aloebiz.net Skrevet November 15, 2008 Share Skrevet November 15, 2008 Hei! Jeg fylte opp tanken på bilen min i går og tenkte jeg skulle prøve 98 oktan... Ble overrasket over at det var stor forskjell fra 95 oktan! Motoren går mye penere og draget ble jevnere (hadde tendens til smånøkking under pådrag) Noen som har erfart tilsvarende...? Er BMW bygd for 98 oktan? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LianLi Skrevet November 15, 2008 Share Skrevet November 15, 2008 Fyller 95 på 320i e30en og den går fint med det, merker ikke no spess forskjell not 98 okt, men på e36 328en så blir det fyldt kun 98, funker vel greit på 95 og men har ikke testa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amzoch Skrevet November 15, 2008 Share Skrevet November 15, 2008 Snakket med bmw forhandlern om dette i sommer.. Da mene eg han sa det va det di va bygd "for". Men man burde ha liiiite på tanken når man gikk over til 98, og ville mest sannsynlig ikke merke noe på første tank. tenkte når eg sku prøve å slepe vogna med 98 på tanken, sia di sir man får nm og slikt:P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vetu03 Skrevet November 15, 2008 Share Skrevet November 15, 2008 Fyller bare 98 på min eller 99, og var det jeg fikk beskjed om av han jeg kjøpte den av også, han sa den gikk mye renere på 98... Fylte 95 en gang fordi det ikke var 98 igjen på den stasjonen å jeg var så og si tom for bensin og merket det faktisk litt.. Så dette er ikke noe uvanlig tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet November 16, 2008 Share Skrevet November 16, 2008 har prøvd litt forskjellig på både 520'n og 325'n jeg hadde, kjøre med 95 okt kontra 98 okt. Men det gav ingen merkbar økning i effekt eller dreiemoment, 520'n fuska kanskje litt mindre, men bytta plugger og da gikk den like rent på 95 okt. Alle bmw'er fra og med m50 maskina (såvidt jeg vet) kom er bygd for 95 okt blyfri bensin å skal kunne gå livet ut på 95 okt, så det skal ikke være nødvendig å kjøre med 98 okt. Er jo unntak da, GT'n står det i instruksjonsboka skal ha minimum 98 okt (dette gjelder vel kanskje også M3 M5 osv). Kommer nok ikke til å begynne å fylle 98 okt permanent på 520'n om den skulle begynne å fuske på 95 okt igjen, ville nok heller funnet ut hvorfor den fusker på 95 okt. Nå skal man kjøre ganske mange mil før differansen i kroner mellom 95okt og 98okt forsvarer noen reparasjoner, så sjønner de som ser seg fornøyd med å fylle 98okt , men tror nå det å fylle 98okt bare er å utsette en kommende reparasjon og at en dag begynner den å fuske på 98okt, og 99okt (som jeg har sett noen ytterst få bensinstasjoner ha) er nå ikke verken billig eller lett tilgjengelig Edit: Er ingen tvil om at 98okt er bedre enn 95okt, og at 98okt forbrenner mer fullstendig, særlig under påkjenning. Men at en f.eks. 520i 1991mod med 95okt ville vært betydelig raskere enn en tillsvarende bil i tillsvarende stand med 98okt tror jeg ikke. (selv om en kamerat en gang i tiden hardnakket påstod at volvo 940 hans fikk rundt 17hk mer av 98okt ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet November 16, 2008 Share Skrevet November 16, 2008 Det står i instruksjonbøkene til nyere bmw (m50 og nyere) at den skal ha 95 (eller var det 92) oktan eller høyere. I boka til pappas e90 318i, sto det ganske klart og tydelig at man måtte fylle 98 oktan for at den skulle yte oppgitt makseffekt. Selv har jeg kjørt med både 95 og 98 oktan på min 520. Og den bruker merkbart mer bensin med 95 oktan, og går litt hakkete. 325en tør jeg ikke å fylle annet enn 98 på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet November 16, 2008 Share Skrevet November 16, 2008 Snakket med bmw forhandlern om dette i sommer.. Da mene eg han sa det va det di va bygd "for". Men man burde ha liiiite på tanken når man gikk over til 98, og ville mest sannsynlig ikke merke noe på første tank.tenkte når eg sku prøve å slepe vogna med 98 på tanken, sia di sir man får nm og slikt:P er helt ufarlig å "blande" 95okt og 98okt, om man for eksempel fyller 50/50 med 95okt og 98okt så får man 96,5okt som er bedre enn 95okt men dårligerer enn 98okt. Er jo den samme bensinen bare med forskjellig oktan verdi. Så det at man måtte være forsiktig når man skal "gå over" fra 95okt til 98okt er bare tull fra forhandlers side. Bare fyll så mye 98okt du vill når du skal trekke vogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet November 16, 2008 Share Skrevet November 16, 2008 M20B25 skal helst ha 98 sant? Har kjørt et par hundre km med 95 nå og synes bilen småfusker litt i forhold til 98... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmer Arne Skrevet November 16, 2008 Share Skrevet November 16, 2008 Var i Tyskland for en månedstid siden. Og da testet vi 95 mot 98. Fikk faktisk 14km høyere toppfart med 98 enn 95. Samt det virket som den dro bedre opp til 200km/t. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a1eksander Skrevet November 16, 2008 Share Skrevet November 16, 2008 Merket mye forskjell på min e46 1,8 16v 03mod, sluttet med små nøkking på rundt 2000rpm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet November 16, 2008 Share Skrevet November 16, 2008 Slipper vel litt ventil tikking med 98 også? Forsvant hvertfall ventil tikk på min 323i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet November 16, 2008 Share Skrevet November 16, 2008 M20B25 skal helst ha 98 sant? Har kjørt et par hundre km med 95 nå og synes bilen småfusker litt i forhold til 98... M20 har ikke bankesensor så da bør du stille tenningen etter hvilte oktan du kjøre på.. Jeg hadde jsutert den til 98 oktan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet November 16, 2008 Share Skrevet November 16, 2008 Nyere motorer har bankesensor, denne justerer teningen korrekt. Så om du fyller 95 eller 98 (99 osv) skal ikke spille noen rolle, da det blir riktig uansett.. Men dog, det skal legges til at det er en del som føler bilen går bedre på 98. M20 motorene er stilt fra fabrikk til 98. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet November 16, 2008 Share Skrevet November 16, 2008 Det står i instruksjonbøkene til nyere bmw (m50 og nyere) at den skal ha 95 (eller var det 92) oktan eller høyere.I boka til pappas e90 318i, sto det ganske klart og tydelig at man måtte fylle 98 oktan for at den skulle yte oppgitt makseffekt. Selv har jeg kjørt med både 95 og 98 oktan på min 520. Og den bruker merkbart mer bensin med 95 oktan, og går litt hakkete. 325en tør jeg ikke å fylle annet enn 98 på. Nyere BMWer som feks M50 og nyere har bankesensor. Det vil si at ECU selv juster tenning hvis det blir tenningsbank. Du kan kjøre på 92 oktan eller 99 oktan. Du kan velge selv.. Personlig fyller jeg alltid den høyeste oktanen som jeg får.. Er helt ufarlig å blande feks 92 og 99 oktan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet November 16, 2008 Share Skrevet November 16, 2008 Det står i instruksjonbøkene til nyere bmw (m50 og nyere) at den skal ha 95 (eller var det 92) oktan eller høyere.I boka til pappas e90 318i, sto det ganske klart og tydelig at man måtte fylle 98 oktan for at den skulle yte oppgitt makseffekt. Selv har jeg kjørt med både 95 og 98 oktan på min 520. Og den bruker merkbart mer bensin med 95 oktan, og går litt hakkete. 325en tør jeg ikke å fylle annet enn 98 på. Nyere BMWer som feks M50 og nyere har bankesensor. Det vil si at ECU selv juster tenning hvis det blir tenningsbank. Du kan kjøre på 92 oktan eller 99 oktan. Du kan velge selv.. Personlig fyller jeg alltid den høyeste oktanen som jeg får.. Er helt ufarlig å blande feks 92 og 99 oktan. Har jeg påstått noe annet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå