Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spurte samme spørsmål som første innelgge av meg her inne i Audi forumet, og en av dem svarte:

Selv om jeg er jente, kan jeg jo gi mine tips.

Vet ingenting om Q5, siden den ikke er på Norske veier ennå, men det er en utrolig lekker bil. Har veldig lyst på en slik en selv etterhvert.

BMW 530 derimot er det to stk. jeg kjenner som har hatt (begge bilene er 2006 mod), og ingen av dem vil ha en slik bil mer. De har ikke hatt annet enn problemer, og den ene er reparert for over 100.000 kr på litt over et halvt år. Alt fra taklukemotoren, navigasjonen og oljelekasje for å nevne noe.

Jeg var egentlig veldig sugen på en slik bil, isteden for A4'ren, men det utgår glatt etter å ha snakket med disse eierene. Men det er flotte biler å se på da....

Det høres jo ikke bra ut da, men alle kan vel få en mandags bil...

• Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Dersom 2006-modeller har vært fulle av feil, er jo dette garantireparasjoner, og i så fall avhenger ting like mye av serviceinnstillingen til verkstedet man bruker...

Store soltak er forøvrig utsatte for feil, og kan være dyre å reparere - uavhengig av merke - jeg vet om flere som har hatt tildels store problemer med Audi-soltakene sine.;)

Skrevet
Dersom 2006-modeller har vært fulle av feil, er jo dette garantireparasjoner, og i så fall avhenger ting like mye av serviceinnstillingen til verkstedet man bruker...

Store soltak er forøvrig utsatte for feil, og kan være dyre å reparere - uavhengig av merke - jeg vet om flere som har hatt tildels store problemer med Audi-soltakene sine.;)

Jeg har prøvd E91 med stort soltak og makan til larmende bråk i høyere hastigheter skal man lete lenge etter (soltaket var naturligvis lukket). Selv i norske motorveishastigheter er det helt påkrevet at blenderen er trukket for, men selv da irriterte jeg meg over at glasstaket slipper igjennom for mye vindstøy. Jeg mener derfor at et stort soltak er helt ubrukelig for en som bruker bilen mye på kontinentale motorveier. Jeg tør ikke å tenke på hvor mye vindstøy/bråk et stort soltak slipper igjennom med et skistativ på taket... :roll:

Skrevet

Da har jeg prøve kjørt en BMW 535DAT -06.

Må si at jeg ikke var så overbevist på den automatkassen. Syntes den var treg ved girskiftet, men er kanskje for vant til vanlig girkassen som står i min bil(manuel ja).

Det var denne jeg var og testet og så på.

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... T.svl=Link

Likte heller ikke det lyse intriøret, så det blir ikke den bilen med et slikt lyst intr.

Skrevet
Hvis det er automatgir er det ikke å anbefale å bytte chip eller sette i tuningboks. Mye bedre å få omprogrammert hjernen og få oppdatert program for automat kassa. Da tåler den påkjenninga, ihvertfall det jeg har erfart. Da får korrekt timing på girskift og slipper at det hakker/slår, da går som regel kassa relativt fort. Det koster noe mere for en slik jobb men det er verdt det.
Hvor mye har det å si på denne bilen--> http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... T.svl=Link

Synes den var treg ved girbytte.

ELLER er det samme type bil med manuell kasse?

Skrevet

Likte heller ikke det lyse intriøret, så det blir ikke den bilen med et slikt lyst intr.

Denne var griselekker og interiøret er noe av det peneste jeg har sett. Slike interør som dette og brune skinninteriører er fantastisk pene. Ettersom du ikke hadde sansen for interiøret og automatkassen ville jeg absolutt ha vurdert en nyere 525d eller en spell ny 520d med alt utstyr.. Men det er vel en fornærmelse å foreslå 520d/525d når du ser på en 535d.. ;)

Skrevet

Denne var griselekker og interiøret er noe av det peneste jeg har sett. Slike interør som dette og brune skinninteriører er fantastisk pene. Ettersom du ikke hadde sansen for interiøret og automatkassen ville jeg absolutt ha vurdert en nyere 525d eller en spell ny 520d med alt utstyr.. Men det er vel en fornærmelse å foreslå 520d/525d når du ser på en 535d.. ;)

hmmm, 520 & 525 blir forlite, 530 er grensa ;-)

Ja den var lekker, ikke noe å si på det, annet enn det lyse interiøret og automat kassa.

Den hadde vel nesten alt utstyr, eneste er vel nightvision som den manglet, og ikke det beste høyt. anlegget(det var vel Hi-Fi høytallersystem ProfessionL LOGIC7, men er ikke helt sikker på).

Skrevet

Med tanke på feilene du nevner så er det vel mye større sjanse for at mange feil dukker opp på Audi Q5 siden det er en helt fersk bil på markedet og ingen enda vet hvordan den vil holde over tid, og så lenge man har garanti er det jo ikke så mye å være redd for hvis forhandleren er seriøs.

• 1 month later...
Skrevet

Jeg satt på en taxi 520tdi, 2007(den var visst 2år gammel).

Han hadde ikke mye godt å si om bilen må jeg si, det var flere ting som feilet som turbo, styresnekke og noe understell som hadde blitt byttet ut.

Sjøfåren mente Merze var mye bedre, og han hadde kjøpt/bestilt seg en ny Merze.

Var igår å så på Q5`en, den var ikke slik jeg hadde sett for meg. Den var jo nesten lik min i størrelse, enn om ikke mindre. Det var heller ikke den luksus følelsen, mer blikkboks følelse. Ikke at den var stygg, men ikke slik jeg hadde sett for meg, nei :-(

Jeg hadde ikke tid til prøve tur den dagen.

Men ble litt skuffet og over den BMWen som dem selger på Bavaria, den var treg på giringen, men det går vel ann å fikse med chip eller lignende?

Finn kode: 12605846

Link:

Det var en ellers fin bil(foruten dem lyse setene). Samme pris som sist jeg så på bilen.

MEN tror nok det blir en BMW E61 530 eller 535 i diesel utgaven.

Skrevet

Han hadde ikke mye godt å si om bilen må jeg si, det var flere ting som feilet som turbo, styresnekke og noe understell som hadde blitt byttet ut.

Sjøfåren mente Merze var mye bedre, og han hadde kjøpt/bestilt seg en ny Merze.

Det går en 525d som taxi her jeg bor. Jeg kjenner eier og har derfor spurt han om hvordan den har vært, og han har bare godord å si om den bilen. Han har ikke hatt noe som helst tull med bilen. Sjåførene sloss om å få jobbe/kjøre.. :wink:

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du må ha 530Xd istedenfor 525Xd, når du vurderer en såpass ny bil (2007 -->). Begge disse motorene kan oppgraderes opp til 272 hk med Hartge "chip", og Hartge overtar dermed fabrikkgarantien. En slik oppgradering av styreenheten koster knappe 20.000,-, og leveres av Strandveien Auto i Trondheim.

Selv har jeg en 2007 modell E60 525iA (bensin), og har overhodet ikke vært plaget med den. God å kjøre, kompakt og fin å se til. Jeg kan i alle fall trygt anbefale en slik bil. Lykke til med valget :)

Skrevet

Sjøfåren mente Merze var mye bedre, og han hadde kjøpt/bestilt seg en ny Merze.,

å trekke frem enkelttilfeller blir jo helt feil, det er jo mer nyansert enn som så.

I disse statistikkene, http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml kommer 5 serien før både mercedes og audi. Både på større feil og mindre feil.

Skrevet

Var igår å så på Q5`en, den var ikke slik jeg hadde sett for meg. Den var jo nesten lik min i størrelse, enn om ikke mindre. Det var heller ikke den luksus følelsen, mer blikkboks følelse. Ikke at den var stygg, men ikke slik jeg hadde sett for meg, nei :-(

Jeg hadde ikke tid til prøve tur den dagen.

Men ble litt skuffet og over den BMWen som dem selger på Bavaria, den var treg på giringen, men det går vel ann å fikse med chip eller lignende?

Finn kode: 12605846

Link:

Det var en ellers fin bil(foruten dem lyse setene). Samme pris som sist jeg så på bilen.

Em mulighet som enkelt kan hjelpe på giringa, er å resette den adaptive giringa.

Broderen klagde på at hans 520ia aldri girte når han ville det. resatte med carsoft`en, og han begynte å snakke om at han hadde fått ny bil:)

MEN tror nok det blir en BMW E61 530 eller 535 i diesel utgaven.

Skrevet

Sjøfåren mente Merze var mye bedre, og han hadde kjøpt/bestilt seg en ny Merze.,

å trekke frem enkelttilfeller blir jo helt feil, det er jo mer nyansert enn som så.

I disse statistikkene, http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml kommer 5 serien før både mercedes og audi. Både på større feil og mindre feil.

Nettopp.

:roll:

Jeg klarer ikke helt å ta deg seriøst, jeg skal allikvel svare deg.

Mht valget ditt og kriteriene dine, så som du roper får du svar...

Auda forum vil selvsagt anbefale Auda, og BMW forum vil anbefale BMW, slik er det bare.

:?

Statistisk sett, er E60/61 unntatt de første modelårene (03-05) en meget bra konstruksjon.

En ny bil slik Q5 er, vil uansett hvordan du vrir og vrenger på det, gå igjennom endel barnesykdommer, det er fakta uansett merke!

Så kvaliteten vinner BMW på, spesielt facelift modellen.

Utstyr vinner BMW på, xDrive er bedre enn Quattro i disse dager.Motorene til BMW er bedre, girkasse mer holdbar osv... så jeg vet ikke egentlig hva Auda vinner på her.

:roll:

Hvertfall ikke utseendet, da Q5 er noe av det mest kjedelige og kjønnsløse Auda noengang har frembrakt, men dem om det.

Mht trimming, vil det alltid være slik at ting vil kunne skje, orginalt er tryggest, skal du allikevel gjøre det, så ville jeg anbefalt turbo Karlsen eller andre proffe aktører i bransjen, som også justerer girkasse oppimot evt endringer som blir gjort.

Den ideele motoren ut ifra mitt synspunkt, vil være den nye 525D motoren, 3 liter volum, stort trim potensiale, i kombinasjon med 4 hjulstrekk, og facelift, blir dette en glimrende kombinasjon av ytelser og fremdrift.

8)

Klarer du å vente litt ville jeg vurdert F25, nye X3, vokser i størrelse og bør bli et solid alternativ til Q5.

Neste år bør den være her.

Skrevet

Hva med nye Mercedes GLK? Er den med i vurderingen?

Denne skal visst nok være kanske heftig med riktig motor. Bør også være en interressant bil med tanke på hvor statusmessig upopulær storebroren til Q5 er blitt (Q7). ML har ikke opplevd samme statusfallet som Q7 har gjort meg bekjent, og vil følgelig heller ikke så lett bli assosiert med de store (og for tiden upopulære) SUV-ene på samme måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...