Mons1 Skrevet Mai 11, 2008 Skrevet Mai 11, 2008 Husker jeg ikke feil, så kom aldri E39 med Common Rail-diesel! Nårtid kom CR-diesel på BMW og spesielt 2,0l CD-diesel? Kom 520d med CR i 2005 E60? Hva med 2,5 og 3,0? Broren min har lyst på 520d eller helst 525d men med CR da han har dårlig tro på Pumpedyse-diesel da hvis pumpen ryker så koster det 60-70tusen å fikse.
Mons1 Skrevet Mai 11, 2008 Forfatter Skrevet Mai 11, 2008 Leser på Wikipedia at 520d(136hp) og 525d(163hp) i tiden 2000-2003 er Common-Rail. Jeg trodde 136hk og 150hk var to forskjellige motorer, men ser at jeg tar feil. Hva er erfaringene til disse motorene?
Bonden Skrevet Mai 11, 2008 Skrevet Mai 11, 2008 E 39 kom vel aldrig med 2.0 liter og 150 hk commonrail motor ,motor størelsene over kunne kjøpes som begge deler (overlapp TD og TDS), den opphørte vel da modellår 2001 begynte september 2000 .Alle motorer etter dette var commonrail.
Mons1 Skrevet Mai 11, 2008 Forfatter Skrevet Mai 11, 2008 Fram til 2000 så leverte BMW den gamle dieselmotoren i 2,5liter; 525td på 118hk og 525tds på 143hk I 2000 ble motorene byttet ut med 136hk på 520d og 163hk på 525d og disse er CR-motorer. Jeg trodde 136hk og 163hk var av den gamle typen, men jeg tok feil! Forskjellen på 136hk og 150hk er motorvolum og balanseakslinger. 136hk er forresten en "billigere" motore med lavere forbruk og mindre utslipp. Dette ble hentet igjen i 2004 da den nye 163hk i 520d E60 Så CR-motorene kom i 2000. Jeg spør om erfaringer fra 520d 136hk oh 525d med 163hk! RS E 39 kom vel aldrig med 2.0 liter og 150 hk commonrail motor ,motor størelsene over kunne kjøpes som begge deler (overlapp TD og TDS), den opphørte vel da modellår 2001 begynte september 2000 .Alle motorer etter dette var commonrail.
Saltkjelen Skrevet Mai 12, 2008 Skrevet Mai 12, 2008 E60 520d kom ikke før i 2006. Eller, dvs. 09/2005 som da blir en 2006 modell. Vær obs ettersom 520d kan ha 150hk, 163hk eller 177hk. Sjekk vognkort ved de aktuelle bilene..
Mons1 Skrevet Mai 12, 2008 Forfatter Skrevet Mai 12, 2008 Det stemmer med E60. Nå er det snakk om E39 Tror ikke E39 kom med 163hk eller 177hk, men det kan hende at E39 kom med 150hk. Jeg mener å ha hørt rykter om et begrenset opplag med 150hk på E39. RS E60 520d kom ikke før i 2006. Eller, dvs. 09/2005 som da blir en 2006 modell. Vær obs ettersom 520d kan ha 150hk, 163hk eller 177hk. Sjekk vognkort ved de aktuelle bilene..
sondre Skrevet Mai 13, 2008 Skrevet Mai 13, 2008 EDIT: Svar på "Jeg spør om erfaringer fra 520d 136hk oh 525d med 163hk!" Jeg har hatt en 2001 520 d touring: var egentlig ganske fornøyd med den, men kan være litt svak ved lavt turtall, må passere 1800 før den begynner å dra (litt skummelt hvis du skal inn i en rundkjørining el. lign. og gir gass fra så og si stillestående i 2. gir). Vanvittig snill på forbruk. NB! du må ta den for hva den er (ikke en raserbil), jeg chippa min og da ble den enda bedre. Pluss: Komfort, lite feil, ok drag i fart, drivstofføkonomi Minus: Kun som manuell, "dø" under 1800 rpm. fra 2. gir > Nå har jeg en 2002 525 dat: og jeg har ikke prøvd denne motoren med manuell kasse, men synes den fungerer meget bra med automat - har alltid krefter tilgjengelig og sammenlignet med 520'n så går den som en kule (en smule overdrevet, men...) - Nå må jeg si at jeg har hatt mange småting med denne som jeg ikke hadde med 520en, Klart en stor forskjell er selvfølgelig at den går mye bedre (enn e39 520d) men den bruker også mere diesel - har i tillegg til en halv liter større slagvolum 2 ekstra sylindre --> roligere gange enn 4 syl. Konklusjon: skal du ha e39 med automat må du ha 2,5 motoren, hvis ikke kan du velge mellom begge. Er det drivstofføkonomi som er nummer 1 så velger du 2 liter. Jeg har blitt automatofil de senere år og derfor er det et krav hos meg, men det er jo en smakssak, det jeg savner mest med 520'en var at det aldri var noe tull med den. Jeg har opplevd endel irriterende småting med 525'en (glødeplugger, motsand i klima, lekkasje i nivåregulering, parkeringssensor mm). Uansett så er begge to fantastiske familiebiler!
Ron Jeremy Skrevet Mai 13, 2008 Skrevet Mai 13, 2008 Usikker, mye rart som skrives her, men den første Common rail diesel til BMW, kom med 530dat i 99. 184 hk og 390Nm, denne ble oppgradert med større trykk bl.a - i 01 med faceliften, til 193/410. Denne motoren sitter også i X3 og i E46, da også med 204hk versjon. Så kom 525D i 02. Det er første CM dieselen til BMW.
Odd-M Skrevet Mai 14, 2008 Skrevet Mai 14, 2008 Øøøøh.. Tidlige E46 330d har 184 hk. E46 kom vel aldri med 193 eller 204 hk?
T.R.Melum Skrevet Mai 14, 2008 Skrevet Mai 14, 2008 Øøøøh.. Tidlige E46 330d har 184 hk. E46 kom vel aldri med 193 eller 204 hk? M57TUD30 motoren på 204hk og 410nm ble vel levert i e46 fra 2004...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå