Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja ok, regner med eg får dette fra koed, kunne du kanskje funnet det til meg ? :)

Men tenkte på hvordan festene til fangere osv er ?

Er det det sammme som på de eldre modellene?

Skrevet

Jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg med mulige årsaker til en ulyd som har dukket opp på min BMW e61 2009mod? Det gjelder en 520d med automatgir, gått 80 000km.

Det jeg hører virker på meg å være en mekanisk hvinelyd som jeg kun hører når jeg slipper gassen nesten helt eller helt. Typisk i slak nedoverbakke eller inn mot kryss / rundkjøringer. Bilen har automatkasse (ny type), og for meg virker lyden mest fremtredende rundt 50 km/t (der er ved den hastigheten jeg hører den oftest). Virker som om automatkassa velger gir 4 og har ca 1500 omdreininger. Det er ikke en eksklusiv lyd i den hastigheten, og jeg hører den også ved lavere og høyere hastigheter og ved andre turtall, men da ikke så fremtredende. Lyden er ikke veldig høy, og kona legger normalt ikke merke til den, men jeg holder på å bli litt smågal, for jeg sitter å hører etter den, og lurer på hva som er årsaken... Det som også er litt rart er at for meg høres det ut som den kommer fra bak i bilen, men det er vanskelig å høre nøyaktig og det kan være akustikken som spiller meg et puss.

Jeg er klar over at det ikke er enkelt å hjelpe med en så vag beskrivelse, og jeg skal prøve å få til å ta opp lyden en dag. Det hjelper kanskje med lydfil i forhold til diagnose? Det som også er litt frustrerende er at lyden ikke er der hele tiden. Noen dager kan den være omtrent fraværende, mens andre dager er den mer fremtredende. Da er det ikke så lett å ta turen innom et verkstedet for å få hjelp med diagnose.

Jeg holder forøvrig til i Grenland om det er noen som vet om noen som er gode på denne type ting.

Skrevet
Sjekk nivået på servo oljen. den som hyler.

Nå er det mulig jeg spør skikkelig teit her, men bilen er hjemme og jeg har ikke manualen her. Kan ikke huske at jeg har sett peilepinne / tank for servoolje i motorrommet. Hvor sitter eventuelt denne, og er den tilgjengelig for "hvermannsen"?

Kjenner jeg ikke er helt fan av at slike ting ikke er så tilgjengelig som på litt eldre biler. Olja peiles jo også elektronisk. Det er litt håpløst når man kjenner at man ikke alltid føler man kan stole på elektronikken....

Skrevet

Nå har familiekrisa totalt innhenta meg og jeg har kjøpt meg en brukt skiboks (Skiguard 850). Skulle aldri ha boks, men nå er den nå på garden. Skal kun brukes med ski på vinteren, men kombinasjon med to unger i seter og ingen skipose og etterhvert en del par ski gjorde at det ble vanskelig å få plass inne i bilen.

Over til saken. Jeg vil tro noen av dere andre også har Skiguard 850 på deres E61? Hvordan fester dere denne? Har dere tatt hull til antenne for å få den så langt bak som mulig? Når jeg prøver å ta den helt bak til bakluka så kommer festene på stativet i konflikt med det midterste festet til railsene så akkurat nå ser det ut som om boksen må sitte veldig langt fram slik at festene akkurat går foran dette railsfestet. Hvordan har dere festet boksen deres? Er det mulig å snu dekselet under skiboksen som bøylen går gjennom for å få den bare litt lengre bak..? Ser da ut som om man må bore nye hull for å feste bøyle og skifester inne i boksen.

Skrevet
Sjekk nivået på servo oljen. den som hyler.

Jeg har nå sjekka servo-oljen, og den ser ut til å være på riktig nivå. Er det noe annet som kan sjekkes i forhold til servo? Siden du sier at det er den som hyler så regner meg med at du har erfaring som tilsier at dette er et problem?

Er det andre som har forslag på hva hva denne lyden kan være, hvis ikke det er servoen?

Skrevet

Noen som kan bekfrefte eller avkrefte om det går an til å få kjøpt pdc fester til facelift pcd'ene og eventuellt funnet de til meg ? I følge koed går det ikkje...

Planen var kanskje å kjøpe en fanger uten pdc og borre opp selv, men trenger som sagt fester .

om der har noe å si så er det en tidlig 08 mod.

Skrevet
Nå har familiekrisa totalt innhenta meg og jeg har kjøpt meg en brukt skiboks (Skiguard 850). Skulle aldri ha boks, men nå er den nå på garden. Skal kun brukes med ski på vinteren, men kombinasjon med to unger i seter og ingen skipose og etterhvert en del par ski gjorde at det ble vanskelig å få plass inne i bilen.

Over til saken. Jeg vil tro noen av dere andre også har Skiguard 850 på deres E61? Hvordan fester dere denne? Har dere tatt hull til antenne for å få den så langt bak som mulig? Når jeg prøver å ta den helt bak til bakluka så kommer festene på stativet i konflikt med det midterste festet til railsene så akkurat nå ser det ut som om boksen må sitte veldig langt fram slik at festene akkurat går foran dette railsfestet. Hvordan har dere festet boksen deres? Er det mulig å snu dekselet under skiboksen som bøylen går gjennom for å få den bare litt lengre bak..? Ser da ut som om man må bore nye hull for å feste bøyle og skifester inne i boksen.

Kjenner til boksen, men hvilken modell har du? Hva slags stativ? Stengene gjennom boksen eller under boksen?

Ideelt er vel en boks plassert slik at du ikke kommer borti bakluke og at den ikke er synlig ut fronruta i vanlig kjøreposisjon.

Har du ikke haifinne? Hvis stativ og boks evt er så lav må du vel tilpasse et hull. Vil ikke være synlig fra utsiden uansett.

Skrevet
Noen som kan bekfrefte eller avkrefte om det går an til å få kjøpt pdc fester til facelift pcd'ene og eventuellt funnet de til meg ? I følge koed går det ikkje...

Planen var kanskje å kjøpe en fanger uten pdc og borre opp selv, men trenger som sagt fester .

om der har noe å si så er det en tidlig 08 mod.

Hvor vanskelig kan det være å ringe GS Bildeler som har solgt X antall M-pakker uten PDC for biler med facelfit?

Hadde du gjort dette fra dag èn ville du allerede hatt M-pakke ferdig montert og lakkert på bilen din...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...