Gå til innhold

Hvordan Fotografere Bilen Proft?


tmice
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde opplæring i ordentlig foto idag. Var veldig gøy faktisk. Da var det lysmåling og studiolys ute i bakgården på skolen. Skolen hadde leid inn en profesjonell fotograf. Temaet var å få det ti å se ut som ettermiddag/kveld ved riktige innstillinger på kameraet, ikke noe redigering i Photoshop.

f/22

Lukkertid:125

ISO: 100

Kamera: EOS 20D

Tidspunkt: 13:05

det var veldig lyst ute men som nevnt så var det meningen å få ettermiddag/kveldsstemning. Dere ser hvor lyskilden i front er plassert, det var blitz fra Elinchrom.

(bildet er ikke av meg, men en klassekamerat)

img0008copyay1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når du tar action bilder av biler på sommeren, er det da strengt tatt nødvendig å gå ned til f2,8? Kunne man ikke klart seg med f3,5 eller f4 feks?

Det spørs litt hvordan stil du liker å ta. Men selv kjøpte jeg F4 utgaven (med IS) fordi jeg skjeldent kommer ned i 2.8 når jeg tar bilder på bane uansett. Og litt pga størrelse, vekt og pris. Valget sto mellom F2.8 uten IS eller F4 med IS - de koster omtrent det samme. Mine lukkertider på banekjøringsbilder er mellom 1/30 og 1/125 alt etter hvor raskt bilene kjører. Jo raskere jo bedre.

Men jeg liker godt å ta bilder med vidåpen linse, så jeg kjøpte nylig et ND filter som jeg skal bruke for å kunnet både ha treg nok lukkertid til å få fart i bildene og samtidig ha stor blender. Får se hvordan det funker, tester det første gang til helgen (isbane) hvis det er nok lys til at jeg trenger å bruke ND-filteret.

Hva er ND filter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde opplæring i ordentlig foto idag. Var veldig gøy faktisk. Da var det lysmåling og studiolys ute i bakgården på skolen. Skolen hadde leid inn en profesjonell fotograf. Temaet var å få det ti å se ut som ettermiddag/kveld ved riktige innstillinger på kameraet, ikke noe redigering i Photoshop.

f/22

Lukkertid:125

ISO: 100

Kamera: EOS 20D

Tidspunkt: 13:05

det var veldig lyst ute men som nevnt så var det meningen å få ettermiddag/kveldsstemning. Dere ser hvor lyskilden i front er plassert, det var blitz fra Elinchrom.

(bildet er ikke av meg, men en klassekamerat)

img0008copyay1.jpg

her ser du iksom essensen i ett av de forrige innleggene mine, Stor dybdeskarphet (liten blenderåpning) kombinert med rask lukkertid og lav ISO gir mørke bilder selv i dagslys.. At du kombinerer det her med en blits fra siden gjør at bildet blir meget pent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal ta av biler i fart tror jeg ikke 1/250 er så gæli.. Her er det lite annet uttrykk å fange enn fart..

Jeg mener 1/250 er for fort til å fange fartsfølelsen av en bil i fart, bør under 1/100, men det avhenger jo lit av hvor fort bilen kjører også da.

Her er ett eks. 1/60, F14, ISO 100, @110mm med 70-200 f/2.8L IS.

dtryl3znueg6yliam79t.jpg

Har tatt særs lite bilder av biler i fart så kan ikke si imot deg på at 1/250 kanskje er litt fort.. Kan sammenligne kun med skøyter der løpern kommer skrått forfra i 50-60 km/t.. Da syns jeg faktisk 1/80 ble for "blurry".. Det som er litt anderledes er jo da at jeg står rimelig tett inntil løperne 3-5 meter, mens du nok står litt lengre unna bilen det er tatt bilde av, så denne vil bevege seg saktere inn og ut av brennviden (ble det riktig å kalle det?) enn ved mer close up..

Jeg vet ikke jeg altså.. Hva er best til bil på bane breisladd i en sving?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ND filter?

Står for Neutral Density, ofte kalt gråfilter på norsk, og fungerer som en fargenøytral solbrille på linsen.

Finnes i forskjellige grader, ofte kalt ND2, ND4 og ND8.

Der ND2 stopper ned 1 trinn, ND4 stopp ned 2 trinn og ND8 stopper ned 3 trinn.

Link til gråfilter hos Fotovideo.no

http://www.fotovideo.no/aspx/produkter. ... r&g2txt=Gråfilter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er canon eos 1000d et bra kamera for en nybegynner? har ikke noe spesiel erfaring med og ta skikkelige bilder men synes jo det ser interesant ut. derfor tenkte jeg og handle et bra men prisgunstig kamera. ser jo at 1000d og 450d har mye av di samme funksjonene. samt at linsene skal passe overens hvis jeg vil bytte til et bedre hus ved en senere anledning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er canon eos 1000d et bra kamera for en nybegynner? har ikke noe spesiel erfaring med og ta skikkelige bilder men synes jo det ser interesant ut. derfor tenkte jeg og handle et bra men prisgunstig kamera. ser jo at 1000d og 450d har mye av di samme funksjonene. samt at linsene skal passe overens hvis jeg vil bytte til et bedre hus ved en senere anledning

jeg kjøpte 450d, og hadde kun tatt i et speilrefleks noen få ganger...

kjemp godt kamera!

det eneste folk har å utsette på 450 er lite håndtak, men det kan jeg ikke si at jeg merker noe til :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ND filteret.. Hvilket anbefaler dere? Og er dette for at det ikke skal bli overeksponerte lyse farger, eller fordi man vil dempe lyset.. Eventuelt hvorfor vil man dempe lyset? Er det for å ha lengre lukkertdi slik at du kan ta bilder med mindre blender og større dybdeskarphet..

I såfall.. Hva er da ett polfilter til? og når bør jeg bruk dette? Står at det er for å motvirke refleksjoner.. Men om jeg tar bilde av havet med liten blender, trenger lang lukkertid og ikke ønsker verken refleksjoner eller overeksponerte farger.. hva bruker jeg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ND filter brukes når du vil bruke STØRRE blender eller hvis du vil ha lenger lukkertid. Den demper lyset likt over hele bildet.

Her brukte jeg ND filter for å få "ghostet" fossen i bakgrunden:

IMG_8593-01.jpg

Og da er seff stativet vært i bruk. :)

Polariseringsfilter fungerer ganske likt som solbriller med polarisering. Du fjerner reflekser i lakk og ruter (for bilbilder) eller gjenskinn i vann.

I eksemplet ditt bruker du et ND filter.. tror jeg. Men jeg vet det finnes filtre som egner seg bedre til det som f.eks. demper mer i øverste delen enn nede for å blende ned himmelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Ja, for om jeg vil ha med en lang rekke med biler, så trenger jeg stor dybdeskarphet og dette oppnås jo med liten blenderåpning og lang åpningstid på lukker.. Men jeg vil jo ikke overeksponere, samt at jeg ikke vil ha refleksjoner..

Pol filteret hjelper vel ikke mot overeksponering, og ND filteret hjelper vel kanskje litt mot refleksjon hvertfall?

Ser ut til at du har fått til ett bra bilde med ND filteret ditt der.. Kan ikke se noen skarpe refleksjoner heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukkertiden har ingenting å si for dybdeskarpheten, men den øker selvfølgelig i takt med mindre blenderåpning. :)

ND filter hjelper ikke mot refleksjoner, men som du er inne på i siste setning, så har jeg brukt både ND-filter og polariseringsfilter på det bildet. Begge for å få lengst mulig lukkertid og polariseringsfilteret for å bli kvitt refleksjoner i panser og frontrute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...