Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ikke imponerende ytelse til å være v12 twinturbo. 65 amg har 70 gamp mer.....Utseendet er heller ikke noe spes pent i mine øyne. Likte godt e30 e46 e38 og e39, men skulle jeg hatt en luksussedan hadde det blitt s klasse på meg, evt Audi s8...Er generelt skuffet over BMWs design på nye biler, bortsett fra 3 serie coupe da som ser helt sjef ut....

Nå er jo ikke AMG en standardbil heller da, det er jo et videreutvikla produkt fra MB.

Akkurat som Alpina er for BMW, og hvem vet hva som vil komme derfra :)

  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Ikke imponerende ytelse til å være v12 twinturbo. 65 amg har 70 gamp mer.....Utseendet er heller ikke noe spes pent i mine øyne. Likte godt e30 e46 e38 og e39, men skulle jeg hatt en luksussedan hadde det blitt s klasse på meg, evt Audi s8...Er generelt skuffet over BMWs design på nye biler, bortsett fra 3 serie coupe da som ser helt sjef ut....

Nå er jo ikke AMG en standardbil heller da, det er jo et videreutvikla produkt fra MB.

Akkurat som Alpina er for BMW, og hvem vet hva som vil komme derfra :)

nja... Amg modellene blir vel litt det samme som M-modellene til bmw, S/RS modellene til audi.. :)

Alpina er vel mer som Brabus er for mercedes..

Men å sammenligne en "standard" bmw med en amg modell fra mercedes blir litt feil..

Skrevet
Ikke imponerende ytelse til å være v12 twinturbo. 65 amg har 70 gamp mer.....Utseendet er heller ikke noe spes pent i mine øyne. Likte godt e30 e46 e38 og e39, men skulle jeg hatt en luksussedan hadde det blitt s klasse på meg, evt Audi s8...Er generelt skuffet over BMWs design på nye biler, bortsett fra 3 serie coupe da som ser helt sjef ut....

Nå er jo ikke AMG en standardbil heller da, det er jo et videreutvikla produkt fra MB.

Akkurat som Alpina er for BMW, og hvem vet hva som vil komme derfra :)

AMG er mercedes på samme måte som M biler er bmw osv. Alpina er et tuningselskap på lik linje med Brabus osv.. Jeg digger bmw jeg, skal ikke stå på det, men som sagt, når det gjelder maskineri ligger MB litt foran..På v12 med biturbo iallefall...

Skrevet

Klart det går an å trimme den, det går jo an med en MB også....

Men vi bør først og fremst forholde oss til hva de er originalt synes jeg, er ikke noen typisk gatebilracer i disse klassene heller da. Er riktig at 7 serien ikke har M betegnelse. Poenget er at Selv om mercedes mer flittig bruker "AMG avdelingen" på flere modeller betyr ikke det at det ikke er mercedes. En M3 er bmw i motsetning til alpina, selv om det er en M bil, det var poenget. Uansett, utrolig stygg grill på nye 7eren, blir e38 på meg om det blir stor bil....

Skrevet

Når vi først skal sammenlikne motoralternativer er det kanskje greit å sammenlikne samme klasse. Det er jo mye større forskjell på M og AMG modellene kontra originalmodellene. Og når vi først ser på originalmodellene kan vi jo dra fram kjære S-klasse som er konkurrent til 7 serie.

S500, 5.5 liter 388hk og 530Nm..

750i 4.4 liter, 407hk og 600Nm..

Hmm.. 8):lol:

Når det gjelder motorteknologi ligger forøvrig BMW langt foran alle andre. I tillegg er det jo BMW som år etter år stikker av med motorpriser. Ikke Mercedes. Det er jo også en grunn til at Mercedes er interessert i BMWs motorteknologi.. 8)

Skrevet

Aufrecht Melcher Großaspach... eller bedre kjent som AMG heter i dag Mercedes-AMG GmbH. Årsaken er at Daimler-Benz AG (som er morselskapet til Mercedes-Benz) allerede i 1991 kjøpte 51% av aksjene i AMG. I 2003 kjøpte Daimler-Benz AG de resterende aksjene i AMG og restrukturerte selskapet slik at det nå er en egen divisjon i Mercedes-Benz på lik linje med BMW M GmbH (tidligere BMW Motorsport GmbH) er det for BMW. Mercedes-AMG GmbH bygger derfor "standardmodeller" på lik linje med at BMW M GmbH bygger f.eks M3 og M5 for BMW. Alpina Burkard Bovensiepen GmbH... eller Alpina er en selvstendig bilprodusent som har et tett teknisk samarbeide med BMW AG. Jeg vil mene at Mercedes-AMG GmbH bygger tildels betydelig mer brutale modeller enn BMW M GmbH, men de er knapt så fokuserte som BMW´s M-modeller. På den annen side har Mercedes-AMG GmbH signalisert at deres fremtidige modeller skal fokusere mer på kjøreegenskaper enn dagens modeller... så BMW bør ikke vile for mye på laubærene.

Skrevet
Når vi først skal sammenlikne motoralternativer er det kanskje greit å sammenlikne samme klasse. Det er jo mye større forskjell på M og AMG modellene kontra originalmodellene. Og når vi først ser på originalmodellene kan vi jo dra fram kjære S-klasse som er konkurrent til 7 serie.

S500, 5.5 liter 388hk og 530Nm..

750i 4.4 liter, 407hk og 600Nm..

Hmm.. 8):lol:

Når det gjelder motorteknologi ligger forøvrig BMW langt foran alle andre. I tillegg er det jo BMW som år etter år stikker av med motorpriser. Ikke Mercedes. Det er jo også en grunn til at Mercedes er interessert i BMWs motorteknologi.. 8)

Har jeg ikke sammenlignet samme klasse?

v12 biturbo er samme klasse det, og toppmodellen til begge merkene såvidt jeg skjønner. ser at 750 har flere gamp enn s500 ja, men husk at s500 har 3 motoralternativ over seg, det har ikke 750... at ikke bmw lager m7 betyr ikke at man ikke kan sammenligne bmw`s toppmodell mot mercedes toppmodell.

Skrevet

Såvidt jeg kan se tilbyr Mercedes-Benz stadig modellen S600 og den har en V12 motor på 5513 cm3 som yter 517 HK og 830 Nm. Mercedes-Benz S63 AMG har også en V12 motor, men den har et motorvolum på 5980 cm3 og yter 612 HK og 1000 Nm. BMW´s nye 7-Serie (F01) leveres foreløpig ikke med en V12 motor, men derimot med totalt uforståelige modellbetegnelser. 740i har i dag en rekkesekser på 2979 cm3 som med to turboladere yter 326 HK og 450 Nm. 750i har en V8 motor på 4395 cm3 som med to turboladere yter 407 HK og 600 Nm.

Skrevet
Såvidt jeg kan se tilbyr Mercedes-Benz stadig modellen S600 og den har en V12 motor på 5513 cm3 som yter 517 HK og 830 Nm. Mercedes-Benz S63 AMG har også en V12 motor, men den har et motorvolum på 5980 cm3 og yter 612 HK og 1000 Nm. BMW´s nye 7-Serie (F01) leveres foreløpig ikke med en V12 motor, men derimot med totalt uforståelige modellbetegnelser. 740i har i dag en rekkesekser på 2979 cm3 som med to turboladere yter 326 HK og 450 Nm. 750i har en V8 motor på 4395 cm3 som med to turboladere yter 407 HK og 600 Nm.

S63 AMG er en v8 sugemotor på 525 gamp. s65AMG er v12 biturbo på 612 gamp. s600 er den slappe versjonen av v12 biturbo på 500 gamp.

Blir rart å si at s500 bør sammenlignes med 4,4 turbo når s500 er en sugemotor. Er vel liten tvil om at det er s63 AMG som er mest imponerende i forhold til konfigurasjon da de har tatt ut 525 gamp av en sugeåtter. Blir spennende å se om BMW henter 550 gamp ut av sin v10 i nye m5. I så fall er det flott, er ekstra stas å hente så mye effekt ut uten turbo i mine øyne.. på 5 serien vil bmw slå mercedes på kraftigste modellen (e63 AMG 520 gamp), i motsetning til 7 serien...

Skrevet

S63 AMG er en v8 sugemotor på 525 gamp. s65AMG er v12 biturbo på 612 gamp. s600 er den slappe versjonen av v12 biturbo på 500 gamp.

Blir rart å si at s500 bør sammenlignes med 4,4 turbo når s500 er en sugemotor. Er vel liten tvil om at det er s63 AMG som er mest imponerende i forhold til konfigurasjon da de har tatt ut 525 gamp av en sugeåtter. Blir spennende å se om BMW henter 550 gamp ut av sin v10 i nye m5. I så fall er det flott, er ekstra stas å hente så mye effekt ut uten turbo i mine øyne.. på 5 serien vil bmw slå mercedes på kraftigste modellen (e63 AMG 520 gamp), i motsetning til 7 serien...

W221 S600 har en V12 motor og det har også W221 S65 AMG (som du påpeker). Det jeg ikke hadde fått med meg er at Mercedes-Benz selger både S63 og S65... og at S63 nettopp har en V8 motor på 525 HK og 630 Nm. Forøvrig kan man også kjøpe S450 og S350 med hhv. V8 og V6 motor.

Skrevet

Mercedes-Benz CLK 63 AMG "Black Series" har forøvrig en V8 motor på 6208 cm3 som uten turbo yter 507 HK ved 7200 rpm og 630 Nm ved 5250 rpm. Topphastigheten er 300 km/t og 0-100 km/t går løs på 4,3 sekunder... og det er vel ca. 0,4 sekunder hurtigere enn M5.

Skrevet
Mercedes-Benz CLK 63 AMG "Black Series" har forøvrig en V8 motor på 6208 cm3 som uten turbo yter 507 HK ved 7200 rpm og 630 Nm ved 5250 rpm. Topphastigheten er 300 km/t og 0-100 km/t går løs på 4,3 sekunder... og det er vel ca. 0,4 sekunder hurtigere enn M5.

Du sier noe, når jeg trakk inn 5 serien var det for å påpeke at MB der ikke hadde noe mer effekt på deres direkte konkurent som jeg da anså som E klassen, altså blir det e63 AMG på 614 gamp.

Personlig ville jeg holdt meg til v8 på 7 serie eller s klasse istedenfor v12 på grunn av vektfordeling. Vet ikke nøyaktig hvor mange prosent vekt det er på akslene på disse modellene, men antar at v12 modellene er så tunge foran at v8 modellene blir å foretrekke på svingete veier. er vel litt derfor De fleste som tester Mercedes`AMG modeller anbefaler 63 modellene og ikke 65 selv om 65 modellene har over 600 gamp og 1000 nm

Skrevet

Vanskelig å sammenlikne motorene fra BMW og MB, siden de har totalt forskjellige utgangspunkt.

BMW kjører downsizing med pustehjelp i stor skala, mens MB nærmest kjører den amerikanske stilen med, "det er intet substitutt for kubikk", eller noe i den duren, de bruker jo massive 6 liters motorer, mens BMW kjører V8 med twin turbo teknologi.

Dessuten har ikke BMW prioritert hk - men NM, og det fra langt ned på skalaen, se bare på N54B30, nå i F01 kommer den med 326 hk og 450Nm, Alpina trekker ut imidlertid mer, sin vante tro, 400hk og 500Nm i sin model, det er samme motor - men med ulik motorkarakteristik.

BMW har med denne motoren (som forøvrig har vunnet en rekke priser) har her altså prioritert massivt dreimoment over et langt register.

Vet ikke hva som imponerer mest, kubikk eller teknologi, en ting er hvertfall sikkert, det blir verre og verre å være bil entusiast fremover, i dette landet blir vel 90% av alle BMW'er utstyrt med diesel og bensin I4 fremover, lite spennende spør du meg!

Og mht Co2 kåte politikre er det enkelt å se at MB har et kjempeproblem med deres strategi i fremtiden.

BMW var den av premium merkene som hadde sunket mest mht Co2'en, Audi hadde bl.a øket, med monster som Q7 bl.a

:roll:

Hørte jeg fremskrittet ligger i teknologien haha...

:?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...