Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trimchip.com har lekt seg litt igjen! :shock:

"Raskest hittil...

Det har blitt en del raske biler gjennom årene, og for noen måneder siden toppet en 535d statistikken.

535d bygger på samme grunnkonstruksjonen som 530d, og begge er basert på 3 liters slagvolum. Den store forskjellen er at 535d har to turboer.

Ulike virkeområder

Motoren er satt opp slik at den ene (små) turboen får tilført eksosgass på lavere turtall, mens den største tar over i høyere turtallsregioner. Resultatet av dette er en motor praktisk talt uten det karakteristiske turbolag’et som turbomotorer har i større eller mindre grad. I kombinasjon med stort slagvolum blir dette en riktig bamse av en motor, som i vanlig trafikk drar fra det meste uten noen gang å passere 2000 omdreininger... I motsetning til ordinære diesler, så avtar imidlertid ikke effekten før opp mot 5000 omdreininger.

Oppskremt versjon

Etter at vi har gjort vårt med motoren har den fått en toppeffekt på 340hk og et dreiemoment på 660Nm ved 2000 omdreininger! Med et dreiemoment av denne dimensjon, og med antispinn og stabilitetsprogram slått av, skal det ikke rare gasspådraget til før det tar løs på alvor, selv på tørr asfalt i andre gir! Anbefales kun for eiere med stor selvbeherskelse (noe man bør ha før man i det hele tatt går til innkjøp til en slik bil…)"

http://www.trimchip.com/test/promo/535d.shtml

Dette må vel være nok krefter til å flytte fjell!! Drømmebørsa til oss med familie dette! ...bortsett fra E61 M5.

• Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

En kompis av meg satt på en slik da de kom til Norge. Han beskrev kjøreturen som å sitte i en flykabin når flyet starter på rullebanen for å ta av...

Skrevet

Hørtes sinnsykt ut det der!! Skulle gjerne eiet en slik bil..

Hadde i grunn ikke vært så halvgalt med en E65 745d som har disse tallene etter chip hos www.trimchip.com

258 kW / 382 hk - 880 Nm :D

Edit: Var to utgaver av denne modellen, måtte jo nevne den som fikk mest:P

Skrevet

Hvorfor i alle dager er dere så fiksert på dieselbiler med mye effekt når dere kan få bensinbiler med mange flere hestekrefter og nesten like mye dreiemoment ? Hvis det ikke er mer økonomisk å kjøre dieselbiler (noe det knapt er med dagens pumpepriser på diesel) er det vel nesten ingen rasjonelle grunner til å velge en dieselbil fremfor en bensinbil med mindre man kjører 35-40000 Km i året. Jeg gjør det og jeg kjører derfor en dieselbil, men min drømmebil er ikke en dieselbil når en bensinbil kan være minst like imponerende. Ta f.eks den nye Audi RS6.. den har en V10 motor 4991 cm3 som yter 572 HK og 651 Nm mellom 1500-6250 rpm. 0-100 Km/t går løs på 4,6 sekunder og enhver BMW dieselmodell blir liggende igjen i støvet. Mitt poeng er dieselmotorer har deres begrensninger når økonomien ved å kjøre dem ikke er like avgjørende... plutselig er bensinalternativene nesten mer interessante. Fremtiden for dieselbiler har vi allerede sett... nå er det bensinbiler og hybridbiler som gjelder de neste årene... og ikke minst BMW viser veien med dagens moderne bensinmotorer... :wink:

Skrevet

Får vel en 535d til en tredjedel av prisen for en RS6. Finner jo selvfølgelig noe som er mer imponerende hvis vi isolerer kun talldata. Poenget mitt var ikke å sammenligne 535d med RS6/M5, men at en 535d er en relativt rimelig bil som går vannvittig godt, og at dette er den raskeste bilen som Trimchip.com har modifisert! :)

Skrevet
Får vel en 535d til en tredjedel av prisen for en RS6. Finner jo selvfølgelig noe som er mer imponerende hvis vi isolerer kun talldata. Poenget mitt var ikke å sammenligne 535d med RS6/M5, men at en 535d er en relativt rimelig bil som går vannvittig godt, og at dette er den raskeste bilen som Trimchip.com har modifisert! :)

Audi RS6 og hva den koster er egentlig litt underordnet... les mitt poeng en gang til... :wink:

Skrevet

Audi RS6 og hva den koster er egentlig litt underordnet... les mitt poeng en gang til... :wink:

Kanskje ikke ved å kjøre dem, men i innkjøp derimot....:)

Skrevet

Motorkarakteren på bensin og dieselbiler begynner å nærma seg kvarandre. Men fortsatt er det litt forskjeller. Eg liker bensinbiler der du får eit skikkeligt spark når turboen vil væra med, men eg har ikkje prøvd ein sprek dieselbil enno. Det hadde nok vore moro å prøvd 535d med chip!

Skrevet

La meg ta et annet eksempel da... E90/91 335i kommer snart med 355 HK... og rundt 450 Nm mellom 1300-5000 rpm. Hvilken modell tror du er mest interessant å kjøre av en oppgradert 335i fra BMW og en 335d med trimchip ?... :wink: ... En bensinmotor med turbo (eller flere turboer) vil nesten alltid være sprekere enn en tilsvarende dieselmotor... så når den drivstofføkonomiske delen ikke er like aktuell lenger er det ikke mye tvil om hvilken modell man bør velge.

Skrevet
en dieselbil vil vell fortsatt ha den fordelen att forbruket er lavere?

Naturligvis, men når pumpeprisen på diesel nå er høyere enn for bensin skvises marginene kraftig i dieselens disfavør. I utgangspunktet er ikke forskjellen på de to aktuelle modellene den største... et gjennomsnitlig forbruk på 0,91 liter/mil og 0,67 liter/mil for hhv. 335i og 335d. Det er en forskjell på ca. 25% under optimale betingelser... så hvis dieselen koster f.eks 1,5 kroner mer pr. liter enn bensin (noe den helt sikkert kommer til om ikke alt for lang tid) er det snakk om en forskjell på ca. 10%. Helt marginalt med andre ord og knapt verdt en ekstra tanke i relasjon til de aktuelle modellene.

Det var noe annet da jeg kjøpte min første dieselbil i 1997... da kostet en liter diesel ca. 4 kroner i forhold til ca. 6 kroner for en liter bensin. Den gangen hadde alminnelige bensinbiler som f.eks E36 323i et gjennomsnitlig bensinforbruk på ca. 0,90 liter/mil mot ca. 0,55 liter/mil for en Peugeot 406 2,1 TDSV Break (110 HK og 250 Nm) som bl.a jeg hadde. Da var forskjellen i drivstofkostnadene mellom to mer eller mindre identiske bensinbiler og dieselbiler relativt stor, men slik er det ikke lenger.

E90 320d har iht. BMW et gjennomsnitlig dieselforbruk på 0,49 liter/mil mot 0,61 liter/mil for E90 320i... en forskjell på knapt 20% under optimale betingelser. Dieselen skal med andre ord ikke koste alt for mye mer enn bensinen før det ikke lønner seg økonomisk å kjøre en dieselbil... og kanskje spesielt ikke siden en 320d faktisk koster ca. 15000 kroner mer enn en tilsvarende 320i.

Hvis man allerede har en dieselbil er betingelsene imidlertid litt annerledes... da er det mer viktig å begrense et evt. øket forbruk pga. et lite økonomisk kjøremønster. Skvises de positive marginene må man lage marginene selv ved å kjøre økonomisk (les: f.eks ikke bruke momentet til unødvendig akselerasjoner)... og f.eks ikke kjøre med unødvendig brede dekk (noe som kan gi opp til 20% øket drivstofforbruk).

Skrevet

Jeg synes karakteristikken på diesel-motorer er bedre til hverdagskjøring. Den har rett og slett mer trykk i bunn og mellomregister der man virkelig trenger det.

Skrevet

La meg ta et annet eksempel da... E90/91 335i kommer snart med 355 HK... og rundt 450 Nm mellom 1300-5000 rpm. Hvilken modell tror du er mest interessant å kjøre av en oppgradert 335i fra BMW og en 335d med trimchip ?... :wink: ... En bensinmotor med turbo (eller flere turboer) vil nesten alltid være sprekere enn en tilsvarende dieselmotor... så når den drivstofføkonomiske delen ikke er like aktuell lenger er det ikke mye tvil om hvilken modell man bør velge.

Hva er det egentlig du forsøker å overbevise meg om!? At bensinmotorer er mer interessant og morsom å kjøre enn diesel hvis drivstofføkonomi og innkjøpspris ses på som uvesentlig? Dette er vi til opplysning enig om. Hvorfor tror du jeg kjører en 330xi og ikke en chippet 330xd?! ;)

Poenget mitt var å vise at den heftigste bilen Trimchip.com har levert er en BMW 535d (Ikke Audi, Mercedes eller andre merker, men BMW!) Dette er en bil som er mer oppnåelig for de fleste av oss med tanke på innkjøpspris, sammenlignet med en M-modell/RS6, samtidig som du får ytelser nesten på samme nivå som en M-bil. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...