Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg lurer en ting ang. vår e61 535d, her en dag kom vi ut og batteriet var helt tomt, vi lada det til det var færdig lada. Da vi kom ut så begynte alt det elektriske og tulle, bla. vindusviskerene gikk av og på som dem selv ville, den aktive styringen gikk av og på, antispinnen gikk ikke på i det hele tatt, Kjørekomputeren sto og blinka som om det var disko :roll: osv. så etter en liten tur (maks 1km), fatter'n kjøpte et nytt batteri og da var det akkuratt det samme. Noen som vet hva problemet kan vær, bilen er ikke brukende nå pga. batteriet tappes hele tida :evil:

Det kan vere at bilen din ikkje går i "dvalemodus" når du parkerer og låser den. At det er noe elektronikk som egentlig skulle slått seg av, som ligger og bruker strøm. Den eineste måten å finne ut av dette er å ta ein diagnose på BMW verkstad..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket forbruk har dere på deres 525d? Har manuell gear men sliter med å holde et snittforbruk lavere en ca 0.82 med AC avslått. På papiret skal den gå på 0.67. Synes det er litt mye med 1.5 over oppgitt forbruk, jeg er selvfølgelig klar over at oppgitt forbruk er en mer teoretisk verdi som man ikke kan oppnå med normal bruk.

Skal kjøre til østlandet i julen og får da testet forbruk på ren langkjøring. Den burde vel krype under 0.65 eller?

Snakket med en i dag faktisk som kjørte en manuell 06 525d til Skien fra Bergen i går og han kom ned på 0,57... Det er det laveste han noen gang hadde kjørt den sa han.

Jeg hadde også høyt forbruk på min 535d en stund.

Den lå faktisk mellom 1,0 og 1,1 på blandet kjøring (Automatkasse)

Så var den på service og de byttet et eller annet filter som gjorde at forbruket mitt sank faktisk til 0,85-0,9 ved blandet kjøring.

Kan være det samme på din bil? Noen andre her inne vet sikkert hvilket filter det er snakk om..

Dekkdimensjon og rullemotstand har utrolig stor innflytelse på forbruk.

Det skal sies at ved den service'n ble det lagt om til vinterdekk også. så det har vel kanskje litt betydning også.

Selv om det ikke er så enormt stor forskjell på dekkene..

Fra 275 19" til 245 18"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min forrige E39 530d var det stor forskjell i forbruk fra 205/65-15 på vinterdekk til 225/55-16, 235/45-17 og 235/40-18 som jeg i løpet av årene hadde på sommerdekkene. Min nåværende E61 har 225/55-16 vinterdekk og synes noe tørstere enn den gamle. Mistenker at det har med dekkdimensjon å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket også litt forskjell på min gamle e39 520i mellom 205-vinterdekk og 225-sommerdekk.

Bilen er utstyrt med 225/55-16 på vinterdekk, så dimensjonen skulle ikke ha så mye å si på forbruker. Er tross alt standard dim :)

Odd-M. Når du kjørte din bil under 0.7. Var det langkjøring eller blendet?

Jeg leste i en annen tråd her om en som mente han fikk høyere forbruk etter en softwareoppdatering. Er det andre som har kjennskap til slike ting?

Min 525d er forøvrig en såkalt fleet-modell som er chipet ned til 163hk og solgt som firmabil. Vil ikke tro at denne nedchipingen skulle føre til økt forbruk heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket forbruk har dere på deres 525d? Har manuell gear men sliter med å holde et snittforbruk lavere en ca 0.82

Skal kjøre til østlandet i julen og får da testet forbruk på ren langkjøring. Den burde vel krype under 0.65 eller?

Hei, jeg kjører en 2008 525xdat og på landeveien varierer den mellom 0,52 :applause: (egg under pedalen i 80-90 kmt) og 0,7 ( autobahnen i 150 eller aktiv forbikjøring på e18 [-X ) En normal tur fra kristiansand til Oslo eller omvendt gir forbruk på 0,6 med kjøring i fartsgrense + 10-20 kmt. På småkjøring nå på vinterstid mellom 0,8 og literen.

Ingen dramatisk forskjell mellom vinterdekk (225/50-17) og sommerdekk (245/40-18) men har du vesentlig bredere dekk vil det påvirke fobruket betydelig negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer en ting ang. vår e61 535d, her en dag kom vi ut og batteriet var helt tomt, vi lada det til det var færdig lada. Da vi kom ut så begynte alt det elektriske og tulle, bla. vindusviskerene gikk av og på som dem selv ville, den aktive styringen gikk av og på, antispinnen gikk ikke på i det hele tatt, Kjørekomputeren sto og blinka som om det var disko :roll: osv. så etter en liten tur (maks 1km), fatter'n kjøpte et nytt batteri og da var det akkuratt det samme. Noen som vet hva problemet kan vær, bilen er ikke brukende nå pga. batteriet tappes hele tida :evil:

Som en annen kar skrev, så ser det ut som den ikke går i "sleep-mode", eller dvalemodus. Noe den skal gjøre etter ca 15 min... ser du litt lengre før i denne tråden, så skjedde det samme med min... Og det eneste som nytter er full diagnose og feilsøk... Det er nok noen strømtyver som jobber gjennom natta på bilen som det gjorde med min... Nå virker min som gull.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg kjører en 2008 525xdat og på landeveien varierer den mellom 0,52 :applause: (egg under pedalen i 80-90 kmt) og 0,7 ( autobahnen i 150 eller aktiv forbikjøring på e18 [-X ) En normal tur fra kristiansand til Oslo eller omvendt gir forbruk på 0,6 med kjøring i fartsgrense + 10-20 kmt. På småkjøring nå på vinterstid mellom 0,8 og literen.

Ingen dramatisk forskjell mellom vinterdekk (225/50-17) og sommerdekk (245/40-18) men har du vesentlig bredere dekk vil det påvirke fobruket betydelig negativt.

08 525xdat er en helt annen bil, eller motor rettere sagt, men ganske lik på oppgitt snittforbruk. Skal på langkjøring neste uke, så da blir det spennende å se hva snittforbruket lander på.

For øvrig pleide min gamle 97 520i å ligge mellom 0.7 og 0.75 ved langkjøring og full oppakning med unger og det hele :) Den hadde oppgitt snittforbruk på 0.91, så jeg har innbilt meg at jeg skulle kunne komme langt ned på 0.5 tallet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann.... Når det gjelder forbruk, så er iallefall min rimelig snill på langkjøring... Kjørte fra Ålesund og til Oslo i kveld, og snittmåleren stod på 0.52 når jeg parkerte... Kjører med 17" vinterdekk, piggfritt... To stk i bilen, full oppakning og 50 kg med schæfer bakerst i endesuiten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor mange på død og liv skal ha dieselmotor om forbruket ikke er lavere enn det det skrives om her. På en LCI 530iA klarer jeg lett å få den under 0,7 l/mil på langkjøring. 0,9-0,95 er det den ligger på med småkjøring og en del kikcdowns. :)

Uansett, var ikke det jeg mente å skrive om. Spørsmålet mitt er om det stemmer at E60 LCI ikke har temperaturmåler for kjølevannet? På E60 pre-LCI var det et skravert felt utenfor turtelleren som flyttet turtallsperren lenger og lenger ned ettersom bilen oppnådde høyere temperatur. På LCIen derimot er det skraverte feltet alltid i bunn, på i overkant av 6500 o/min enten motoren er kald eller varm.

Noen som kan si om dette skraverte feltet skal flytte seg på en E60 LCI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor mange på død og liv skal ha dieselmotor om forbruket ikke er lavere enn det det skrives om her. På en LCI 530iA klarer jeg lett å få den under 0,7 l/mil på langkjøring. 0,9-0,95 er det den ligger på med småkjøring og en del kikcdowns. :)

Uansett, var ikke det jeg mente å skrive om. Spørsmålet mitt er om det stemmer at E60 LCI ikke har temperaturmåler for kjølevannet? På E60 pre-LCI var det et skravert felt utenfor turtelleren som flyttet turtallsperren lenger og lenger ned ettersom bilen oppnådde høyere temperatur. På LCIen derimot er det skraverte feltet alltid i bunn, på i overkant av 6500 o/min enten motoren er kald eller varm.

Noen som kan si om dette skraverte feltet skal flytte seg på en E60 LCI?

Seriøst? Mener du at ett forbruk på 0.52 er oppnåelig med en bensinversjon av E61 på langkjøring på vinterføre, med full oppakning og grei fart nedover? Ellers, så mener jeg å kunne erindre at det skraverte feltet beveger seg på min etterhvert som motoren blir mer driftsvarm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor mange på død og liv skal ha dieselmotor om forbruket ikke er lavere enn det det skrives om her. På en LCI 530iA klarer jeg lett å få den under 0,7 l/mil på langkjøring. 0,9-0,95 er det den ligger på med småkjøring og en del kikcdowns. :)

Uansett, var ikke det jeg mente å skrive om. Spørsmålet mitt er om det stemmer at E60 LCI ikke har temperaturmåler for kjølevannet? På E60 pre-LCI var det et skravert felt utenfor turtelleren som flyttet turtallsperren lenger og lenger ned ettersom bilen oppnådde høyere temperatur. På LCIen derimot er det skraverte feltet alltid i bunn, på i overkant av 6500 o/min enten motoren er kald eller varm.

Noen som kan si om dette skraverte feltet skal flytte seg på en E60 LCI?

Seriøst? Mener du at ett forbruk på 0.52 er oppnåelig med en bensinversjon av E61 på langkjøring på vinterføre, med full oppakning og grei fart nedover? Ellers, så mener jeg å kunne erindre at det skraverte feltet beveger seg på min etterhvert som motoren blir mer driftsvarm...

Nei, jeg mener ikke at man kan oppnå 0,52 på en 530iA, men det var noen poster hvor det var 525d o.l. med forbruk opp mot 0,8-1 l/mil.

Forøvrig er det merkelig med dette fokuset på forbruk, all den tid verditap og annet vedlikehold er større utgiftsposter enn drivstoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor mange på død og liv skal ha dieselmotor om forbruket ikke er lavere enn det det skrives om her. På en LCI 530iA klarer jeg lett å få den under 0,7 l/mil på langkjøring. 0,9-0,95 er det den ligger på med småkjøring og en del kikcdowns. :)

Uansett, var ikke det jeg mente å skrive om. Spørsmålet mitt er om det stemmer at E60 LCI ikke har temperaturmåler for kjølevannet? På E60 pre-LCI var det et skravert felt utenfor turtelleren som flyttet turtallsperren lenger og lenger ned ettersom bilen oppnådde høyere temperatur. På LCIen derimot er det skraverte feltet alltid i bunn, på i overkant av 6500 o/min enten motoren er kald eller varm.

Noen som kan si om dette skraverte feltet skal flytte seg på en E60 LCI?

Seriøst? Mener du at ett forbruk på 0.52 er oppnåelig med en bensinversjon av E61 på langkjøring på vinterføre, med530 så snart min hasr full oppakning og grei fart nedover? Ellers, så mener jeg å kunne erindre at det skraverte feltet beveger 20i. rller 525i Kseg på min etterhvert som motoren blir mer driftsvarm...

Nei, jeg mener ikke at man kan oppnå 0,52 på en 530iA, men det var noen poster hvor det var 525d o.l. med forbruk opp mot 0,8-1 l/mil.

Forøvrig er det merkelig med dette fokuset på forbruk, all den tid verditap og annet vedlikehold er større utgiftsposter enn drivstoffet.[/quote

I tillegg til at den er kvikk og versjon, då skullr jrg gjerne ryøvd min mot din 525 eller 530d så snart jeg hsr fått den tunrt godt........ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...