Fredrik 90 Skrevet Januar 3, 2009 Skrevet Januar 3, 2009 Eller ihvertfall deler av den.Mer bekymret for hva miljøkriser og klimahysteriet kan gjøre for motorutvalget. Største marerittet er om det kun blir R4 diesel som kommer til å dominere helt. Drømmen er om den kun kommer med bensin og minst 6-sylindre!! Kilde: http://www.teknikensvarld.se/view-image ... f10/01.jpg Er ganske enig med deg der, en R4 har ingen ting i en 5 serie å gjøre og i alle fall ikke dieselen. Ok i 3 serie og X3 men ikke 5-serie altså. En 5-serie skal ikke høres ut som en VW caravelle. Så lenge 520 har en sekser under panseret så er den helt grei som innstegsmodell synes jeg. Nå har jo de fleste E60ene rundt om i landet to eksosrør ergo seks sylindre. Etter som jeg jobber hos Bavaria så ser jeg at 520D har et lite forsprang på 525en i ny bilsalget. Ytelsene til 520D er heller ikke til å skryte av. Selv klarte jeg å kjøre i fra en kamerat med E60 520D chippet til 200 hk med min 170 hesters E39 520I
Saltkjelen Skrevet Januar 3, 2009 Skrevet Januar 3, 2009 Ytelsene til 520D er heller ikke til å skryte av. Selv klarte jeg å kjøre i fra en kamerat med E60 520D chippet til 200 hk med min 170 hesters E39 520I Nå vet jeg ikke i hvilket fartsområde du kjørte ifra 520d'n, men at den ikke har imponerende ytelser er feil. Se for eksempel på vedlagt tall under om de aktuelle bilene. E39 520i - 2171ccm, 170hk ved 6100 o/min og 210Nm ved 3500 o/min. 0-100km/t på 9,1 sekunder og toppfart på 226km/t. E39 520iA - 2171ccm, 170hk ved 6100 o/min og 210Nm ved 3500 o/min. 0-100km/t på 10,2 sekunder og toppfart på 220km/t. E60 520d LE - 1995ccm, 150hk ved 4000 o/min og 340Nm ved 2000-2750 o/min. 0-100km/t på 8,9 sekunder og toppfart på 220km/t. E60 520dA LE - 1995ccm, 150hk ved 4000 o/min og 340Nm ved 2000-2750 o/min. 0-100km/t på 9,1 sekunder og toppfart på 217km/t. E60 520d - 1995ccm, 163hk ved 4000 o/min og 340Nm ved 2000-2750 o/min. 0-100km/t på 8,6 sekunder og toppfart på 223km/t. E60 520dA - 1995ccm, 163hk ved 4000 o/min og 340Nm ved 2000-2750 o/min. 0-100km/t på 8,7 sekunder og toppfart på 223km/t. E60 520d - 1995ccm, 177hk ved 4000 o/min og 350Nm ved 1750-3000 o/min. 0-100km/t på 8,3 sekunder og toppfart på 231km/t. E60 520dA - 1995ccm, 177hk ved 4000 o/min og 350Nm ved 1750-3000 o/min. 0-100km/t på 8,4 sekunder og toppfart på 229km/t. Bare for å understreke det...
Fredrik 90 Skrevet Januar 4, 2009 Skrevet Januar 4, 2009 Saltkjelen: Da vi testet dette så var det på en motorvei i Danmark ganske sent på kvelden. Fra 0-100 fikk han et lite forsprang men over 110 så tok jeg han godt igjen og passerte ham ved 140. Han klarte ikke ta meg igjen, jeg fikk større og større forsprang helt opp til ca 220, derifra og opp til 232 (GPS målt toppfart) så lå vi ganske likt. Han tok ikke innpå og jeg dro ikke mer i fra heller, selv om jeg lå ganske lang foran han. Det at jeg fikk min 520IA opp i over 230 overrasket meg stort. Som regel så stemmer nok ikke det som står på papiret av ytelser. Tynte fruens 98mod Golf 4 1,6 100hk opp i 215 (skal kun klare 188)en gang, veldig barnslig men utrolig gøy på samme tid. På You Tube ligger en film av en kar som presser sin E60 520D opp i 260!!!
hagenisse Skrevet Januar 4, 2009 Skrevet Januar 4, 2009 Golf 4 1,6 i 215 og 520D i 260? Jadda... Da skal det være nedoverbakke, medvind, seriøs missvisning på speedometeret, samt en solid bøtte med hjemlengsel. De bilene har rett og slett ikke nok effekt til å nå de hastighetene.
Hofmeister-Knick Skrevet Januar 6, 2009 Forfatter Skrevet Januar 6, 2009 Problemet med R4 modellene er at de forsimpler og allmenngjør 5-serien. Det medfører at verdifallet på en skikkelig 5-serie blir unødig høyt, fordi det er mange (kanskje flest blant ikke-entusiaster) som da heller kjøper en nyere men mindre motorisert utgave. Dette er jo bare tullball... iom. at alle de andre tyske premium bilprodusentene (til og med Porsche med 912, 914, 924 og Boxster) også har hatt eller har "snikmodeller" på programmet. Hvis du tror at det å ha rimelige innstegsmodeller ikke virker negativt inn på annenhåndsverdien på de dyrere modellene, så tror jeg at du tar skammelig feil. Og det gjelder selvfølgelig ikke bare for BMW, men også de andre premiummerkene.
Hofmeister-Knick Skrevet Januar 6, 2009 Forfatter Skrevet Januar 6, 2009 Jeg kjører attpåtil to firere, så er vel ikke skikkelig entusiast jeg da Forøvrig storkoser jeg meg bak rattet i begge to Entusiast er nok er feil ord her, jeg vil ikke betegne meg selv heller som entusiast da jeg ikke har garasjen full av klenodier jeg skrur på. "Veldig interessert" er et bedre uttrykk i denne sammenhengen. Og i mine øyne burde man strengt tatt kjøre R6 bensin for å slippe igjennom nåløyet som ekte BMW-patriot!
Hofmeister-Knick Skrevet Januar 6, 2009 Forfatter Skrevet Januar 6, 2009 For meg handler bil interesse først og fremst om selve kjøreopplevelsen, og da kommer man ikke utenom at antall sylindre under panseret er svært viktig, i tilleg til chassis og hjuldrift. Antall sylindre under panseret betyr svært lite. Det som derimot betyr mye er vekt og hvor distansert man er fra selve kjøringen om man kan kalle det noe sånt. Og der stiller ikke en femmer akkurat sterkt. Hvis det virkelig er kjøreopplevelsen du er mest opptatt av tror jeg du bør sjekke ut noen andre merker; f.eks Lotus. Forresten; hvor er F16? Vel, som jeg skriver, for meg så har lyden mye å si for kjøre opplevelsen, og lyde av 6 sylindre eller flere kontra 4 er som Sissel Kyrkjebø kontra Olga Marie Mikalsen. Du skriver om vekt og Lotuser, men jeg har hele tiden en BMW 5-serie i tankene i denne tråden. At det finnes eksempler der en R4 motor er på sin plass har jeg aldri nektet for (med bensin er mange eksempler, med diesel finnes det mye applikasjoner inne landbruket der det passer med diesel ). Så for meg blir det helt feil å høre R4 lyd i en stor cruikser som en 5-serie.
Hansh Skrevet Januar 6, 2009 Skrevet Januar 6, 2009 For meg handler bil interesse først og fremst om selve kjøreopplevelsen, og da kommer man ikke utenom at antall sylindre under panseret er svært viktig, i tilleg til chassis og hjuldrift. Antall sylindre under panseret betyr svært lite. Det som derimot betyr mye er vekt og hvor distansert man er fra selve kjøringen om man kan kalle det noe sånt. Og der stiller ikke en femmer akkurat sterkt. Hvis det virkelig er kjøreopplevelsen du er mest opptatt av tror jeg du bør sjekke ut noen andre merker; f.eks Lotus. Forresten; hvor er F16? Dette kommer da helt an på hvilke kjøreopplevelse man ønsker? Hvis du ønsker en bil du kan kjøre dagsetapper på 70-80 mil med, gjerne på snøføre, cruise behagelig på motorvei med og samtidig opleve at bilen er meget tydelig og kommuniserende på svingete landevei (og tidligere nevnte snøføre) er ihvertfall etter min mening en femmer et mye bedre valg! (Dette var da et utrdag av min kjøresituasjon). Hadde jeg hatt masse penger hadde jeg nok hatt noe ala en Lotus som et leketøy, og for en helt annet type kjøreopplevelse. Poenget er at det blir feil å snakke om en helt annen type kjøreopplevelse enn det denne typen biler er bygget for, og kundene trolig ønsker! Er dog enig i at antall sylindre ikke akkurat er det viktigste i denne sammenheng, men å ha en rekkesekser man aldri kjenner en vibrasjon fra og for det meste knapt hører hjelper på totalopplevelsen jeg synes en femmer skal stå for.
Odd-M Skrevet Januar 6, 2009 Skrevet Januar 6, 2009 BÅDE bensin VS diesel og R4 VS R6 i en og samme diskusjon? Det blir ikke bedre enn det! Hehehehe
Hofmeister-Knick Skrevet Januar 6, 2009 Forfatter Skrevet Januar 6, 2009 BÅDE bensin VS diesel og R4 VS R6 i en og samme diskusjon? Det blir ikke bedre enn det! Hehehehe Hehe, nei, siden alle her er enige om at RWD er best så. Om det ikke er noen quattro-wannabies her da ?
Odd-M Skrevet Januar 6, 2009 Skrevet Januar 6, 2009 Har du glemt benevnelser som "ix", "Xi" og "X-Drive"?
Hofmeister-Knick Skrevet Januar 6, 2009 Forfatter Skrevet Januar 6, 2009 Har du glemt benevnelser som "ix", "Xi" og "X-Drive"? Jepp, i Østfold er det så midlt klima at her stopper alfabetet med "w".
Dan Skrevet Januar 6, 2009 Skrevet Januar 6, 2009 Jeg kjører attpåtil to firere, så er vel ikke skikkelig entusiast jeg da Forøvrig storkoser jeg meg bak rattet i begge to Entusiast er nok er feil ord her, jeg vil ikke betegne meg selv heller som entusiast da jeg ikke har garasjen full av klenodier jeg skrur på. "Veldig interessert" er et bedre uttrykk i denne sammenhengen. Og i mine øyne burde man strengt tatt kjøre R6 bensin for å slippe igjennom nåløyet som ekte BMW-patriot! Så hvis jeg f.eks. hadde en 520i hadde jeg vært en entusiast? Jeg har en E30 M3 også. Får selge den og kjøpe meg en 520i
Saltkjelen Skrevet Januar 6, 2009 Skrevet Januar 6, 2009 Slapp av.. Vi med V8, V10 eller V12'ere er nok heller ikke entusiast nok ettersom vi ikke kjører "R6 bensin"... Her er forresten en photoshop av F10.. http://f10.5post.com/forums/attachment. ... 1231194641
Galro Skrevet Januar 6, 2009 Skrevet Januar 6, 2009 Og i mine øyne burde man strengt tatt kjøre R6 bensin for å slippe igjennom nåløyet som ekte BMW-patriot! De begynner jo å bli så vanskelige å finne. Nei, men seriøst. Jeg tror nok det ikker er antall sylindere som bestemmer hvor entusiastisk man er. Entusiasme går mer på følelsen ovenfor merket, og jeg vil driste meg til si at det går an å være bmw-entusiast uten å eie en bmw. Samtidig er det ikke en nødvendighet at du er entusiast selv om du eier en med rekkesekser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå