Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle likesinnede!

Jeg har en 2008 520d touring med 177hk. Har nylig hatt en skikkelig hårtap-episode som endte med ny turbo, egr-ventil og partikkelfilter. Det som nå forundrer meg er at bilen ikke føles som før.. Misforstå meg rett, den var ikke brukende når ovennevnte deler feilet, jeg mener før dette :)

Jeg har inntrykk av at bilen har mistet litt av bunndraget og at den trenger "mye" lengre tid på seg for å få rævva i gir.

Etter anmerkningene på EU-kontrollen var ordnet opp i (bremseklosser og skiver fremme + hjullager venstre foran) fikk jeg også beskjed av mekanikeren at han også syntes den var relativt slapp til å liksom ha 177 gamp.

Er det noen som har mer peiling enn meg som kan komme med innspill eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, ronnygr skrev:

Hei alle likesinnede!

Jeg har en 2008 520d touring med 177hk. Har nylig hatt en skikkelig hårtap-episode som endte med ny turbo, egr-ventil og partikkelfilter. Det som nå forundrer meg er at bilen ikke føles som før.. Misforstå meg rett, den var ikke brukende når ovennevnte deler feilet, jeg mener før dette :)

Jeg har inntrykk av at bilen har mistet litt av bunndraget og at den trenger "mye" lengre tid på seg for å få rævva i gir.

Etter anmerkningene på EU-kontrollen var ordnet opp i (bremseklosser og skiver fremme + hjullager venstre foran) fikk jeg også beskjed av mekanikeren at han også syntes den var relativt slapp til å liksom ha 177 gamp.

Er det noen som har mer peiling enn meg som kan komme med innspill eller erfaringer?

Har du map-sensor på denne? Står eventuelt bak på innsugingsmanifolden. Denne kan tettes igjen pga sot og gi feil signaler til bl.a ladetrykk. Sjekk alle vacumslanger o.l. Kan jo hende de som har mekket på bilen din har glemt noe der

Endret av sinkMe
La til info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for stor rulleomkrets, og skal du ha 10" foran kan du ihvertfall glemme det, der sliter man så og si uansett hvilke dekk man har. Riktig for 20" vil være 245/30-20 (eller deromkring) forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal man ha 10" foran må man treffe 100% med innpress, samt ha smalest mulig dekk. I tillegg er sannsynligheten stor for at skjermene må valses noe. Selv om det er mulig å få til, tror jeg ikke det hadde blitt så pent på en bil med original høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har en oppskrift på å bytte bremsevæske på disse bilene? Jeg vet det går ca 1liter på. Er det bare å sette DSC/ABS i luftemodus i ISTA og lufte som vanlig på alle fire hjulene? Har vakumlufter som man bruker på calipper og har luftet bremsene før, men aldri utført kun skifte av bremsevæske på service intervall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, minim skrev:

Noen som har en oppskrift på å bytte bremsevæske på disse bilene? Jeg vet det går ca 1liter på. Er det bare å sette DSC/ABS i luftemodus i ISTA og lufte som vanlig på alle fire hjulene? Har vakumlufter som man bruker på calipper og har luftet bremsene før, men aldri utført kun skifte av bremsevæske på service intervall. 

Hei, vanligvis skifter man vel ikke all vesken. Det er normalt nok å pumpe ut et par trykk på pedalen for hver kaliper å passe på at det er nok veske i beholderen. Det er vesken nærme kaliper som blir forurenset med kondens og får et lavere kokepunkt som må pumpes ut. Jeg ville tro det bare er å bruke bremselufteren du har uten at du trenger å koble til ISTA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Koster ikke noe særlig med væske uansett så jeg kjører en hel tank igjennom bakre  høyre og "rikeslig" igjennom resten etterpå då er jeg sikker på at alt er byttet. Din beskrivelse høres veldig logisk ut også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, minim said:

Noen som har en oppskrift på å bytte bremsevæske på disse bilene? Jeg vet det går ca 1liter på. Er det bare å sette DSC/ABS i luftemodus i ISTA og lufte som vanlig på alle fire hjulene? Har vakumlufter som man bruker på calipper og har luftet bremsene før, men aldri utført kun skifte av bremsevæske på service intervall. 

Basert på hva jeg fant av andres erfaringer og i servicemanual har jeg valgt å suge opp gammel og fylle ny væske i bremsevæskebeholder, for så å tappe 2-3 dl på hver kaliper, HB, VB, HF, VF, med etterfylling underveis, da med bruk av 1.5 bar trykksetting på bremsevæskebeholder.

Edit: Jeg gjorde altså ikke noe programmering, så vidt jeg fant ut er det bare nødvendig om det er luft i DSC-modulen.

Endret av ^B^M^W^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg observerte akkurat det du sa når jeg leste igjennom DSC bleed prosedyren i ISTA. Det var kun om DSC/ABS/bremserør var byttet at den skulle kjøres. Jeg gjorde egentlig det samme som deg med at jeg luftet ut nesten hele beholderen fremme og fylte opp beholderen igjen og luftet den nesten tom via HB. Så tok jeg VB,HF,VF med roughly 2-3dl på hver slik at det gikk akkurat 1 liter på byttet. Da er det bare å kvittere ut bremsevæske servicen som skulle utføres i oktober med god samvittighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...