Gå til innhold

Hvordan finansierer dere bilene deres og oppgraderinger?

Hitokiri
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er enig med Gunnar og et par andre... biler kjøper man kontant og absolut ikke på kreditt gjennom gråmarkedet. Med fornuftige betingelser bør det stadig være mulig å låne penger til bil/utstyr til ca. 6% rente gjennom f.eks huslånet, men som flere er inne på blir det fort 20% med dårlige avtaler (type: kreditkort, gråmarkedet etc.). 10-15 år med gode tider har en skummel bakside og det er at det nå er en hel generasjon som i praksis ikke vet hva dårlige økonomiske tider betyr for privatøkonomien. Da jeg etablerte meg på midten av 80-tallet var styringsrenten til Norges Bank ca. 10% og utlånsrenten i de kommersielle bankene på 12-14%. Det var ikke alminnelig for unge mennesker under 30 år å kjøpe biler som f.eks en BMW 5-serie... til nød en E30 318i, men ikke noe så fint som en E30 325i. Jeg var økonomisk heldig stillet, men de fleste av mine venner fikk ikke råd til relativt dyre biler før de var i slutten av tyveårene. Mange av mine venner er jurister, siviløkonomer, revisorer og ingeniører... og flere av dem kommer fra velstående familier på Oslo´s vestkant. Dette bør gi en forestilling om hvor usedvanlig situasjonen har vært de siste ti årene og tildels stadig er i dag. De fleste som forstår seg på økonomi gjør nå hva de kan for å betale ned lån hurtigst mulig. Det interessante er naturligvis hvorfor de gjør akkurat det... jepp... renten skal videre opp. Jeg blir ikke overrasket om vi snart opplever midten av 80-tallet igjen når det gjelder rentenivået.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bare for å kverulere litt...

...Da jeg etablerte meg på midten av 80-tallet....

...Det var ikke alminnelig for unge mennesker under 30 år å kjøpe biler som f.eks en BMW 5-serie... til nød en E30 318i, men ikke noe så fint som en E30 325i...

Du ser jo ikke mange "ungdom" i etableringsfasen som kjøper seg nye E90 og E60 heller hehe Men riktignok var BMW dyrere i forhold til andre biler da enn de er nå også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å alltid ha 1 månedslønn i reserve med tanke på uforutsette utgifter.Noen ganger har jeg mer,noen ganger låner jeg litt hvis det er noe jeg MÅ ha(må som i oppgraderinger til bil).

Min mening er at man låner ikke penger til leketøy,eller oppgraderinger.

Skal man kjøpe seg en ny bruksbil kan man låne penger,og selvsagt til hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å kverulere litt...

Du ser jo ikke mange "ungdom" i etableringsfasen som kjøper seg nye E90 og E60 heller hehe Men riktignok var BMW dyrere i forhold til andre biler da enn de er nå også

Man så stort sett ikke "ungdom" i en BMW på midten av 80-tallet... de var for dyre og det var solgt for få av dem til at det var et bruktbilmarked å snakke om. I relativ forstand bør det etter min mening ikke være naturlig at unge i dag kjøper seg nyere E46 modeller som f.eks studentbiler. I land som Tyskland og Frankrike skal man ha jobbet noen år på relativt høyt nivå for å ha råd til slike biler. Man behøver faktisk ikke å dra lenger enn til Danmark for å se at situasjonen i Norge delvis har kommet ut av kontroll. Husk at det er staten som er rik i Norge... de fleste nordmenn er ikke stort rikere enn de fleste dansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var 18 da jeg kjøpte e60 min (19 nå)

jeg har lånt 2/3 av bilen resten hadde jeg på bok betaler ca 4900 i måneden og har ca 10 utbetalt. lever med andre ord ikke fett koster masse og ha en e60. bor hjemme men er bare såvitt det går men jeg syns det er moro og gjøre noe stønt i blant. jeg har aldri råd til en sån bil igjen før jeg er 40 pga huslån. må vel selge bilen om en stun og kjøpe hus.

nå sparer jeg som bare f for og finansiere felger og sørvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var 18 da jeg kjøpte e60 min (19 nå)

jeg har lånt 2/3 av bilen resten hadde jeg på bok betaler ca 4900 i måneden og har ca 10 utbetalt. lever med andre ord ikke fett koster masse og ha en e60. bor hjemme men er bare såvitt det går men jeg syns det er moro og gjøre noe stønt i blant. jeg har aldri råd til en sån bil igjen før jeg er 40 pga huslån. må vel selge bilen om en stun og kjøpe hus.

nå sparer jeg som bare f for og finansiere felger og sørvis.

Tja... jeg er 41 år gammel... og jeg har etter alt for mange år i IT-bransjen... ikke lån, et hus som akkurat er taksert til ca. fire millioner kroner (etter at finanskrisen satte inn) + div. andre relativt likvide eiendeler. Jeg har over 40 festblanketter utbetalt etter skatt hver måned, men jeg mener ikke at jeg har råd til en finere bil enn en ny E91 318d Touring med moderat utstyr... :roll:

Ditt bilstunt er helt sikkert over tid mye, mye, mye mer kostbart enn du i dag kan forestille deg... trolig kommer du dessverre til å angre så det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som forstår seg på økonomi gjør nå hva de kan for å betale ned lån hurtigst mulig.

Alt er vel relativt Fredrik. Mitt billån er 100% finansiert av banken, og jeg betaler kun det banken krever. Jeg ser absolutt poenget ditt, mtp hvorfor det er lurt å betale ned så fort så mulig. Men hvor artig er det å sitte hjemme å betale seg ihjel på et lån for at man skal ha det godt når du er 30+. Så kan du si, hvorfor ha en så "dyr" bil da? Jo, fordi jeg koser meg mens jeg er ung. Reiser, fester, har en helt ok bil, bor for meg selv, og gjør stort sett det som faller meg inn. Bruker aldri kredittkortet heller. Så, jeg føler at jeg har god forståelse for økonomi, det er vel heller snakk om prioriteringer og hvor man er i livet. Selv er jeg 25 og har ingen å dele kostnader med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en betydelig forskjell på å kjøpe en bil til 90 000 og en bil til 300 000 ;)

Et møkkalån på møkkabetilngelser koster pluss minus 2000 kr i mnd. Det er "småpenger" når man har godt betalt og lite reelle utgifter annet en hus, strøm og forsikringer. Kjøper man hus f.eks, så blir jo situasjonen en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en betydelig forskjell på å kjøpe en bil til 90 000 og en bil til 300 000 ;)

Et møkkalån på møkkabetilngelser koster pluss minus 2000 kr i mnd. Det er "småpenger" når man har godt betalt og lite reelle utgifter annet en hus, strøm og forsikringer. Kjøper man hus f.eks, så blir jo situasjonen en annen.

Vel, nå koster faktisk bilen min 300k pluss minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er vel relativt Fredrik. Mitt billån er 100% finansiert av banken, og jeg betaler kun det banken krever. Jeg ser absolutt poenget ditt, mtp hvorfor det er lurt å betale ned så fort så mulig. Men hvor artig er det å sitte hjemme å betale seg ihjel på et lån for at man skal ha det godt når du er 30+. Så kan du si, hvorfor ha en så "dyr" bil da? Jo, fordi jeg koser meg mens jeg er ung. Reiser, fester, har en helt ok bil, bor for meg selv, og gjør stort sett det som faller meg inn. Bruker aldri kredittkortet heller. Så, jeg føler at jeg har god forståelse for økonomi, det er vel heller snakk om prioriteringer og hvor man er i livet. Selv er jeg 25 og har ingen å dele kostnader med.

Det er fint å være ung, men det er bedre å være eldre... jeg vet for jeg har vært/er begge deler. Saken er at man tillegger seg gode vaner... så øl blir byttet ut med gode viner og kebab blir byttet ut med bedre måltider på en god restaurant med gode venner. I tillegg får man ofte en familie... og en pen frue og tennåringer krever mer enn du tror, men det er de verdt (tro det eller ei). Jeg sparer kun på kronene når det gjelder bil og hurtige kjøp på f.eks bensinstasjoner... ellers lever jeg nok et liv som det sømmer seg en 40-åring med relativt god råd. Dette får du helt sikkert også lyst på når du når min alder... så spenn igjen beltet, vær en flittig maur og spar mens du kan... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint å være ung, men det er bedre å være eldre... jeg vet for jeg har vært/er begge deler. Saken er at man tillegger seg gode vaner... så øl blir byttet ut med gode viner og kebab blir byttet ut med bedre måltider på en god restaurant med gode venner. I tillegg får man ofte en familie... og en pen frue og tennåringer krever mer enn du tror, men det er de verdt (tro det eller ei). Jeg sparer kun på kronene når det gjelder bil og hurtige kjøp på f.eks bensinstasjoner... ellers lever jeg nok et liv som det sømmer seg en 40-åring med relativt god råd. Dette får du helt sikkert også lyst på når du når min alder... så spenn igjen beltet, vær en flittig maur og spar mens du kan... :wink:

Det er nok noe annerledes å være ung idag, enn på 80 tallet.

Strikkhopp, snowboard, wakeboard, kiting, downhill sykling bare for å nevne noen artige ting å drive med idag. Dette var neppe utbredt eller vanlig på din tid. Og hvis du var av typen som sparte og var skoleflink ser jeg klart hvem du hadde vært i samfunnet idag. Og kan lett si at jeg har det mer artig enn hva du hadde hatt. Men selvfølgelig, familie, middag med gode venner og liknende er nok like artig som eldre, men da er vi tilbake til hvor man er i livet og hva man prioriterer. Det er fortsatt mulig å oppnå uten å spinke og spare som ung :wink:

Men for all del, tviler ikke på hva du sier. Jeg har kun levd 1\3 av livet, og du sitter på mye mer erfaring. Du lever nok godt i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noe annerledes å være ung idag, enn på 80 tallet.

Strikkhopp, snowboard, wakeboard, kiting, downhill sykling bare for å nevne noen artige ting å drive med idag. Dette var neppe utbredt eller vanlig på din tid. Og hvis du var av typen som sparte og var skoleflink ser jeg klart hvem du hadde vært i samfunnet idag. Og kan lett si at jeg har det mer artig enn hva du hadde hatt. Men selvfølgelig, familie, middag med gode venner og liknende er nok like artig som eldre, men da er vi tilbake til hvor man er i livet og hva man prioriterer. Det er fortsatt mulig å oppnå uten å spinke og spare som ung :wink:

Men for all del, tviler ikke på hva du sier. Jeg har kun levd 1\3 av livet, og du sitter på mye mer erfaring. Du lever nok godt i disse dager.

Det gjør jeg... og jeg gjorde mye morsomt på 80-tallet også. Jeg levde livet med bl.a klatring i Colorado, windsurfing, festing & damer, dykking på bl.a Mauritius... moa. ikke helt ulikt hva mange unge gjør i dag. Jeg hadde bl.a også div. Porscher og fikk bl.a med meg en relativt tom Autobahn og noen interessante runder på bl.a Hockenheim i Tyskland. Jeg har aldri vært en streber, men jeg har alltid hatt relativt lett for det for å si det på den måten... så når jeg først bestemte meg for noe gikk jeg 110% inn for det. Det blir forøvrig helt feil å sette de forskjellige generasjonene opp mot hverandre... alle tider har sine gode og mindre gode sider. I ettertid ser jeg at fraværet av bl.a internettet er en av de største forskjellene på tidligere tider og dagens situasjon for unge mennesker. Dere har en tilgang på informasjon vi bare kunne drømme om... på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...