Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag kom meldingen om at den mye diskuterte og til dels hatede Chris Bangle - designdirektør hos Bmw - slutter i sin gamle jobb (1). Bangle innførte det såkalte "flame surface"-designet hos Bmw med e65 (forrige generasjon 7-serie).

One of the most recognized automobile designers in the world, Chris Bangle, has announced today that he plans to quit the auto industry to pursue his own design-related endeavours.

TorqueOmata4386.jpg

Hva synes man?

Skrevet

Var skeptisk til mannen i begynnelsen, men 5 serien hans ser fortsatt fresh ut den dag i dag.. Hekken på en viss 7er er ikke noe å skryte av, men alt i alt har mannen vist seg å være vesentlig mer fremtidsrettet enn de fleste av oss som kritiserte han hadde mulighet til å forstå der og da.

Blir spennende å se hvilke nye krefter som skal slippe til :)

Skrevet

Er ikke alltid han får det til, men han har ihvertfall gjort designet mye mer moderne, noe BMW absolutt trengte.

"Såpestykkene" E39 og E46 er nydelige biler, men ser ikke mye moderne ut lenger.

Skrevet

syns bmw kunne fått et snev kjennetegnene de hadde tilbake.. Runde lykter hvor nær og langlysene er separert, og fronten går helst "feil" feil.. Syns de siste modellene har blitt så "linjelekker"og går så mye mer sammen med hva alle andre lager, kontra hva de var på spesielt 70tallet, men også 80tallet.. Også kanskje litt av grunnen til at det ikke er så spesielt å ha nettopp bmw lengre?

:wink:

Får bare håpe at neste disigneren klarer å fortsette trenden de gikk inn i da e36 kom. Nettopp det at mange av disign godene til bmw har kommet med, blir enten å finne som "universal" styling (selvom det ikke blir så pent som det er på bmw) eller at de andre merkene kommer med simple kopier. Tenker da på e36 sine m3speil

og m3 skjørt, haifinneantennen, idrive hjulet og angleeyes (audi har jo kommet med led istedetfor parklys).. Med andre ord, vi får håpe at bmw klarer å opprettholde trenden med godt disign som blir husket igjen.. En av de bilene jeg aldri blir lei av å ha bak meg er faktisk e60 med angeleyesene på, og m5front på en skumringskveld.. Er redd jeg ser mer i speilene enn fremover når det skjer.. :lol:

a6 sin "idrive" knapp rett bak girspaken

0808_02_z+2009_audi_a6+interior_view.jpg

mot bmw sin idrive

new-iDrive.jpg

Skrevet
Er ikke alltid han får det til, men han har ihvertfall gjort designet mye mer moderne, noe BMW absolutt trengte.

"Såpestykkene" E39 og E46 er nydelige biler, men ser ikke mye moderne ut lenger.

Husk at e39 kom i 96.. Konkurrent til Merce eklasse

1996-2002-Mercedes-Benz-E-Class-98603201990303.jpg

som forøvrig har kopiert bmw e34 sin løsning av seperate lyktehus..

e46 kom i 98, og var konkurrent med c klasse.

620023031169.jpg

syns ikke bangle har gjort en stygg jobb jeg..

kan jo sammenlignes litt med andre biler også..

9-7XDashKit_l.jpg

1996-2001_BMW_E39_interior.jpg

vov797lgo-8.jpg

Passat3B-1.jpg

2m53.JPG

Skulle ikke trodd de var disignet med 7-8års mellomrom (ja vet e39 har facelift)

*Bangle for president* med unntak av ræven til7serien..

Husk at å være disigner for BMW ikke er en jobb som hvemsomhelst kan gjøre, og at tiltross for at Bangle ikke har fått alle til å juble, syns jeg at han har gjort mer enn en akseptabel jobb. Å finne en erstatter er nok ikke bare bare..

forresten en sammenligning til:

mercedes-benz-ml-a689ba6a82_t.jpg

bmw-x5-front-1_156.jpg

Skrevet

Kanskje er ikke absolutt alle modellene like vakre i alles øyne, men i det minste har bmw hatt en utforming som gjør at en kjenner den igjen. Ikke likt som alle andre i bøtta og har utmerka seg med litt andre linjer og løsninger.

Håper de klare å opprettholde momentumet, nå har jo til å med Audi sagt at de skal gå litt bort fra sitt ultrakonservative designspråk. Det er nok for å skape mer liv.

Tror at bilprodusentene må utmerke seg på en måte om de vil at kundene skal betale ekstra for merket. Nå deler jo mange biler samme basiplattform og da blir utforming og interiør mer viktig for å utmerke seg.

Skrevet

Det er kanskje til glede for enkelte at Bangle nå forlater BMW, men jeg syns faktisk det er litt synd. Dagens BMW er virkelig moderne og selv E60 5 serie og E63 6 serie og E85 Z4 som kom i 2003 er jo nymoten selv den dag idag. Han har klart å skape biler med et spennende, friskt og moderne design uten å fjerne BMW-trekkene. De som sier at det var en skandale av BMW å ansette Bangle forstår jeg virkelig ikke.. Dagen's BMW er lekre..

Det skal bli spennende å se hvordan de fremtidige bildene av Adrian von Hooydonk blir.. Jeg tror (desverre) at vi får se mange unødvendige biler i fremtiden som han har fått tvunget fram.. Ser jo blandt annet dette på PAS-prosjektet.. En mellomting mellom sedan, coupe og stasjonsvogn. Det er vel mer eller mindre en stasjonsvogn med coupe-liknende trekk. La for guds skyld dette ligge dødt - i likhet med kommende X1 og lanser heller biler som publikum vil ha - Concept CS, M1 osv.. 8)

Dette er ikke annet enn lekkert..

E63 6 serie Coupe (lansert: 2003)

73_271580464.jpg

E85 Z4 Roadster (lansert: 2003)

17_312809431.jpg

E92 M3 Coupe (lansert: 2008 - ord. E92 lansert: 2007)

45_-1890456883.jpg

E61 M5 Touring (lansert: 2007 - ord. E61 lansert: 2004)

16_-374085530.jpg

Skrevet

SYntes han har gjort en god jobb jeg,utenom 7 serie.. Eneste jeg ikke liker.

Får håpe etterfølgerne klarer jobben hvertfall.

Skrevet

Har sagt lenge at Bangle har vært forut for sin tid og det står jeg fortsatt for. Virker som de fleste modellene vokser på folk og komme til å fremstå som moderne mye lengre enn tilsvarende konkurenter.

Designet har definitvt skapt mye blest rundt BMW og salgstallene tyder på at noe definitivt har vært riktig! (E65 er den mest solgte 7-serien f. eks.)

Hvor mange andre produsenter har ikke nå begynt å kopiere flame surfacing for harde livet?

Synes og at designen har vært tro mot viktige BMW-kjennetegn slik som nyrene, kanskje bortsett fra interiøret, men de har blitt så lekre nå at det gjør meg ikke noe, samtidig som den annerledes, tilstedeværende og relativt konsekvent.

Foretrekker design som provoserer lang vei fremfor Audi's likegyldige kopimaskindesign; nå med Las Vegas-lys for å friske opp..

Ang. fremtiden så er det vel tidligere nevnte Adrian von Hooydonk som har stått bak de siste modellene under ledelse av Bangle, og synes dette ser ganske lovende ut for fremtiden.

Vil og tro at han ikke har mye mer han skulle ha sagt om kommende nye modeller enn designforslag, mens avgjørelsen først og fremst ligger hos regnskaps- og markedsavdelig med ledelsen som siste instans. Uansett setter nok dagens økonomiske uro en stopper for ihvertfall en del av modellene.

Skrevet
Jeg tror (desverre) at vi får se mange unødvendige biler i fremtiden som han har fått tvunget fram.. Ser jo blandt annet dette på PAS-prosjektet.. En mellomting mellom sedan, coupe og stasjonsvogn. Det er vel mer eller mindre en stasjonsvogn med coupe-liknende trekk. La for guds skyld dette ligge dødt - i likhet med kommende X1 og lanser heller biler som publikum vil ha - Concept CS, M1 osv.. 8)

Jo, men dersom bilprodusentene på den ene side har lovgivende myndigheter som puster dem i nakken og forlanger modeller med mindre utslipp, og på den andre siden står foran en finanskrise der enkelte kjøpergrupper forsvinner nesten over natten, er det ikke overraskende om enkelte dyre modeller blir lagt på is, og høyreiste combicoupéer som appellerer til eldre kjøpere med bunnsolid økonomi, blir realiserte. :-k

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...