Jump to content

Porsche vs BMW (+ Lotus)


NiklasJa
 Share

Recommended Posts

  • Replies 31
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hehe, Fint at BMW flår Porsche da. :)

Ja... det er viktig du... nå ble hele mitt liv plutselig totalt forandret... :roll: ... Forøvrig er det ikke nødvendigvis korrekt at en 135i (Coupe) er billigere enn en Cayman i Norge... det er et spørsmål om man sammenligner med Cayman eller Cayman S. I Norge koster en Cayman S ca. 40000 Kroner mer enn en 135i Coupe... og det er den uten tvil verdt med mindre man absolut trenger to ekstra mikrobakseter. Cayman er 120000 Kroner billigere enn en 135i Coupe.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, Fint at BMW flår Porsche da. :)

Ja... det er viktig du... nå ble hele mitt liv plutselig totalt forandret... :roll: ... Forøvrig er det ikke nødvendigvis korrekt at en 135i (Coupe) er billigere enn en Cayman i Norge...

Nå er det heller ikke med norske priser i tankene bilene er konstruert, og det blir derfor litt urettferdig å ta de til inntekt når det ikke var prisene produsenten mente bilene sine var verdt. Slike prissammenligninger er ubrukelig for annet enn å sammenligne prisene på det norske markedet alene. Siden få her i landet har råd til slike biler nye (i hvert fall tar seg råd), har det mest for seg å sammenligne prisene fabrikken oppgir

:)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg så filmen tenkte jeg "hmm, ikke rart om bmw'en som kommer etterpå slår denne tida, ble vel kjørt litt bredt gjennom svingene.." Men så kom 135i'en, og i første sving så lå den sannelig litt bredt den òg. Virker ikke som de gikk skikkelig inn for å få en bestetid.

Jeg synst forøvrig sånne konkurranser som det der er helt meningsløst, samme i Topgear. Kjøre en runde rundt en så kort bane? Bomme litt på en sving er jo nok til å redusere tida så mye at en plutselig havner noen plasser lengre nede på lista til Topgear. Kan jo godt hende at de kjører 5-10 ganger med The Stig, og velger den beste tida, men hvorfor ikke kjøre 10 runder sammenhengende, så får man litt større marginer til å bestemme hvilken bil er "raskest".

Når to biler havner omtrent likt, 3 hundredeler i forskjell på lista f.eks, så kan det jo hende den raskeste bilen kun kom seg fortere av linja fordi den hadde breiest dekk, eller 4x4 ol., men til gjengjeld blir frakjørt så det holder i svingene, men det får en ikke skikkelig fram med kun en runde rundt den bana.

Link to comment
Share on other sites

hagenisse: Joda, for all del, men gudene skal vite at det er mange som bruker topgear sin banekjøring som en benchmark for hvordan en bil er. Selvsagt kan det ikke tas helt vitenskapelig, er jo vått og kaldt av og til, og tørt og varm asfalt den neste.

Jeg personlig kunne iallefall tenkt meg en mer gjennomført og sammenlignbar testing av bilene de har, at alle blir kjørt omtrent på samme forhold, litt lengre testløp, samme sjåfør (det er det vel allerede, om de ikke bytter Stig til tider). Jeg synst det hadde vert bedre underholdning. Men er jo fullstendig klar over at alle ikke er enig med meg.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg så filmen tenkte jeg "hmm, ikke rart om bmw'en som kommer etterpå slår denne tida, ble vel kjørt litt bredt gjennom svingene.." Men så kom 135i'en, og i første sving så lå den sannelig litt bredt den òg. Virker ikke som de gikk skikkelig inn for å få en bestetid.

Jeg synst forøvrig sånne konkurranser som det der er helt meningsløst, samme i Topgear. Kjøre en runde rundt en så kort bane? Bomme litt på en sving er jo nok til å redusere tida så mye at en plutselig havner noen plasser lengre nede på lista til Topgear. Kan jo godt hende at de kjører 5-10 ganger med The Stig, og velger den beste tida, men hvorfor ikke kjøre 10 runder sammenhengende, så får man litt større marginer til å bestemme hvilken bil er "raskest".

Når to biler havner omtrent likt, 3 hundredeler i forskjell på lista f.eks, så kan det jo hende den raskeste bilen kun kom seg fortere av linja fordi den hadde breiest dekk, eller 4x4 ol., men til gjengjeld blir frakjørt så det holder i svingene, men det får en ikke skikkelig fram med kun en runde rundt den bana.

I Top Gear kjører de alltid en del runder og bruker den beste tiden, og når the Stig kjenner banen så godt som han gjør så vil jeg tro han klarer å få til en runde som er ca. det maksimale som er mulig. Hadde banen vært lengre hadde det også vært flere muligheter for at forskjeller oppstod.

Ang. dekk og annet på bilen så er vel dette normalt slik som fabrikken leverer bilen? De har også sagt fra de gangene de f. eks. har kjørt på gateslicks, selv om dette kun har vært tilfeller der dette er mulig å få levert fra fabrikk (f. eks. Lotus Exige). Om man da begynner å diskutere forskjellene dekkene utgjør bli som å snakke om hvor mye raskere de hadde vært rundt banen om de var senket, hadde turbo osv. Ikke Top Gear sin jobb å finne ut hva fabrikkene skulle gjort for å få bilene best mulig på en bane, men å finne ut hvor bra den totale pakken fungerer på banen.

En Porsche vil forresten uansett være en Porsche selv om de ikke alltid vinner testene, men morsomt hvor gode biler også BMW lager!

Ikke akkurat som om jeg noen gang kommer til å kjøpe en Audi uansett hvor mange tester de måtte vinne (som uansett ofte virker forhåndsdømt av mange journalister). Nye Q5 må være den perfekte bilen å miste på en parkeringsplass?

Edit:

Vær og temperatur vil være vanskelig å gjøre noe med uansett hvem som tester, med mindre det gjøres innendørs.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...