Hyggmaister Skrevet Februar 16, 2009 Share Skrevet Februar 16, 2009 Ja... det er viktig du... nå ble hele mitt liv plutselig totalt forandret... ... Såså, ikke være så gretten Fredrik 135i er forøvrig en skaamrå bil..litt sånn våt drøm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 16, 2009 Share Skrevet Februar 16, 2009 Såså, ikke være så gretten Fredrik 135i er forøvrig en skaamrå bil..litt sånn våt drøm Hehehe... enig det... 135i Coupe er grisefin... Jeg har forøvrig en følelse av at Porsche holder igjen Cayman S slik at den ikke ødelegger markedet helt for 911 Carrera (997). Cayman S (320 HK) har tross alt midtmotor og kun 25 HK mindre enn den billigste 911´en (345 HK). Veier 65 Kg mindre enn 911´en gjør Cayman S også. Umiddelbart virker det som om en viktig forskjell er Caymans motorvolum på 3436 cm3 som er 178 cm3 mindre enn for 911 Carrera (3614 cm3)... noe som gir 20 Nm mindre. Gearutvekslingen er trolig helt avgjørende i denne sammenhengen. 911 Carrera S har et motorvolum på 3800 cm3 og det gir kun 30 Nm mer, men hele 63 ekstra hestekrefter (385 HK). Forøvrig blir jeg aldri lei av å kikke på dataene for 911 GT2 (997)... 530 HK og 680 Nm er absolut helt rått med tanke på at det handler om en relativt liten boxersekser på 3600 cm3 (dog med pustehjelp). 0-100 Km/t går løs på 3,7 sekunder og topphastigheten er 329 Km/t. At 911 GT3 trolig er en mer harmonisk konstruksjon får så være, men 911 GT2 er imponerende hurtig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Februar 16, 2009 Share Skrevet Februar 16, 2009 Går rykter om GT2RS nå... 580hk og 1240 kg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Februar 16, 2009 Share Skrevet Februar 16, 2009 Selv om moderne biler er kraftige og sikre, kan jeg ikke hjelpe å synes det er litt vemodig med ribbete sportsbiler som veier mer enn bilen min. Det fantes en tid, da det å være lett var det store. Uheldigvis ser den ut til å være forbi. Hvorfor kommer ikke slike biler lengre til ordet? Kall meg gjerne nostalgisk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 16, 2009 Share Skrevet Februar 16, 2009 Stikkordet er Lotus Elise SC... som veier 903 Kg og har en liten, men effektiv rekkefirer på 1796 cm3 som yter 217 HK (med kompressor). 0-100 Km/t går løs på 4,4 sekunder og topphastigheten er 240 Km/t. Dette er Lotus Esprit S1 anno 2009... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Februar 16, 2009 Share Skrevet Februar 16, 2009 Selv om moderne biler er kraftige og sikre, kan jeg ikke hjelpe å synes det er litt vemodig med ribbete sportsbiler som veier mer enn bilen min. Det fantes en tid, da det å være lett var det store. Uheldigvis ser den ut til å være forbi. Hvorfor kommer ikke slike biler lengre til ordet? Kall meg gjerne nostalgisk. Blir så mye bråk når slike lettvektskonstruksjoner krølles sammen i en ulykke.. Har vel og noe med at f. eks. Lotus Elise er en heftig liten bil med en genial motor (fra Toyota), men mange ser seg nok likevel blind på hvor mange hk de kan skryte over til naboen fremfor vekt/effektforholdet? I tillegg til at mange ikke er interessert i en så hardcore opplevelse, og så var det igjen det med sikkerheten og hva den koster i vekt. Porsche Cayman har man vel i de fleste tester ment at den virker strupet for å holde sin plass på rangstigen i forhold til 911. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Februar 17, 2009 Share Skrevet Februar 17, 2009 Såså, ikke være så gretten Fredrik 135i er forøvrig en skaamrå bil..litt sånn våt drøm Hehehe... enig det... 135i Coupe er grisefin... Jeg har forøvrig en følelse av at Porsche holder igjen Cayman S slik at den ikke ødelegger markedet helt for 911 Carrera (997). Cayman S (320 HK) har tross alt midtmotor og kun 25 HK mindre enn den billigste 911´en (345 HK). Veier 65 Kg mindre enn 911´en gjør Cayman S også. Umiddelbart virker det som om en viktig forskjell er Caymans motorvolum på 3436 cm3 som er 178 cm3 mindre enn for 911 Carrera (3614 cm3)... noe som gir 20 Nm mindre. Gearutvekslingen er trolig helt avgjørende i denne sammenhengen. 911 Carrera S har et motorvolum på 3800 cm3 og det gir kun 30 Nm mer, men hele 63 ekstra hestekrefter (385 HK). Du har nok rett i dette, og du er ikke den eneste som har denne meningen.... ref: http://www.youtube.com/watch?v=_zP7dvcmsnI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flonoen Skrevet Februar 17, 2009 Share Skrevet Februar 17, 2009 Hansh: Ja, enig i det at The Stig er nok så rutinert at han kjører veldig rutinert, og på den måten klarer å lage et godt grunnlag for bedømming av bilens egenskaper rundt den banen, ved å kjøre konsekvent likt på de fleste bilene. Men fremdeles syns jeg banen er for liten, selv om han er konsekvent, en bil sparker godt fra i starten, vil ikke nødvendigvis bli tatt igjen av en bil som er treig i akselerasjonen, men til gjengjeld suser gjennom svingene, rett og slett fordi det ikke er nok svinger før målstreken. Men til gjengjeld, hva er viktigst for mannen i gata? Det er vel først gjennom lyskrysset. Forøvrig ville jeg nok hatt Porschen av disse to bilene! Det er nok kanskje "billigporschen", men den er jo skamrå! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325arve Skrevet Februar 17, 2009 Share Skrevet Februar 17, 2009 Rått Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Februar 17, 2009 Share Skrevet Februar 17, 2009 Hansh: Ja, enig i det at The Stig er nok så rutinert at han kjører veldig rutinert, og på den måten klarer å lage et godt grunnlag for bedømming av bilens egenskaper rundt den banen, ved å kjøre konsekvent likt på de fleste bilene. Men fremdeles syns jeg banen er for liten, selv om han er konsekvent, en bil sparker godt fra i starten, vil ikke nødvendigvis bli tatt igjen av en bil som er treig i akselerasjonen, men til gjengjeld suser gjennom svingene, rett og slett fordi det ikke er nok svinger før målstreken. Men til gjengjeld, hva er viktigst for mannen i gata? Det er vel først gjennom lyskrysset. Forøvrig ville jeg nok hatt Porschen av disse to bilene! Det er nok kanskje "billigporschen", men den er jo skamrå! Enig i at det kunne vært litt lengre rettstrekk før målgang, men synes totalt sett det gir en bra pekepinn. Er tross alt en fin mix av trange svinger og raske svinger, relativt høy hastighet de har fått til på en så liten bane så tror Lotus har gjort en god jobb med å lage en bra referanse, selv om den passer bedre til små kvikke biler enn store muskelbiler, men slik er det jo de fleste steder i verden! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jcvold Skrevet Februar 17, 2009 Share Skrevet Februar 17, 2009 stilig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 21, 2009 Share Skrevet Mai 21, 2009 Lotus kommer nå med en ny modell... Evora 2+2... altså med 2 seter + 2 marginale bakseter a la Porsche 924/928/944/968. http://fpn.dk/motor/bil/article1699494.ece Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Mai 21, 2009 Share Skrevet Mai 21, 2009 Lotusene begynner bli tunge de og gitt. Selv Elise er jo over 900kg nå - de første var jo rundt 700... Så ettersom elise begynner melde seg på i overvektklubben, så er det vel caterham som er greia nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Anders Skrevet Mai 21, 2009 Share Skrevet Mai 21, 2009 De har vel blitt både lenger, bredere og høyere med årene, samt mer robuste av sikkerhetsmessige årsaker, og da blir det fort endel ekstra kilo. Syns innstegsprisen var rimelig drøy jeg da, hvor har de andre modellene ligget der? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Mai 21, 2009 Share Skrevet Mai 21, 2009 ... samt mer robuste av sikkerhetsmessige årsaker ... Kollisjonstestes nye Lotus-modeller? Jeg har nemlig aldri sett noen oversikt over resultater i slike tester for Lotus' modeller, samtidig som jeg vet at Elise blir levert i Amerika med støtfangere som ikke er testet etter gjeldende regler (samt en liten lapp hvor det står) og at en del små-fabrikanter slipper disse testene. Tradisjonelt har ikke Lotus vært et merke som primært har konsentrert seg om sikkerhet heller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå