RS4 Skrevet September 5, 2008 Skrevet September 5, 2008 Hva ville dere valgt? Dumt spørsmål, men det står vel mellom disse to bilene på neste bil kjøp. Det skal være 3.0TDi motor og 4hjuls drift på begge. Så hva er fordelene og ulempene med disse bilene? Tenker på kjørekomfor, sportslige kjøre egenskaper, plass, lyd & bilde & navigasjon, og ikke minst drift sikkerhet. Hvordan med chip trimming? Vil dem takle det?
tmice Skrevet September 5, 2008 Skrevet September 5, 2008 Har kjørt masse Audier, å i de siste årene BMW, å når du nevner , kjørekomfor, sportslige egenskaper o.s.v, er ikke jeg i TVIL!! BMW Lykke til!
Saltkjelen Skrevet September 5, 2008 Skrevet September 5, 2008 Ønsker du høy bakkeklaring er nok Q5 valget du bør ta, men ellers slår vel BMW'en Audien på de fleste områder. I tillegg til at Q5 ikke ser ut i måneskinn, så bør jo alternativet være relativt lett. HARTGE kan forøvrig tune din kommende 530xd hvor de overtar nybilgarantien på bilen.. Dyrt, men kvalitet koster..
PIIIPower Skrevet September 5, 2008 Skrevet September 5, 2008 Siden du vil ha 4x4 er det vel fordi du skal på fjellet eller no. Kan bare si at min e39 er flere hakk bedre på vanlig vei enn det min Audi er. Bor rimelig driten til, men har aldri hatt problemer med å komme frem med bmw'n. RWD glir bedre på svingete veier, og hvis man vil kan man ha det litt morro... Q5 blir jo litt båt da.. ikke på langt nær samme "bakke kontakten" som en stv uansett.
RS4 Skrevet September 5, 2008 Forfatter Skrevet September 5, 2008 Ønsker du høy bakkeklaring er nok Q5 valget du bør ta, men ellers slår vel BMW'en Audien på de fleste områder. I tillegg til at Q5 ikke ser ut i måneskinn, så bør jo alternativet være relativt lett. HARTGE kan forøvrig tune din kommende 530xd hvor de overtar nybilgarantien på bilen.. Dyrt, men kvalitet koster.. Hvordan er det å trimme diesel biler til BMW? Hvilke andre en Hartge gjør dette?Har dere noen linker til slike firma som dere anbefaller?
PIIIPower Skrevet September 5, 2008 Skrevet September 5, 2008 trimme eller chipe/tune? http://www.tsracing.no/stavanger.htm
Der Barockengel Skrevet September 5, 2008 Skrevet September 5, 2008 Følgende synspunkt er vel litt kontroversielt blant noen, men personlig mener jeg at i de tilfellene den ekstra høyden og bakkeklaringen er påkrevet, vil en lavere bil være å foretrekke. Ellers så er Q5 en helt konstruksjon, mens BMWs 5-serie har nettopp vært gjennom en midtlivsoppdatering, som burde bety at sistnevnte har tatt ut mer av forbedringspotensialet enn hvis den var en helt ny modell.
RS4 Skrevet September 5, 2008 Forfatter Skrevet September 5, 2008 Jeg er vant med Audi nå, har en RS4(tilsalgs) som er 4x4 drift. Tenkte da på Q5. Leste i Auto Motor Sport Nr.8 -08, der sier dem at 4x4 er det beste om en vil ha det meste. Og at 4x4 ikke er så mye tregere en 2wd(generelt, og ikke bare 0-100 da).
Hakon Skrevet September 6, 2008 Skrevet September 6, 2008 Ønsker du høy bakkeklaring er nok Q5 valget du bør ta, men ellers slår vel BMW'en Audien på de fleste områder. I tillegg til at Q5 ikke ser ut i måneskinn, så bør jo alternativet være relativt lett. HARTGE kan forøvrig tune din kommende 530xd hvor de overtar nybilgarantien på bilen.. Dyrt, men kvalitet koster.. Hvordan er det å trimme diesel biler til BMW? Hvilke andre en Hartge gjør dette?Har dere noen linker til slike firma som dere anbefaller? Trimme (turbo)diesel-biler er som vi alle vet relativt lett. Det du imidlertid bør tenke over er hvilken aktør som bør brukes. Som nevnt tidligere i denne tråden er Hartge et godt alternativ da du har en god garanti om noe skulle gå galt. AC Schnitzer er vel også er også en svært seriøs aktør som også leverer garanti mener jeg å huske.
EirikL Skrevet September 6, 2008 Skrevet September 6, 2008 Ta kontakt med ALLSTAR her på forumet. Han har en AC Schnitzer-trimmet 5-serie (E61) diesel. Han er veldig fornøyd med de oppgraderingene som ble gjort. Send ham en PM, så får du nok vite det du trenger
m-blå Skrevet September 6, 2008 Skrevet September 6, 2008 Hva ville dere valgt?Dumt spørsmål, men det står vel mellom disse to bilene på neste bil kjøp. Det skal være 3.0TDi motor og 4hjuls drift på begge. Så hva er fordelene og ulempene med disse bilene? Tenker på kjørekomfor, sportslige kjøre egenskaper, plass, lyd & bilde & navigasjon, og ikke minst drift sikkerhet. Hvordan med chip trimming? Vil dem takle det? Ville helt klart valgt en 525xd. Denne har firehjulstrekk. Ikke la deg lure av at den heter 525, den har en 3 liter dieselmotor som er "strupet" ned til 197hk/400nm. Etter en liten tur til ESS vil den ha 280hk/600nm. Ingen problem og gjøre dette da girkassen er den samme som på 535d som har 286hk. Dette er en "avgiftsvinner" eller skal vi si "lure staten for hk-avgift" bil, da det er så mye og hente ved en omprogramering. Kjenner ikke til Q5, men hadde en A6 2,5tdi før jeg så lyset. Prøv en Audi og en Bmw modell som er sammenlignbare og gjør deg opp din mening. Jeg er ihvertfall ikke i tvil. Lykke til med nybilvalg.
Fredrik Skrevet September 6, 2008 Skrevet September 6, 2008 Ville helt klart valgt en 525xd. Denne har firehjulstrekk. Ikke la deg lure av at den heter 525, den har en 3 liter dieselmotor som er "strupet" ned til 197hk/400nm. Etter en liten tur til ESS vil den ha 280hk/600nm. Ingen problem og gjøre dette da girkassen er den samme som på 535d som har 286hk. Dette er en "avgiftsvinner" eller skal vi si "lure staten for hk-avgift" bil, da det er så mye og hente ved en omprogramering. Kjenner ikke til Q5, men hadde en A6 2,5tdi før jeg så lyset. Prøv en Audi og en Bmw modell som er sammenlignbare og gjør deg opp din mening. Jeg er ihvertfall ikke i tvil. Lykke til med nybilvalg. Den automatiske gearkassen som er montert i f.eks E61 535d (GA6HP26Z) deles ikke med andre modeller og under ingen omstendigheter med E61 525dx (automatgear). Jeg tror gearkassene i E60/61 525dx deles med kun E60/61 530dx... og kanskje de tilsvarende modellene vedr. E90/91 klonene. M57 motoren i f.eks E61 530dx yter maksimalt 500 Nm... så det er ingen god idé i chippe den til 600 Nm. Motoren i E60/61 535d yter maksimalt 560 Nm... så den er heller ingen direkte gode idé å chippe til 600 Nm... dog en bedre idé. Ellers er det lite som er felles vedr. en E61 525dx og Audi Q5 utover 4 hjul og firehjulsdrift. Det blir som å sammenligne epler og pærer, men det er vel det folk flest gjør når det gjelder biler...
m-blå Skrevet September 6, 2008 Skrevet September 6, 2008 Det var godt at Fredrik kunne rette meg når jeg tar feil....takker Fredrik. Det var faktisk en Bmw-mekaniker i Tyskland som fortalte meg dette når jeg hadde service på min bil der, så jeg skrev dette i god tro Motoren i 535d yter 580nm på 286hk(07-08mod), og 560nm på 272hk.(05-07mod.) ESS tar ut 335hk/630nm på denne(286hk. org.) 530d(231hk) tar de ut 290hk/600nm. Har nå lest at de tar ut 255hk/550nm. på 525d(3.0l) motoren. På stage 2 kan de ta ut 285hk/600+nm. Men dette kun på manuell gir. Beklager avsporingen RS4.
RS4 Skrevet September 9, 2008 Forfatter Skrevet September 9, 2008 Takker for svar. Dette er med i min vudering av valg av neste bil. Noen sier at ikke gir kassen tåler påkjenning av chip/trimme dem 530tdi BMWene. Så det er greit å høre hva som stemmer da Om det blir BMW så blir det nok 530tdi 4x4, kanskje 535tdi uten da 4x4.
Torbjørn E39 Skrevet September 9, 2008 Skrevet September 9, 2008 Hvis det er automatgir er det ikke å anbefale å bytte chip eller sette i tuningboks. Mye bedre å få omprogrammert hjernen og få oppdatert program for automat kassa. Da tåler den påkjenninga, ihvertfall det jeg har erfart. Da får korrekt timing på girskift og slipper at det hakker/slår, da går som regel kassa relativt fort. Det koster noe mere for en slik jobb men det er verdt det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå