Gå til innhold

Veivhusventilasjon på M57 og M47 dieselene. Bytt filter!

mhane
 Share

Anbefalte innlegg

Hpi: Jepp, disse tre er det jeg har funnet også.

TRF: Fant ikke link/nummer, lurte på om noen her inne visste noe om det. Er skeptisk til en løsning slik som type 3 uten filter eller separasjon. Trykkreguleringsfeil som følge av tett filter er vel bare et problem der det ikke byttes filter regelmessig...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

• 2 weeks later...

Strut bar ligger litt i veien for å komme til luftfilterdekselet, og deretter vhv filteret. Noen som vet om det går å jobbe litt med det eller om strut bar må løsnes? I manualen jeg har står det at dersom strut bar løsnes skal boltene fornyes for remontering. Bilen er en E90 330D

Edit: Trenger også trekkemomentet for strut bar boltene hvis noen vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boltene ser brukt ut, så de har vel blitt gjenbrukt her også.

Edit: Har byttet nå og det var som fryktet uten noe form for filter, ei heller syklon. Satte i ny enhet med filter og la det på. Må si jeg ikke ser frem til å bytte dette annenhver oljeskift, da det var helt j*** å komme til. Kablene til elektronikkboksen på passasjersiden gjorde det nesten helt umulig å få av luftfilterdeksel - måtte bare gi det opp og dra den til siden. Veivhusfilteret i seg selv ble delvis blokkert av slangene som går over innsprøytningen, måtte lirkes forsiktig ut. Samt tonnevis med støv og dritt som får samlet seg under det flotte motordekselet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Bare et spørsmål i forholdt til åpen ånding/catch tank, kom over noen diskusjoner på noen andre bilforum hvor enkelte mente at disse gassene trengte å dratt ut ved hjelp av vacuumet i det originale røret som går mellom turbo og luftfilter slik at ved åpen ånding så mistet en denne effekten. Ser også at den originale slangen er kon, kan dette være for å få en slags støvsuger effekt? 

Nå var dette som sagt på et bilforum så ting skal tas med ei klype. 

Når det er sagt så er det godt strøm ut av slangen hos meg med den åpne åndinga så det ser nå ut til at dampen finner veien ut uten problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest de samme kommentarene, de er dog ideer uten fotfeste i realiteten, det er bare å se på systemet i sin helhet (med trykkreguleringsventil bla.). Videre, man kan ganske enkelt oppnå at luften (ladetrykk) "slår tilbake" på disse litt eldre motorene, da har du overtrykk i innsugsrøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk det høres bra ut.  Bra å få luka bort slike "teorier"  

Ser den dampmengden som kommer ut etter litt frisk kjøring så ser det ut til at den åpne åndinga fungerer helt utmerket ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Få oljedampen inn i en catch tank sier jeg bare.

Lenge siden jeg nevnte på det, men men..

Personlig driter jeg i catch, og lar det rusle ut i friluft på det meste jeg har hatt i det siste.

EGR er oxo noe dere med litt småslitne dieselsugger bør begynne og lese dere litt opp på før det går helt til helvete for dere..  

Jeg er forsåvidt ferdig med BMW for en god stund nå, men artig og slenge innom her i ny og ne. 

Endret av Ballder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

sammen med en stor service og rep på E39'en 03 525d så fikk jeg blendet av AGR, fikk montert nytt åndefilter, gamle filteret som satt i var av typen syklon, det nye med samme delenr var av typen med løst filter. Jeg fikk samtidig skiftet olje og filter. Til min store forundring lekker det en hel del olje på fører siden, går ned langs blokka og bak og kommer hovedsaklig ut ved tappe pluggen. Noen tips til hva som gjør dette? har satt tilbake det gamle ånde filteret, sjekket oljefilter og steamet hele maskinen for å se etter lekkasjen uten hell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...