Fredrik Skrevet Mars 4, 2011 Share Skrevet Mars 4, 2011 I nyeste Top Gear-episoden blir 959 og F40 testet mot hverandre. En artig episode som understreker Werther og undertegnedes poeng når det gjelder hvor bra bilene på 80-tallet var. Ferrari F40 var helt klart en større milepæl enn 959 var når det gjelder å overføre F1 teknologi til produksjonsbiler. 959 viste imidlertid veien fremover når det gjelder dagens høyhastighetsbiler som f.eks Gallardo ved at den ikke gikk på kompromis med sikkerhet og komfort selv om den var like hurtig som F40. 959 er bygget som en stridsvogn med sportsbilegenskaper og i tillegg har den komfortutstyr som f.eks skikkelig lydisolering, tepper, klimaanlegg, stereo, skinnseter og soltak... + 450 HK og et avansert 4x4 system. Hvilken annen sportsbilprodusent enn Porsche ville ha satset på ørkenløpet Paris-Dakar bare for å understreke hvor solid deres mest påkostede konstruksjon er? Porsche vant da også Paris-Dakar i 1986 med 959 (helt konkret ble det faktisk en dobbeltseier til 959). Porsche konkurrerte også med 959 i Le Mans (som 961) og med et fornuftig resultat. Svært mye teknikk fra 959 fant senere veien til 993... som i praksis bare var en 996 prototype. 997 bygger igjen i store deler på 996... og dermed ser man også hvorfor 959 var så viktig for Porsche og ikke minst hvorfor det var viktig å teste den sofistikerte teknikken modellen hadde i verdens mest utfordrende ørkenløp som Paris-Dakar... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Mars 5, 2011 Share Skrevet Mars 5, 2011 Jeg tror at det varierer litt med typegodkjent vekt på 80-talls bilene. Dagens EU-norm som beskriver bilens seriemessige vekt inkl. 68 Kg sjåfør og 7 Kg bagasje var ganske sikkert ikke implementert på 80-tallet. 911 SC veide i 1980 offisielt ikke mer enn 1180 Kg, men legger man til ca. 75 Kg ser det straks litt mer fornuftig ut. Kvalitetsbilene på 80-tallet var et fenomen. F.eks hadde Audi 80/90 et ekte quattrosystem og motoren på 20-ventileren hadde mange dyre komponenter som f.eks en smidd veivaksel. Tilsvarende var det også når det gjelder flere av de andre bilprodusentene. BMW E30 318is og Porsche 931 (924 Turbo) er gode eksempler i denne sammenhengen. Stjerneeksempelet i mer enn en forstand er imidlertid Mercedes-Benz W124 500E. Den modellen ble håndbygget av Porsche til en standard som knapt er sett siden (nok et eksempel på den gentlemenns agreement som hersker i tysk bilindustri - les: Porsche hadde kapasitetsoverskudd på den tiden). G-serien veier relativt lite - Clubsport-utgaven som ble solgt i 87-89 slanket de offisielt 50kg, men flere mener at sannheten var nærmere 75kg og at Clubsport var nede på 1160-80kg. Det er bra lite, og det er jo "bare" tjue år siden. Konkurrenter som 300ZX, Supra, Audi Quattro m.fl veide stort sett 200kg mer. Jeg skal veie min til våren og gi tilbakemelding. Apropos kvalitet - leste at på Porsche-fabrikken i 1973 satte de et ulakkert (men galvanisert, som alle var) karosseri ut på parkeringsplassen for å teste kvaliteten. Den sto der til langt ut på 80-tallet uten forandringer... MB 124 er noe for seg selv ja. De modellene som ruster verst er jo faktisk 94-96-modellene pga miljølakk o.l. Så faktisk en S124 taxi senest på fredag - imponerende mtp at den er minimum 15 år. Men 80-tallets store slagskip som man ikke kommer unna er jo W/C126. Noe av det nydeligste på fire hjul, synes jeg. Selv 31 år etter produksjonstart kan man fint bruke disse som "daily driver" uten problemer. Jeg ser dem fortsatt på veiene, i motsetning til W140 (som dog ikke er en dårligere bil, bare vanvittig dyr i vedlikehold). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 6, 2011 Share Skrevet Mars 6, 2011 G-serien veier relativt lite - Clubsport-utgaven som ble solgt i 87-89 slanket de offisielt 50kg, men flere mener at sannheten var nærmere 75kg og at Clubsport var nede på 1160-80kg. Det er bra lite, og det er jo "bare" tjue år siden. Konkurrenter som 300ZX, Supra, Audi Quattro m.fl veide stort sett 200kg mer. Jeg skal veie min til våren og gi tilbakemelding. Absolutt, men hvis vi tar i betraktning at dagens 997 er en mye større bil enn G-serien er ikke 1425 Kg helt håpløst for en standard Carrera S heller. Den har 385 HK så Kg/HK forholdet er ganske bra. GT3 RS veier 1370 Kg, men har hele 450 HK (uten pustehjelp). Enorme kjøreegenskaper og ytelser er stikkord for denne modellen. Jeg har imidlertid personlig mest sansen for Cayman R... 1295 Kg og en midtmotor på 330 HK tror jeg er en oppskrift på suksess. Men 80-tallets store slagskip som man ikke kommer unna er jo W/C126. Noe av det nydeligste på fire hjul, synes jeg. Selv 31 år etter produksjonstart kan man fint bruke disse som "daily driver" uten problemer. Jeg ser dem fortsatt på veiene, i motsetning til W140 (som dog ikke er en dårligere bil, bare vanvittig dyr i vedlikehold). Ja... W126 er nok toppen av kransekaken når det gjelder Mercedes-Benz og holdbarhet. Jeg er fortsatt irritert på meg selv over at jeg ikke kjøpte en meget pent brukt standard 300SE med manuelt gear, soltak og stoffinteriør (keep it simple så er det få ting som kan gå i stykker) en gang helt på begynnelsen av 90-tallet. Hadde jeg gjort det hadde den ganske sikkert stått i oppkjørselen den dag idag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gnmfr Skrevet Mai 27, 2011 Share Skrevet Mai 27, 2011 Artig tråd dette slenger inn et bilde av min 76 mod opel manta som jeg holder på med en god gammel jøtul 2,4 turbomotor til:D Dårlig bilde men eneste jeg har Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfi Skrevet Mai 31, 2011 Share Skrevet Mai 31, 2011 Jeg har kjøpt Mercedes Har på ingen måte gitt opp BMW, men når kriteriene er Veteran og Diesel så har ikke BMW noe å stille opp med. Lette etter en E28 524td også, men de er det langt mellom! Det ble en 1980 MB 300D. Importert av en tysker fra USA i Oktober 2010, og har derfor drøssevis med utstyr i forhold til en standard Europeisk. Sentrallås, 4x El. vinduer, El. takluke, Cruisecontrol, Grønntonede ruter, Automatisk klima med Aircondition osvosvosv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mjørgen Skrevet Mai 31, 2011 Share Skrevet Mai 31, 2011 Tøff bil rolfi:-D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Mai 31, 2011 Share Skrevet Mai 31, 2011 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Mai 31, 2011 Share Skrevet Mai 31, 2011 Og så kom jeg over en test, interessant! BMW 3.0, Jaguar XJ6 og Mercedes 280. Her er den, og enjoy : Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hajm Skrevet Juli 9, 2011 Share Skrevet Juli 9, 2011 Hærlig lesestoff l Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet August 20, 2011 Share Skrevet August 20, 2011 Er det noen som vil bidra til tråden med bilder av sine egne eller bekjente sine biler, eller bare noen oldtimere de har sansen for? Slenger ved et par bilder av min. Det er ikke en garasjedronning, denne bruker jeg mye til turkjøring i helgene (49 mil senest i dag). Herlig med en ukomplisert bil uten elektronikk som ikke blander seg inn i MIN kjørestil - ikke ESP, ABS, airbag-lamper, servo, kjølevæske Med reservehjulene: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 21, 2011 Share Skrevet August 21, 2011 Ferrari 288 GTO har jeg alltid hatt sansen for. Det ble kun produsert 272 stk. i 1984-85. Jeg har sett modellen live tre ganger inkl. et tilfeldig møte med en engelsk utgave på landeveiene over Massif Central i Frankrike da jeg var på vei til Gibraltar i min Porsche 928S. Det var helt fantastisk... full fart midt på natten... på landeveier midt i Frankrike... en Ferrari 288 GTO, en Porsche 928S og en Porsche 931 (en venn). 288 GTO har en V8 motor på 2855 cm3 med biturbo. Effekten er 400 HK ved 7000 rpm og 496 Nm ved 3800 rpm. Når man vet at modellen kun veier 1160 Kg forstår man bedre at dette var en Ferrari i klasse med de senere modellene F40 og Enzo. 0-100 Km/t klarte den på 4,8 sekunder og topphastigheten var 305 Km/t. 288 GTO er med andre ord en svært hurtig bil selv idag 27 år etter at den ble produsert. 288 GTO er temmelig liten etter dagens standard... knapt 429 cm lang og 112 cm høy. E30 M3 er til sammenligning 435 cm lang og 137 cm høy. Dekkdimensjonen er 225/50-16 og 255/50-16. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsinnj Skrevet August 21, 2011 Share Skrevet August 21, 2011 Ahh.. Greier ikke å bestemme meg om hva som er min favoritt Ferrari. 288 GTO eller F40. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 21, 2011 Share Skrevet August 21, 2011 Ahh.. Greier ikke å bestemme meg om hva som er min favoritt Ferrari. 288 GTO eller F40. Estetisk er det få biler som matcher 288 GTO, men F40 er så mye, mye mer brutal på alle måter. Det er relativ bred enighet blandt seriøse biljournalister at F40 nesten uansett sportsbilkategori er toppen av kransekaken... http://www.automotorsport.se/filmer/201 ... rrari-f40/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet August 23, 2011 Share Skrevet August 23, 2011 Herlig bilde(den siste 6-serien får være et unntak i denne tråden): Kan føye på resten av disse herlige bilene samlet: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet September 26, 2011 Share Skrevet September 26, 2011 diverse tegniner på E3 modellen: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå