Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Skal bytte det nederste dekselet på rattet mitt fordi det har begynt å flasse.. Men hvordan får jeg det av? Finner ingen skruer noen sted.. [ Bilde ]

byttet dette selv tidligere i sommer, på undersiden av rattet er det et hull som du må stikke et tynt stjernejern (går med flatjern også) oppi, og da vipper den seg opp, og da er det bare å ta av airbaggen. så innom der er det 4 skruer som må skrues løs, også er det bare å bytte. vil anbefale deg å koble av en pol på batteriet først, så du ikke får deg en real overaskelse med at airbaggen løser ut. jeg plugga ikke ut ledninga på airbaggen engang itilfelle det skulle bli feilmelding!

Noen brukere her som kjører en e60 M5 i kristiansund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har fått byttet tannstang på garanti eller goodwill ifra BMW ?

Ja, som jeg husker. Men dette kun etter mye mas og bilene var Norske, altså ikke bruktimport.

Men er du 100% sikker på at det er tannstanga som er problemet ? Jeg ville ha fått sjekket dette 100% på ett verksted, da symptomer på problemet ditt kan være flere ting og ikke nødvendigvis tannstanga.

Grunnen for at jeg nevnte tannstanga til deg sist er fordi jeg veit fra tidligere at mange e60/e61 har hatt problemer med disse (inkludert en jeg kjenner med en E60) og med akkurat samme symptomer som du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Min far har handlet seg e61 530d for liten stund siden. Er så langt veldig fornøyd med bilen, men er par ting jeg lurer på.

Det ledlyset så kalt "øyelokk" på frontlykten. Det hender det kommer og går, noen ganger lyset det og andre ganger ikke? det rare er at det kommer og går :P noen som vet hva dette kommer av? må man bytte hele lykten eller er det en mulighet til å fiske dette? når "øyelokket" ikke lyset så lyser kun 2-3 av di diodene.. så det er vel totalt 4-5? som skal lyse.

Så kommer det andre spørsmålet.

Denne bilen har såkalt lyspakke. Å det ene lyset som skal lyse ned på håndtaket på innsiden av døra .. lyser ikke? men alle di andre lyser rundt om kring i bilen så klart :) er det mulig å skifte ut denne pæren?

Ble litt mye skriving her, men håper på et svar fra dere her på forumet :)

Mvh. vegard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en "knakkete" følelse av og i til i rattet + hylelyd ved omdreining :(

Når jeg kjenner på den "pølsen" som kommer ut torpedoveggen og ned i tannstang (?) så er det slakke her :(

Ved nærmere inspeksjon av internett, så har jeg funnet ut at det er et overveldene flertall som har hatt trøbbel med akkurat det samme.

De fleste har fått smurt opp Y-leddene helt øverst og nederst på ratt-aksel-stanga, med stort hell.

Det finnes tilogmed en løsning som innebærer å helle på et spesialmiddel oppi servooljen på 60 grader, forså å varme opp servooljen til 100 grader, og da er problemet løst.

Mens noen har fått skiftet ut hele ratt-aksel-stanga, med stort hell.

Det er nesten ingen som har skiftet ut hele tannstanga, men såklart de finnes.

I en tråd jeg fant, så fikk en kar med seg delen igjen etter rep, og han fant ingen slakke på delen, men lyden var borte.

Håper dette var litt oppklarende.

Om det ikke var det, så er min konklusjon at du kun trenger å skifte ut del nr2 på dette bildet.

http://bmwfans.info/parts/catalog/E60/S ... unt_parts/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgte å chippe bilen min her om dagen (E60 525DA). Og etter det var i orden så syns jeg den blei litt dauere før 3000 omdreininger, men etter det så kjente jeg virkelig de nye 40-50 hestene. Det kan nok være litt psykisk, siden nå forskjellen fra lavt turtall til høyere blei nå enda større.

Men har fått flere tips, bl.a. fra et BMW verksted om at det kan være den variable turboen har satt seg vrang. Altså disse "klaffene" som justerer åpningen ut av turboen. Så jeg tenkte jeg skulle kjenne om jeg fikk flytta på den armen som justerer dette, men det var veeldig tungvint å komme ned til turboen under motoren der.

På bildet under har jeg tatt av luftfilteret og skulle til å skru av de 5 skruene som hele luftfilterboksen var festet i. Men da fant jeg fort ut at det var en større jobb å ta vekk dette plastdekselet.

Det så ut som om jeg måtte ta av alle de små røra inn på toppen og det som er av andre deksler oppå der.

Men fikk lirka hånda ned på denne spaken, men den var umulig å flytte på for hånd. Noen tips her?

f7j9p4kv0x89jbzxgfkb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en "knakkete" følelse av og i til i rattet + hylelyd ved omdreining :(

Når jeg kjenner på den "pølsen" som kommer ut torpedoveggen og ned i tannstang (?) så er det slakke her :(

Ved nærmere inspeksjon av internett, så har jeg funnet ut at det er et overveldene flertall som har hatt trøbbel med akkurat det samme.

De fleste har fått smurt opp Y-leddene helt øverst og nederst på ratt-aksel-stanga, med stort hell.

Det finnes tilogmed en løsning som innebærer å helle på et spesialmiddel oppi servooljen på 60 grader, forså å varme opp servooljen til 100 grader, og da er problemet løst.

Mens noen har fått skiftet ut hele ratt-aksel-stanga, med stort hell.

Det er nesten ingen som har skiftet ut hele tannstanga, men såklart de finnes.

I en tråd jeg fant, så fikk en kar med seg delen igjen etter rep, og han fant ingen slakke på delen, men lyden var borte.

Håper dette var litt oppklarende.

Om det ikke var det, så er min konklusjon at du kun trenger å skifte ut del nr2 på dette bildet.

http://bmwfans.info/parts/catalog/E60/S ... unt_parts/

Det må eg sjekke på min . for mekanikeren på jobben finner ikkje slakk på tannstangen. så planen no er å koble fra rattstammen fra tannstangen så vi kan finne ut av dette . sykt irreterende med klunkelyd i rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke det synes med en grundig diagnose? Får ihvertfall opp feil på chevy når det blir problemer med dem..

Har du forresten sjekket swirl flapsa dine? Pass på så du ikke får de i turboen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...