2004-2007-11127799366-/380554368349

11127794597  Type 3 tomt hus  

http://bmwcentrum.pl/odma-jednostka-odpowietrzajaca-m57n2-bmw-e60-e61-e65-e66-x5-e70-x6-e71-x3-e83-e90-e91-e92-e93,id347.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

holyman, link (evt nummer) til den aktuelle puma meldingen? Den er av interesse, det våset du har fått oversatt er ikke. Det går nok en hel del olje gjennom filten også ja.

1% mer olje gjennom innsuget er ikke så ille som feil trykkregulering av veivhus er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...