Gå til innhold

Automatkasse gire selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke skadelig hvis jeg forsto deg rett. Noen kasser kan du til og med sette i revers i fart uten at det skjer noe, men anvefales IKKE!

Skrevet
En grunn til at det heter automat kanskje?

det er riktig det, men må jo være en grunn til at 1.2.3 gir er der. og derfor lurer eg på om det anbefales å ikke bruke de, bare bruke D funksjon.

Skrevet

Betyr bare at bilen ikke girer høyere enn 1,2 eller 3 gir.

På en del biler bremser bilen på gira, f.eks i en nedoverbakke når du setter den i 1/2 gir.

Ville ikke styrt for mye med å gire mellom gira, blir bare rykkete/klønete kjøring av det imo. Er vel ikke helt bra for kassa heller.

Skrevet

Automatkassen girer selv selv om du setter den i '3'. Den benytter da 1., 2. og 3. gir, og stopper der. Målet er som noen nevner oppi her f.eks. å få litt motorbrems, eller hindre den i å gire opp til tyngre gir når man trekker tungt opp en bakke. Noen ganger kan det bli mye girveksling på uvante belastninger.

Skrevet

kjører rundt i min bmw 535ia der eg har 1-2-3-d og liker å sette den i 1 og gi gjernet og vente til den nermer seg 7000rpm før eg smukker den i 2 og slik oppover....klarer å tyne maks ut av motoren på den måten når det gjelder 0-100 etc om eg bare setter den i D og gir bånn gass så girer den ofte på mellom 4500-5500rpm ca

veit ikke om det er usunt for girkassen å kjøre slik, men girkassen lager rare freselyder så blir ikke overasket om den ryker....er bare at lyden har vert der siden eg kjøpte bilen (kommer og går) og girkassen verken slurer eller girer rart så... hehe :P

uansett....eg liker å "gire selv" men veit ikke om det er sunt for girkassen.

er ofte greit å bremse på gir på den måten også :D

chevy8

Skrevet
kjører rundt i min bmw 535ia der eg har 1-2-3-d og liker å sette den i 1 og gi gjernet og vente til den nermer seg 7000rpm før eg smukker den i 2 og slik oppover....klarer å tyne maks ut av motoren på den måten når det gjelder 0-100 etc om eg bare setter den i D og gir bånn gass så girer den ofte på mellom 4500-5500rpm ca

veit ikke om det er usunt for girkassen å kjøre slik, men girkassen lager rare freselyder så blir ikke overasket om den ryker....er bare at lyden har vert der siden eg kjøpte bilen (kommer og går) og girkassen verken slurer eller girer rart så... hehe :P

uansett....eg liker å "gire selv" men veit ikke om det er sunt for girkassen.

er ofte greit å bremse på gir på den måten også :D

chevy8

Hva er poenget med det da, når du kommer opp på 4500-5500 Rpm er du på topp dreiemoment og det er på tide å gire opp, det går kjappere fra 0-100 hvis du girer ved dette turtallet enn hvis du lar motoren gå opp til sperra, å la motoren gå til sperra er nå egentlig bare nyttig hvis du ligger på Autobahn i 200 km/t for å se hvor for du greier å få bilen til å rulle.

Skrevet

Øøøh? Det er effekten som bestemmer akselerasjon, ikke dreiemoment. Effekten er utregnet av dreiemoment og turtall. Man kan si det slik at en motor med 300 Nm på 4000 rpm går bedre enn en motor med 300 Nm på 3000 rpm av den enkle grunn at det gir mer effekt. Samme moment på høyere turtall gir mer effekt.

(Nm x rpm) / 7120 = hk

Det gunstigste med tanke på maks aks er å gire rett etter effekttoppen, slik at neste gir kommer inn på turtall med mest mulig effekt. For de aller fleste bensinbiler innebærer det at man girer rett før sperra. Min 530d girer ved kick-down 200 rpm over effekttoppen.

En annen bieffekt man får her er å utnytte et lavere gir med lettere utveksling lengst mulig. Lettere utveksling gir som kjent mer akselerasjon.

Skrevet

hehe, nå begynner vel den Nm vs HK diskusjonen igjen. :P

en jevnt høy effektkurve er vel det vi alle leter etter. ;) da det sies at areal under en effektkurve over et gitt turtallsregister er det nærmeste man kommer når det gjelder å beskrive hva som gir best "akselerasjonspotensiale" så bestemmes vel resten av utveksling, girkasse osv..

Skrevet

Ja, men i dette tilfellet har Odd-M rett.

Å gire på 4500-5000 er jo bare teit. Visst jeg skal gire rett etter dreiemomentstoppen så må jeg gire på 4000rpm. å enhver kan komme å prøve bilen min, den våkner skikkelig til på 4500rpm og har makseffekt rett etter 6100rpm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...