///Mysild Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 breitbau... moro innlegg på side 3! haha... ler meg ihjel.... men! folk som kjører med grøft og nær bør lære seg hvilke lys de kan kjøre med på hvilket tidspunkt... er vel et par kunder hver dag på bensinstasjonen som jeg sier bør skru av enten grøft, eller nærlysene sine... til ENHVER tid...
DieselVegard Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 Jeg sier ikke at du gjør det. Dessuten så er jeg såpass smart at jeg vet at det heter:"å skjære alle over èn kam", ikke "å dra alle under." Heter vel "feie alle under en kam" og "skjære alle under en kniv" såvidt jeg har oppfattet det under oppveksten... men alle vet vel hva det menes, er vel forskjellig fra hvor man kommer fra i landet det der vil jeg tro.. Men ellers vittig diskusjon på gang leser jeg (sry for OT) OT: Men kammen går jo over, så da må jo vi være under? Feie under en kam? HÆ? Ja men vi er over kammen .. da feier vi jo alle UNDER en kam.. men det er slik jeg har lært den.. hahaha vittig Det spørs jo litt om det er OHC eller støtstang-motor også Heter vel "feie alle under en kam" og "skjære alle under en kniv" såvidt jeg har oppfattet det under oppveksten... men alle vet vel hva det menes, er vel forskjellig fra hvor man kommer fra i landet det der vil jeg tro.. Spiller vel egentlig lite rolle hva du har lært under oppveksten så lenge det er feil. Hvis ens far er voldtektsmann og forteller sine barn at det er greit å voldta, gjør jo ikke dette at slikt er generelt akseptert eller lovlig. (Ja, satt litt på spissen ) Det samme gjelder med tåkelys og vår venn DreitBau her. Bare for at alle andre gjør det er det lov. Det skal jeg si neste gange jeg blir stoppet i kø på motorveien i 100...Næmmen, de andre gjorde det også... Gjøk!
BreitBau Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 Veeel.. Nå er det faktisk slik da, at du skal følge køens hastighet.. Det kalles å skape FLYT Men du forsto kanskje ikke det du siden det er du som lager den? Edit: Når du ligger i en kø som har hastighet over fastsatt fartsgrense, er det normalt at de tre første bilene i køen blir stoppet. Dette er de bilene som setter farten.. Det forekommer også at siste bil blir stoppet, siden denne velger å følge farten satt av køen.. Hvordan vet jeg dette? Jo fordi en kompiss faktisk fikk tilsnakk fra sensor under praktisk førerprøve, fordi han etter ett aksellerasjonsfelt ut på motorvei la seg i 80 km/t og dette førte til kø siden de andre bilene både før og etter han lå i 90 Km/t... Sensor mente dette skapte dårlig flyt, at at han dermed ikke tilpasset seg kjøremønsteret korrekt..
Torbjørn E39 Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 Kjører man med sunn fornuft og holder avstand skal det jo ikke være noe problem, hverken å kjøre forbi eller ligge i flyt. Virker som mange har bilturer som minner om LeMans... Dette er et emne som har vært diskutert i flere tråder tidligere og meningene er mange og ulike sikkert basert på egne erfaringer. Blir som å diskutere hva som er best av bmw og volkswagen på dette foraet.... Føring av kjøretøy er førers ansvar, passasjerer er førers ansvar og andre bilister er førers ansvar. Står vel skrevet noe sted også at du skal vise hensyn til andre og ikke forvente at andre tar hensyn til deg.
morteym Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 At man blir blenda av kjørelys + tåkelys er mest innbildning. Det er ikke så mye mer lys tåkelys produserer i tillegg... det bare virker slik fordi man ser flere lys. Ser for meg en tulling som ikke klarer å la være å se på alle disse lysene, ("faen så mye lys") og bare sitter og irriterer seg. Klart han blir blenda.. Det hjelper en god del å ikke stirre på lysene. Det samme gjelder xenon-lys. De blender mer enn vanlige lys hvis man ser på dem, men hvis man ikke ser på dem, så blender de mindre. Gjør som meg, kjøp en bil uten tåkelys :)
Der Barockengel Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 breitbau... moro innlegg på side 3! haha... ler meg ihjel.... Å, kom i gjen da, Mysild - BreitBau har fire innlegg på side 3 - du bør nesten si hvilket som var så morsomt. (Eller mente du alle 4?)
Der Barockengel Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 Mitt inntrykk er at man ser flere og flere biler med tente tåkelys jo lengre man kommer ut på landet... her i Oslo er det stort sett kun ungdommer og stilforvirrede voksne som kjører rundt med tente tåkelys... Jeg har tenkt på en måte å formulere et lignende synspunkt selv: Bruk av tåkelys i forbindelse med nærlys har store geografiske forskjeller: I mer sentrale strøk (la meg gjette pga. hissigere politikontroller) ser man svært sjelden denne kombinasjonen - og de som kjører med dette ,skiller seg vel nesten like mye ut som en hvit Volvo 850 pyntet med Roseborgeffekter som kjører rundt i Bergen sentrum på 17. mai. I andre deler av landet er forekomsten annerledes - jeg har registrert at på kveldstid rundt noen bystrøk med ca. 20.000 sentrumsbeboere, er nær+tåke så vanlig at jeg føler meg fristet til å kjøre med det selv for ikke å skille meg ut.
BreitBau Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 Mitt inntrykk er at man ser flere og flere biler med tente tåkelys jo lengre man kommer ut på landet... her i Oslo er det stort sett kun ungdommer og stilforvirrede voksne som kjører rundt med tente tåkelys... Jeg har tenkt på en måte å formulere et lignende synspunkt selv: Bruk av tåkelys i forbindelse med nærlys har store geografiske forskjeller: I mer sentrale strøk (la meg gjette pga. hissigere politikontroller) ser man svært sjelden denne kombinasjonen - og de som kjører med dette ,skiller seg vel nesten like mye ut som en hvit Volvo 850 pyntet med Roseborgeffekter som kjører rundt i Bergen sentrum på 17. mai. I andre deler av landet er forekomsten annerledes - jeg har registrert at på kveldstid rundt noen bystrøk med ca. 20.000 sentrumsbeboere, er nær+tåke så vanlig at jeg føler meg fristet til å kjøre med det selv for ikke å skille meg ut. Joda.. Det er løgn å si at det ikke er slik her jeg bor.. Taxiene setter jo ett godt eksempel da med alle lysene de har. Det er minimum 2stk 1000-metere i grillen MED angel eyes i, og nærlys og tåkelys..
Fredrik Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 Jeg har tenkt på en måte å formulere et lignende synspunkt selv: Bruk av tåkelys i forbindelse med nærlys har store geografiske forskjeller: I mer sentrale strøk (la meg gjette pga. hissigere politikontroller) ser man svært sjelden denne kombinasjonen - og de som kjører med dette ,skiller seg vel nesten like mye ut som en hvit Volvo 850 pyntet med Roseborgeffekter som kjører rundt i Bergen sentrum på 17. mai. I andre deler av landet er forekomsten annerledes - jeg har registrert at på kveldstid rundt noen bystrøk med ca. 20.000 sentrumsbeboere, er nær+tåke så vanlig at jeg føler meg fristet til å kjøre med det selv for ikke å skille meg ut. Mitt poeng var naturligvis ikke å stigmatisere alle som bor i mer grisgrendte strøk og som bruker tåkelys når det ikke er værmessig nødvendig. I byene er det mer gatebelysning og tettere trafikk... og derfor svært sjeldent nødvendig (og lovlig) å bruke tåkelys. Saken er imidlertid at mange bruker tåkelys som en slags fast del av bilens belysning uansett værtype fordi de synes at det er tøft å bruke tåkelysene (les: bilen ser mer sint og sportslig ut). Personlig blir jeg mest irritert når folk bruker hoved/nærlysene i kombinasjon med tåkelys i regnvær... for det blender kraftig når lyset reflekterer opp fra en våt veibane. Tåkelysene er rettet mot veibanen nettopp fordi de ikke skal stråle ut i tåkehavet som alminnelige hovedlys gjør og dermed blende sjåføren. Forskrift om kjørende og gående trafikk § 15. Bruk av lys - sier da også følgende i 5. ledd: Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for. Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.
Kjennern Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 Morsom tråd dette. Spiller stort sett ingen rolle for min del om man bruke tåke/park/nær osv. Blir som regel ikke blendet med vanlig halogen pærer vel å merke. Er værre med alle de løkene som på død og liv skal ha xenon i alle lamper over hele bilen. Der er det ofte at jeg har blitt blendet en del. Men det gjelder alle bilmerker, ikke kun bmw. Kan vel legge til at noen er flinke å stiller inn lysene korrekt også da I det siste har jeg merka at mange bare hiver på xenon og tror alt løser seg selv. Ble så sinnsykt blenda av en gammal haug av en Toyota HiAce her med xenon...
egil s Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 Tåke framlys irriterer meg ikke så mye egentlig. Stort sett er den eksponeringen over iløpet av noen sekunder. Er vel mer at det ser rånete ut og kult ut. Jeg er til en viss grad enig i at bilen ser litt kulere ut med park/tåkelys. Men bruk de kun på dagtid. Før brukte jeg mye denne kombinasjonen, men nå har jeg bikket de 30 og vel så det, så nå blir tåkelysene mine fint lite brukt. På mine 2 siste e46'er har jeg knapt hatt de på. De som faktisk irriterer meg HINSIDES i trafikke er de som har på tåke baklysene. Spesiellt når de ikke slår dem av når noen tar de igjen slik man skal gjøre i tåke vær. Kun bakerste bil skal ha disse på.
Der Barockengel Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 Mitt poeng var naturligvis ikke å stigmatisere alle som bor i mer grisgrendte strøk og som bruker tåkelys når det ikke er værmessig nødvendig. I byene er det mer gatebelysning og tettere trafikk... og derfor svært sjeldent nødvendig (og lovlig) å bruke tåkelys. Det med stigmatisering var heller ikke noe jeg tenkte på. Min refleksjon gikk stort sett over bruken av ordene; man ser flere og flere biler med tente tåkelys jo lengre man kommer ut på landet - siden man 30-40 minutters kjøring fra relativt store norske byer kommer til svært landlige omgivelser (gjerne med sparsom gatebelysning) - men da dette likevel er (stor-)bynære strøk, observeres nær+park sjelden.Derimot kan man på kveldstid downtown i hva vi med et unorsk ord kan kalle provinsbyer - gjerne byer med status som fylkeshovedstad - observere utstrakt bruk av nærlys sammen med tåkelys, trass i at gatene er opplyst av gatelys og butikkvinduer.
Dr_S Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 Saken er imidlertid at mange bruker tåkelys som en slags fast del av bilens belysning uansett værtype fordi de synes at det er tøft å bruke tåkelysene (les: bilen ser mer sint og sportslig ut) Ja, synes ikke du også det da? Er jo ingenting som er så pent som tåke (evt. angeleyes) og parklys på en styla BMW.
Fredrik Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 Saken er imidlertid at mange bruker tåkelys som en slags fast del av bilens belysning uansett værtype fordi de synes at det er tøft å bruke tåkelysene (les: bilen ser mer sint og sportslig ut) Ja, synes ikke du også det da? Er jo ingenting som er så pent som tåke (evt. angeleyes) og parklys på en styla BMW. Joda (med forbehold), men ikke tåkelys i kombinasjon med hoved/nærlysene i regnvær... det både blender og er forbudt.
Hoem Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 Tøffest er om man eier en E39 og kjører med angel eyes, USA-lights og tåkelys !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå