Gå til innhold

E60/61 tråden

SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Og så tilbake til meg med batteriproblemet! har målt nå at batteriet tappes ca 5.5amp! Det er jo ganske mye!

Batteriet er fra uke 46/09, så det er ikke så gammelt. Har koblet det fra og ladet det opp, og da holder det nesten 13V over flere dager,(uten å koble det på i bilen selvf.)

Har prøvd med en og en sikring ut, men det var bare på et par sikringer det ga litt utslag, ca 1amp. 1 sikring i hanskerommet og en over batt. Hva kan trekke strøm da? Kan dette ha sammenheng med fjernstyring sentrallås å gjøre? Skal prøve å koble fra diversityantenne, og måle da, i dag! Skal også ta en ny sjekk på kablene oppe i bakluka! Ellers får vi ta bilen med til Autopower!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw skal ha 13 000 kr.......

Jeg skal gjøre dette hos automatservice i bergen samme delene og samme oljen kr 7500 :)

Så skaffet jeg bunnpannen til 900 kr på ebay og da ble total prisen kr 5500 hos automatservice :)

Er ikke bare og gjøre dette selv nei, må gjøres riktigt med riktig temp på oljen og pumpe som flusher, går ca 9 liter olje for å få det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan.

Har et problem som jeg har tatt opp her tidligere. Men finner ikke løsning.

Det er en E61 530D XD.

Jeg har satt på ny felgene:

Bak: 285 25 20 ET35 10 toms

Foran: 245 30 20 ET35 8,5 toms

Breyton GTS

Hankook dekk

Jeg har målt differansen på dekk diameteren til å være 4 mm som er innafor grensen til hva som er mulig.

Jeg vet at det er mange XD og XI som kjører rundt med samme oppsettet her på

forumet og utlandet uen problemer.

Men på min bil på disse felgene så kommer det en del nykking når jeg kjører med disse.

Så det føles som driverket prøver å kompensere på et eller annet vis.

Noen som har en viss peiling på hva som skjer her?

Heisan folkens. Jeg trenger litt hjelp og håper på at noen har mulighet.

Jeg kjenner ingen andre med BMW Xdrive, så jeg lurer på om det er noen her som kjører ulik dekk dim på en Xdrive som vil passe på min bil, slik at jeg kunne fått prøvd dette på min. Jeg bor i Vest Agder, men har mulighet til å kjøre et stykke for å få denne muligheten.

Jeg har beskrevet feilen her oppe, men har feilsøkt videre på saken og funnet ut følgene ved å måle dekk rotasjon omkretsen.

Dekkene jeg har er Hankook ventus s1 evo.

Bak 1: 285/25/20 2025mm

Bak 2: 285/25/20 2045mm

Foran 1: 245/30/20 2088mm

Foran 2: 245/30/20 2088mm

Som du ser så er den totale rulleomkrets differansen 63 mm.

Det utgjør: 63mm*100%/2088mm = 3,017%

Den minste differansen er: 43mm*100%/2088mm = 2,06 og fortsatt

helt ute å kjører.

Dette synest jeg er helt sykt. Dette var ikke billige dekk heller.

Ifølge dekk kalkulatoren: http://www.rimsntires.com/specs.jsp skal de være:

Bak: 2041mm

Foran: 2060mm

Differansen her er: 19mm

Det utgjør: 19mm*100%/2060mm = 0,9% Som skal gå bra.

Så før jeg kjøper meg nye dekk så hadde det hvert veldig fint å kunne prøvd ut et setup med ulik dim foran og bak slik at jeg er 110% sikker at det ikke er bilen som det er noe galt med.

Takker for oppmerksomheten.

Morten

Heisan folkens.

Ville bare oppdatere denne litt da jeg har komt meg i mål. Slik

At andre kan bruke dette som en erfaring.

Etter å ha målt omkretsen på hvert dekk, gikk jeg til innkjøp av nye dekk.

Jeg valgte dekkmerke Falken p.g.a de publiserte dekk omkretsen på nettstedet

slik at jeg kunne sjekke de aktuelle målene jeg trengte. Der fant jeg ut at

285/25/20 bak og 235/30/20 foran var så å si identisk omkrets, og nærmere

orginal omkrets kunne jeg ikke komme. Eneste problemet med dette oppsette er

fremdekkene er 88Y isteden for 90Y. Noe som gjør at jeg aldri vil få dekkene mine

inn i vognkortet. Men dette anser jeg ikke som noe problem. Ville bare gi beskjed vist

noen en gang skulle bruke dette som en veiledning.

Uansett så har jeg ingen problemer med dette oppsettet lengre, og kjører rundt med

ulikt dim foran og bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13k kr for å bytte ATF olja så frister det å ta jobben selv. Jeg er mekaniker og far har vært det, så det ser ikke ut til å være den største jobben akkurat. Må bunnpanna også byttes ved en service?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13k kr for å bytte ATF olja så frister det å ta jobben selv. Jeg er mekaniker og far har vært det, så det ser ikke ut til å være den største jobben akkurat. Må bunnpanna også byttes ved en service?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Den må byttes ja, siden filter er integrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nylig navigasjons cd fra www.satnavi.com

Har professional navigasjon i min 08 525xd, og kjøpte et sett som inneholdt 3 forskjellige cder, når jeg setter inn cd så virker jo den selvsagt ikke og det kommer bare opp beskjed om å sette inn navi cd! Noen som har erfaring med lignende? Må jeg oppdatere noe på noen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nylig navigasjons cd fra http://www.satnavi.com

Har professional navigasjon i min 08 525xd, og kjøpte et sett som inneholdt 3 forskjellige cder, når jeg setter inn cd så virker jo den selvsagt ikke og det kommer bare opp beskjed om å sette inn navi cd! Noen som har erfaring med lignende? Må jeg oppdatere noe på noen måte?

Jeg har lastet ned 2013 versjonen av denne softwaren og den funker som bare det.

Hvilken kjøpte du? Non Idrive eller for Idrive? Og hva har du i bilen din?

Hvis jeg finner en måte å sende denne til deg så kan jeg gjøre det. Det er 3 stk DVD-er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så tilbake til meg med batteriproblemet! har målt nå at batteriet tappes ca 5.5amp! Det er jo ganske mye!

Batteriet er fra uke 46/09, så det er ikke så gammelt. Har koblet det fra og ladet det opp, og da holder det nesten 13V over flere dager,(uten å koble det på i bilen selvf.)

Har prøvd med en og en sikring ut, men det var bare på et par sikringer det ga litt utslag, ca 1amp. 1 sikring i hanskerommet og en over batt. Hva kan trekke strøm da? Kan dette ha sammenheng med fjernstyring sentrallås å gjøre? Skal prøve å koble fra diversityantenne, og måle da, i dag! Skal også ta en ny sjekk på kablene oppe i bakluka! Ellers får vi ta bilen med til Autopower!

Testet litt mer. Det jeg ikke gjorde da jeg tok ut en og en sikring var å vente å se på de sikringene som ga litt utslag. Den store sikringen bak, nr F57, iflg Haynes rep.bok, når jeg tar ut den så faller amp litt, hvis jeg lar amp.meteret stå på og jeg venter så faller den ned til 0.

iflg boka så er den sikringen til "MIcro power control unit" og skal være en stor 20A sikring.

det er en 30A sikring som står der. Så er spm, hva er Micro power contr.unit? Har jeg funnet ut at feilen ligger der? Nå venter jeg i spenning på svar her!!!

Det skal være 3 store sikringer der, F57-58-59 hhv til denne micro pow.contr. unit og heated rear vindow 40A og Antenna tuner 5A. Jeg mangler den siste, har ikke vært der så lenge jeg har hatt bilen, og som sagt står det en 30A istedenfor en 20A på F57, problemsikringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet litt mer. Det jeg ikke gjorde da jeg tok ut en og en sikring var å vente å se på de sikringene som ga litt utslag. Den store sikringen bak, nr F57, iflg Haynes rep.bok, når jeg tar ut den så faller amp litt, hvis jeg lar amp.meteret stå på og jeg venter så faller den ned til 0.

iflg boka så er den sikringen til "MIcro power control unit" og skal være en stor 20A sikring.

det er en 30A sikring som står der. Så er spm, hva er Micro power contr.unit? Har jeg funnet ut at feilen ligger der? Nå venter jeg i spenning på svar her!!!

Det skal være 3 store sikringer der, F57-58-59 hhv til denne micro pow.contr. unit og heated rear vindow 40A og Antenna tuner 5A. Jeg mangler den siste, har ikke vært der så lenge jeg har hatt bilen, og som sagt står det en 30A istedenfor en 20A på F57, problemsikringen!

Som en annen skrev her tidligere sjekk denne videoen:

Gjør som han sier i videoen og sjekk at det ikke er samme problemet som han har først før du feilsøker videre. Hos han er det en Sensor som har tatt kveld. IBS (Intelligent Battery Sensor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les også dette som jeg fant på et forum:

MODEL

E60/E61 (5 Series), E63/E64 (6 Series) produced up to September 2005

CAUSE

An accessory plugged into the cigar lighter / power supply causes a back-feed of voltage into the vehicle electrical system when the ignition is switched off. This causes the MPM (Micro Power Module) to stay awake, and the vehicle battery to discharge.

Energy diagnosis identifies the MPM as the "sleep mode preventer".

CORRECTION

In case of customer complaint, verify that the customer uses the power supply for an accessory with an internal battery (cell phone with charger, MP3 player, radio equipment etc.) and that he leaves the accessory plugged in when the car is switched off.

To avoid a recurrence of the problem, reprogram the vehicle using CIP19.1, or later. Refer to SI B09 05 01 (Coding, Individualization and Programming) Procedure B.

http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... ?p=6026202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har installert Dynavin i E60`en min nå, men er et par ting jeg lurer på. Jeg får ikke mikrofonfunksjon på bluteooth. Har ingen mic i taket, men det henger en avklipt sort ledning der. Noen som vet hvordan dette skal se ut oppi taket der micen skal sitte?

Er vel ikke alle E60 som er levert med mic?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...