Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Men noen dager starter den jo heilt fint. F.eks, var til Bergen på mandag, og kjørte kanskje 4 timer til sammen. Og så kjøpte eg med lader (ein dyr og skikkelig ein), og ladet den til Tirsdag (men da viste laderen at batteriet var så og si oppladet pga all køyringen - men ladet den over natta alikevel.

...og så tirsdag, onsdag har eg køyrt vanlige småturer, til og fra jobb, til butikken osv - og den har startet som et skudd, og eg har begrenset bruken av elektriske ting, og ikke brukt webastoen om morgonene. Men idag var den plutselig tappet for strøm..

Kor kan eg få testet batteriet mitt? Og det er vel ikkje berre å hive av batteriet og teste det, eller bytte til nytt batteri selv - da kommer det vel hauger med feilmeldinger osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis batteriet er fra 2004 og du har misbrukt det som tidligere beskrevet så ville jeg nok hentet et nytt!

Å skru ned varmen når du kjører har ingen mening for å spare strøm.. varmen som kommer inn i bilen er kun overskuddsvarme fra motoren. Det er isåfall vifta du må skru ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja meinte vifta :) Og tenker på at om eg skrur ned varmen, så vil jo ikkje webastoen jobbe som ein gal for å lage varme? Og dermed bruke mindre strøm.

Misbrukt batteriet? Hva legger du i det? Har da ikkje misbrukt det...Vi er rundt 30 personer her eg jobber, og mange av dei har 3-6 minutters køyretid til jobb, og bilene deires starter. Ein bil skal jo tåle det..! Køyrer jo som sagt eit par runder etter jobb, handler og så hjem. Da skal jo bilen starte dagen etterpå! :shock:

Trur batteriet trenger skift............Men kor kan eg kontrollere det? Må eg på BMW, med tanke på alle feilmeldigene som kommer når batteriet skiftes? (som noen nevnte i ein annen tråd) Eller kan eg skifte sjølv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil vil tåle det i lengden.. men ikke batteriet.. sånn er det bare. Batteri er en forbruksvare, som alle andre batterier som lades opp så blir de dårligere og dårligere. Og kjører du 3 min stopper så blir levetiden kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner det. Men gidder ikkje stå opp 30 min før for å køyre ein lang omveg til jobb kvar dag. Og det er nokså langt og kronglete å gå til jobben...så det gidder eg heller ikkje :lol:

Bør eg altså ha på vedlikeholdslading hver natt da?

Hmmm får vel bestille ein legetime til bilen for å få sjekket det og evt få nytt batteri. Her på Voss har me verkstad til alle merker - bortsett fra det beste! (bmw).. :x ...så får høyre litt rundtom kor det er best å levere den inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var absolutt ikke det jeg mente. Kjenner mange som gjør det samme som deg og hadde sikkert til tider gjort det selv om jeg hadde de jobbforholdene.

Det jeg mener er at det er ikke bra for batteriet i lengden, men det skal jo virke fint lenge før disse problemene kommer! Nå har du problemet - vi prøver bare å finne grunnen :)

Tror du vil komme langt med et nytt batteri! Du trenger ikke lade det hver natt, men om du gjør det en til to ganger i måneden så vil du ha glede av det mye lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størst mulig er ikke bestandig best, da et batteri med mer Ah krever lengere tids for å lade seg opp igjen. Men det tåler derimot mer bruk før det går tomt.

Jeg vedlikeholdslader stort sett hver natt, da det koster ingenting i forhold til at batteriet en dag er fritt for strøm eller at batteriet lever 5 år kortere enn hva det kunne ha gjort. Fordi et alltid toppladet bil batteri er best mulig for bilen og batteriet selv. Det tåler samtidig mer minusgrader enn et batteri med feks 50% mindre strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo, såklart. Men man kan anta at batteriet er defekt siden det er fra 2004. Min bil har allerede fått nytt battieri 2 ganger siden 2001. Kanskje fler ganger å, men jeg har skiftet 1 gang og det var uoriginalt.

Det er klart, batteriene i Norge lever ikke lenge når 98% av norges befolkning skal ha diesel som de SKAL småkjøre med. Og samtidig bryr de seg overhodet ikke om kjøretøyet i det hele tatt, det skal bare virke hele tiden. (Nå sier jeg ikke at du DanielMK er en av de 98%, men jeg tror du skjønte tegninga.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest dine problemer her no, så ville jeg aldri nølt, få tak i ett nytt batteri med engang. Og det må du ikke skifte selv. Det må programeres ellers får du ett hav av feil meldinger på C.C. :) skift batteriet på ett BMW verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint skifte det selv, men så stikker du innom å programmerer det etterpå. Har hatt ut batteriet flere ganger og feilmeldingene forsvinner når du kjører.

Problemet kan være at det ikke vil bli ladet helt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skal bestille nytt batteri :) Angående feilmeldinger ved bytte av batteri så trur eg at eg har funne ei løysing. På den nye laderen min eg kjøpte så går det an å stille inn slik at laderen gir strøm til bilen i det du skifter batteri. Står til og med beskrevet i brukerhandboken at "du kan skifte batteri selv, uten å måtte tenke på feilmeldinger i ettertid, ved å bruke laderen som et 'batteri' når du tar ut det gamle batteriet og setter i et nytt." - eller noe i den dur. Altså at bilen får strøm i det ein kobler ut batteriet, og har koblet på det nye.

..da får i det minste bilen strøm når eg tar ut batteriet - men om det vil bli problemer i ettertid veit eg ikkje...Kan vere bilen likevel må innom BMW for å programmeres til det nye batteriet.. Vil uansett prøve selv først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...