Gå til innhold

Hvordan Fotografere Bilen Proft?


tmice
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som kan anbefale filter til Canon sine objektiv? Og vil disse passe på Sigma og tamron sine objektiver? :P

Det eneste filteret du trenger er egentlig polariseringsfilter.

Jeg har god erfaring med Hoya sine. (Kjøp på ebay. De er knalldyre i butikken her i landet)

De passer objektiver av alle merker (felles standard), men det du må tenke på er størrelsen.

Jeg har et objektiv på 67mm diameter, og et på 58mm, og må derfor ha et filter til hvert av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for tipset :) Er det forresten trygt å handle på ebay?

P.S Så du gitaren i tulletråden? ;)

Finn en selger med 99% gode tilbakemeldinger, og som har solgt en del.

Pass på at han faktisk sender til utlandet.

Be ham sette verdien på pakka til $25 eller noe (under 200) om det du bestiller koster mer.

Alt jeg har bestilt på ebay har kommet i posten.

Ja, så gitaren. Ikke dum! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vann og/eller horisont blir litt feil på skrå. Ellers så bildet bra ut.

Kom over denne artikkelen med gode tips nå:

http://www.akam.no/artikler/ti_tips_for ... lder/72122

Dette gjelder fotografering generelt, og kan helt klart overføres til bilbilder.

Nå er jo straks høsten her også, med de mulighetene det gir med friske fargefulle bilder!

Jeg skal hvertfall helt klart ut på fotosafari når bladene begynner å skifte farge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg deltok på et fotokurs for en stund siden, og fikk tilsendt kompendie på mail. Kurset gikk bare over 2kvelder, så er relativt lite,- men for nybegynnere som er usikker på hvordan samspillet mellom iso, lukkertid og blenderåpning er- så anbefaler jeg å lese gjennom det,- og kanskje øve litt for å lettere huske innstillingene. Send mail adressen din på pm til meg, så videre sender jeg..

Ellers vil jeg kanskje si at et objektiv som fungerer bra i skumring/mørke er mer å foretrekke enn de som krever mer lys. En setting en ofte kommer borti dersom en tar inne bilder, er at en må ty til blits for å få lys nok i bildene, så en slipper å ofte iso eller blenderåpning. (jeg syns det er penest hvis hele bildet er skarpt når det er stemningsbilder av familiebesøk osv)

men det er hvertfall min mening. Jeg vurderer å ønske meg en sigma 70-200 linse som tilfredstiller disse kravene. Noen tips? Rundt 3000kr? opp mot 4000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å ønske meg en sigma 70-200 linse som tilfredstiller disse kravene. Noen tips? Rundt 3000kr? opp mot 4000?

Sigma har jo bare en 70-200 linse, men den er jo lyssterk, f/2.8, og koster ca. 6500kr til Nikon og Canon. Hvilket kamera har du?

Men Sigma har jo noen 70-300 f/4-5.6 som koster under 2000 uten bildestabilisering, og ca 4500 med.

Men en så lyssvak zoom uten bildestabilisering trenger godt med dagslys for å få korte nok lukkertider til et skarpt bilde på full zoom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Sigma sin 70-200 f2.8 til Canon hvertfall. Har hatt dette selv, og det er et veldig bra objektiv. Merker det er noe tregere enn Canon sin orginale, men det er ikke veldig irriterende. Brukt kan du får et fint eksemplar for rundt 4.000kr (hvertfall det jeg solgte min for).

Prøvde en "billig" Canon linse med bildestabilisator, og var egentlig veldig imponert over hvor effektivt det faktisk var. Er jo en mulighet å gå for en litt billigere versjon som ikke er like lyssterk, men som har bildestabilisator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EHD, jo mer jeg zoomer, jo mindre er jeg intr i et skarpt bilde, som regel kun motivet jeg vil ha skarpt, og då har jeg ofte lavt blender tall- Bruksområdene mine er egentlig stort sett ganske all around som natur, biler i fart og parkert, ulike detaljer, famliesammenhenger (inne som ute) onkelunger som leker osv.. I grunn trenger jeg egentlig kun zoom for å slippe å croppe så mange bilbilder fra banekjøring ol som jeg gjør..

Nå har jeg aldri prøvd en linse som ikke er bildestabilisering på- og er litt usikker på hvor viktig det er for meg. Jeg føler hvertfall at jeg er flink å holde kameraet i ro. I og med jeg liker bilder uten blits best, hender det ofte at jeg undereksponerer litt for å få raske nok lukkertider uten blits,- er jo ikke verre enn å endre på dette i ettertid.

EDIT: Canon d450 jeg har.. Foreløbig bare med kitlinse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...