Gå til innhold

Motoren min gikk penere med 98 blyfri!!


aloebiz.net
 Share

Anbefalte innlegg

Ved 98 oktan får du mer fortenning, og dermed mer optimalisert tenningsinnstilling og dermed mer effekt og lavere forbruk uten at det er mer energi i 98 oktan bensin.

Dette har som nevnt over, med bankefastheten å gjøre. For de som husker tilbake til den tiden når vi justerte tenning manuelt ved å vri på fordeler, så gikk bilen dårligere ved ettertenning, og best ved fortenning like oppunder det punktet der tenningsbanken kom når motoren dro tungt på lave turtall.

Denne forskjellen blir mer og mer merkbar jo større motor du har, da forskjellen blir større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 2008 E91 318iAT. Har hatt bilen i litt over to år. Hele tiden fylt 95 oktan, helt til tidligere i år da jeg ville prøve med 98 oktan i og med at det står i instruksjonsboken at dette er å foretrekke. Bilen går merkbart jevnere og bedre/raskere gassrespons. Den lokale Statoil der jeg har vært trofast i de siste 12 år, har mistet en kunde etter at de sluttet med 98 bensin. Da blir det nærmeste ESSO eller Shell.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se denne så forstår nok de fleste hva som er greien med oktan nivå, mye missforstålser ute å går her. Mange tror at jo høyere oktan nivå jo lettere antennelig er den, men det er faktisk motsatt. Gammel tråd men har ikke sett den før nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar opp igjen denne tråden da og da vil jeg meddele at jeg har nå kjørt E60en på Shell sin 98 ganske lenge og jo jeg merker faktisk forskjell!! etter nøye gjennomgang.

Det som merkes for min del var:

Jevnere og mer stillegående motor på tomgang og redusert bensinforbruk. Effekt og slikt har jeg ikke merket så veldig mye til og det var heller ikke forventet.

 

Den bensinen der sies også skal smøre og "vaske opp" inni der og det kan jeg faktisk bekrefte da de første gangene jeg fylte 98 at eksospottene ble mye mer svart skitten enn vanlig som igjen da må være grunnen til at denne bensinen faktisk gjør en "vaske smøre" jobb i motor.

Det var derfor jeg ville prøve dette siden jeg har lest om det både fra Shell selv og div. andre forumer og media. Det funker! :) kun 98 den dag i dag.

Viss motoren din har trykkdyser som er montert inn i kompesjonskammeret i sylinderen så vil det ikke spille noen rolle hvor mye rengjøringsegenskaper bensinen er tilsatt. Da dette gjelder eldre motorer som har dyser over ventilene. I den konfigurasjonen vil bensinen rengjøre intaksporten viss den har rengjøringsegenskaper. Det at eksospotten er mer sotet en vanlig tyder mer på ufullstendig forbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss motoren din har trykkdyser som er montert inn i kompesjonskammeret i sylinderen så vil det ikke spille noen rolle hvor mye rengjøringsegenskaper bensinen er tilsatt. Da dette gjelder eldre motorer som har dyser over ventilene. I den konfigurasjonen vil bensinen rengjøre intaksporten viss den har rengjøringsegenskaper. Det at eksospotten er mer sotet en vanlig tyder mer på ufullstendig forbrenning.

 

Hva som er inni motoren vet jeg ikke.

Men som sagt så ble de bare mer sotet de første gangene, ikke den dag idag.

 

Men uansett hva så merket jeg forskjell på ting som jeg også har skrevet. Sitter jo ikke her å lyger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, sier ikke at du driver å lyger :P 

Viss det står i instruksjonsboken eller bensinlokket at du kan bruke oktan 95 og 98 vil du nok ha en positiv opplevelse av å øke fra 95 til 98 oktan da motoren din er laget for det oktan nivået.

Problemet kommer viss man har en bil som ikke er beregnet for 98 oktan at man kan direkte skade/redusere levetiden på motoren ved å fylle det på. Også skal man heller ikke legge under en stol at bensinstasjonene er veldig flink til å reklamere/gi falsk intrykk over hvilken bensin man skal kjøpe da dyrest "alltid" er best. Stiller meg også veldig tvilsom på at bensinen som de har tilsatt disse fantastiske rengjøringsegenskapene fungerer eller om det er bare ett veldig godt markedsføringstriks for at du skal handle deres drivstoff. Så at det er mye forvirring rundt dette temaet er ikke rart i det hele tatt når folk blir bombandert med markedsføring på hvorfor du skal betale mer for drivstoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en evig lang diskusjon om dette på en annen tråd tidligere, da gjaldt det spesielt M motorer fra BMW. 

 

I utgangspunktet er BMW sine rekkeseksere laget og optimert for 98 Blyfri RON. Likevel er motoren programert til å kunne håndtere 91RON da dette er det eneste som selges noen steder i Europa. I USA er det litt andre metoder for måling av oktantall så det går jeg ikke inn på her men det er ikke det samme som i EU.

 

Grunnen til at BMW rekkeseksere kan føles å gå litt jevnere på 98 Blyfri er fordi de har noe høyere kompresjon enn det vanlig bensinmotorer har. Disse går bedre med 98Blyfri på høyt turtall for 98 Blyfri er mer motstandsdyktig mot spontan antenning som følge av kompresjon. 95 og 91 går fint og men det vil av og til skje noen små rykk og det er elektronikken som sørger for å unngå motorbank og kutter tenning/innsprøytning på millisekunder. Ved veldig høyt turtall klarer ikke alltid elektronikken å ta unna alt så hvis du f.eks kjører en BMW M så kjør med 98 eller høyere. Du kan kjøre med 91, det går fint men motoren vil ikke yte sitt fulle potensial som følge av at elektronikken struper på effekt. Det betyr ikke at drivstoffet i seg selv gir mer hester fordi energiinnhold er omtrent likt men at motoren klarer å produsere maks effekt som følge av at den går mer jevnt uten kompensasjon fra elektronikken for å unngå opptrapping til motorbank.

 

Personlig kjører jeg 95 Blyfri da det går helt fint til vanlig bruk. Minimal om ingen forskjell opp til 98 men motoren oppleves å gå jevnere og bedre på høyere turtall og pådrag. Et eksperiment folk kan prøve om de vil er å blande 95 og 98 så vil dere se at motoren rykker oftere enn vanlig. Så ikke gjør det med mindre dere er veldig nyssgjerrig. Forvirrer elektronikken litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg prøvde og fylle 98 på min m10b18i i går. merket ingen forskjell fra 95 til 98.men så har jeg heller ikke disse sensorene som nyere biler har som stiller dette automatisk. 

 

Husk at du merker ingenting første gangen/e.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

har nå kjørt på 98 oktan fra shell en stund( 2 tanker). jeg har tidligere drevet og stilt på tenning og lmm på bilen min. for den måtte alltid svive på for høyt turtall for og svive fint. og når jeg fikk den til og gå roligere begynte den og hoste. men nå etter jeg har kjørt med 98 oktan sviver den helt perfekt. noe sier meg at den tente for raskt med 95 oktan når motor ble varm. nå som den går på 98 oktan er det faktisk tenning systemet som bestemmer. 

 

tar jeg feil ? eller er det noe i det jeg sier. er ikke expert på dette ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Gammel tråd betyr ikke at temaet er utdatert. :-)

 

Jeg har en M54B22 i min sommerbil. Sist sommer så gikk ferien over et par fjelloverganger, og med 95 blyfri på tanken så ble det utrolig mye tenningsbank i motbakkene, måtte gire ned manuelt og la den gå på litt høyere turtall enn normalt. Fylte så etterhvert på 98 blyfri og alles gut etterpå.

Mitt spørsmål: Er noe i tenningsstyringen min da trolig defekt siden tenningen ikke justerte seg etter tenningsbanken? Det skal sides at det var en varm sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Trotto skrev:

Gammel tråd betyr ikke at temaet er utdatert. :-)

 

Jeg har en M54B22 i min sommerbil. Sist sommer så gikk ferien over et par fjelloverganger, og med 95 blyfri på tanken så ble det utrolig mye tenningsbank i motbakkene, måtte gire ned manuelt og la den gå på litt høyere turtall enn normalt. Fylte så etterhvert på 98 blyfri og alles gut etterpå.

Mitt spørsmål: Er noe i tenningsstyringen min da trolig defekt siden tenningen ikke justerte seg etter tenningsbanken? Det skal sides at det var en varm sommer.

Tror ikke du opplevde tenningsbank men en justering av tenningstid eller rett og slett ett hopp over noen tenninger. Om du får bank så vil du få motorlampen på. Har selv opplevd dette på M52/54 motorene. B22 motoren har høyest kompresjon av M54 serien og jo høyere kompresjonsforhold jo høyere oktan vil bilen helst ha. Personlig kjører jeg 98blyfri hos shell og opplever motoren mer rolig gjennom hele turtallsregisteret. (M52)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...