Gå til innhold

Del hva du støtte på - en "spotte"-tråd.


Galro
 Share

Anbefalte innlegg

"Problem" på den måten at det er vanskligere å se det fine i designet. Selv om det muligens kan være sjarmerende, så gir det likevel visse ufo-assosiasjoner. For å fortsette på E-type-eksempelet:

Slik kom den fra fabrikken:

p><p>[img]<a href=http://images.bimmers.no/files/cx1x3hg5plid97wfa0gs.jpg' alt='cx1x3hg5plid97wfa0gs.jpg'>

SV:

y91os0115siibeyqb6h5.jpg

241qwjayoetrbzkephev.jpg

To SV, en S.

j6jcbadccrejydgkdvii.jpg

SV er mye råere av utseende, men de tidlige Miura'ene er mye mer elegante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SV er mye råere av utseende, men de tidlige Miura'ene er mye mer elegante.

Bare så det er sagt, så mener jeg ikke at samtlige gamle biler trengere bredere hjul/akslinger enn orginalt. Enkelte biler kler det relativt bra å ha hjulene et stykke innenfor karroseriets ytterpunkt. Miura er en bil dette ikke gjør så mye på. Poenget mitt var at jeg synes Taunus og spesielt Rekord av den årgangen er biler som trenger noe bredere enn orginalt for at designet skal falle på sin plass. Det samme gjelder for E-typen. Ellers blir det litt for ufo over det for min smak.

1010659908_712e735848_o.jpg

... Og av Lamborghini, hadde jeg valt en Islero over samtlige av Miura-varianter.

islero_400gt_03.jpg

:klemme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dønn seriøs jeg :wink:

Rekord og Taunus, spesielt som coupe er noe av det tøffeste som finns av hverdagsbiler fra 60/70-tallet. Ford og Opel gjorde mye rett på den tida :wink:

Hver sin smak... og jeg mener at designet på de aktuelle Ford og Opel modellene var omtrent så mislykket som det var mulig å designe dem.... US style for wannabes. En designmessig svøpe som Opel først klarte å riste av seg med Manta B2 og Ford først med Sierra.

Skikkelig design består tidens tann uten videre... de er bare fine tiltross for alle årene. Det finnes en mengde kostbare eksempler på dette, men også enkelte billigere modeller fra 60-tallet kan være fine. Et par eksempler.... Jaguar XJ Series 1 (1968), BMW E9 (1968), Mercedes-Benz W113 "Pagode" (1963).

0rn1siwoavak89e1ne7k.jpg

libo0zlh6zgz6tl201dl.jpg

zd8jhzk9x9wxvbo1z9t9.jpg

Jeg er naturligvis klar over at dette ikke var "folkebiler" på 60 og tidlig 70-tallet, men selv en Folkevogn er finere enn en Ford Taunus P7 og Opel Rekord C. Andre fine folkelige modeller fra den samme tiden er Ford Cortina Mark I, BMW "02", Audi 100 og en rekke italienske modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

, BMW E9 (1968),

[...] BMW "02"

E9 var blant de dyreste bilene du kunne få før du måtte gå til Ferrari, Lamborghini os.v. Regner du E9 som rimlige folkebiler, må du si det om nesten samtlige andre biler fra perioden.

Når 3.0cs-en var ny, kostet den 66% mer enn en tilsvarende Jaguar xj12 i England. Dette ifølge Clasissc and Sports Car. I usa kostet den nesten dobbelt så mye som en corvette i 1973 ($10,720 kontra $5635 for en 1973 Chevrolet Corvette LT-1).

En vanlig e9 hadde en listepris på over det dobbelt av en e3, som igjen kostet mer enn oridinær xj6. Selv om Jaguaren var billig i denne sammenhengen, var det fortsatt ikke en bil de fleste hadde råd til.

2002-en på sin side kostet omtrent det samme som en Jaguar E-type. Da er vel E-typen et bedre eksempel på "billige biler" med stilig design?

Selv synes jeg både Opelen og Forden har et vellykket design. Muligens ikke så fremtidsrettet, men en bil som så superfuturistiskt ut for 40-50 år siden ser sannsynligvis utdatert ut i dag uansett så det betyr ikke så mye. Jeg skal også si meg enig i at de bærer en tydelig inspirasjon fra det amerikanske markedet, men med tanke på at begge selskapene var/er amerikansk-eid og amerikansk design ble på tiden regnet som svært vellykket (Mustang f.eks.), så er det ikke så rart. Når de greier å gjøre det såpass velproporsjonert som kupé-versjonene av begge bilene er, så synes jeg det er vanskelig å klandre dem for det. Uansett så var de ikke de eneste som hentet litt inspirasjon fra amerikarne:

4459708075_330a12095d_o.jpg

1971-aston-martin-dbs-pic-36863.jpeg

Volvo_Amazon_1024x580.jpg

BMW-1500-.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E9 var blant de dyreste bilene du kunne få før du måtte gå til Ferrari, Lamborghini os.v. Regner du E9 som rimlige folkebiler, må du si det om nesten samtlige andre biler fra perioden.

Når 3.0cs-en var ny, kostet den 66% mer enn en tilsvarende Jaguar xj12 i England. Dette ifølge Clasissc and Sports Car. I usa kostet den nesten dobbelt så mye som en corvette i 1973 ($10,720 kontra $5635 for en 1973 Chevrolet Corvette LT-1).

En vanlig e9 hadde en listepris på over det dobbelt av en e3, som igjen kostet mer enn oridinær xj6. Selv om Jaguaren var billig i denne sammenhengen, var det fortsatt ikke en bil de fleste hadde råd til.

2002-en på sin side kostet omtrent det samme som en Jaguar E-type. Da er vel E-typen et bedre eksempel på "billige biler" med stilig design?

Selv synes jeg både Opelen og Forden har et vellykket design. Muligens ikke så fremtidsrettet, men en bil som så superfuturistiskt ut for 40-50 år siden ser sannsynligvis utdatert ut i dag uansett så det betyr ikke så mye. Jeg skal også si meg enig i at de bærer en tydelig inspirasjon fra det amerikanske markedet, men med tanke på at begge selskapene var/er amerikansk-eid og amerikansk design ble på tiden regnet som svært vellykket (Mustang f.eks.), så er det ikke så rart. Når de greier å gjøre det såpass velproporsjonert som kupé-versjonene av begge bilene er, så synes jeg det er vanskelig å klandre dem for det.

Joda... jeg er naturligvis klar over at mange av bilmodellene på 60 og 70-tallet som hadde et fremtidsrettet og holdbart design, ikke var billige (jeg poengterte også dette i innlegget). Mitt poeng var da heller ikke å fokusere på prisen (selv om det er en klar sammenheng), men derimot på om designet nettopp var fremtidsrettet og det var Luthe utvilsomt med designet på Ro 80. Et tilsvarende eksempel er Citroën DS, som også designmessig var langt foran sin tid da den kom på markedet. Det skulle gå mange år før bilene fikk et like elegant og moderne design som Ro 80.

Umiddelbart vil jeg mene at Audi C3 (100) fra 1982 er det nærmeste eksempelet i relasjon til Ro 80 og denne designlinjen/temaet ble utviklet videre helt frem til 2004 da Audi C6 kom på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...