Fredrik Skrevet April 12, 2012 Share Skrevet April 12, 2012 Denne 911´en er et amerikansk customprosjekt fra 1967. Bilen ble bygget av karosserispesialisten Troutman-Barnes fra California på oppdrag av daværende Porsches hovedforhandler i Texas. 911´en er 53 cm lengere enn standard og har såkalte selvmordsdører (som f.eks Rolls-Royce Phantom). Den har også individuelle bakseter som dagens Panamera og nettopp Panamera er interessant i relasjon til denne 911´en. Som denne bilen viser er tanken om en firedørs Porsche sedan gammel. Neste forsøk var med Porsche 928, men allerede på planleggingsstadiet på begynnelsen av 70-tallet ble tanken om fire dører forlatt til fordel for en tradisjonell coupé (2+2). Det ble imidlertid bygget en kjørende prototype av 928 med fire tradisjonelle sitteplasser (dog kun to dører) til Ferry Porsches 75 års dag i 1984. Denne modellen kalles også for 942. Porsche 942 Neste forsøk på å bygge en firedørs Porsche sedan kom i 1987 med prototypen 989 (V8 frontmotor). Modellen var et seriøst forsøk og er svært gjennomført. Den er bl.a tegnet av Harm Lagaay som også er ansvarlig for en rekke andre Porsche modeller (inkl. BMW Z1). Modellen kom dessverre aldri i produksjon pga. Porsches dårlige økonomi på begynnelsen av 90-tallet, men en rekke designdetaljer fra 989 ble med videre til bl.a 993 og 996 modellene. Porsche 989 I 2009 kom så Porsche 970 (Panamera). Denne modellen betraktes som en direkte forlengelse av 989 prosjektet. Vi bør imidlertid også nevne Porsche 955 (Cayenne mk.I anno 2002) i denne sammenhengen iom. at den modellen er en slags crossover modell og har fire dører. Modellen er basert på VW Touareg og er derfor som med mange tidligere modeller fra Porsche et resultat av et samarbeide med VW. Porsche 970 (Panamera) Er det bare jeg som synes at 989 har mye mer elegante linjer enn Panamera?... Det er egentlig veldig trist at 989 aldri kom i produksjon. Lav som en 911 (og sikkert like bred) og med... om ikke stor plass bak etter dagens standard... så iallefall plass nok til en litt entuasiastisk familie på to voksne og to barn... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet April 12, 2012 Share Skrevet April 12, 2012 Ahaa ! Kunnskapen er stor på dette forumet! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 12, 2012 Share Skrevet April 12, 2012 Det er interessant å sammenligne de overordnede designlinjene på 989 med dagens 991 (911)... spesielt taklinjene er klart beslektet (husk at 989 har en V8 motor foran og 991 har en boxersekser bak)... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet April 12, 2012 Share Skrevet April 12, 2012 Som denne bilen viser er tanken om en firedørs Porsche sedan gammel. Neste forsøk var med Porsche 928, men allerede på planleggingsstadiet på begynnelsen av 70-tallet ble tanken om fire dører forlatt til fordel for en tradisjonell coupé (2+2). Det ble imidlertid bygget en kjørende prototype av 928 med fire tradisjonelle sitteplasser (dog kun to dører) til Ferry Porsches 75 års dag i 1984. Denne modellen kalles også for 942. Hva med denne? Denne står på museumet i Stuttgart såvidt jeg vet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 12, 2012 Share Skrevet April 12, 2012 Dette er det såkalte prosjekt "H50", men jeg trodde faktisk ikke at det fantes en konkret autorisert modell av denne prototypen... interessant. "H50" er egentlig en 942 med et par små "selvmordsdører" a la Mazda RX-8. Det finnes forøvrig også en annen 928 med fire dører og den ble bygget av AMG i 1987. AMG var på dette tidspunktet allerede tilknyttet Mercedes-Benz (overtagelsen skjedde i 1990). Jeg tror ikke at det finnes en autorisert modell av denne bilen, men det er mulig at jeg tar feil (her også). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 12, 2012 Share Skrevet April 12, 2012 Er det forøvrig noen som drar kjensel på denne merkelige konstruksjonen som står utstilt i Porschemuseet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet April 12, 2012 Share Skrevet April 12, 2012 Hmm, det er ihvertfall en GT.. Jeg er usikker, men synes den hadde litt 356 i seg, men samtidig ikke.. Fortell På museum så finner man jo alt, også modeller man aldri har hørt om! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 12, 2012 Share Skrevet April 12, 2012 Hmm, det er ihvertfall en GT.. Jeg er usikker, men synes den hadde litt 356 i seg, men samtidig ikke.. Fortell På museum så finner man jo alt, også modeller man aldri har hørt om! Nei... jeg vet dessverre ikke hva slags modell dette er så det kan jeg ikke. Jeg tror også at det er en 356 variant, men hva den konkret heter og hva som har vært hensikten med modellen vet jeg ikke... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet April 12, 2012 Share Skrevet April 12, 2012 Hmm, det er ihvertfall en GT.. Jeg er usikker, men synes den hadde litt 356 i seg, men samtidig ikke.. Fortell På museum så finner man jo alt, også modeller man aldri har hørt om! Nei... jeg vet dessverre ikke hva slags modell dette er så det kan jeg ikke. Jeg tror også at det er en 356 variant, men hva den konkret heter og hva som har vært hensikten med modellen vet jeg ikke... Marius leker detektiv: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 12, 2012 Share Skrevet April 12, 2012 ..... Jeg tror også at det er en 356 variant, men hva den konkret heter og hva som har vært hensikten med modellen vet jeg ikke... Marius leker detektiv: Se der ja... artig engelsk med stram tysk aksent på fyren som presenterer bilen. Takk skal du ha... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet April 12, 2012 Share Skrevet April 12, 2012 Jo, vi ble begge litt klokere! Når det er sagt hadde den YouTube-kanalen der mange interessante slike filmer om eldre og kanskje delvis ukjente (ihvertfall for meg) biler. Slik som disse: http://youtu.be/e_Jv2g3Upu0 , morsom historie forresten http://youtu.be/0sypJujY_og nye biler for meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 12, 2012 Share Skrevet April 12, 2012 Jo, vi ble begge litt klokere! Når det er sagt hadde den YouTube-kanalen der mange interessante slike filmer om eldre og kanskje delvis ukjente (ihvertfall for meg) biler.Slik som disse: http://youtu.be/e_Jv2g3Upu0 , morsom historie forresten http://youtu.be/0sypJujY_og nye biler for meg Porschen var ukjent for meg også, men 754 T7 viser jo at tanken om en Porsche med fire ordinære seter ikke er ny. Det skulle imidlertid gå lang tid før en produksjonsklar Porsche fikk fire dører. Wheeler Dealers sjekker ut en Fiat Dino 2400 i en av de siste episodene... kul bil... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet April 12, 2012 Share Skrevet April 12, 2012 Porschen var ukjent for meg også, men 754 T7 viser jo at tanken om en Porsche med fire ordinære seter ikke er ny. Det skulle imidlertid gå lang tid før en prodiksjonsklar Porsche fikk fire dører. Var det 928 som var "først" da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 12, 2012 Share Skrevet April 12, 2012 Porschen var ukjent for meg også, men 754 T7 viser jo at tanken om en Porsche med fire ordinære seter ikke er ny. Det skulle imidlertid gå lang tid før en prodiksjonsklar Porsche fikk fire dører. Var det 928 som var "først" da? Nei... for prosjekt "H50" ble aldri gjennomført og 989 ble stoppet pga. Porsches dårlige økonomi. Ergo er Cayenne den første firedørs Porschen som ble produsert... hvis man kan betrakte Cayenne som en ekte Porsche da. Jeg vil derfor mene at dagens Porsche 970 "Panamera" er den første skikkelige Porschen med fire dører som kom i produksjon. Stygg som juling, men svært svært svært effektiv... den kjører ringer rundt sammenlignbare bilmodeller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet April 12, 2012 Share Skrevet April 12, 2012 Jo, vi ble begge litt klokere! Når det er sagt hadde den YouTube-kanalen der mange interessante slike filmer om eldre og kanskje delvis ukjente (ihvertfall for meg) biler.Slik som disse: http://youtu.be/e_Jv2g3Upu0 , morsom historie forresten http://youtu.be/0sypJujY_og nye biler for meg Porschen var ukjent for meg også, men 754 T7 viser jo at tanken om en Porsche med fire ordinære seter ikke er ny. Det skulle imidlertid gå lang tid før en produksjonsklar Porsche fikk fire dører. Wheeler Dealers sjekker ut en Fiat Dino 2400 i en av de siste episodene... kul bil... Meget kul bil Og en fin episode uten tvil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå