Gå til innhold

Finanskrise på Bimmers?

opt
 Share

Anbefalte innlegg

Hehe, ja. Det var en skolebygning som ble lagt ut på anbud hvor polakker var de som la inn det rimeligste anbudet og fikk dermed tilslaget. Ikke nok med at bygget var omtrent 7mnd forsinket, men skolen har jo nå fått 2 A4 sider med feil og mangler. Det er for lavt oppunder takene i tillegg var toalettromene bygd så småe at enkelte skoleelever måtte sitte med toalettdøren åpen når de dreit. I tillegg gikk skråavstivere (som i utganspunktet skal være _inni_ veggen) utenpå veggen og foran vinduene. Vegger som ikke var rette og i vinkler var bare noen av feilene. Jeg vet faktisk om en person som ansatte polakker hvor de punkterte membran og tilbygget de bygde raste etter kort tid.. Snakk om pengebesparelse! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe, ja. Det var en skolebygning som ble lagt ut på anbud hvor polakker var de som la inn det rimeligste anbudet og fikk dermed tilslaget. Ikke nok med at bygget var omtrent 7mnd forsinket, men skolen har jo nå fått 2 A4 sider med feil og mangler. Det er for lavt oppunder takene i tillegg var toalettromene bygd så småe at enkelte skoleelever måtte sitte med toalettdøren åpen når de dreit. I tillegg gikk skråavstivere (som i utganspunktet skal være _inni_ veggen) utenpå veggen og foran vinduene. Vegger som ikke var rette og i vinkler var bare noen av feilene. Jeg vet faktisk om en person som ansatte polakker hvor de punkterte membran og tilbygget de bygde raste etter kort tid.. Snakk om pengebesparelse! :lol:

Ikke sant! :roll: er jo egentlig helt utrolig at det går ann :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja har vi ikke i norge altid hatt flaks å unngått de store krisene?

Leenge siden svartedauen! Når kreditt tilgangen er så stor over så lang tid, fra 93 til 2008, så blir man revet med om man vill eller ei. Ser på boligen min. Kostet i 1996 260 tusen. Kostet i sommer 1,6mill. Hvor er verdistigningen hen? Jeg leide i ett par år ekstra av ren forsiktighet å sitter nå med gjeld oppetter 4de etasje. Hadde jeg solgt i mai, hadde jeg nå vært gjeldfri m en betydelig saldo på sparekontoen, men jeg valgte å se markedet an litt til. Dumt.

Tenker med gru på par i 30 til 50 årsalderen med huslån på tre fire mill. Hva venter dem? Så det tydelig i 89 da pengemarkedet strammet seg og eneboliger i Asker og Bærum ble solgt for 500 000. Blokkleiligheter i Lier Tranby og for såvidt Bergensutkantene gikk for småpenger. I Oslo var det ikke rett få som gikk på trynet etter krakket. Problemet med forsiktighet er at det glir over i hysteri og at man sparer og innskrenker seg til fant. Får vi en ny pengetørke kan ting stoppe opp brått.

Litt sært for mitt eget vedkommende å selge "ny"bil for å sitte igjen med 94modell. Men mange andre vil nok før meg lære seg på nytt dette med tæring etter næring. Man kan ikke bruke det man tjener, men man bør bruke mindre. Sparingsvilje er nødvendig for at bankene skal ha noe å låne ut. For hvor får bankene pengene sine ifra?

Pedro som forresten vil ha seg nytt skinninteriør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 99% sikker på at håndverkere får masse rehabiliteringsjobber i fremtiden i form av feil og mangler som polakker, litauere etc. har utført mens de har vært her. Jeg vet om flere bygg som har blitt rammet av dårlig arbeid i form av billig arbeidskraft fra østblokklandene.. Det morsome er jo at nordmenn tror at man får det så mye billigere, men det er faktisk ikke tilfelle.. :wink:

Og jeg kjenner til bygg som er utført av norske håndverkere, som også er skjemmet med store mengder feil. Årsaken tilskriver jeg også her utbyggere som har ønsket å spare penger, og konsekvent gitt jobbene til dem med de laveste anbudene, uten å sjekke referanser o.l. grundig nok.

Å skulle spare penger kan bli veldig dyrt i lengden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kjenner til bygg som er utført av norske håndverkere, som også er skjemmet med store mengder feil. Årsaken tilskriver jeg også her utbyggere som har ønsket å spare penger, og konsekvent gitt jobbene til dem med de laveste anbudene, uten å sjekke referanser o.l. grundig nok.

Å skulle spare penger kan bli veldig dyrt i lengden...

Vi bygde på 1600m2 på jobben nylig, og brukte norske C****c Bygg fra Sandefjord. Men de igjen brukte jo for det meste utenlandske arbeidere, og fy f... så dårlig det har vært. Listingen, som er det mest synlige og som jo egentlig er en håndtverkers venn, er helt tragisk. Skjøtet med 90° overalt (har ikke sett en hel list enda tror jeg), brukt masse farget akryl overalt, noen små listebiter på 30cm har de ikke klart å få til å sitte, og har klart å prestere å pepre fast med 12-15 spikre fra spikerpistol. Mener kvalitetssjefen vår hadde 42 feil i første runde. Nå begynner vi å nærme oss, men det siste, men det er et halvt år siden vi overtok bygget. Det siste nå var at det i regnværet på mandag ble innlagt dusj på 5 kontorer. Dassvåte takplater, pulter og alt mulig. :roll:

Men, i motsetning til Saltkjelen som tror de reiser hjem igjen, så tror jeg heller at de vil presse ut en del fagutdannede nordmenn, fordi de aksepterer lavere timelønn. Noen vil helt sikkert dra, men på langt nær alle. Og byggebransjen omfavner jo de billigste. Men jeg vil jo også legge dette litt på norske håndtverkere. De skal jo pokker meg ha årslønner som en gjennomsnittlig lederstilling. :shock:

Når det er sagt, så har jeg aldri sett så dårlig elektrikerarbeid som det ble gjort her hjemme da vi hadde en etnisk nordmann i 35-årsalderen her. Nå etterhvert så er det ingenting som overrasker meg av det han har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fan meg så enig!!jeg har jobbet i anleggslivet i 5 år før jeg fant meg noen annet..jeg har sett utrolig mye rart fra våre "polske venner"som er gjort på bygge plassen!! :twisted: er sykt mye dålig jobb som jeg og andre måtte ordne opp i!de skjønner ikke at norske normer gjelder når dem er hær og jobber! :evil: dem er ikke hjemme og da blir det surr og vas,håper på dem drar hjem! :evil:

Jeg tror ikke at polakkene drar hjem frivillig... for i Polen jobber det ukrainere og hviterussere (polakkenes polakker) og de reiser heller ikke frivillig tilbake til fattigdom. Vi skal også huske på at ikke alle polakkene i Norge jobber innenfor bygg og anlegg... mange jobber også i fiskindustrien og enkelte som ingeniører og forskere mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bygde på 1600m2 på jobben nylig, og brukte norske C****c Bygg fra Sandefjord. Men de igjen brukte jo for det meste utenlandske arbeidere, og fy f... så dårlig det har vært.

Når det er sagt, så har jeg aldri sett så dårlig elektrikerarbeid som det ble gjort her hjemme da vi hadde en etnisk nordmann i 35-årsalderen her. Nå etterhvert så er det ingenting som overrasker meg av det han har gjort.

Holdningene til gjennomsnitts arbeideren i Norge pr. idag er lav.

De fleste av oss som går i kjeledress har ikke yrkes stolthet, ei heller noen som helst følelser overfor firmaet dem jobber for, noe som igjen gjenspeiler seg i sammenslåinger og effektiviseringstiltak, som igjen gjør store firmaer meget upersonlig, da det kommer nye konsernsjefer og direktører inn og ut av stillinger like ofte som jeg burde skiftet sokker.

Man vet ikke engang navnet på lederen til den nærmeste lederen lenger...

Men hovedtyngden mener at man tjener for dårlig, og innsatsen til disse skal liksom gjenspeiles i form av laber innsats.

"Dem får hva dem betaler for" er noe jeg hører bli sagt til stadighet...

Så alt i alt mener jeg at dårlig utførte håndtverk tjenester er et resultat av all effektiviseringen kombinert med en utrolig lav terskel for stolthet over eget arbeidet den enkelte personen utfører, noen som blir fraværende i takt med fraværet på annerkjennelsen den enkelte ville få dersom det var flott utført.

Kommunikasjon og personlighet har blitt helt borte i den store sammenheng.

Jeg føler jeg sitter og skriver og gjentar meg selv hele tiden her nå, så er på tide og sette punktum muligens.?. :)

Men først så får jeg si det jeg hele tiden har prøvd og si her..

Dette er ett resultat av upersonlige ledere, effektivisering og krav til stadig høyere avkastninger, kombinert med dårlig folkeskikk og lav moral jevnt over hos arbeidstakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jobber du i feil firma. Vi har hatt løpende møter om der økonomiske situasjonen med Eieren av firmaet jeg jobber i. De aller fleste er veldig ansvarsbeviste og opptatt av å gjøre en bra jobb. Vi blør litt i noen avd ,men sjefen har ikke sagt opp eller permitert en eneste mann. Dette er jo også fordi det er et stødig firma som har god økonomi og er styrt relativ bra fra toppen. Og vi har mange goder og mye frihet. Dette gir tilhørighet og et ønske om å gi tilbake. Derfor har heldigvis ikke jeg noen problemer! :-) Men merker jo et det renner mer ut i faste utgifter nå en før, og det suger.. Må lissom sjekke om jeg har råd til delene før jeg kjøper nå.. KJIPT hehe. Ha en fin dag videre alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig håndtværk og elendig arbeidsmoral trenger man ikke å dra til Polen/ polske firmaer for å finne. På jobben min renoverte et svært etablert og velrenomert i hovedsak Bærumsbasert snekkerfirma 5 kontorer og tre bad. JEG HAR ALDRI sett maken til DRITTarbeid noen gang. Jobben har avtale med HxxxxxAS, men den henger nå i en tynn tråd. Hvert eneste kontor har feil i gulvbelegg eller listing, En dørkarm er på vei ut da den var LISTET fast. På badene er veggene ved dusjene fuget med blank sikaflex å de har brukt uendelig mye mer tid enn de skulle. De har rotet som bare det og slengt dyrt verktøy og redskaper fra seg over alt. Fatter ikke at de har råd til å legge igjen noe som helst.

Søpla har jeg for skams skyld bært ut og noe av det tok vi på jobben å kjørte bort i matpausen på egen regning.

Riktig nok to yugoslaver der, men hovedsaklig nordmenn.

Bare de gamle gutta har kommet tidlig. Resten dropper innom. Når det er sagt har vi også det problemet blandt våre annsatte under 35. Kommer å går etter eget forgodtbefinnende. Dårlig moral og mye "fjærnstyring" fra ledere vi ikke ser har skylden. Hvorfor komme på jobb når sjefen er på lederseminar/møter, kurs, går på BI 2 dager i uken betalt av jobben?

Sikkert flere grunner til sviktende moral, men vi må begynne med oss selv. Man kan ikke oppdra andre voksne, men selv være ett godt eksempel. Selv prøver jeg å komme FØR jeg skal og gå når jeg skal. Men det er kjiipt å se andre rundt seg gi blanke pokker.

"Nordnenn er blitt late og selvopptatte". Sitat fra en somalier kjent fra Sofienbergparken. Orket noen å lese alt dette :?: Eller er jeg vanligvis blid.

Pedro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fan meg så enig!!jeg har jobbet i anleggslivet i 5 år før jeg fant meg noen annet..jeg har sett utrolig mye rart fra våre "polske venner"som er gjort på bygge plassen!! :twisted: er sykt mye dålig jobb som jeg og andre måtte ordne opp i!de skjønner ikke at norske normer gjelder når dem er hær og jobber! :evil: dem er ikke hjemme og da blir det surr og vas,håper på dem drar hjem! :evil:

Jeg tror ikke at polakkene drar hjem frivillig... for i Polen jobber det ukrainere og hviterussere (polakkenes polakker) og de reiser heller ikke frivillig tilbake til fattigdom. Vi skal også huske på at ikke alle polakkene i Norge jobber innenfor bygg og anlegg... mange jobber også i fiskindustrien og enkelte som ingeniører og forskere mm.

polakkene drar nok hjem frivillig,og får med seg ledighetstrygd på kjøpet,som er en 5 dobbel gjennomsnittslønn i polen....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

polakkene drar nok hjem frivillig,og får med seg ledighetstrygd på kjøpet,som er en 5 dobbel gjennomsnittslønn i polen....

Dette er ikke korrekt iom. at man kun er berettiget til dagpenger under arbeidsledighet hvis man har fast folkeregisteradresse i Norge og dermed er tilgjengelig for arbeidsmarkedet hvor som helst i landet. Jeg har f.eks ikke fast adresse i Norge (selvom jeg er norsk statsborger og er fulltidsansatt hos en norsk arbeidsgiver i Oslo) og dermed kan jeg kun motta dagpenger fra den danske stat (med de samme forpliktelser som i Norge) hvis jeg blir arbeidsledig (les: jeg bor fast i Danmark). Departementet kan imidlertid iht. Folketrygdloven gi forskrifter om unntak fra kravet om opphold i Norge, men det er ikke alminnelig prosedyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobber du i et norsk firma har du vell som regel folkeregisteradresse i norge? vet jo de at du kun får trygd dersom du oppholder deg i landet,men hvem sjekker de?

Neida... man kan fint jobbe i et norsk firma i Norge uten å være registrert med en fast bostedsadresse i Norge (ref: folkeregisteret). Som skandinavisk borger har man alle rettigheter i Norge (og i de andre skandinaviske landene), men en evt. arbeidsledighetstrygd hever man i det landet man bor fast i... og for min del er det Danmark. Normalt kan man som skandinavisk borger kun være registret med en midlertidig adresse i Norge i et år... og evt. søke om et ekstra år hvis man har særlige grunner til det. Alternativet er at norske myndigheter regner deg som fast bosatt i Norge og trekker tilbake div. fradragsordninger som f.eks pendlerstatus etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...