Gå til innhold

Girkassene i BMW X5


Paul Arne
 Share

Anbefalte innlegg

har lest om det ja. Mener det var de kassene til 3liters dieselen på de først modellene, hvor på e39 530d som kom i 99' hadde problemer også. Endel ble byttet på garanti.

Satt nettopp å kikket på E53 x5, da sto det i en av annonsene at kassen var frabrikk ny fra 177'km. Så kan være greit å spørre om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Etter hva jeg har hørt gjelder dette kun frem til faceliften kom i 2004. Den har ny girkasse,motor og firehjulstrekksystem (X-drive).

Hadde jeg hatt en 03 mod. eller eldre, ville jeg valgt en "super" forsikring som dekker slike havari. Koster ikke mer enn en tusenlapp eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har hørt gjelder dette kun frem til faceliften kom i 2004. Den har ny girkasse,motor og firehjulstrekksystem (X-drive).

Hadde jeg hatt en 03 mod. eller eldre, ville jeg valgt en "super" forsikring som dekker slike havari. Koster ikke mer enn en tusenlapp eller to.

Jepp ha det igjennom if,er sånn superkasko.Men det jeg ikke kan skjønne er jo at bmw ikke kan lage noe som holder :( ,er jo ganske utrulig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har hørt gjelder dette kun frem til faceliften kom i 2004. Den har ny girkasse,motor og firehjulstrekksystem (X-drive).

Hadde jeg hatt en 03 mod. eller eldre, ville jeg valgt en "super" forsikring som dekker slike havari. Koster ikke mer enn en tusenlapp eller to.

Jepp ha det igjennom if,er sånn superkasko.Men det jeg ikke kan skjønne er jo at bmw ikke kan lage noe som holder :( ,er jo ganske utrulig :(

Så pga BMW har hatt problemer med en girkassetype på en spesiell motortype i noen får år, så kan ikke de lage noe som holder? Du skal høre mye før ørene detter av. :lol:

Lavær å chipe, og bytt olje på kassen,så holder den nok. Største årsaken til havari er at folk kjører på den "livstidsoljen" i flere hundretusen kilometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skift olje og filter jevnlig 30.000-60.000km og skift all oljen og ikke bare de 3 literne som ligger i bunnpanna. Få flusha kassen slik at alle 9 literne blir bytta. Unngå rivstarter fra stillstående og unngå griskjøring med kaldt maskineri.

Skal det trimmes så få gjort ei skikkelig seriøs tuning hvor momentbegrensere er inntakt. Enkelte av chippene/powerboxene overstyrer momentbegrenserne ved at girkassen får oppgitt feil verdier fra motoren. Dermed får girkassen oppgitt et lavere moment fra motoren enn det som er faktisk. Dette fordi prinsippet med en powerbox er at den gir feil/falske verdier om railtrykket og dermed pøses det på mer diesel og mer ladetrykk.

Er forskjellige begreper og metoder ute å går når det gjelder trimming. Har et inntrykk av at alle disse ofte ofte går under fellesbegrepet "chipping" selv om det ikke alltid stemmer.

Hadde vært interessant å hatt noe mer bakgrunnsinformasjon om disse disse girkassehavariene. Gjelder det en haug med girkasser eller gjelder en liten del? Er de trimmet med jallametoden eller er de tunet skikkelig eller er de originale? Blir de skamkjørt fra stillstående, med kaldt maskineri og med et par tonn på kroken eller blir de behandla skikkelig? Og sist men ikke minst; har de fått service og stell ved hjelp av oljeskift/filterskift/flushing eller har de gått på samme "lifetime" olja siden de forlot rullebåndet?

Jeg antar at vi aldri får svar på dette.

Automatgear service i Bergen oppgir prisen på overhale+oppgradere+forsterkere en slik automatkasse (GM 5L40E 360/390) til 28000,-+moms. Prisen totalt med inn og utmontering av bil er 37000,-+moms

Personlig hadde jeg aldri kjøpt en slik kasse brukt. Blir jeg en av de uheldige som opplever girkassehavari så blir det overhaling/forsterkning/oppgradering ellers blir det å kjøpe en ferdig overhalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har hørt gjelder dette kun frem til faceliften kom i 2004. Den har ny girkasse,motor og firehjulstrekksystem (X-drive).

Hadde jeg hatt en 03 mod. eller eldre, ville jeg valgt en "super" forsikring som dekker slike havari. Koster ikke mer enn en tusenlapp eller to.

Jepp ha det igjennom if,er sånn superkasko.Men det jeg ikke kan skjønne er jo at bmw ikke kan lage noe som holder :( ,er jo ganske utrulig :(

Så pga BMW har hatt problemer med en girkassetype på en spesiell motortype i noen får år, så kan ikke de lage noe som holder? Du skal høre mye før ørene detter av. :lol:

Lavær å chipe, og bytt olje på kassen,så holder den nok. Største årsaken til havari er at folk kjører på den "livstidsoljen" i flere hundretusen kilometer.

Ja men hvis man tenker etter så burde man jo forvente seg skikkelig kvalitet,altså når man tenker på hva den kostet ny :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skift olje og filter jevnlig 30.000-60.000km og skift all oljen og ikke bare de 3 literne som ligger i bunnpanna. Få flusha kassen slik at alle 9 literne blir bytta. Unngå rivstarter fra stillstående og unngå griskjøring med kaldt maskineri.

Skal det trimmes så få gjort ei skikkelig seriøs tuning hvor momentbegrensere er inntakt. Enkelte av chippene/powerboxene overstyrer momentbegrenserne ved at girkassen får oppgitt feil verdier fra motoren. Dermed får girkassen oppgitt et lavere moment fra motoren enn det som er faktisk. Dette fordi prinsippet med en powerbox er at den gir feil/falske verdier om railtrykket og dermed pøses det på mer diesel og mer ladetrykk.

Er forskjellige begreper og metoder ute å går når det gjelder trimming. Har et inntrykk av at alle disse ofte ofte går under fellesbegrepet "chipping" selv om det ikke alltid stemmer.

Hadde vært interessant å hatt noe mer bakgrunnsinformasjon om disse disse girkassehavariene. Gjelder det en haug med girkasser eller gjelder en liten del? Er de trimmet med jallametoden eller er de tunet skikkelig eller er de originale? Blir de skamkjørt fra stillstående, med kaldt maskineri og med et par tonn på kroken eller blir de behandla skikkelig? Og sist men ikke minst; har de fått service og stell ved hjelp av oljeskift/filterskift/flushing eller har de gått på samme "lifetime" olja siden de forlot rullebåndet?

Jeg antar at vi aldri får svar på dette.

Automatgear service i Bergen oppgir prisen på overhale+oppgradere+forsterkere en slik automatkasse (GM 5L40E 360/390) til 28000,-+moms. Prisen totalt med inn og utmontering av bil er 37000,-+moms

Personlig hadde jeg aldri kjøpt en slik kasse brukt. Blir jeg en av de uheldige som opplever girkassehavari så blir det overhaling/forsterkning/oppgradering ellers blir det å kjøpe en ferdig overhalt.

Ja da skal jeg slenge den inn på bmw og få gjort det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da skal jeg slenge den inn på bmw og få gjort det :D

Hvis du snakker om å skifte olja så tviler jeg på at BMW verkstedet ditt har utstyr for å flushe, tipper de bare bytter de 3-4 literne de får ut ved å ta ned bunnpanna...

Lever den til et automatkasseverksted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det virker som om det er begrenset med verksteder som har utstyr for å flushe automatkasser. Jeg gjorde det på mitt lokale Bosh verksted som jeg bruker til alle servicer/reperasjoner men det er faktisk det eneste verkstedet her i Haugesunds området jeg vet om som har slikt utstyr.

For dere som bør på Østlandet så har dere jo Ole Ringstad som eier/driver Rats i Trøgstad kommune i Østfold. www.rats.no

Rats blir vel regnet blant Norges beste på automatgear og de har ihvertfall både diagnoseutstyr og flusheutstyr og de anbefaler oljeskift/flush med intervaller på 25000km og opptil 60000km etter hvor hardt bilen blir brukt. De reparerer også småting på kassen som viser på diagnose. Både oljeservice og smårep tas mens kunden venter skriver de på siden sin. Her kan du lese om flushing http://rats.no/teknisk.html

Nå er vel kanskje ikke Trøgstad rett rundt hjørnet for dere heller men det er vel kanskje innen akseptabel rekkevidde fra Akershus?

Søk litt på Google så finner du at dette absolutt ikke er et unikt Bmw fenomen. Både Amerikanere, Vw, Volvo for å nevne noen har havarier på automatkassene sine og det spekuleres der også om det skyldes manglende oljeskift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...