Torbjørn E39 Skrevet September 28, 2008 Share Skrevet September 28, 2008 Tøft, jeg tjenestegjorde på KV Nordkapp i 96/97 som lager-assistent. Beste førstegangstjeneste jeg kunne drømt om. Vært mange ganger i Longyearbyen, Jan Mayen blant annet. Morro å oppleve isbjørn på nært hold. Mye stasjonert i Ramsund, Harstad osv. Sjøbjørn er rå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonnis Skrevet September 28, 2008 Share Skrevet September 28, 2008 Ja, er fin førstegangs tjeneste i kystvakta Isbjørn så vi også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fish Skrevet September 28, 2008 Share Skrevet September 28, 2008 Ikke mye å skrive om kansje, men denne "kulturhistorien" hadde jeg sommerjobb på i 1993. M/S Nordstjernen gikk i ordinær rutetrafikk frem til 2002. Nå for tiden tilbringer den sommerhalvåret ved Svalbard. I 2007 ble skipet erklært verneverdig av riksantikvaren. Jeg jobbet som passasjerbetjening, dvs resturant, cafe og bar. Kan bekrefte at en tur med hurtigruten faktisk er verdens vakreste sjøreise. Byggeår: 1956 Antall passasjerer: 450 Antall biler: 0 Antall køyeplasser: 168 Antall dekk: 4 Antall lugarer: 75 Bredde: 12,60 m Lengde: 80,77 m Fart: 15 knop Brutto registertonn: 2191 Hovedmotor - KW: 2451 v/650 rpm Hovedmotor - Type: 1 x MAK Dyptgående: 4,5 m Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mathisen Skrevet September 29, 2008 Share Skrevet September 29, 2008 Dette har vært mitt andre hjem det siste året. Eldfisk Alpha Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 29, 2008 Share Skrevet September 29, 2008 MS Explorer (tidligere Lindblad Explorer)... som nå ligger på bunnen av Sør-Ishavet ved Sydpolen... klarte å gå på grunn to ganger på Sydpolen (en gang på et skjær og en gang på et isfjell). Etter at skipet gikk på grunn på et skjær i 1972 ble daværende MS Lindblad Explorer buksert til Buenos Aires i Argentina og derfra videre til Kristiansand i Norge. Jeg var 5 år gammel på dette tidspunktet, men husker godt hvordan det var å være ombord på skipet da det lå til kai i Kristiansand med slagside... luktet sterkt av bunkersolje gjorde det også. Noen venner av familien (ref. artikkelen i Aftenposten) hadde vært med på dramaet og dermed fikk jeg en spennende opplevelse som ung gutt våren 1972. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... vice=print http://en.wikipedia.org/wiki/MS_Explorer MS Explorer (tidligere MS Lindblad Explorer) synker i Sør-Ishavet (MS Nordnorge i bakgrunnen) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet September 29, 2008 Share Skrevet September 29, 2008 Siden Fredrik først har fått med MS Nordnorge på et bilde så kan jeg jo legge til at jeg tilbrakte en uke av årets sommer om bord på det skipet, Bergen - Kirkenes, og kan skrive under på at den turen er en flott opplevelse! Ellers er det nærmeste jeg kommer en kariere på sjøen at jeg i noen år var frivillig mannskap på denne kjekke lille skuten, som forøvrig nå har blitt erstattet av en nyere båt i samme klasse som i stedet klarer 36 knop og er mer driftsikker: Buildingyard/-year: Brødr. Hukkelberg AS / 2000 Construction: Redningsselskapet og Brødr. Hukkelberg AS Modification: year 2004 Construction material: Aluminium Speed: 30 knots Range: 200 nautical miles Tonnage: Gross: 7.8 tons Main dimensions: Length o.a: 12.35 m Beam: 3.48 m Draft: 0.65 m Tank capacity: Bunker oil: 0.8 m³ Fresh water: 50 litre Bollard pull: Maximum: 1.8 tons Towing hook: Engines: Main engine: 2 x Yanmar 6LY- STE diesel, tot. 510 kW Propulsion: Gear: 2 x ZF IRM 220 PL Salvage equipment: Fixed fire pump for water and foam, 500 ltr / min. Fire -/ bale out pump 500 litre / min, towing line , first aid equipment, strecher Navigation equipment: 2 Radar, echo sounder, chart plotter, DGPS, AIS Communication equipment: VHF, VHF direction finder, VHF - and radar transponder, cellular phone, GMDSS. Rescue accommodation: 4 + 7 persons, under shelter Crew: Voluntary crew: 2 - 3 persons Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ingard Skrevet September 29, 2008 Share Skrevet September 29, 2008 Kv Senja i litt dårlig vær. 4x Wichmann 9 sylindra tell fremdrift. Kv Nordkapp. Har vært i maskin på begge båtene. Førstegangstjeneste? Har vært på senja, andenes og nordkapp selv Edit: Ser at du ha vært inne ja.. Når? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eaglehrt Skrevet September 29, 2008 Share Skrevet September 29, 2008 Er på KV Andenes selv. Kokk i førstegangstjeneste Blir nok en del bilder fra meg fremover ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonnis Skrevet September 29, 2008 Share Skrevet September 29, 2008 Var motormanns lærling.. Var på kv Senja fra des 2006 til mars 2007 og på Nordkapp fra mars 2007 til juni 2008. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas1 Skrevet September 29, 2008 Share Skrevet September 29, 2008 Verdens største juicetanker, Orange sun. Er "juicetanker" et slangord for noe eller hva frakter den? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Skrevet September 29, 2008 Share Skrevet September 29, 2008 Frakter appelsinjuce;) Både frossen, og flytende. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Captain Skrevet September 29, 2008 Share Skrevet September 29, 2008 Stilige bilder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ingard Skrevet September 29, 2008 Share Skrevet September 29, 2008 Er på KV Andenes selv. Kokk i førstegangstjeneste Blir nok en del bilder fra meg fremover ja Er ikke den spiker nå? Trivelig båt.. Blir bra miljø på de båtene.. Mange artige minner derfra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas1 Skrevet September 29, 2008 Share Skrevet September 29, 2008 Frakter appelsinjuce;) Både frossen, og flytende. Den der rommer seriøst MYE juice Regner med den stopper innom veldig mange havner på turen for å losse, men hva tar denne med tilbake til juice-land da? Må vel nødvendigvis være mat, drikke eller noe annet hygienisk for at det skal være forsvarlig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet September 29, 2008 Share Skrevet September 29, 2008 Jeg er ikke akuratt sjømann, men jeg jobber som elektriker under byggingen av aker spitsbergen. (Ja den er registrert som båt) Her er et bilde fra når de koblet sammen plattformen og skroget. Det var visstnok verdens største løft. Mellom 11 000 og 12 000 tonn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå